Elektriciteitstopic

De dikte van de kabeltjes te zien kan je ze niet instellen op 32A dus 7.2kW en 11kW is niet mogelijk.
(volgens mij is dit 4mm², als ze 6mm² zijn kan 32A en dus 7.2kW mogelijk)
Bij het plaatsen van de laadpaal gaat de 5 polige stekker weg en hoop ik dat ze ook de juiste draden gebruiken.
Zal eens een weekendje over slapen voor 1F of 3F.

In ieder geval wil ik geen 11kW laden. Dat kost op jaarbasis 300eur extra als ik de simulaties mag geloven. Dat geef ik liever ergens anders aan uit.

Kan je die laadpaal niet gewoon instellen? Als je bv 6kW aan zonnepanelen hebt, kan je op een goed moment wel aan 5Kw laden zonder afname van het net te hebben. Of bv aan 7kW en maar 1kW netto afname hebben.

De meeste laadpalen zijn erop voorzien dat je ofwel manueel de stroom kan begrenzen (maar minimum blijft wel nog 6A per fase), ofwel dat hij dat automatisch/dynamisch doet door hem te koppelen met de P1 poort van een digitale meter zodat hij enkel vol vermogen (of tot het ingestelde maximum) gaat als er geen of weinig ander verbruik in het huis is.

@Li1quid: je bent je er toch van bewust dat de stroombaan van je laadpaal zijn eigen diff van 30mA moet hebben he?
Want ik zie er in je kast maar twee dus ik veronderstel één 300mA en één 30mA natte ruimten, maar die mag je niet delen met de stroombaan van je laadpaal.
Specifiëert de handleiding van je laadpaal dat beveiliging met een type A diff ok is? Er zijn er, maar de meeste specifiëren een type B, en dan moet ook je 300mA diff een type B worden. (wat overigens ook een zeer kostelijke grap is).

De meeste laadpalen zijn erop voorzien dat je ofwel manueel de stroom kan begrenzen (maar minimum blijft wel nog 6A per fase), ofwel dat hij dat automatisch/dynamisch doet door hem te koppelen met de P1 poort van een digitale meter zodat hij enkel vol vermogen (of tot het ingestelde maximum) gaat als er geen of weinig ander verbruik in het huis is.

@Li1quid: je bent je er toch van bewust dat de stroombaan van je laadpaal zijn eigen diff van 30mA moet hebben he?
Want ik zie er in je kast maar twee dus ik veronderstel één 300mA en één 30mA natte ruimten, maar die mag je niet delen met de stroombaan van je laadpaal.
Specifiëert de handleiding van je laadpaal dat beveiliging met een type A diff ok is? Er zijn er, maar de meeste specifiëren een type B, en dan moet ook je 300mA diff een type B worden. (wat overigens ook een zeer kostelijke grap is).

Ik denk dat de laadpaal met beiden overweg kan
MuA4Z8Q.png

62xeHQu.png

Op het eendraadschema zit de 4P zekering op de 300mA.
Dus als ik het goed begrijp moet er nog een extra aardlekschakelaar bij van 30mA?
De kast zit wel vol :unsure:

(op de offerte zie ik daar niets van vermeld)

MuA4Z8Q.png

62xeHQu.png

Dus als ik het goed begrijp moet er nog een extra aardlekschakelaar bij van 30mA?

Wel....
Arei 7.22.4, punt b:

"Elke toegekende stroombaan in wisselstroom wordt individueel door een differentieelstroombeschermingsinrichting met een aanspreekstroom van ten hoogste 30mA beschermd. "

Uw handleiding vermeldt het overigens ook .

Cva, heel blij dat ik het hier nog eens heb gevraagd.
Morgen eens bellen naar de installateur.. zal m'n portefeuille al boven pakken

Cva, heel blij dat ik het hier nog eens heb gevraagd.
Morgen eens bellen naar de installateur.. zal m'n portefeuille al boven pakken

Is het probleem niet nog wat uitgebreider als een extra Diff plaatsen? Die Type B 30mA mag niet achter een Type A 300mA. Dat wordt al een iets complexere uitbreiding dan.

