Eerste hulp bij klus-gevallen

Ola, wij hebben thuis een hoekprofiel tussen 2 ramen. Dit hoekprofiel is van aluinium. In het hoekprofiel willen we de dakgoot laten lopen zodat deze dakgoot onzichtbaar wordt. Voorwaarde is wel dat het profiel bovenaan waterdicht is. Nu hadden we gedacht om het op volgende manier op te lossen.

Laag 1: XPS plaat op maat geknipt dat in het hoekprofiel past met een gat middenin waar de buis net doorgaat.
Laag 2: Hierop een laag Griffon Liduid rubber en de randen aan de buitenkant + midden waar de buis loopt goed insmeren.
Laag 3: Rond de buis een lap GeoTextile.
Laag 4: Weer een laag Liquid rubber
Laag 5: Weer een lap GeoTextile.
Laag 6: Liquid rubber
Laag 7: Epoxyhars.

Zou dat een goeie approach zijn of iemand die een betere manier weet ? Naden aan de zijkanten evetueel eerst afkitten ?
 
Ik wil graag onze berging/keldertoegang isoleren om onze isolerende schil volledig te sluiten. Deze is volledig inpandig(omringd door binnenmuren).
CU9BPLQ.png


De vraag is hoe ik dat het beste aanpak.

De meeste info die ik opzoek over het isoleren van binnenmuren gaan eigenlijk over buitenmuren langs binnen isoleren. Als je dat doet, moet je zeker en vast extra voorzorgsmaatregelen nemen voor de dampdiffusie. (isoleren langs binnen betekent doorgaans dat al je condens in je isolatie afgezet wordt).

De vraag is of dat ook nodig is in mijn geval? Ik vermoed wel. De opbouw is op zich klassiek (je kunt de berging als 'buiten' beschouwen, dus de isolatie zit zoals de klassieke manier aan de buitenkant, maar er is ook geen spouw aanwezig langs waar condens zich kan afzetten.

Wat zou goedkoper uitkomen? Houten latten met gyproc, metal stud met gyproc? Of bestaan er ook kant en klare oplossingen met isolerende platen die ik gewoon hoef vast te kitten met tec7 op de muren en plafonds? Het is tenslotte een berging, die hoeft niet zo mooi te zijn.
Ik zie daar niet zoveel nut in als ze binnen het beschermd volume ligt. Die ruimte gaat uw huis niet laten afkoelen hè. En met isolatie zal je er voor zorgen dat ze enkel minder snel opwarmt. Maar als uw huis goed geïsoleerd is, heb je wellicht een constante temperatuur binnenin en gaat het uiteindelijk ook even warm worden als in de leefruimte.
En als uw ventilatie afzuigt in de berging, trek je er sowieso verwarmde lucht in.
 
Ik zie daar niet zoveel nut in als ze binnen het beschermd volume ligt. Die ruimte gaat uw huis niet laten afkoelen hè. En met isolatie zal je er voor zorgen dat ze enkel minder snel opwarmt. Maar als uw huis goed geïsoleerd is, heb je wellicht een constante temperatuur binnenin en gaat het uiteindelijk ook even warm worden als in de leefruimte.
En als uw ventilatie afzuigt in de berging, trek je er sowieso verwarmde lucht in.
Ik ga er van uit dat je niet goed gelezen hebt dat de berging ook de keldertoegang is?
 
Destijds alles geschilderd met Sigma, besteld op deverfwebshop.be. Heel tevreden van.

Van mijn sectionale poort is er links een trekveer gesprongen. Ik zou die bestellen en zelf vervangen, iemand ervaring mee om zo'n veer te steken?

Yes, welk merk? Hormann?

Zal het hier ook nog eens posten voor de zekerheid:
Mijn appartement werd klaar voor de schilderen gemaakt maar ik merk dat er hier en daar toch wat restant plamuur hangt. Het moed zinkt me dan ook in de schoenen om gan het nieuwbouw appartment te schilderen. Echter heb ik een aantal vragen:
  1. Ga ik nog last-minute een schilder vinden?
    1. Indien ja, op hoeveel zou dat kunnen komen voor regio Brussel en ong. 190 m² incl. plafonds en deuren?
  2. Indien neen, Waar kijk ik best voor verf en hulp? Ik ben al bij Colora-Aalst binnengesprongen maar verschiet toch van de prijzen. 1 pot 10 kg Boss Matt RAL 98016 is 205 EUR :wtf:
    Als ik dan hier bv. kijk is het maar 75 EUR: https://www.verfwinkel.nl/sigmatin-dgl-matt-online-kopen.html

Zoals eerder vermeld: je gaat u verschieten van de prijzen. Ik zou gewoon zelf verf kopen van een deftig merk (Sikkens, Sigma, Trimetal) én een goeie verfborstel. Beide minstens even belangrijk. Ik heb mijn verf destijds online gekocht en toen was RME Online paints steeds de goedkoopste. Maar vergelijken is de boodschap. Zie trouwens dat je steeds goed vergelijkt, want bv sommige verven heb je ook in primer versie met dezelfde naam en die is dan een pak goedkoper etc, andere rekenen dan weer hoge verzendkosten,...
 
