Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik zit met een klein lek in de vaste koepel op mijn achterbouw. Water komt naar binnen.
De roofing is naar mijn niet professionele inzien niet echt 100% goed verlopen.

Ben nog niet gaan kunnen kijken op het dak zelf maar is dit iets wat ik eventueel zelf zou kunnen oplossen ?

Op dit moment naar 10 dakwerkers gebeld, 8 namen niet op, 1tje zei dat hij zo'n kleine werken niet kon aannemen, 1tje zei dat ik een mail mocht sturen maar dat het niet voor de eerste dagen zal zijn en dat hij dan ook zekerheid wil dat hij mag komen en ik niet iemand anders zou nemen.

Mag ik hier eventueel foto's plaatsen en kan ik tips vragen hoe dit te repareren of laat ik dit sowieso beter door een vakman doen (helaas dan wel binnen enkele weken pas).
Ik zie dat je probleem (hopelijk) opgelost is maar ik wou toch even reageren.
Het is spijtig om te zeggen maar ik zou durven stellen dat de helft van de dakwerkers een dakkoepel niet deftig kan inwerken.
De 3 meest voorkomende fouten die ik zie zijn de opstand te laag zetten, de roofing niet hoog genoeg optrekken tegen de opstand, of de opstand en/of koepel beschadigen bij het roofing branden.

Ter info: Skylux, Velux en Fakro hebben hier duidelijke instructies voor.
Roofing moet tot bal tegen de onderkant van de afdruipflens komen, en volgens het WTCV moet de bovenkant van de opstand minstens 15 cm boven het dakoppervlak zitten. Bij roofing branden mag de dakwerker ook NIET op de opstand branden, zeker niet als hij van kunststof is.
 
Ik zie dat je probleem (hopelijk) opgelost is maar ik wou toch even reageren.
Het is spijtig om te zeggen maar ik zou durven stellen dat de helft van de dakwerkers een dakkoepel niet deftig kan inwerken.
De 3 meest voorkomende fouten die ik zie zijn de opstand te laag zetten, de roofing niet hoog genoeg optrekken tegen de opstand, of de opstand en/of koepel beschadigen bij het roofing branden.

Ter info: Skylux, Velux en Fakro hebben hier duidelijke instructies voor.
Roofing moet tot bal tegen de onderkant van de afdruipflens komen, en volgens het WTCV moet de bovenkant van de opstand minstens 15 cm boven het dakoppervlak zitten. Bij roofing branden mag de dakwerker ook NIET op de opstand branden, zeker niet als hij van kunststof is.


Ben jij ook dakwerker?
 
Hoe haal je er, met jouw ervaring, een goede dakwerker uit?
Ik vind dat zelf moeilijk. Het is meestal achteraf dat wij zien 'wat heeft die uitgestoken' :laugh:
Da's dan als we in onderanneming werken voor een grote aannemer. Gelukkig dus nooit ons probleem.

Het beste wat je kan doen is referenties vragen en gaan kijken naar daken. Zelfs als leek zal je kwaliteitswerk of prutswerk vrij snel herkennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Onze vaatwasser blijft constant op hetzelfde moment vastlopen.
Ondanks nog in garantie , rekent de verkoper 170 euro kost aan om te herstellen. Garantie blijkbaar enkel op onderdelen..

Iemand ervaring met herstellers van vaatwassers?
 
Onze vaatwasser blijft constant op hetzelfde moment vastlopen.
Ondanks nog in garantie , rekent de verkoper 170 euro kost aan om te herstellen. Garantie blijkbaar enkel op onderdelen..

Iemand ervaring met herstellers van vaatwassers?
Even de verkoper contacteren. Als consument heb je recht op 2 jaar garantie en kosteloze herstelling indien geen gebruikersfout vastgesteld natuurlijk.
 
Iemand tips voor het plaatsen van plinten voor heel het huis? Muren zijn sowieso scheef en slecht geplakt dus ik voorspel veel miserie. Wat heb ik nodig om dit tot een goed einde te brengen, en zijn er goede tutorials die jullie uit ervaring kennen?
 
