Ecocheques

Maar een bedrijf hoeft de MC's niet te verhogen... Ecocheques vallen weg, maar moeten die gecompenseerd worden?
Ik zie wel geen probleem omdat de doen, net zoals EC's pro-rata gegeven worden, is dat bij maaltijdcheques sowieso. Werk je 4/5de, krijg je 4/5de van EC's en ook maar 4 MC's per week.

Als je MC's met 4 euro omhoog gaan is dat wel netto. Aan 220 werkdagen gemiddeld is dat dus 880 euro, In de normale wereld (buiten BG dus) is dat voor velen een voelbare loonsverhoging, zeker voor arbeiders aan de band.
Maar om de EC's te compenseren is 1,5 euro omhoog ook genoeg, dus dat is ook een mogelijkheid.
Mijn compensation HR lady of the house zegt dat ze eco gaan schrappen en alle andere nonsens en gewoon MC gaan maxen.

1) gemakkelijk en goedkoop punten scoren bij personeel en vakbond
2) max profit door alle admin werk te schrappen voor ecocheques, consumptie cheques etc.
3) in de opslag discussies zullen ze 1% of zo budget minder voorzien

Ze gaan daar geen geld mee winnen of verliezen, maar wel een week per jaar werk besparen. Want EC en consoorten zijn een relatieve nachtmerrie voor tijdelijke werknemers, zwangeren, vers gestarten, verschillende PCs/CAOs in bedrijf (wie krijgt wel/niet en/of geprorateerd) om te berekenen wie hoeveel krijgt van 250 euro. Als je voor 500 man dat moet berekenen, ben je wel eventjes bezig. En als je dat gewoon in een dagelijkse MC steekt, much easier.

Maar een bedrijf hoeft de MC's niet te verhogen... Ecocheques vallen weg, maar moeten die gecompenseerd worden?
Ik zie wel geen probleem omdat de doen, net zoals EC's pro-rata gegeven worden, is dat bij maaltijdcheques sowieso. Werk je 4/5de, krijg je 4/5de van EC's en ook maar 4 MC's per week.

Als je MC's met 4 euro omhoog gaan is dat wel netto. Aan 220 werkdagen gemiddeld is dat dus 880 euro, In de normale wereld (buiten BG dus) is dat voor velen een voelbare loonsverhoging, zeker voor arbeiders aan de band.
Maar om de EC's te compenseren is 1,5 euro omhoog ook genoeg, dus dat is ook een mogelijkheid.
Niemand had die EC's eigenlijk graag wegens de beperkingen in gebruik.
En ja, technisch gezien zal het wettelijk wel mogelijk zijn, met het excuus dat de overheid die dingen afgeschaft heeft & je die gewoon niet meer krijgt.

Echter, het lijkt mij dat je veel kwaad bloed gaat kweken als je als WG gewoon die EC's afschaft & er absoluut niets tegenover zet.
Maar idd, de MC's gewoon 1 of 2 EUR omhoog, ter compensatie v/d EC's is ook een mogelijkheid voor bedrijven die min of meer budgetneutraal willen blijven & niets extra zoeken te geven.

Ik heb geen maaltijdcheques maar wel 250€ ecocheques, benieuwd hoe ze dit gaan opvangen.
Mijn dagvergoeding is sinds 2017 niet mee geindexeerd dus dat was voor dit jaar sowieso al eens een werkpuntje voor mij ipv opslag te vragen.
Als EC nu gewoon wegvallen is het wel een nobrainer dat die dagvergoeding ook eens stijgt.

Hopelijk kan je nog een tijdje met die ecocheques betalen want wij hebben er nog voor €500 staan. Voorlopig geen nood om dit bedrag te spenderen aan iets...

Hopelijk kan je nog een tijdje met die ecocheques betalen want wij hebben er nog voor €500 staan. Voorlopig geen nood om dit bedrag te spenderen aan iets...
Die dingen zijn 2j geldig, dus je zal er mee kunnen betalen tot ze vervallen. Dat lijkt mij wel logisch.

Er is ook geen reden om het betalen vervroegd te laten falen. 't Zijn pretty much enkel nog punten op een kaart & de digitale infrastructuur om die te gebruiken is al aanwezig. Dus ze moeten gewoon niets doen om het te laten blijven marcheren de komende 2 jaar.

Echter, als je nog 500 staan hebt, dan vervalt er wss 250 EUR binnen dit & een paar maand. Dus je zal die 250 sowieso binnenkort moeten gaan uitgeven.

Echter, als je nog 500 staan hebt, dan vervalt er wss 250 EUR binnen dit & een paar maand. Dus je zal die 250 sowieso binnenkort moeten gaan uitgeven.
Niet per se hoor.
Ik heb ook voor 500 staan en de eerste vervallen 30/01/2026
Ecochecques voor dit jaar zijn net gestort, is misschien bij Horse ook het geval.

Niet per se hoor.
Ik heb ook voor 500 staan en de eerste vervallen 30/01/2026
Ecochecques voor dit jaar zijn net gestort, is misschien bij Horse ook het geval.
Horse zei toch "wij hebben er nog voor €500 staan"? Het meest logische is vermoed ik hij €250 en zijn vrouw €250

Die dingen zijn 2j geldig, dus je zal er mee kunnen betalen tot ze vervallen. Dat lijkt mij wel logisch.

Er is ook geen reden om het betalen vervroegd te laten falen. 't Zijn pretty much enkel nog punten op een kaart & de digitale infrastructuur om die te gebruiken is al aanwezig. Dus ze moeten gewoon niets doen om het te laten blijven marcheren de komende 2 jaar.

Nee dat zijn geen punten op een kaart, dat werkt zoals een bankrekening en bancontact betaalschema

Loonscorecties kunnen tot 3j terug ofzo, dus moet alvast minimaal zo lang meegaan

Deze maand is het weer ecocheque-tijd…

Ga zo’n kleine 400 euro staan hebben.. zou er mij wel een ps5 pro mee durven kopen.

Weet iemand welke mediamarkt ofzo ze gewoon nog aanvaard voor non-eco producten? Of een andere winkel :)

Ga zo’n kleine 400 euro staan hebben.. zou er mij wel een ps5 pro mee durven kopen.

Weet iemand welke mediamarkt ofzo ze gewoon nog aanvaard voor non-eco producten? Of een andere winkel :)

Op Coolblue kan je er ook alle tweedekans producten mee bestellen. Dit zijn meestal gewoon bestellingen op retour met een beschadigde verpakking

Wara in Genk pakt ook ecocheques aan voor alles.

Op de website van coolblue kan je betalen met ecocheques en later retourneren voor cash.
Kan blijkbaar niet (meer):

Let op: de ecocheques zijn niet om te zetten naar geld. Als je een product retour stuurt, krijg je geen cash voor je ecocheques. Je krijgt in dit geval Coolblue tegoed op je account.
Bron: https://www.coolblue.be/nl/advies/betalen-met-ecocheques.html

Je kan natuurlijk wel eender wat ermee kopen bij Coolblue van zodra je het tegoed ontvangen hebt.

Kzou al blij zijn met tegoed. Iemand die weet of vandenborre dit ook doet, want die hebben wel het artikel dat ik wil kopen (met tegoedbonnnen) in stock

Kzou al blij zijn met tegoed. Iemand die weet of vandenborre dit ook doet, want die hebben wel het artikel dat ik wil kopen (met tegoedbonnnen) in stock
Elke winkel (die artikelen retour neemt, maar dat zal praktisch elke winkel ondertussen wel zijn) doet dit voor zover ik weet. Ze kunnen geen ecocheques terugbetalen en cash mag in principe niet, dus geven ze een waardebon in de plaats.

Deze nog eens bumpen.

Is het ergens gelukt om een pro te kopen met je cheques?
Zit nu een beetje in hetzelfde schuitje.

Deze nog eens bumpen.

Is het ergens gelukt om een pro te kopen met je cheques?
Zit nu een beetje in hetzelfde schuitje.

Normaal op coolblue ofzo kan je 2ekans wel met eco-cheques betalen.

Er zijn nog shops waar ze ze ook gewoon aanvaarden voor alles, zoals de euroshop enzo, weet natuurlijk niet vanwaar je bent, dus het kan serieus uit uw richting zijn.

Ik heb uiteindelijk een switch 2 gekocht ermee.

Terug
Bovenaan