Yes, welk merk? Hormann?
Ja, Hörmann. Ondertussen al ferm wat opgezocht.
Men raadt ook aan direct beide veren te vervangen omdat de andere veer er binnen de kortste keren ook door zou zitten.

Volgens mij had ik 2 opties:
- bestellen online, zelf plaatsen
- laten vervangen

Online vond ik geen goedkopere trekveer van Hörmann dan de prijs dat de dealer mij gaf. Uiteraard moeten daarbij dan wel verplaatsingskosten en werk betaald worden. Maar dat duurt niet langer dan 1 uur en het prijsverschil was dan quasi niets. Dus leek het mij gewoon de beste optie om te laten uitvoeren.

Een goedkopere optie was trekveren bestellen van een huismerk van ergens in Hongarije. Kwam op €150 euro voor 2 trekveren. Maar ik had schrik van goedkoop = duurkoop.

Dealer vraag 119 excl. btw voor 1 veer. Na wat opzoeken lijkt me dat een heel goede prijs.
 
Ja, Hörmann. Ondertussen al ferm wat opgezocht.
Men raadt ook aan direct beide veren te vervangen omdat de andere veer er binnen de kortste keren ook door zou zitten.

Volgens mij had ik 2 opties:
- bestellen online, zelf plaatsen
- laten vervangen

Online vond ik geen goedkopere trekveer van Hörmann dan de prijs dat de dealer mij gaf. Uiteraard moeten daarbij dan wel verplaatsingskosten en werk betaald worden. Maar dat duurt niet langer dan 1 uur en het prijsverschil was dan quasi niets. Dus leek het mij gewoon de beste optie om te laten uitvoeren.

Een goedkopere optie was trekveren bestellen van een huismerk van ergens in Hongarije. Kwam op €150 euro voor 2 trekveren. Maar ik had schrik van goedkoop = duurkoop.

Dealer vraag 119 excl. btw voor 1 veer. Na wat opzoeken lijkt me dat een heel goede prijs.

Mijn was ook gesprongen, en idd best beide meteen vervangen. Tenzij ze vrij nieuw zijn en er iets mis mee was natuurlijk. Ik had een offerte laten maken en zou mij 500+ kosten min. De beslissing om het zelf te doen was snel gemaakt :p Ik heb toen online gekeken en ergens besteld uit NL en voor beide torsieveren 75 EUR betaald. Voor de plaatsing deze video gebruikt en ging zonder problemen:
 
Mijn was ook gesprongen, en idd best beide meteen vervangen. Tenzij ze vrij nieuw zijn en er iets mis mee was natuurlijk. Ik had een offerte laten maken en zou mij 500+ kosten min. De beslissing om het zelf te doen was snel gemaakt :p Ik heb toen online gekeken en ergens besteld uit NL en voor beide torsieveren 75 EUR betaald. Voor de plaatsing deze video gebruikt en ging zonder problemen:
Geen idee of dat zo verschilt in prijs, maar van mij zijn het de trekveren. En ik vond ze nergens goedkoper dan bij die die ze komt plaatsen.

't Zal mij snel 350 euro kosten. Zucht.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag de dakstructuur van mijn plat dak (dikte, hoogte van steunbalken, afstand onderling) willen achterhalen. Hoe doe ik dit het beste? Gat van 10 op 10 zagen in het vals plafond (hopelijk in ok staat) in zone waar het hol klinkt om dan hopelijk iets te kunnen zien/meten?
 
Waar geraak ik tegenwoordig het goedkoopst aan hout?
Zou een staldeur willen maken van pakweg 174cm hoog en 124 breed.
Ik vind online precies enkel meteen planken van 2,5m (wat ik niet vervoerd krijg). Zelfde voor betonplex. Zijn precies ook alleen maar mege platen…
 
Waar geraak ik tegenwoordig het goedkoopst aan hout?
Zou een staldeur willen maken van pakweg 174cm hoog en 124 breed.
Ik vind online precies enkel meteen planken van 2,5m (wat ik niet vervoerd krijg). Zelfde voor betonplex. Zijn precies ook alleen maar mege platen…
de hubo dacht ik geeft ineens een kamionet mee, of je kan aan de zagerij vragen of ze het ineens op maat zagen
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Waar geraak ik tegenwoordig het goedkoopst aan hout?
Zou een staldeur willen maken van pakweg 174cm hoog en 124 breed.
Ik vind online precies enkel meteen planken van 2,5m (wat ik niet vervoerd krijg). Zelfde voor betonplex. Zijn precies ook alleen maar mege platen…
Beste is gewoon een paar plaatselijke houthandelaars te contacteren en een offerte te vragen voor wat je nodig hebt.
´t is waar, bij de hubo en andere DHZ-zaken krijg je een gratis camionette maar het hout dat je daar koopt is meestal van mindere kwaliteit.
Ik heb het afgeleerd hout bij DHZ-zaken, al genoeg pech met gehad. Krom getrokken of getorste planken. Veel wieren in latjes etc... liever wat meer betalen, ook al is het "maar" een staldeur. Het is niet de bedoeling dat ze na 6 maand al krom begint te trekken he.
 
Is helemaal niet normaal dat een spiraalboiler op de ketel na 10 jaar kapot zou zijn, zeker niet van de kalk. Als daar teveel kalk zou in zitten kan je die perfect open doen en de kalk er uit halen, enkel nieuwe dichting en anode plaatsen dan. Zolang die niet lekt die boiler zie ik niet in waarom die zou moeten vervangen worden. En een cvketel van 10 jaar oud, zeker een viessmann, zou zeker nog eens zo lang moeten meegaan.
we hadden de laatste tijd veel minder warm water, even iemand laten komen. Die controleerde eerst de aanvoer, die was ok, maar de uitvoer niet. Bleek dat een bocht serieus verstopt zat.

Blijkbaar iets met corrosie/oxidatie (mompelde te vlug, maar was wel duidelijk dat het stuk moest vervangen worden). De "vuiligheid" is keihard, een wonder dat er nog water doorkwam...
 

Bijlagen

  • 2022-08-26 13.22.02.jpg
    2022-08-26 13.22.02.jpg
    3 MB · Weergaven: 10
  • 2022-08-26 13.22.14.jpg
    2022-08-26 13.22.14.jpg
    3 MB · Weergaven: 12
Iemand ervaring met zonwerende folie op ramen? :)
Nadeel van zonwerende folie is dat je in het najaar en voorjaar hierdoor minder opwarming hebt door de zon. Dat zorgt er bij ons toch voor dat we de verwarming in deze periodes regelmatig kunnen laten afstaan omdat het gezellig is opgewarmd door de grote glaspartijen. Zeker in deze tijd met dure energie goed meegenomen.
Echter in de zomer was het dan telkens rampzalig qua opwarming en soms niet te houden. Vaste screens inbouwen is bouwtechnisch heel lastig bij ons en dus bijna geen optie.
En folie wou ik dus niet omdat dat te permanent is.
Uiteindelijk hebben we screens op maat laten maken die je met zuignappen op uw ramen plaats. Deze hangen dan bij ons van eind mei/begin juni tot ergens in september naargelang het weer op die moment.
Deze op maat laten maken bij https://suneclipse.nl/
In verhouding tot vaste screen valt de prijs goed mee. Tov folie zal het wat in lijn liggen vermoed ik.
Wij zijn er heel tevreden van, scheelt zeker 4-5 graden op de warmste dagen.
Kleur hebben we zelfde gepakt als ramen, antraciet. Dus naar looks toe valt het ook goed mee.
Nadeel 1 : het is binnen wat donkerder en als de zon niet schijnt moet je sneller het licht aan doen. Wordt je snel gewoon en met overal led spots maar een kleine extra energiekost.

Nadeel 2 : op de schuiframen zitten de screens ook maar door de zuignappen kan je ze niet meer open schuiven. 1 schuiframen gebruiken we toch bijna nooit dus geen ramp. Andere schuifraam hebben we screens in 2 delen laten maken zodat we bij feestje ofzo 1 deel weghalen en schuifraam toch half open kunnen doen.
Voor de rest gebruiken we dan de achterdeur wat dan 3m rondlopen is😅

Al bij al voor ons de beste oplossing en als ze versleten zouden zijn bestellen we ze gewoon opnieuw.

Elke keer als ik in de winter, herfst of vroege lente op een koude zonnige dag thuiskom en ik voel dan hoe gezellig warm het is achter het glas zonder verwarming te moeten gebruiken is heerlijk. Ik zou het niet willen missen door zonwerende folie.
 
we hadden de laatste tijd veel minder warm water, even iemand laten komen. Die controleerde eerst de aanvoer, die was ok, maar de uitvoer niet. Bleek dat een bocht serieus verstopt zat.

Blijkbaar iets met corrosie/oxidatie (mompelde te vlug, maar was wel duidelijk dat het stuk moest vervangen worden). De "vuiligheid" is keihard, een wonder dat er nog water doorkwam...
Ahja gekend probleem, kom dat ook af en toe tegen. Weet nog altijd niet welke materie dat is :p
 
Terug
Bovenaan