Eerste hulp bij klus-gevallen

Alle controleputjes gecheckt? Klinkt onnozel maar ik wist bvb niet dat wij er vooraan ook nog 1 hadden en dat had mij wel wat tijdswinst bespaard

plus een rioolrat> chemische producten
 
Morgen eindelijk de spotjes plaatsen in het trespa plafond buiten.

Nu vroeg ik me af, ik ben niet zeker of ik genoeg ruimte heb tussen de plaat en de isolatie die er nog onder zit (pur plaat).

Stel dat het niet is en ik daar nu een gat in snij zodat mijn spot toch past, is dan meer kans op brandgevaar door eventuele oververhitting?
 
We zijn momenteel bezig met onze elentriek in conform te maken. We hebben overal bakstenen muren, maar moeten sommige gaten vergroten om er Inbouwdozen in te kunnen steken.

Toevallig tips om dit zo proper mogelijk te kunnen doen ?
 
Morgen eindelijk de spotjes plaatsen in het trespa plafond buiten.

Nu vroeg ik me af, ik ben niet zeker of ik genoeg ruimte heb tussen de plaat en de isolatie die er nog onder zit (pur plaat).

Stel dat het niet is en ik daar nu een gat in snij zodat mijn spot toch past, is dan meer kans op brandgevaar door eventuele oververhitting?
Test eens door een stukje PUR/ PIR in brand te steken :p
Spotjes kunnen heel warm worden en dus is deze in contact laten komen met eender welk materiaal niet zo verstandig.
 
Morgen eindelijk de spotjes plaatsen in het trespa plafond buiten.

Nu vroeg ik me af, ik ben niet zeker of ik genoeg ruimte heb tussen de plaat en de isolatie die er nog onder zit (pur plaat).

Stel dat het niet is en ik daar nu een gat in snij zodat mijn spot toch past, is dan meer kans op brandgevaar door eventuele oververhitting?
Mss zijn dit antwoorden op u vragen van brandgevaar en oververhitting.

Brandklasse​

Van isolatiematerialen is bekend hoe brandbaar ze zijn. De Europese brandklasse indeling loopt van A tot en met F. Brandklasse A is voor onbrandbare materialen en brandklasse F betekent heel brandbaar. Voor Pir en PUR is de brandklasse B.

PUR - polyurethaan voor bouwtoepassingen weerstaat aan een maximum temperatuur van +100°C; PIR - polyisocyanuraatschuim isolatie daarentegen aan + 130 tot 150 °C.

Wat staat er in de technische fiche van de lamp hoe warm ze kunnen worden.
 
Thnx @Data-technicus en @MrKend54l
Ik heb een stuk isolatie uitgesneden dus ze komen niet letterlijk tegen de isolatie natuurlijk, heb er ruimte voor gemaakt 🙂

Ik vind online een documentje terug waarin staat 65graden dus het lijkt me wel oké 🙂
 
Laatst bewerkt:
We zijn momenteel bezig met onze elentriek in conform te maken. We hebben overal bakstenen muren, maar moeten sommige gaten vergroten om er Inbouwdozen in te kunnen steken.

Toevallig tips om dit zo proper mogelijk te kunnen doen ?
Met een klokboor kunt ge schone gaten maken daarvoor.
 
Toevallig hollander ? :D Hier zetten ze toch meestal vierkante inbouwdozen in baksteen

Word hier toch ook meer en meer gebruikt hoor ik. Minder vuil door te slijpen en sneller. Gewoon uw gat groot genoeg boren dat je vierkant potje erin past
Voila, je moet niet noodzakelijk een vierkant gat hebben om een vierkant potje in te steken hé 😁. Je kan evengoed een vierkant slijpen en uitkappen, maar ook dat zal nooit perfect passen en moet je dus opvullen met pleister oid. En in dat opzicht is een klokboor dan echt wel handig en sneller, al bij meerdere elektriciens op die manier gezien.
 
