Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik had een vraagje over kuisproducten, meer bepaald voor de vloer.
We hebben hier vinyl vloeren en gebruikten daar lange tijd Monel voor een vrij duur product.
Toen de handelaar waar we dit kochten gestopt is hebben we wat rondgekeken en zijn we nogal snel bij Kruidvat Clean & Shine Plavuis en Vinylreiniger terecht gekomen, veel goedkoper en doet zijn werk ook goed.
Maar nu zijn ze blijkbaar gestopt met het verdelen van de vloerreinigers bij Kruidvat.

De vraag is nu dus, wat zijn de mogelijke alternatieven? Wat gebruiken jullie?
 
Na onze aanbouw zijn wij nu "den buiten" aan't in orde brengen.
Nu heb ik 2 offertes om mijn oprit te laten afgraven en beklinkeren. De ene heeft uit zichzelf 6% BTW aangerekend, de andere 21% en vertelt mij dat 6% in dit geval niet kan.

De oprit heeft een zijpadje dat naar de voordeur gaat en een padje door het poortje naar het terras, mag dit nu aan 6% of niet?
 
Hier u antwoord over de wijzigingen van 2019 met betrekking 6%Btw.
 
Wat kan ik doen met/tegen een aannemer die afspraken/beloftes niet zo nauw neemt?

Ik ben vorig jaar akkoord gegaan met een offerte om iets te laten afwerken met trespa platen.
Aangezien de zomer toen toch bijna om was, was er niet zoveel haast bij voor ons.

In december is hij dan toch hier geweest om de isolatie te plaatsen en ook het houtwerk te plaatsen. Hij heeft toen zo'n rolsstelling (die hij blijkbaar niet mist) geplaatst. Nadien heb ik een tijd niks meer van hem gehoord, heb hem wel nog regelmatig gemaild en gestuurd met de vraag wanneer hij kwam of voor een planning. Nooit antwoord gekregen.
In februari heb ik hem dan aan de lijn gekregen en zou hij binnen de 2weken komen. Ook toen was hij precies van de radar verdwenen want de ik heb hem niet gezien of gehoord.

Nu het wat beter weer is/begint te worden zou ik het graag afgewerkt hebben en die stelling uit mijn kelder, en heb ik hem vorige week gesproken en hij beloofde vandaag of morgen te komen afwerken.
Wat kan ik doen als hij er morgen niet is? Aangetekend in gebreke stellen? Maar voor de rest? Want ik ben uiteindelijk wel schriftelijk akkoord gegaan met zijn offerte. Al lijkt een redelijke termijn nu wel overschreden
Jammer want het was een aannemer die hier nog al werken heeft gedaan.

Liefst zou ik natuurlijk willen dat hij zijn werk alsnog fatsoenlijk komt afwerken.
Edit: ik ben precies niet de enige als ik @mac-bc zijn ervaringen lees
 
Laatst bewerkt:
In je aangetekend schrijven een redelijke termijn zetten waarbinnen de werken afgewerkt dienen te worden, bvb 1 maand. Hij moet wél de kans krijgen om het alsnog af te werken dacht ik. En als zijn agenda al goed aan het vullen is, zullen anderen daarvan de dupe zijn. Als je het aangetekend schrijven dus deze namiddag op de post doet, zou ik stellen dat voor 1 mei de werken afgelopen moeten zijn en ander de samenwerking als gestopt acht van zijn kant uit.
 
Bedankt voor je antwoord.
Die werken moeten nu gewoon vandaag af zijn, als hij niet komt voor morgenmiddag dan bel ik hem dat hij zijn stelling mag komen halen langs de kant van de straat. En dan hoop ik voor hem dat hij sneller is dan de oudijzer man.

Telkens het excuus "als ik klaar ben op de andere werf", onze werf is hij al langer aan begonnen dus moet hij maar als eerste afwerken.
 
We zitten momenteel in de voorontwerp fase van onze moderne open bebouwing.

Wat zijn de meningen omtrent de trap te steken achteraan de woning, weg gestoken achter de muur van de keuken, ten opzichte van traditioneel in de inkomhal? Ergens is de keuken wel effectief de eerste ruimte die je 's morgens gebruikt (beneden dan toch) en vaak ook de laatste ruimte 's avonds. Anderzijds denk ik als er later kinderen zijn dat het vriend(innet)je telkens door gans uw huis moeten (al kan dat als ouder ook een voordeel zijn :p) en wordt het ambetant indien ik later nog zou beslissen om sporadisch mensen te ontvangen op een bureau op de 1e verdieping (beneden geen plaats in combinatie met inpandige garage). Ook qua lawaai denk ik dat in de inkomhal toch makkelijker is.

Architect heeft op de verdieping ook ramen getekend tot aan de dakrand van het plat dak zelf (zoals bijvoorbeeld hier en hier, maar dan met nog grotere inham voor invallend licht te benutten). Zal hem daar bij onze volgende meeting nog verder over vragen maar misschien zijn er hier die dat ook hebben of alleszins hebben overwogen. De madam is al verkocht maar ik ben momenteel eerder sceptisch. Ik zie daar enerzijds een grotere lichtopbrengst, ruimtelijk gevoel en mogelijkheid om rolgordijnen volledig weg te werken. Anderzijds vermoed ik een (fors) hoger kostenplaatje, lagere isolatie (groter oppervlakte en geen/amper dakisolatie aan die inham) en eventueel hogere kans op lekken in het dak?
Trap zit bij mij ook in de keuken en moet daardoor ook door de living, ik heb wel de mogelijkheid die trap af te sluiten met een schuifdeur.
En dat vind ik wel een serieuze meerwaarde, zeker belangrijk naar geluid toe want anders gaat het toch zeer storend zijn als er boven iemand slaapt/studeert en beneden is er muziek/tv.

Ivm de ramen tot aan de dakrand heb ik hier ook 1tje.
Eigenlijk leggen ze daar inderdaad gewoon een stuk betonplex (of dergelijke) op waarop hun epdm en dakrand komt.
Dus enkel de plakker heeft daar langs binnen wat isolatie tegen gestoken ter dikte van het raamprofiel. Dus zowel tegen de onderkant van die betonplex als de 'opkant' in ytong. (goed rekening houden met een iets breder profiel aan de bovenkant, dat bestaat en weet een architect/ramenleverancier wel meestal goed aan te bieden).
Let dus op, daar kan je niets in bevestigen he, ik had aluminium lattenstores gekocht en daar totaal niet bij stilgestaan, gelukkig heb ik die wel kunnen plaatsen in de slaglat van het raam.
Lagere isolatie dus sowieso, meer kans op lekken voorlopig geen last van maar ik volg de redenering, het blijft een speciale uitvoering.
Bij mijn zus is het zelfs een hoekraam waar die betonplex met winkelhaken aan het raamprofiel bevestigd is. Naar dichtheid en duurzaamheid hoop ik daar toch ook het beste voor.
 
Kiezels. Ik ben er geen fan van, de vorige eigenaars van ons huis toch wel een beetje. Dus nu wil ik het grootste deel van de kiezels omzetten in groen, maar waar geraak ik van mijn kiezels af? Het zijn nog kleine witte kiezels. Weinig tot matig vervuild (niet gebruikt voor een oprit maar in de tuin).
Naar een containerpark zou mij een fortuin kosten, een container huren lijkt mij ook wat overkill. Zou ik dat gratis kwijtgeraken aan een tuinaannemer of via 2dehands?
 
Weet er hier iemand of je aan bouwgrond kan kopen enkel en alleen om er een zwembad op te plaatsen?
Voorbeeld: je hebt een eige grond + huis. De buur verkoopt zijn woning..je wil het afbreken en je eigen tuin vergroten en op de afgebroken woning een zwembad plaatsen.
 
Weet er hier iemand of je aan bouwgrond kan kopen enkel en alleen om er een zwembad op te plaatsen?
Voorbeeld: je hebt een eige grond + huis. De buur verkoopt zijn woning..je wil het afbreken en je eigen tuin vergroten en op de afgebroken woning een zwembad plaatsen.
Ik ken iemand die dat gedaan heeft. Naastliggende bouwgrond gekocht en daarop zwembad achter de zone waar een huis kan staan. Dus ja.
 
Kiezels. Ik ben er geen fan van, de vorige eigenaars van ons huis toch wel een beetje. Dus nu wil ik het grootste deel van de kiezels omzetten in groen, maar waar geraak ik van mijn kiezels af? Het zijn nog kleine witte kiezels. Weinig tot matig vervuild (niet gebruikt voor een oprit maar in de tuin).
Naar een containerpark zou mij een fortuin kosten, een container huren lijkt mij ook wat overkill. Zou ik dat gratis kwijtgeraken aan een tuinaannemer of via 2dehands?
2dehands proberen
 
Kiezels. Ik ben er geen fan van, de vorige eigenaars van ons huis toch wel een beetje. Dus nu wil ik het grootste deel van de kiezels omzetten in groen, maar waar geraak ik van mijn kiezels af? Het zijn nog kleine witte kiezels. Weinig tot matig vervuild (niet gebruikt voor een oprit maar in de tuin).
Naar een containerpark zou mij een fortuin kosten, een container huren lijkt mij ook wat overkill. Zou ik dat gratis kwijtgeraken aan een tuinaannemer of via 2dehands?
Ge kunt altijd proberen via die verbouwgroepen en marketplace enzo, af en toe zie ik zelfs zo bouwpuin waar mensen nog omkomen. Bij mij zijn ze zelfs oude boordstenen komen ophalen.
 
Als het niet te veel is kunt ge ze omspitten in de grond. Goed voor drainage. Op sommige plaatsen kunt ge iets goedkoper, +/- 300 EUR, een container huren. Zo heb ik een heel deel kiezel en ander puin dat in de grond zat weggekregen.
 
Laatst bewerkt:
Weet er hier iemand of je aan bouwgrond kan kopen enkel en alleen om er een zwembad op te plaatsen?
Voorbeeld: je hebt een eige grond + huis. De buur verkoopt zijn woning..je wil het afbreken en je eigen tuin vergroten en op de afgebroken woning een zwembad plaatsen.
Hangt af van wat bepaald wordt door het stadsbestuur/verkavelingsvoorschriften/... Kan dus zeker niet zomaar overal!
 
Is er ergens een bron om redelijk efficiënt geïnformeerd te geraken over huizen en appartementen?

Wil binnenkort beginnen rondkijken om te bouwen of kopen, maar weet er niet veel van. Ik weet amper wat chapewerken zijn, maar wil eens leren hoe het eigenlijk ineen zit, wat de opties zijn, waar ge op moet letten etc. Heb geen zin een kat in een zak te kopen — veel van m'n vrienden zijn nu aan't bouwen of kopen en zoals ik het begrijp zijn de vastgoed en bouwsector ongeveer even goed te vertrouwen als de gemiddelde garagist.
 
Bij mij is de bouw net begonnen.
Door het op- en afrijden van de werf (of door de werken op de grond zelf, ik weet het niet juist) ligt het trottoir er wat gevaarlijk bij.
Het is te zeggen, de stoeptegels liggen niet meer egaal zoals ervoor, maar zijn een beetje (niet overdreven) verschoven.
Hierdoor zijn er kleine openingen ontstaan en vooral mijn vriendin vindt dit wat gevaarlijk voor de mensen die daar passeren (bv heel oude buurvrouw met haar wandelstok die daar wel eens passeert en zou kunnen vallen)
Tegen de straat is het nog in orde, maar hoe meer je richting bouwgrond gaat, hoe minder goed de tegels liggen (ik heb helaas geen foto genomen

Is dit iets dat onder mijn verantwoordelijkheid valt?
Moet ik dit melden bij de gemeente?
Of is dit een tijdelijk euvel, moeten de mensen maar oppassen en wordt dit na afloop van de werken hersteld/aangewerkt door de gemeente?
 
Om eenmalig een kleine hoeveelheid asbest (dak) te verwijderen is een ffp3 masker vereist, en dan nog best een volgelaatsmasker. Hebben jullie een aanrader, iets dat comfortabel is en nadien nog regelmatig gebruikt kan worden bij bv slijpwerken? En waar kopen jullie zoiets?
 
Bij mij is de bouw net begonnen.
Door het op- en afrijden van de werf (of door de werken op de grond zelf, ik weet het niet juist) ligt het trottoir er wat gevaarlijk bij.
Het is te zeggen, de stoeptegels liggen niet meer egaal zoals ervoor, maar zijn een beetje (niet overdreven) verschoven.
Hierdoor zijn er kleine openingen ontstaan en vooral mijn vriendin vindt dit wat gevaarlijk voor de mensen die daar passeren (bv heel oude buurvrouw met haar wandelstok die daar wel eens passeert en zou kunnen vallen)
Tegen de straat is het nog in orde, maar hoe meer je richting bouwgrond gaat, hoe minder goed de tegels liggen (ik heb helaas geen foto genomen

Is dit iets dat onder mijn verantwoordelijkheid valt?
Moet ik dit melden bij de gemeente?
Of is dit een tijdelijk euvel, moeten de mensen maar oppassen en wordt dit na afloop van de werken hersteld/aangewerkt door de gemeente?
Ik ken de situatie niet maar ik zou er nu nog geen werk in steken.
Met wat pech gaat die trottoir nog 3-4x open voor nutswerken.
Riool aansluiten, telenet/proximus, gas en elektriciteit, water,...
Ze komen allemaal graag apart en halen het graag allemaal open om daarna weer proper toe te leggen.
En zo dus paar keer opnieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Toilet was hier dit WE verstopt. Na heel wat gepruts met ontstopper, ontstoppingsveer en mix bicarbonaat/azijn loopt hij weer door.

Echter nog altijd niet 100%. Iemand een idee wat ik nog kan doen (of misschien toch loodgieter/ontstopper bellen)?
 
Terug
Bovenaan