Elektriciteitstopic

Met een megger had die direct het isolatieverlies kunnen meten en zien dat het op de kring was vd waterpomp. 256€ voor een uitleg die op niets slaat vind ik veel geld.
 
Nogal ja, 256 EUR.
Maar als uw veiligheidsschakelaar continu afspringt en je vindt niet onmiddellijk het probleem, dan is dat u waard. Wij hebben amper geslapen vannacht. Wij hadden vannacht ook gewoon geen stroom omdat we het probleem niet vonden. Vermoedelijk was de eerste 4 keer de schakelaar afgegaan bij het doorspoelen van het toilet, bij de 5e keer is hij opnieuw afgevallen toen ik wou doorspoelen, vermoedelijk was toen het buffervat volledig leeg waardoor de pomp nu onmiddellijk begint te pompen zodra je die zekering aanzet. Omdat we dat toen niet wisten krijgen we vannacht de stroom dan ook niet meer aan. Ik heb pas 2 uurkes geslapen toen de 2e elektrieker vanmorgen weg was :).
En het moet dan weer net lukken dat dat gebeurt op de dag dat we afspraak met de architect hebben om het elektriciteitsplan van onze nieuwe woonst te bespreken. Alsof ons huidig huis schreeuwt 'ruil mij niet in' :p..

Ik snap niet waarom je niet kan slapen als uw stroom af ligt wat mis ik hier
 
Iemand ervaring met slimme stekkers om bv stroomverbruik te monitoren en bepaalde toestellen snachts mee uit te schakelen? Ik vermoed dat je er geen driestekker met tv-modem-digibox aan kan koppelen, maar slechts 1 toestel?
 
Iemand ervaring met slimme stekkers om bv stroomverbruik te monitoren en bepaalde toestellen snachts mee uit te schakelen? Ik vermoed dat je er geen driestekker met tv-modem-digibox aan kan koppelen, maar slechts 1 toestel?
Ik gebruik doorsteekstekkers van fibaro op zwave. shelly heeft er ook, die zijn heel wat goedkoper.

Niko heeft er ook (via zigbee) die je kan inbouwen als een vervanging van een gewoon stopcontact (esthetisch het mooist, +/- 60 euro incl de afwerkingsset, maar minder flexibel)

De meeste van die stekkers hebben een energiemeter die je kan uitlezen/resetten en een sturing om op afstand (draadloos) aan en af te zetten. De meeste hebben wel een beperkte capaciteit (vnl bepaald door het relais waarschijnlijk) van max 2500W. Zolang je daar niet over gaat kan je er wel meerdere toestellen achter hangen.

Ik stuur mijn stekkers via openhab (zwave) en dat werkt eigenlijk perfect.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met slimme stekkers om bv stroomverbruik te monitoren en bepaalde toestellen snachts mee uit te schakelen? Ik vermoed dat je er geen driestekker met tv-modem-digibox aan kan koppelen, maar slechts 1 toestel?
Ik heb er van HomeWizzard. Gaan tot 3600W en kan je remote aan/uitzetten, met tijdschedules en je kan het energie verbruik monitoren.
Je kan daar perfect een stekkerblok in steken om zo alles wat in uw TV kast zit in 1x aan of af te zetten.
Ze hebben ook goedkopere stekkers die tot 1100W gaan geloof ik.
 
Met een megger had die direct het isolatieverlies kunnen meten en zien dat het op de kring was vd waterpomp. 256€ voor een uitleg die op niets slaat vind ik veel geld.

Daarvoor moet de pomp natuurlijk wel eerst draaien.
Als hij niet draait dan kan jij vanaf uw meterkast niet de wikkeling van de pomp meten. Veelal zijn dat motoren die gekoeld worden door het water dat ze verpompen. En de interne elektronica zorgt dat de motor draait of niet. Niet draaien is dus gewoon de isolatie van de bedrading die je meet.

Dat van die blikseminslag is ook onzin. Dat kan eenmaal, maar toch geen 4x met tussenpozen van een uur.

Langs de andere kant als het 4x gebeurd is en elke keer toevallig als je regenwaterverbruik hebt dan zou de euro toch snel moeten vallen zou ik denken.
 
Ik heb een vraag waar ik niet meteen het antwoord op vind, waar plaatsen jullie modules die niet van het din formaat zijn? Ze zouden idealiter in de buurt van de kast zitten. Ik zit concreet met zo een zo een led stransfo en zo een zigbee dimmer ongeveer.
 
Leek vraagje hier:

Ik wil 4 schakelaars veranderen in mijn traphal. Op dit moment oude Niko’s, maar die crème-kleur is zo lelijk. Ik wil dus gaan naar de nieuwe hoekigere modellen.

Situatie is als volgt
2de verdiep
  • 1 afdekplaatje met 1 vak
    • 1 schakelaar enkel voor 1 lichtpunt op dat verdiep
1ste verdiep
  • 1 afdekplaatje met 2 vakken
    • Enkele knop voor lichtpunt op dat verdiep
    • dubbele knop voor lichtpunten op 1ste en 2de verdiep
Glv:
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt buiten
    • Dubbele drukknop voor lichtpunten glv en lichtpunt 1ste verdiep
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt glv
    • 1 drukknop voor lichtpunt 1ste verdiep
Ik ben al even aan het kijken op dmlights.be wat ik allemaal nodig heb, maar ik word daar om de oren geslagen met types van schakelaars dat ik het noorden wat kwijt ben. Iemand hier die me wil helpen met mijn winkelmandje? Thanks!
 
Leek vraagje hier:

Ik wil 4 schakelaars veranderen in mijn traphal. Op dit moment oude Niko’s, maar die crème-kleur is zo lelijk. Ik wil dus gaan naar de nieuwe hoekigere modellen.

Situatie is als volgt
2de verdiep
  • 1 afdekplaatje met 1 vak
    • 1 schakelaar enkel voor 1 lichtpunt op dat verdiep
1ste verdiep
  • 1 afdekplaatje met 2 vakken
    • Enkele knop voor lichtpunt op dat verdiep
    • dubbele knop voor lichtpunten op 1ste en 2de verdiep
Glv:
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt buiten
    • Dubbele drukknop voor lichtpunten glv en lichtpunt 1ste verdiep
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt glv
    • 1 drukknop voor lichtpunt 1ste verdiep
Ik ben al even aan het kijken op dmlights.be wat ik allemaal nodig heb, maar ik word daar om de oren geslagen met types van schakelaars dat ik het noorden wat kwijt ben. Iemand hier die me wil helpen met mijn winkelmandje? Thanks!
Je moet weten of het drukknoppen os schakelaars zijn. En Mss ook foto's posten.
 
Ik heb een vraag waar ik niet meteen het antwoord op vind, waar plaatsen jullie modules die niet van het din formaat zijn? Ze zouden idealiter in de buurt van de kast zitten. Ik zit concreet met zo een zo een led stransfo en zo een zigbee dimmer ongeveer.
Monteren naast de kast op een houten plaat.
Die laatste bouw je in achter een schakelaar in de inbouwdoos.
 
Leek vraagje hier:

Ik wil 4 schakelaars veranderen in mijn traphal. Op dit moment oude Niko’s, maar die crème-kleur is zo lelijk. Ik wil dus gaan naar de nieuwe hoekigere modellen.

Situatie is als volgt
2de verdiep
  • 1 afdekplaatje met 1 vak
    • 1 schakelaar enkel voor 1 lichtpunt op dat verdiep
1ste verdiep
  • 1 afdekplaatje met 2 vakken
    • Enkele knop voor lichtpunt op dat verdiep
    • dubbele knop voor lichtpunten op 1ste en 2de verdiep
Glv:
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt buiten
    • Dubbele drukknop voor lichtpunten glv en lichtpunt 1ste verdiep
  • 1 Afdekplaatje met 2 vakken
    • 1 drukknop voor lichtpunt glv
    • 1 drukknop voor lichtpunt 1ste verdiep
Ik ben al even aan het kijken op dmlights.be wat ik allemaal nodig heb, maar ik word daar om de oren geslagen met types van schakelaars dat ik het noorden wat kwijt ben. Iemand hier die me wil helpen met mijn winkelmandje? Thanks!

een niko schakelaar bestaat uit:

- een sokkel
- een afwerkingsset
- een afdekplaat

Dus voorbeeld voor een drukknop, wit:
- 170-00005 - enkelvoudige drukknop
- 101-61105 - enkelvoudige knop afwerkingsset wit
- 120-76100 - enkelvoudige afdekplaat, wit, intense (want het oog wil ook wat)

Voor een schakelaar zou dat exact hetzelfde zijn, maar dan met een schakelaar-sokkel (170-01100). Voor een tweevoudige drukknop heb je de sokkel tweevoudige drukknop nodig, en de afwerkingsset voor dubbele toets.
Steek je twee sokkels naast elkaar, dan ook de dubbele afdekplaat.

Check hier eens: https://www.zelektro.be/schakelmateriaal/niko-schakelmateriaal/niko-schakelaars-en-drukknoppen
Daar staat alles wat bij elkaar per categorie.
 
Monteren naast de kast op een houten plaat.
Die laatste bouw je in achter een schakelaar in de inbouwdoos.
Dat is juist het probleem, ik heb daar geen inbouwdoos, daarmee dat ik een zigbee schakelaar heb (en zigbee remote). Die eerste heeft inderdaad nog schroefgaten, maar die laatste helemaal niet. Vastplakken lijkt ook niet te manier.
 