Het staat vast, mijn vriendin en ik hebben beslist om te bouwen omdat als alles goed loopt recht hebben op de sloop-herbouw premie van 6%. Nu zijn wij allebei ook fan van (moderne) schuurwoningen maar vinden amper architecten die dit al in de portfolio hebben. In Nederland is het wel meer voorkomender maar toch... Kunnen wij nu naar een architect stappen en deze voorbeelden voorleggen? Uiteraard proberen we in de richting te kijken van deze schuurwoningen. Voorbeeld

Kent er iemand een architect ( liefst uit Vlaams-Brabant of Limburg) die deze stijl hanteert?
 
Het staat vast, mijn vriendin en ik hebben beslist om te bouwen omdat als alles goed loopt recht hebben op de sloop-herbouw premie van 6%. Nu zijn wij allebei ook fan van (moderne) schuurwoningen maar vinden amper architecten die dit al in de portfolio hebben. In Nederland is het wel meer voorkomender maar toch... Kunnen wij nu naar een architect stappen en deze voorbeelden voorleggen? Uiteraard proberen we in de richting te kijken van deze schuurwoningen. Voorbeeld

Kent er iemand een architect ( liefst uit Vlaams-Brabant of Limburg) die deze stijl hanteert?

Ik ben daar ook gek op! 😍

Mijn advies: aankloppen bij mensen die in dat soort woning wonen en vragen wie hun architect was en of ze er tevreden van waren. Vorig jaar ook gestopt op een werf met een huis waar ik veel charme in zag, terwijl de werkmannen bezig waren. Die hebben me het mailadres gegeven van de eigenaar, blijkt dat zij ècht niet tevreden was van de architect maar wél heel tevreden van de metsers. En zo ben je vertrokken 😉

Ondertussen bij 2 architecten geweest (lokale Facebook pagina's zijn ideaal voor referenties uit de buurt!) en de ene zei totaal niets over de stijl die ik wou maar was heel meer over techniek en budget bezig, de ander was direct suggesties aan het doen, was volledig mee met de stijl!
 
Ohja, bij kleinere gemeenten en steden kan je ook geluk hebben: de man van het loket wonen en bouwen mocht me geen architect aanraden maar gaf me direct 2 locaties via Google streetvieuw waar er zo stonden die vergund waren geraakt (waar ik zoek naar bouwgrond zijn er heel strikte regels omtrent materialen en zicht van de woning), adres noteren en gaan aankloppen is dan een makkie!
Hij heeft de vergunningen moeten aanvragen dus hij kent ze op z'n duimpje 😁
 
Ik weet niet dat het in de juiste thread is, maar mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht.
Er zal elke maand toch een goed bedrag van onze rekening gaan + van de wagen + creche (6 maanden nog), na standaard levenskosten enz, zal er dan niet veel meer geld overschieten. Ik zou graag eens willen weten, rond hoeveel zitten jullie dan per maand op overschot? Geen of zetten jullie met gemak geld opzij nog erna of ? Als er een thread voor gemaakt moet worden, let me know :)
 
Ik weet niet dat het in de juiste thread is, maar mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht.
Er zal elke maand toch een goed bedrag van onze rekening gaan + van de wagen + creche (6 maanden nog), na standaard levenskosten enz, zal er dan niet veel meer geld overschieten. Ik zou graag eens willen weten, rond hoeveel zitten jullie dan per maand op overschot? Geen of zetten jullie met gemak geld opzij nog erna of ? Als er een thread voor gemaakt moet worden, let me know :)
Daar bestaal al een thread voor: https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-spaarvermogen-en-spaargeld-enquete.462/

Leef u uit :).
 
Ik weet niet dat het in de juiste thread is, maar mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht.
Er zal elke maand toch een goed bedrag van onze rekening gaan + van de wagen + creche (6 maanden nog), na standaard levenskosten enz, zal er dan niet veel meer geld overschieten. Ik zou graag eens willen weten, rond hoeveel zitten jullie dan per maand op overschot? Geen of zetten jullie met gemak geld opzij nog erna of ? Als er een thread voor gemaakt moet worden, let me know :)

Dat hangt allemaal af van je inkomen, extra legale voordelen, kinderen, hoogte van de hypotheek,...
Een koppel met 2 bedrijfswagens dat samen 4000 netto heeft én 250 euro maaltijdcheques én geen kinderen zal makkelijker 1000 euro per maand kunnen sparen met een hypotheek van 1300 euro dan datzelfde koppel dat 2 kinderen in de crèche heeft en daarvoor maandelijks 1000 euro moet ophoesten, geen maaltijdcheques heeft die de helft van de boodschappen dragen en 2 auto's, al dan niet op afbetaling.