Ik zie dat je probleem (hopelijk) opgelost is maar ik wou toch even reageren.
Het is spijtig om te zeggen maar ik zou durven stellen dat de helft van de dakwerkers een dakkoepel niet deftig kan inwerken.
De 3 meest voorkomende fouten die ik zie zijn de opstand te laag zetten, de roofing niet hoog genoeg optrekken tegen de opstand, of de opstand en/of koepel beschadigen bij het roofing branden.

Ter info: Skylux, Velux en Fakro hebben hier duidelijke instructies voor.
Roofing moet tot bal tegen de onderkant van de afdruipflens komen, en volgens het WTCV moet de bovenkant van de opstand minstens 15 cm boven het dakoppervlak zitten. Bij roofing branden mag de dakwerker ook NIET op de opstand branden, zeker niet als hij van kunststof is.
Dat is dus, denk ik, wat er hier bij mij ook gebeurd is, er is bij de lichtstraten echt prutswerk afgeleverd en zitten nu dus met lekken aan de lichtstraten.
We zijn nu al weken aan het proberen de aannemer zijn prutswerk te komen fixen, maar hij heeft er precies niet veel zin in :unsure:

Foto's in spoiler tag:
AL9nZEUCIiHWz8TiRTSbciRhyvfdbeCcQw8rkXdfKzCWshXOmCvuqZBoy-IOGlvQKEyFsRO9r9fVJAmRPc5fzC9hazKX9nvDumI3HZ8m04887JoU9H9iTIIX1NxzMnAZa4yuOdN-b2FN8fLkUKKhBkNL9Jdh=w1236-h927-no

AL9nZEVPNpHhtpcfmP27cnfcJe4xXS3CA94PdmFN0n3HmMbCEojP6PXZtw0JI40YWGSMZv27JyZQKZaYYz-pYs0cdZMBlwEdCf2mVGYC4EV2764I7otDsjJK-zhd5X6CXRTXG7s0AXc1zs-OeNTTEFMxddAt=w696-h927-no


AL9nZEXWIQuZQiuKQPdWx7hU9BEEX54aKzGMvrAIyliFTI_UrYTS2OHYfOLCDc2VXVwikzRTuUepRRB6_iy80oVQYdFYU0znsjdz1fM-P8A9qoF8-xSYcY2S1SfkgHxdGZRI4RnB9tN49NRdVwavcMzbyiFR=w1236-h927-no

AL9nZEUAo7PqdWGGtUGoFzQSU2ffXnZ6GFy_ZC2_HIQ3xsFxLuSj8zvKSk-tAVTl8RMxbCkS8KyKXQYSUBIKVA6NCATw69p8OwqmFPRLV7QRmWHYEjSP8tAEMH5Jw8GSYYoK93sJgi8DyOagweW0gEO22F70=w1236-h927-no
 
Iemand tips voor het plaatsen van plinten voor heel het huis? Muren zijn sowieso scheef en slecht geplakt dus ik voorspel veel miserie. Wat heb ik nodig om dit tot een goed einde te brengen, en zijn er goede tutorials die jullie uit ervaring kennen?
ik heb mijn plinten besteld bij plintenfabriek.be. Je kan daar wat stalen aanvragen ook.
Belangrijkste zaken waar je op moet letten zijn, dat je goed controleerd welke dikte je 'minstens' nodig hebt, dat je goed gerief hebt om te verzagen en dat je voldoende lopende meter plint koopt in verband met snijverlies (je koopt liever 4 lengtes te veel dan dat je met kleine stukjes gaat prutsen).
Als je plint profiel korter is dan je muur, zaag deze dan schuin af. Dit is properder dan wanneer je ze 'koud' tegen elkaar zet.
Verder als je muur niet proper staat, lijjkt het me beter eerst dat aan te pakken. Als je muren gewoon wat 'hoepel' staan, is dat helemaal geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat is dus, denk ik, wat er hier bij mij ook gebeurd is, er is bij de lichtstraten echt prutswerk afgeleverd en zitten nu dus met lekken aan de lichtstraten.
We zijn nu al weken aan het proberen de aannemer zijn prutswerk te komen fixen, maar hij heeft er precies niet veel zin in :unsure:

Foto's in spoiler tag:
AL9nZEUCIiHWz8TiRTSbciRhyvfdbeCcQw8rkXdfKzCWshXOmCvuqZBoy-IOGlvQKEyFsRO9r9fVJAmRPc5fzC9hazKX9nvDumI3HZ8m04887JoU9H9iTIIX1NxzMnAZa4yuOdN-b2FN8fLkUKKhBkNL9Jdh=w1236-h927-no

AL9nZEVPNpHhtpcfmP27cnfcJe4xXS3CA94PdmFN0n3HmMbCEojP6PXZtw0JI40YWGSMZv27JyZQKZaYYz-pYs0cdZMBlwEdCf2mVGYC4EV2764I7otDsjJK-zhd5X6CXRTXG7s0AXc1zs-OeNTTEFMxddAt=w696-h927-no


AL9nZEXWIQuZQiuKQPdWx7hU9BEEX54aKzGMvrAIyliFTI_UrYTS2OHYfOLCDc2VXVwikzRTuUepRRB6_iy80oVQYdFYU0znsjdz1fM-P8A9qoF8-xSYcY2S1SfkgHxdGZRI4RnB9tN49NRdVwavcMzbyiFR=w1236-h927-no

AL9nZEUAo7PqdWGGtUGoFzQSU2ffXnZ6GFy_ZC2_HIQ3xsFxLuSj8zvKSk-tAVTl8RMxbCkS8KyKXQYSUBIKVA6NCATw69p8OwqmFPRLV7QRmWHYEjSP8tAEMH5Jw8GSYYoK93sJgi8DyOagweW0gEO22F70=w1236-h927-no
zit er in die eerste foto nu een vijs door de roofing heen o_O
Ik zou zeggen een ingebreke stelling sturen met aangetekendschrijven. Heb je hem al volledig betaald? anders wachten daarmee tot em het fixt. (maar een ingebrekestelling sowieso sturen)
 
Dat is dus, denk ik, wat er hier bij mij ook gebeurd is, er is bij de lichtstraten echt prutswerk afgeleverd en zitten nu dus met lekken aan de lichtstraten.
We zijn nu al weken aan het proberen de aannemer zijn prutswerk te komen fixen, maar hij heeft er precies niet veel zin in :unsure:
Sorry om dit te moeten lezen/zien maar gij zijt echt gescammed geweest. 🤐 Ik zou gewoon door de zure appel heen bijten en alles laten herdoen door een dakwerker met goeie referenties... Dit kunt ge niet "bijfixen" imho.
 
Precies door onze (eerste) dakwerker gedaan :S. Veel succes alvast.

Wij hebben helaas ook miserie gehad met een dakwerker tot we na enkele jaren beslist hebben om het gewoon opnieuw te laten doen door een andere dakwerker.
 
Iemand tips voor het plaatsen van plinten voor heel het huis? Muren zijn sowieso scheef en slecht geplakt dus ik voorspel veel miserie. Wat heb ik nodig om dit tot een goed einde te brengen, en zijn er goede tutorials die jullie uit ervaring kennen?
Stenen of andere?
 
Dat is dus, denk ik, wat er hier bij mij ook gebeurd is, er is bij de lichtstraten echt prutswerk afgeleverd en zitten nu dus met lekken aan de lichtstraten.
We zijn nu al weken aan het proberen de aannemer zijn prutswerk te komen fixen, maar hij heeft er precies niet veel zin in :unsure:

Foto's in spoiler tag:
AL9nZEUCIiHWz8TiRTSbciRhyvfdbeCcQw8rkXdfKzCWshXOmCvuqZBoy-IOGlvQKEyFsRO9r9fVJAmRPc5fzC9hazKX9nvDumI3HZ8m04887JoU9H9iTIIX1NxzMnAZa4yuOdN-b2FN8fLkUKKhBkNL9Jdh=w1236-h927-no

AL9nZEVPNpHhtpcfmP27cnfcJe4xXS3CA94PdmFN0n3HmMbCEojP6PXZtw0JI40YWGSMZv27JyZQKZaYYz-pYs0cdZMBlwEdCf2mVGYC4EV2764I7otDsjJK-zhd5X6CXRTXG7s0AXc1zs-OeNTTEFMxddAt=w696-h927-no


AL9nZEXWIQuZQiuKQPdWx7hU9BEEX54aKzGMvrAIyliFTI_UrYTS2OHYfOLCDc2VXVwikzRTuUepRRB6_iy80oVQYdFYU0znsjdz1fM-P8A9qoF8-xSYcY2S1SfkgHxdGZRI4RnB9tN49NRdVwavcMzbyiFR=w1236-h927-no

AL9nZEUAo7PqdWGGtUGoFzQSU2ffXnZ6GFy_ZC2_HIQ3xsFxLuSj8zvKSk-tAVTl8RMxbCkS8KyKXQYSUBIKVA6NCATw69p8OwqmFPRLV7QRmWHYEjSP8tAEMH5Jw8GSYYoK93sJgi8DyOagweW0gEO22F70=w1236-h927-no
Dat gaat in de verste verte niet waterdicht zijn onderaan. Echt typisch beunhaas gepruts, zo met kit toepappen en hopen dat het toe blijft.

Heb je een merk van die lichtstraat? Ik zie precies trouwens ook een oudebrug aan die onderste profiel op foto 2 en 3. Niet alleen staat hij wat hol, maar hij loopt ook door van binnen naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus, denk ik, wat er hier bij mij ook gebeurd is, er is bij de lichtstraten echt prutswerk afgeleverd en zitten nu dus met lekken aan de lichtstraten.
We zijn nu al weken aan het proberen de aannemer zijn prutswerk te komen fixen, maar hij heeft er precies niet veel zin in :unsure:

Foto's in spoiler tag:
AL9nZEUCIiHWz8TiRTSbciRhyvfdbeCcQw8rkXdfKzCWshXOmCvuqZBoy-IOGlvQKEyFsRO9r9fVJAmRPc5fzC9hazKX9nvDumI3HZ8m04887JoU9H9iTIIX1NxzMnAZa4yuOdN-b2FN8fLkUKKhBkNL9Jdh=w1236-h927-no

AL9nZEVPNpHhtpcfmP27cnfcJe4xXS3CA94PdmFN0n3HmMbCEojP6PXZtw0JI40YWGSMZv27JyZQKZaYYz-pYs0cdZMBlwEdCf2mVGYC4EV2764I7otDsjJK-zhd5X6CXRTXG7s0AXc1zs-OeNTTEFMxddAt=w696-h927-no


AL9nZEXWIQuZQiuKQPdWx7hU9BEEX54aKzGMvrAIyliFTI_UrYTS2OHYfOLCDc2VXVwikzRTuUepRRB6_iy80oVQYdFYU0znsjdz1fM-P8A9qoF8-xSYcY2S1SfkgHxdGZRI4RnB9tN49NRdVwavcMzbyiFR=w1236-h927-no

AL9nZEUAo7PqdWGGtUGoFzQSU2ffXnZ6GFy_ZC2_HIQ3xsFxLuSj8zvKSk-tAVTl8RMxbCkS8KyKXQYSUBIKVA6NCATw69p8OwqmFPRLV7QRmWHYEjSP8tAEMH5Jw8GSYYoK93sJgi8DyOagweW0gEO22F70=w1236-h927-no

Ik denk eerlijk gezegd dat heel die boel er uit moet. Incl dakraam en frame.
(Lijkt me ook dat dat frame hoegenaamd niet de juiste afmetingen heeft?)

Dat ziet er gepruts uit. Ik zou eie dakwerker niet laten terugkomen. Expertise aanvragen en in gebreke stellen lijkt me beter.
 
Terug
Bovenaan