Dat is juist het probleem, ik heb daar geen inbouwdoos, daarmee dat ik een zigbee schakelaar heb (en zigbee remote). Die eerste heeft inderdaad nog schroefgaten, maar die laatste helemaal niet. Vastplakken lijkt ook niet te manier.
Uw draden naar uw lamp moeten toch ergens naartoe lopen?
Hoe werkt die lamp nu dan misschien?
 
Rechtstreeks naar de kast. Het is een nieuw circuit en kon niet echt klassieke schakelaars leggen. Het werkt allemaal perfect, maar het ziet er niet professioneel uit.
 
Rechtstreeks naar de kast. Het is een nieuw circuit en kon niet echt klassieke schakelaars leggen. Het werkt allemaal perfect, maar het ziet er niet professioneel uit.
Ergens uit het zicht met dubbelzijdige tape bevestigen dan ofzo? :p
 
In 2014 huis gekocht, elektriciteit was een ware hel.
2016 eletrieker laten komen die alles in orde gezet heeft en in een ruimte boven nieuwe bedrading getrokken heeft.
Bedoeling was dat ik die ruimte zou afwerken en hij dan zou terugkomen om alles (stopcontacten, schakelaars, lichtpunten,..) aan te sluiten.

Hij raadde aan om even te wachten met het te laten keuren tot dat allemaal gedaan was omdat het een uitbreiding van meer dan x% was en het sowieso zou moeten herkeurd worden erna. Zo spaarde ik toch de prijs van een keuring uit.

Door allerhande redenen (uitstelgedrag, ploegenwerk, geld, andere prioriteiten,...) is het er nog steeds niet van gekomen.
Wij wonen dus al jaren met het risico dat de brandverzekering zich terugtrekt.

Aangezien we sinds vorige week ook zonnepanelen hebben moet er sowieso iemand die komen keuren. Daarom had ik gedacht die te vragen ineens alles te keuren.

Maar daarvoor heb ik dus een situatieschets en een eendraadschema moeten hebben.

Die eletrieker die toen geweest is heb ik gemaild met de vraag of hij deze nog had liggen. Hij heeft geantwoord dat hij misschien een kladversie had, maar dat dat niet nodig is voor de zonnepanelen te keuren. Ik heb dan teruggemaild dat we alles willen laten keuren en of hij mij die kladversie wou doorsturen.
Nu antwoord hij niet meer.

Dus wil ik die zelf opstellen, dat is naar het schijnt niet zo moeilijk.

Maar waar kan ik best tips, Info en voorbeelden hiervan vinden?


Want als ik bvba op "afgekeurd be" kijk zou het me 645€ kosten als ik het zou laten doen.


Of laat ik best een (andere) eletrieker komen om dat te doen en die erna de rest laten afwerken.
 
In 2014 huis gekocht, elektriciteit was een ware hel.
2016 eletrieker laten komen die alles in orde gezet heeft en in een ruimte boven nieuwe bedrading getrokken heeft.
Bedoeling was dat ik die ruimte zou afwerken en hij dan zou terugkomen om alles (stopcontacten, schakelaars, lichtpunten,..) aan te sluiten.

Hij raadde aan om even te wachten met het te laten keuren tot dat allemaal gedaan was omdat het een uitbreiding van meer dan x% was en het sowieso zou moeten herkeurd worden erna. Zo spaarde ik toch de prijs van een keuring uit.

Door allerhande redenen (uitstelgedrag, ploegenwerk, geld, andere prioriteiten,...) is het er nog steeds niet van gekomen.
Wij wonen dus al jaren met het risico dat de brandverzekering zich terugtrekt.

Aangezien we sinds vorige week ook zonnepanelen hebben moet er sowieso iemand die komen keuren. Daarom had ik gedacht die te vragen ineens alles te keuren.

Maar daarvoor heb ik dus een situatieschets en een eendraadschema moeten hebben.

Die eletrieker die toen geweest is heb ik gemaild met de vraag of hij deze nog had liggen. Hij heeft geantwoord dat hij misschien een kladversie had, maar dat dat niet nodig is voor de zonnepanelen te keuren. Ik heb dan teruggemaild dat we alles willen laten keuren en of hij mij die kladversie wou doorsturen.
Nu antwoord hij niet meer.

Dus wil ik die zelf opstellen, dat is naar het schijnt niet zo moeilijk.

Maar waar kan ik best tips, Info en voorbeelden hiervan vinden?


Want als ik bvba op "afgekeurd be" kijk zou het me 645€ kosten als ik het zou laten doen.