Zelf (alleenstaande ouder, laag inkomen, geen enkel extra legaal voordeel) spaar ik niets structureel van mijn loon maar zet wel mijn teruggave van de belastingen en vakantiegeld opzij. Schiet er wat over op het einde van de maand, gaat dat op jaarbasis wel op aan zaken als herstelling aan de auto, nieuwe wasmachine, kadastraal inkomen,...
 
Architect heeft op de verdieping ook ramen getekend tot aan de dakrand van het plat dak zelf (zoals bijvoorbeeld hier en hier, maar dan met nog grotere inham voor invallend licht te benutten). Zal hem daar bij onze volgende meeting nog verder over vragen maar misschien zijn er hier die dat ook hebben of alleszins hebben overwogen. De madam is al verkocht maar ik ben momenteel eerder sceptisch. Ik zie daar enerzijds een grotere lichtopbrengst, ruimtelijk gevoel en mogelijkheid om rolgordijnen volledig weg te werken. Anderzijds vermoed ik een (fors) hoger kostenplaatje, lagere isolatie (groter oppervlakte en geen/amper dakisolatie aan die inham) en eventueel hogere kans op lekken in het dak?

Ben een beetje laat maar over die inhammen kan ik wel wat vertellen. Wij hebben bij al onze ramen op de verdieping dergelijke constructies.

Voordeel is énorm veel lichtinval voor zeer weinig verlies in de breedte op je muur. Onze ramen zijn daar ongeveer 3 meter hoog en dat geeft overdag een zeer aangename lichtinval.

Qua isolatie maakt dat niet echt uit. Die opstanden op je dak worden in ytong gezet en de bovenkant heeft een isolatieplaat. Qua lekken maakt het ook niet uit. Die EPDM gaat daar gewoon over en wordt dan aangewerkt op de dakranden rondom en bovenaan het profiel van je raam. Dat is niet anders als een "gewone" dakrand.

Belangrijkste nadelen zijn wat je gaat doen met kiepen van je ramen en verduistering. Je kan geen gordijnen hangen omdat je raam zo hoog is dat je gordijnen anders belachelijk ver van het raam moeten hangen. Anders stoot het raam boven bij het kiepen tegen je gordijn. Als je ervoor kiest om je ramen ook op kruk te laten openen moet je zien dat die uitsparing in het dak overal groot genoeg is.

Uiteindelijk hebben wij dat opgelost door ingebouwde rolluiken te plaatsen langs de buitenkant en door bij enkele ramen ervoor te kiezen dat ze niet 100% kunnen open zwaaien. Sommige fabrikanten durven ook moeilijk door over of ze dat wel toestaan. Je raam draait open op twee scharnieren onder en boven. Maar een raam van 3 meter hoog weegt echt gigantisch veel en niet iedereen wil daar garantie op geven.
 
We gaan een nieuwe keuken zetten en kijken om 2 spoelbakken in onderbouw te plaatsen in het keukenblad.

Momenteel hebben we een spoelbak met aan de rechterkant een bak van 27cm breed waar we de afwas in doen/groenten wassen.
Links daarvan een bak van 40cm breed waar bij het koken de groenafvalbak in staat en bij de afwas de vuile borden in staan/gewassen borden worden afgespoeld. De breedte van die 2 wasbakken samen is 70cm en ik wil het echt wel niet breder.

Nu is de vraag: nemen we een kleine bak van 16cm + eentje van 40 breed of nemen we er 2 van 32cm breed.
We raken er hier niet aan uit :) Iemand die verlichting kan brengen door ervaringen thuis?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan