Eerste hulp bij klus-gevallen



Ik heb een zwarte muur waar schabben aan bevestigd waren. Nu wil ik die gaten toemaken en opnieuw zwart schilderen. Maar mij lijkt dat niet dat ik dat moet opvullen. Die verf scheurt als behangpapier, maar het is geen behangpapier.

Is dat gewoon dikke latexverf? En hoe kan ik dat terug mooi maken?
 


Ik heb een zwarte muur waar schabben aan bevestigd waren. Nu wil ik die gaten toemaken en opnieuw zwart schilderen. Maar mij lijkt dat niet dat ik dat moet opvullen. Die verf scheurt als behangpapier, maar het is geen behangpapier.

Is dat gewoon dikke latexverf? En hoe kan ik dat terug mooi maken?
Je kan een deftige omtrek errond opschuren en zo proberen bij te schilderen?
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Vraagje:

Het slot van onze garagepoort is al kapot (was al zo toen we het huis kochten). Deze wordt nu afgesloten met een moer, maar dat zorgt er natuurlijk voor dat de poort niet afsluit en er dus langs alle kanten openingen zijn ( zie hieronder wat foto's).

Met het oog op de winter zou ik deze eigenlijk zo veel als mogelijk willen opvullen, zodat er zo weinig mogelijk warmte ontsnapt.... Welk materiaal gebruik ik hiervoor het beste?


Bedankt!
 
Iemand ervaring met zonwerende folie op ramen? :)

Ik plaats deze folies.
De folies worden langs de buitenzijde van het raam geplaatst omdat indien langs binnen geplaatst de kans op thermische breuk te hoog is.

De top performers houden tot 80-85% van de warmte buiten. Ik heb er onlangs geplaatst bij mensen in een living en tijdens de hittegolven was het resultaat van de folie dat het binnen 5 graden frisser was dan zonder de folie.

Reken voor deze top performers wel snel op 120 a 130 euro de vierkante meter.

Het is zoals reeds gemeld geen wondermiddel. Het neemt ook wel wat licht af en zeker op winterse dagen moet je wel veel vaker het licht aansteken.

Er zijn uiteraard ook folies die geen licht wegnemen, maar die houden dan natuurlijk ook niet zo veel warmte buiten.
 
we hadden de laatste tijd veel minder warm water, even iemand laten komen. Die controleerde eerst de aanvoer, die was ok, maar de uitvoer niet. Bleek dat een bocht serieus verstopt zat.

Blijkbaar iets met corrosie/oxidatie (mompelde te vlug, maar was wel duidelijk dat het stuk moest vervangen worden). De "vuiligheid" is keihard, een wonder dat er nog water doorkwam...
mai, precies beton? En enkel in die bocht?
 
Nadeel 2 : op de schuiframen zitten de screens ook maar door de zuignappen kan je ze niet meer open schuiven. 1 schuiframen gebruiken we toch bijna nooit dus geen ramp. Andere schuifraam hebben we screens in 2 delen laten maken zodat we bij feestje ofzo 1 deel weghalen en schuifraam toch half open kunnen doen.
Voor de rest gebruiken we dan de achterdeur wat dan 3m rondlopen is😅

Elke keer als ik in de winter, herfst of vroege lente op een koude zonnige dag thuiskom en ik voel dan hoe gezellig warm het is achter het glas zonder verwarming te moeten gebruiken is heerlijk. Ik zou het niet willen missen door zonwerende folie.
Bedankt voor de ervaringen. We zitten met hetzelfde probleem en hadden ook al gekeken naar screens met zuignappen. Kan je die er makkelijk afhalen? Hebben jullie ook een vliegenraam voor schuifraam? Hoe doen jullie dat?
 


Ik heb een zwarte muur waar schabben aan bevestigd waren. Nu wil ik die gaten toemaken en opnieuw zwart schilderen. Maar mij lijkt dat niet dat ik dat moet opvullen. Die verf scheurt als behangpapier, maar het is geen behangpapier.

Is dat gewoon dikke latexverf? En hoe kan ik dat terug mooi maken?
Ik zou de rondom de omgeving het verf dat niet goed vastzit eraf halen. Goed schuren en dan zou ik eerst een dun laagje plamuur nog aanbrengen om het hoogteverschil weg te werken, want met alleen verf is dat heel moeilijk. Wachten totdat het plamuur goed droog is na een dag. Daarna nog eens alles effen schuren en proper maken en dan verven.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik ben van plan om mijn zolder af te werken met Gyproc,
Nu is mijn heel huis met Eltacto teleruptoren maar boven wil ik de standaard verlichting hebben, hoe ga ik het beste te werk?
moet ik telkens van een schakelaar de kabel doortrekken naar het lichtpunt of hoe werkt het smart gebeuren nu? Ik zie zelfs dat je op de lichtschakelaren geen kabel meer moet voorzien en dat dat draadloos het signaal doorstuurt naar het lichtpunt, klopt dit?

Wat is het beste voor verlichting op een Gyproc plafond? Ik veronderstel dat een luster nogal zwaar is? (gyproc plafond is maar 1 plaat of heb ik het hier ook mis?) Spotjes vind ik nogal raar in een zo goed als schuin plafond, ik was aan het denken voor een ledstrip maar mijn vrouw vind dat weer niks dan :-D
 
Bedankt voor de ervaringen. We zitten met hetzelfde probleem en hadden ook al gekeken naar screens met zuignappen. Kan je die er makkelijk afhalen? Hebben jullie ook een vliegenraam voor schuifraam? Hoe doen jullie dat?
Zuignappen komen er gemakkelijk af.
Vliegenraam zit dan voor de screens
 
Ik ben van plan om mijn zolder af te werken met Gyproc,
Nu is mijn heel huis met Eltacto teleruptoren maar boven wil ik de standaard verlichting hebben, hoe ga ik het beste te werk?
moet ik telkens van een schakelaar de kabel doortrekken naar het lichtpunt of hoe werkt het smart gebeuren nu? Ik zie zelfs dat je op de lichtschakelaren geen kabel meer moet voorzien en dat dat draadloos het signaal doorstuurt naar het lichtpunt, klopt dit?