De meest gangbare laadpalen hebben een ingebouwde differentieel die de DC lekstroom afzekert. Er was een of andere aanvulling of rondzendbrief of watdanook die die opstelling ook toelaat.REnkel voor een laadpaal/punt. Als je er twee wil moet je alles in de installatie met type B doen. Ik weet eigenlijk ook niet of die laadpalen een 30mA diff ingebouwd hebben of niet?

Voor onze nieuwe woning heb ik 3x400V 25A aangevraagd. Nu was ik vandaag op de werf en zei de projectleider dat het wat licht ik. De electrician is bezig en nu kunnen we nog verzwaren voor Fluvius eind september langs komt. Er werd me 40A aangeraden i.p.v. 25A, maar daar moet een studie aan vooraf gaan en kan mogelijks aanpassingen aan het net met zich meebrengen op mijn kosten. Upgraden naar 32A was geen probleem en zou ik doen.

Zou 3x 400V 32A voldoende zijn voor een woning met het volgende:
Warmtepomp mono fase 2.7kW, mono fase backup warmte element warmtepomp/legionella 5.3kW (instelbaar), inductiekookplaat 2 fase 7.3kW 2x 400V, stoomoven, wasmachine, warmtepomp droogkast.
Daarnaast de standaard huishoud toestellen zoals TV, game PC, audio receiver, projector, ...

Over een jaar komt er wellicht ook een elektrische wagen, maar die hoef ik niet per se op 11kW op te laden. Zeker als het capaciteitstarief er is.
Het backup element kan maximaal 5.3kW trekken en is monofase, maar het is instelbaar. Dat wordt 1x per week gebruikt voor de legionella run. Als ik dat op 4kW zou zetten duurt het ietsje langer wellicht, maar dan kan er nog iets met die fase gedaan worden. Anders is ze goed als verloren denk ik?
Ik wil vooral niet dat de boel afslaat indien er een grote korte piek is.

Zou 3x 400V 32A voldoende zijn of toch beter die 3x 40A aanvragen en hopen dat er geen grote kosten mee gemoeid zijn op de studiokost en vermogensvergoeding na?

Ik zou toch minstens 3*40A pakken als je uw fabriek wilt draaiende houden. Dat is 27,5kW eh :').

Er zijn er hier die al flippen om over de 3,5kW kwartierwaarde van het capaciteitstarief te gaan.

Tussen 32 of 25 zou je nog kunnen kijken. Niet vergeten dat je kabel naar het straat ook moet worden voorzien + dat je waarschijnlijk ook nog zonnepanelen zal plaatsen?

Hier gewoon 3*25A en alles mooi in balans. Wel zonnepanelen/inductievuur maar geen elektrische wagen of l/w warmtepomp. Dat is nog altijd 17,25 kW + opbrengst panelen.

Kan altijd verzwaren naar 32 moest dat ooit nodig zijn maar verwacht het niet. 40 zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit (moeten) overwegen.

Niet al uw toestellen verbruiken altijd vol vermogen en zo'n zekering valt ook niet direct uit op die waarde.

Fluvius zei aan de telefoon dat we 10 carré moeten leggen voor 40A. Maar dat staat ook al vermeld op de offerte voor 25A.

Het gaat mij ook niet om 27kW uren lang te verbruiken, want dan gaat het kosten. Maar stel dat op kerstavond alle inductieplaten opstaan, de oven staat aan en de warmtepomp draait op volle toeren, dan wil ik niet dat er iets uitklapt omdat een fase overbelast wordt. Door dat 5.3kW element voor de wekelijkse legionella run valt er eigenlijk al een fase weg. Tenzij je daar iets op aansluit wat nooit meer dan 2kW zal trekken of je moet het backup element limiteren. Met de kookplaat zijn de andere 2 fases ook al voor de helft bezet. Als de wasmachine dan op een fase van de kookplaat zit, is het zo goed op als die beiden aan staan. Op de kwartier piek ga je dat niet zien want de wasmachine is na 5 minuten opgewarmed en dan is het nog 40-50w om te draaien. Maar wel genoeg om de boel te laten afslaan indien we er geen rekening mee houden.

Er komt 10800Wp aan panelen op het dak, dus netto afname zal in de zomer wel minder zijn, maar in de winter is de opbrengst jammer genoeg vrij laag.

Fluvius zei aan de telefoon dat we 10 carré moeten leggen voor 40A. Maar dat staat ook al vermeld op de offerte voor 25A.

Het gaat mij ook niet om 27kW uren lang te verbruiken, want dan gaat het kosten. Maar stel dat op kerstavond alle inductieplaten opstaan, de oven staat aan en de warmtepomp draait op volle toeren, dan wil ik niet dat er iets uitklapt omdat een fase overbelast wordt. Door dat 5.3kW element voor de wekelijkse legionella run valt er eigenlijk al een fase weg. Tenzij je daar iets op aansluit wat nooit meer dan 2kW zal trekken of je moet het backup element limiteren. Met de kookplaat zijn de andere 2 fases ook al voor de helft bezet. Als de wasmachine dan op een fase van de kookplaat zit, is het zo goed op als die beiden aan staan. Op de kwartier piek ga je dat niet zien want de wasmachine is na 5 minuten opgewarmed en dan is het nog 40-50w om te draaien. Maar wel genoeg om de boel te laten afslaan indien we er geen rekening mee houden.

Er komt 10800Wp aan panelen op het dak, dus netto afname zal in de zomer wel minder zijn, maar in de winter is de opbrengst jammer genoeg vrij laag.
De dikte van de kabel is in functie van de lengte. Moest hier bijvoorbeeld minimum 4x16 leggen voor 32A. Ben direct voor 4x25 gegaan, stond in promo en was een paar jaar terug beduidend goedkoper...

Verder steek je bij kerst dan gewoon je auto niet in. En maak in je living 2 afzonderlijke kringen op afzonderlijke fasen.

Die run zal je ook wel kunnen instellen waarschijnlijk. Zet die ergens op 5 uur s ochtends. Of beter indien zonnepanelen om 13u.

Maar voel je je niet comfortabel, ga dan 32A.
40A is echt wel veel, je moet er zelfs een studie voor laten uitvoeren...

Voor onze nieuwe woning heb ik 3x400V 25A aangevraagd. Nu was ik vandaag op de werf en zei de projectleider dat het wat licht ik. De electrician is bezig en nu kunnen we nog verzwaren voor Fluvius eind september langs komt. Er werd me 40A aangeraden i.p.v. 25A, maar daar moet een studie aan vooraf gaan en kan mogelijks aanpassingen aan het net met zich meebrengen op mijn kosten. Upgraden naar 32A was geen probleem en zou ik doen.

Zou 3x 400V 32A voldoende zijn voor een woning met het volgende:
Warmtepomp mono fase 2.7kW, mono fase backup warmte element warmtepomp/legionella 5.3kW (instelbaar), inductiekookplaat 2 fase 7.3kW 2x 400V, stoomoven, wasmachine, warmtepomp droogkast.
Daarnaast de standaard huishoud toestellen zoals TV, game PC, audio receiver, projector, ...

Over een jaar komt er wellicht ook een elektrische wagen, maar die hoef ik niet per se op 11kW op te laden. Zeker als het capaciteitstarief er is.
Het backup element kan maximaal 5.3kW trekken en is monofase, maar het is instelbaar. Dat wordt 1x per week gebruikt voor de legionella run. Als ik dat op 4kW zou zetten duurt het ietsje langer wellicht, maar dan kan er nog iets met die fase gedaan worden. Anders is ze goed als verloren denk ik?
Ik wil vooral niet dat de boel afslaat indien er een grote korte piek is.