Of laat ik best een (andere) eletrieker komen om dat te doen en die erna de rest laten afwerken.
De documentatie (eendraadsschema en situatieschets) is eigenlijk wel één van de dingen die uw elektricien zou moeten opleveren. Of wat was je met hem overeengekomen? Dat hij ging werken op regiebasis? Als hij een opdracht kreeg is dat normaalgezien tot afwerking (= inclusief documentatie en keuring).

Je kan dat perfect zelf doen (het is nu ook geen rocket science), maar als je het nog nooit gedaan hebt zal je wel wat zitten prutsen voor je alles goed hebt. Gebruik je originele schema als basis en voorbeeld en teken het eens een paar keer met de hand op papier. Je kan dat digitaal tekenen in visio, in autocad, of in meer design geörienteerde programma's (ik gebruik (gratis) skycad maar dat is wel overkill om te leren als je een kleine uitbreiding hebt bij te tekenen).
Elektriciens gebruiken blijkbaar vaak "trikker" maar dat is niet gratis.

Voor een uitbreiding teken je in principe bij aan je bestaande schema (en enkel de uitbreiding wordt herkeurd). De kans is echter groot dat je daar geen digitale versie van hebt :). Je kan de uitbreiding tekenen op een nieuw blad en op het originele schema verwijzen (op het punt waar de uitbreiding verbindt op het origineel) naar het nieuwe blad.

Deze vriendelijke mens heeft de arei symbolen gemaakt in verschillende formaten (svg, visio, autocad), voor als je het digitaal wil tekenen:

Hier zijn de regeltjes: https://economie.fgov.be/nl/file/83548/download?token=FroFQ9O0
Symbolen: hoofdstuk 2.13
Eendraadsschema: §3.1.2

Je moet weten hoe iederen nieuwe stroombaan loopt en wat daar allemaal (in welke volgorde) op voorkomt:
- automaat
- schakelaars
- stopcontacten
- lichtpunten

Bij een automaat duidt je aan welke beveiliging en curve dat die heeft, voor elke kabel/draad die vertrekt duidt je er op aan wat voor draad dat is (bv VOB 3G1.5) en plaatsingswijze (inbouw in buis, opbouw, ...)

Voor een situatieschema is het gemakkelijkst om te vertrekken van een kopie van je plattegrond van je huis (heb je bouwplannen?) en daarop de schakelaars, stopcontacten en lichtpunten bij te tekenen.

Ter info: herkeuren is eigenlijk vanaf dat je een nieuwe stroombaan bij maakt (dus een nieuwe automaat plaatst).
 
@aXl_

De afspraak was met de elektricien was dat hij die documentatie ging in orde brengen als hij de rest kwam afwerken nadat ik mijn werk daar gedaan had (OSB/Gyproc/...) Maar dat gaat nog zeker 1 a 2 jaar duren en ik wil dat toch sneller gekeurd hebben. Die afspraak was rond 2016, dus de kans is groot dat die elektricien die papieren al lang niet meer heeft.

Momenteel hebben wij niets, geen origineel schema. Dat was er niet als we het huis gekocht hebben, enkel keuringsverslag met een waslijst aan gebreken. (smerig gespeeld door immokantoor, we hebben ons daar toen wat aan laten vangen. Lang verhaal).

Ik denk wel dat ik ergens nog een basis situatieschets moet hebben liggen, maar kheb da nog niet gevonden.
Dat was een tekening in bovenaanzicht van ons huis met in kleurtjes alle schakelaars, lichtpunten, stopcontacen, ... Telkens een andere kleur per zekering.

Merci voor de links naar die symbolen en regeltjes, kga da eens opt gemak bekijken en zien wat ik ermee doe.
Desnoods hoor ik eens rond in mijn kennissenkring of er niemand zulke zaken doet na zijn uren om me bij te staan.
 
Iemand een idee hoe je de spot vervangt van volgende inbouw plafondspot? Ik dacht dat het easy GU10 ging zijn maar is iets wat ik niet ken.
Hoe ontdek ik overigens welke sterkte en kleurwarmte die lamp heeft zodat ze past bij de andere?
 
Imo als je niet de technische kennis hebt om uw installatie volledig zelf te doen maak je ook beter niet zelf uw schema’s.
Ik kan ook een taart bakken maar ben daardoor nog geen bakker.
Hou er rekening mee dat uw nieuw bijgeplaatste ongekeurde circuits vallen onder het nieuwe Arei.
-Geen gebruik v flex die niet ingecementeerd is (flex in holle wand,opbouw,houtskeletbouw,allemaal niet conform.
-exclusief circuit voor wasmachine,droogkast,kookplaat,oven, alles boven de 2600w.
-…
 
Terug
Bovenaan