Elektriciteitstopic

Wat moet je dan gaan doen bij 3fasen? Ofwel meerdere 3fasen difs plaatsen ofwel uw fasen gaan uitsplitsten en daar dan iedere keer een aparte tweefasige 30ma dif tussen steken? Dat is toch gewoon weer een hoop extra werk om een kast te kableren. Weg snelheidsvoordeel van 3fasige kamgeleiders te gebruiken.
 
Wanneer komt dit in voege? Ik heb alles achter verschillende 30mA's staan behalve 1 groep van 18 automaten en moet nog laten herkeuren
 
Ik heb wat moeite met het aansluiten van mijn gasfornuis met elektrische ovens.
Er komt een kabel 5G4 toe in de aansluitdoos in de muur, in huis hebben we 3 x 230V.

Onderstaand het aansluitschema zoals vermeld op het fornuis:


Hoe zou ik dat nu moeten aansluiten?
 
Laatst bewerkt:
Puur theoretische vraag.

Stel je hebt een gekeurd installatie en je steekt 1 kring bij. Of je wil na een aankoop van een gerenoveerd huis voor de zekerheid laten her keuren. Moet je dan heel je bak aanpassen naar de nieuwe regeltjes? Dat lijkt me toch bezighoudingstherapie voor elektriciens. Vermoedelijk hebben die toch al genoeg zinvol werk?
 
Aanpassing moet aan de nieuwe regels voldoen. Rest niet

Mag volgens de oude regels zijn.
Dat weet toch niemand. Je verandert wat zaken. Laat herkeuren, oeps de oude papieren kwijt. Wat nu. Ik heb het zo gekocht meneer de keurder en omdat ik geen verslag meer heb wil ik laten herkeuren.
 
Ik heb wat moeite met het aansluiten van mijn gasfornuis met elektrische ovens.
Er komt een kabel 5G4 toe in de aansluitdoos in de muur, in huis hebben we 3 x 230V.

Onderstaand het aansluitschema zoals vermeld op het fornuis:


Hoe zou ik dat nu moeten aansluiten?
Dat onderste schema is voor 3 x 400 + N. Dat heb je niet.

Uit dat schema blijkt dat uw fornuis 3 groepen heeft waar telkens 230V over moet staan.

Je kan monofasig aansluiten zoals daarboven (vb: L1/L2, L2/L3 of L1/L3).
Je zou ook 3F kunnen aansluiten als volgt:

1-4: L1/L2
2-5: L2/3
3-6: L3/L1

Je moet wel zeker zijn dat de groepen verdeeld zijn over: 1-4, 2-5, 3-6. Je kan daarvoor eens weerstand meten over die klemmen en zien of je iets meet.

De bruggen moet je dan wel verwijderen.
 
Wil enkele schakelaars wisselen.

Klopt het dat ik een enkelpolige nodig heb als ik het licht met één schakelaar kan aan/uit doen? (Dus op één locatie) en een tweepolige als ik een licht op meerdere locaties kan bedienen?
 
Wil enkele schakelaars wisselen.

Klopt het dat ik een enkelpolige nodig heb als ik het licht met één schakelaar kan aan/uit doen? (Dus op één locatie) en een tweepolige als ik een licht op meerdere locaties kan bedienen?
Neen, meerdere locaties is met een wisselschakelaar (en bijkomend kruisschakelaar bij >2). Dubbelpolig dient een ander doel.
 
Dat onderste schema is voor 3 x 400 + N. Dat heb je niet.

Uit dat schema blijkt dat uw fornuis 3 groepen heeft waar telkens 230V over moet staan.

Je kan monofasig aansluiten zoals daarboven (vb: L1/L2, L2/L3 of L1/L3).
Je zou ook 3F kunnen aansluiten als volgt:

1-4: L1/L2
2-5: L2/3
3-6: L3/L1

Je moet wel zeker zijn dat de groepen verdeeld zijn over: 1-4, 2-5, 3-6. Je kan daarvoor eens weerstand meten over die klemmen en zien of je iets meet.