Zou 3x 400V 32A voldoende zijn of toch beter die 3x 40A aanvragen en hopen dat er geen grote kosten mee gemoeid zijn op de studiokost en vermogensvergoeding na?

3x400V+N 32A hier. Met wat je daar oplijst is 40A toch vrij zinloos?

3x400V+N 32A hier. Met wat je daar oplijst is 40A toch vrij zinloos?
Dat denk ik ook. 32A driefase is waanzinnig toekomstgericht al. 40A is misschien ingegeven vanuit de monofase oplossing, waar dat het zwaarste is dat je kan gaan, en met die lijst misschien best wel hebt (maar eigenlijk nog altijd lastig is en je beter driefase neemt). Nu, voor onze werfaansluiting hadden we 3x230V 63A omdat de werfkraan dat zou nodig gehad hebben... Geen idee of dat nu zo was, maar dat koste ons dan ook niet extreem veel omdat voor een tijdelijk vermogen dat geen studie vereist (maar je betaalt wel de vermogensopleg). Je kan nadat je installatie finaal gekeurd is nog een kleiner normaal vermogen regelen natuurlijk. Da's altijd een tweestapsproces.

Dat denk ik ook. 32A driefase is waanzinnig toekomstgericht al. 40A is misschien ingegeven vanuit de monofase oplossing, waar dat het zwaarste is dat je kan gaan, en met die lijst misschien best wel hebt (maar eigenlijk nog altijd lastig is en je beter driefase neemt). Nu, voor onze werfaansluiting hadden we 3x230V 63A omdat de werfkraan dat zou nodig gehad hebben... Geen idee of dat nu zo was, maar dat koste ons dan ook niet extreem veel omdat voor een tijdelijk vermogen dat geen studie vereist (maar je betaalt wel de vermogensopleg). Je kan nadat je installatie finaal gekeurd is nog een kleiner normaal vermogen regelen natuurlijk. Da's altijd een tweestapsproces.
Men had het over 3 fasen 40A.
Ik denk dat ik gewoon 32A 3 fasen pak dan.

MuA4Z8Q.png

62xeHQu.png

Als uw kast volzit gaan ze gewoon een doos van 12-18 modules naast uw kast plaatsen en waarschijnlijk ook nog de diff voor uw 300mA aansluiten. Op die manier kan men gemakkelijker het gebruikte vermogen meten en dynamisch schakelen.

Neen want er zit een component in de laadpaal die ervoor zorgt dat hij een type A mag plaatsen.

Bekijk bijlage 12872

Dus een Alfen single pro mag achter een gewone differentieelschakelaar? Waarom zou ik hier dan nog eentje extra plaatsen?
Hier wordt hij wel monofase uitgevoerd, de kabel zal wel een 5G6 zijn voor de toekomst.

Heb nog geen offerte gekregen, maar ik sta op voor 1 van de volgende batchen, al zal dat wss pas volgend jaar zijn.

Dus een Alfen single pro mag achter een gewone differentieelschakelaar? Waarom zou ik hier dan nog eentje extra plaatsen?
Een alfen moet achter een differentiëelschakelaar staan.
Maar dit mag de goedkopere versie A zijn (die enkel wisselspanningen detecteert) en hoeft niet de duurdere B versie te zijn (die wissel en gelijkspanningen detecteert)

Een alfen moet achter een differentiëelschakelaar staan.
Maar dit mag de goedkopere versie A zijn (die enkel wisselspanningen detecteert) en hoeft niet de duurdere B versie te zijn (die wissel en gelijkspanningen detecteert)

En dat moet een aparte zijn, of dat mag de huidige zijn?

Terug
Bovenaan