Wat is het beste voor verlichting op een Gyproc plafond? Ik veronderstel dat een luster nogal zwaar is? (gyproc plafond is maar 1 plaat of heb ik het hier ook mis?) Spotjes vind ik nogal raar in een zo goed als schuin plafond, ik was aan het denken voor een ledstrip maar mijn vrouw vind dat weer niks dan :-D
Een standaard bekabeling is van zekering, naar schakelaar en vandaar naar lichtpunt. En dan eventueel van die schakelaar naar de volgende schakelaar van het volgende lichtpunt waar je hetzelfde doet.

Voor het "smart gegeven" is er nog altijd iets dat de stroom naar uw lamp aan en uit moet kunnen zetten. Dat kan een module zijn in uw kast (zoals de eltako's die je al hebt, dan trek je aparte kabels naar ieder lichtpunt en iedere schakelaar, dan lus je niet door), of een module die je achter je schakelaar monteert en waar je draadloos mee kan communiceren. Dat doe je typisch als je een bestaande situatie wilt ombouwen naar iets dat je extern (draadloos dan) kan aansturen.

Vergeet niet dat alles dat draadloos werkt, waar je geen kabel naar toe trekt, op batterijen moet werken. (Elke 2, 3 jaar een keer te vervangen...)

Als je een zware luster wil hangen moet je zien dat je op die plaats in je vals plafond een versteviging hebt steken. Bv een balk, bevestigd aan het beton plafond of aan de dragende balk. De gyproc kan wel een armatuur van een kg dragen (bestaan ook speciale pluggen voor) maar daar moet je niet op vertrouwen voor grote lasten.


Voor verlichting met led strip zou ik indirect omhoog schijnend op het schuine stuk overwegen. Dan steek je de led weg achter een plank (of stuk gyproc) er voor.

Genre: https://i.pinimg.com/originals/b0/b9/50/b0b9509b7d590d7534679c6d5a38fc9c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Omdat @BlackOccult er ons attent op maakte dat ze in promo staan:

Deze zou ik willen kleven op het plafond van mijn garage, afwerking moet niet, gezien het toch maar een garage is.

Maar welk product gebruik ik het best daarvoor?

Edit: er bestaat speciale lijm voor, maar die moet 1minuut aangedrukt worden en 1u ondersteund worden, da's niet zo praktisch op een plafond 🙈
 
Laatst bewerkt:

Ik heb gebruik gemaakt van de gratis energiescan en in mijn verslag staat expliciet dat ik mijn garage best apart isoleer, aangezien er boven de garage een slaapkamer ligt. 😁
 
Omdat @BlackOccult er ons attent op maakte dat ze in promo staan:

Deze zou ik willen kleven op het plafond van mijn garage, afwerking moet niet, gezien het toch maar een garage is.

Maar welk product gebruik ik het best daarvoor?

Edit: er bestaat speciale lijm voor, maar die moet 1minuut aangedrukt worden en 1u ondersteund worden, da's niet zo praktisch op een plafond 🙈
Je kan een 'derde hand' gebruiken om die platen te ondersteunen/aandrukken
 
Omdat @BlackOccult er ons attent op maakte dat ze in promo staan:

Deze zou ik willen kleven op het plafond van mijn garage, afwerking moet niet, gezien het toch maar een garage is.

Maar welk product gebruik ik het best daarvoor?

Edit: er bestaat speciale lijm voor, maar die moet 1minuut aangedrukt worden en 1u ondersteund worden, da's niet zo praktisch op een plafond 🙈
Pur montageschuim werkt in principe het vlotste maar je zal deze inderdaad even moeten kunnen ondersteunen. Je kan plafondsteunen gebruiken, houten latten,...
Eventueel in combinatie met isolatiepluggen om deze vast te zetten (blijf je zien). 1/2 pluggen per plaat zullen wel volstaan.

Je zou ook een montagelijm kunnen gebruiken met hoge aanvangskracht (High Tack). Zal je normaal niet moeten ondersteunen, maar wel stuk duurder en ook minder goed om hoogteverschillen op te vangen.

Of gewoon enkel met isolatiepluggen zonder lijm. Dan wat meer pluggen te gebruiken.
 
Je kan een 'derde hand' gebruiken om die platen te ondersteunen/aandrukken

Pur montageschuim werkt in principe het vlotste maar je zal deze inderdaad even moeten kunnen ondersteunen. Je kan plafondsteunen gebruiken, houten latten,...
Eventueel in combinatie met isolatiepluggen om deze vast te zetten (blijf je zien). 1/2 pluggen per plaat zullen wel volstaan.

Je zou ook een montagelijm kunnen gebruiken met hoge aanvangskracht (High Tack). Zal je normaal niet moeten ondersteunen, maar wel stuk duurder en ook minder goed om hoogteverschillen op te vangen.

Of gewoon enkel met isolatiepluggen zonder lijm. Dan wat meer pluggen te gebruiken.
Ik was ook al aan het denken om met "keldervijzen" en planken te werken, maar echt praktisch is dat niet. 🙈 De combinatie met die pluggen klinkt dan weer perfect! Merci! 😇
 
Terug
Bovenaan