De bruggen moet je dan wel verwijderen.
Is de kans dan niet groot dat:
  1. Dat fornuis ingesteld wordt op vol vermogen en te veel stroom gaat trekken omdat ie denkt dat er 3 onafhankelijke fases zijn om vermogen aan te trekken?
  2. Dat fornuis geen echte nul/neuter ziet en gewoon zegt "foert"? 3-fasige laadpalen doen dit, een fornuis waarschijnlijk niet.
  3. De grote stromen die niet onafhankelijk van elkaar in eenzelfde toestel rare neveneffecten gaan geven? Ik denk maar aan ontregelde of beschadigde elektronica doordat het deel op fase 1-2 verwacht dat het deel op fase 2-3 eigenlijk fase 1-N en fase 2-N is, en stabiele en niet gecorrelleerde elektrische eigenschappen hebben? Je gebruikt strict genomen het toestel buiten specificaties, dus achter garantie kan je ook nog fluiten als zo'n aansluiting boven water komt. Mijn Bora had een derde aansluitmogelijkheid op 2 fases ipv 3, maar zelfs dat zou ik niet zomaar zonder overleg met de fabrikant anders dan monofasig aansluiten op een 3x230V.
 
Is de kans dan niet groot dat:
  1. Dat fornuis ingesteld wordt op vol vermogen en te veel stroom gaat trekken omdat ie denkt dat er 3 onafhankelijke fases zijn om vermogen aan te trekken?
  2. Dat fornuis geen echte nul/neuter ziet en gewoon zegt "foert"? 3-fasige laadpalen doen dit, een fornuis waarschijnlijk niet.
  3. De grote stromen die niet onafhankelijk van elkaar in eenzelfde toestel rare neveneffecten gaan geven? Ik denk maar aan ontregelde of beschadigde elektronica doordat het deel op fase 1-2 verwacht dat het deel op fase 2-3 eigenlijk fase 1-N en fase 2-N is, en stabiele en niet gecorrelleerde elektrische eigenschappen hebben? Je gebruikt strict genomen het toestel buiten specificaties, dus achter garantie kan je ook nog fluiten als zo'n aansluiting boven water komt. Mijn Bora had een derde aansluitmogelijkheid op 2 fases ipv 3, maar zelfs dat zou ik niet zomaar zonder overleg met de fabrikant anders dan monofasig aansluiten op een 3x230V.
Ik ken er niets van, maar ik herken 3-fasig en "de neuter" en ik herinner me dat dat voor mijn inductiekookplaat ook een "probleem" was.
Mijn pa heeft het dus ook anders moeten aansluiten wegens gebrek aan "wat de fabrikant denkt dat ik heb" en alles marcheert hier gelukkig perfect! (1j in gebruik)

Edit: net geprobeerd om dat klepje open te prutsen zodat ik de aansluitingen kon trekken, maar is krijg het niet open gefoefeld. Goeie beveiliging dus! 😬
 
Laatst bewerkt:
@rubenvb
1. Idd volgens mij ga je hier theoretisch buiten de specs van de kabels. In de praktijk zit je nooit met 6 vuren die aan vol vermogen werken, die situatie gebeurt gwn nooit
2. ook benieuwd naar
3. Volgens mij net het tegengestelde van wat je zegt. Het fornuis is geschikt om 3 keer op dezelfde fase te werken (bovenste tekening), dus als je ze op 3 verschillende steekt lijken me die effecten zeker niet te gebeuren
 
Is de kans dan niet groot dat:
  1. Dat fornuis ingesteld wordt op vol vermogen en te veel stroom gaat trekken omdat ie denkt dat er 3 onafhankelijke fases zijn om vermogen aan te trekken?
  2. Dat fornuis geen echte nul/neuter ziet en gewoon zegt "foert"? 3-fasige laadpalen doen dit, een fornuis waarschijnlijk niet.
  3. De grote stromen die niet onafhankelijk van elkaar in eenzelfde toestel rare neveneffecten gaan geven? Ik denk maar aan ontregelde of beschadigde elektronica doordat het deel op fase 1-2 verwacht dat het deel op fase 2-3 eigenlijk fase 1-N en fase 2-N is, en stabiele en niet gecorrelleerde elektrische eigenschappen hebben? Je gebruikt strict genomen het toestel buiten specificaties, dus achter garantie kan je ook nog fluiten als zo'n aansluiting boven water komt. Mijn Bora had een derde aansluitmogelijkheid op 2 fases ipv 3, maar zelfs dat zou ik niet zomaar zonder overleg met de fabrikant anders dan monofasig aansluiten op een 3x230V.

1. Hoe zou het toestel onderscheid maken tussen een aansluiting in monofase of gespreid over drie fasen?
2. Het toestel kan ogenschijnlijk door een eenvoudiger herkablering zowel monofasig als driefasig worden aangesloten. Ik vermoed niet dat er daarom iets van N-detectie aanwezig is.
3. Over welke neveneffecten spreek je dan precies? Fasespanning van een 3x400V+N en lijnspanning van een 3x230V zijn dezelfde magnitude. Het toestel is intern geklabeerd voor drie fasen. Ik zie niet echt waar het kan fout lopen.
 
1. Hoe zou het toestel onderscheid maken tussen een aansluiting in monofase of gespreid over drie fasen?
Mijn kookvuur moet indien op monofase aangesloten, ingesteld worden op een lager maximum vermogen. In de handleiding staat ook expliciet een 2x230V aansluitschema, maar zelfs dat leek moeilijk te passen aan een 3x230V voeding.
2. Het toestel kan ogenschijnlijk door een eenvoudiger herkablering zowel monofasig als driefasig worden aangesloten. Ik vermoed niet dat er daarom iets van N-detectie aanwezig is.
Hetzelfde geldt voor laadpunten voor auto’s. Een driefasig laadpunt kan je ook monofasig aansluiten maar om driefasig op te laden hebben die dingen wel een echte N nodig.
3. Over welke neveneffecten spreek je dan precies? Fasespanning van een 3x400V+N en lijnspanning van een 3x230V zijn dezelfde magnitude. Het toestel is intern geklabeerd voor drie fasen. Ik zie niet echt waar het kan fout lopen.
Ik heb het over dynamische effecten, dus een of andere interferentie of koppeling omdat de drie fasen twee aan twee gekoppeld zijn, in combinatie met de hoge frequenties die optreden in je inductiepit. Ik denk dan aan storingen die doorlekken naar de veel fragielere elektronica en deze dan mogelijks beschadigen. Die is daar niet op getest dus voor hetzelfde geld zijn er daar wat shortcuts genomen qua beveiliging van de microcontrollers. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt…
Maar ik kan dit niet verder benoemen, het kan evengoed gewoon niet voorkomen, zoals ze zeggen een “figment of my imagination“.

Mijn slechtste vak een tiental jaar geleden was dan ook elektronica, dus take all of this with a grain of salt. “Gewoon doen” zonder waarschuwing vond ik nu ook geen goed advies.
 
Het is een dom fornuis met 3 domme monofasige groepen.
Een valse 400V 3-fase zoals de meeste kookplaten/fornuizen.
Met een verlengkabel kan je de veschillende groepen testen en de electronica zal maar op 1ne zitten. (edit 2,5mm2 verlengkabel)
 
Ik heb met de firma een log-in op CEBEO. Die hun prijzen zijn toch totaal van de pot gerukt? Ik zie daar zaken +50% duurder dan elders. Moet ik eerst nog met hen een korting ofzo aanvragen om niet gefuckt te zijn als kleine firma?
 
Ik heb met de firma een log-in op CEBEO. Die hun prijzen zijn toch totaal van de pot gerukt? Ik zie daar zaken +50% duurder dan elders. Moet ik eerst nog met hen een korting ofzo aanvragen om niet gefuckt te zijn als kleine firma?

Yep. Maar geen idee of je die krijgt. CEBEO is vooral handig als je iets specifiek en snel nodig hebt of als je genre BASF/Fluvius een stevige korting kan krijgen.
 
Enig idee wanneer dit in KB gaat uitkomen? Je krijgt als particulier bij BTV of Vincotte gewoon geen keurder aan de telefoon alleen eindeloze keuzemenu's
Wat had je verwacht?

Net of een keurder zit te wachten op 1 of ander telefoontje met een vraag van een particulier. Wij keuren,ter plaatse kun je gerust vragen stellen, maar daar stopt het dan ook. Telefonische directe hulp bestaat niet meer in 2020.
Op de autokeuring leren ze u toch ook niet hoe je uw remmen moet vervangenn?
 
Terug
Bovenaan