DSD & Transgender in Sport: Khelif en Yu Ting boksen in Parijs 2024

The idea of two sexes is simplistic. Biologists now think there is a wider spectrum than that
Nature is een gerenomeerd wetenschappelijke publicatie die je niet zomaar kan wegzetten als "radicaal woke"
Err.....Het traject van Nature de afgelopen jaren neigt wel heel hard naar radicaal woke eerlijk gezegd. Nature is niet meer de nature van vroeger.
https://lawrencekrauss.substack.com/p/science-shouldnt-offend-so-says-nature

Als je studies gaat weren omdat ze mogelijks bepaalde groepen stigmatiseren haal je het debat uit het onderzoek en kan je dan wel nog spreken van een onderzoek?

Err.....Het traject van Nature de afgelopen jaren neigt wel heel hard naar radicaal woke eerlijk gezegd. Nature is niet meer de nature van vroeger.

Als je studies gaat weren omdat ze mogelijks bepaalde groepen stigmatiseren haal je het debat uit het onderzoek en kan je dan wel nog spreken van een onderzoek?
Goh, zou jij het oké vinden als er een onderzoek gepubliceerd wordt dat aantoont dat zwarten (no pun intended) een minderwaardig ras zijn aan blanken? Ik vind dat terecht dat die geweerd kunnen worden, zolang er niet overdreven wordt. Er zal heel veel afhangen hoe die onderzoeken verwoord zijn, als daar onderzocht wordt of een bepaald gen een bepaald effect heeft, dan zal dat niet geweigerd worden. Als er echter verwoord wordt dat zwarten slechter zijn in iets omdat ze vaker een bepaald gen hebben dat een bepaald effect heeft, zal dat wel geweigerd worden.

Dat werkt toch ook niet? Biologisch vrouw = geen geslachtsorganisatie (neem ik aan?). Maar dan krijg je dus biologische vrouwen die een hormoonbehandeling aan het doen zijn, die bij vrouwen gaan sporten?

Toch wel: Hormoonbehandelingen zijn verboden in topsport. Biologische vrouwen die een hormoonbehandeling aan het doen zijn, kunnen dus niet meedoen. Biologische vrouwen die een zware bevalling achter de rug hebben, hebben ook waarschijnlijk nog verboden stoffen in hun lichaam zitten, en dan mogen ze ook niet meedoen.

Als je een gerenommeerd wetenschappelijk blad gaat weren omdat ze mogelijk sommige studies niét hebben gepubliceerd die je politiek niet aanstaan, dan denk ik dat je gewoon deel uitmaakt van de radicalisering. Je kunt er ook vanuit gaan dat ze gewoon bepaalde dingen niet publiceren omdat dat niet gepast is. Wàt ze publiceren staat dan niet plots op gelijke hoogte met "radicaallinkse wokepropaganda" of wat dan ook.

Als je een gerenommeerd wetenschappelijk blad gaat weren omdat ze mogelijk sommige studies niét hebben gepubliceerd die je politiek niet aanstaan, dan denk ik dat je gewoon deel uitmaakt van de radicalisering. Je kunt er ook vanuit gaan dat ze gewoon bepaalde dingen niet publiceren omdat dat niet gepast is. Wàt ze publiceren staat dan niet plots op gelijke hoogte met "radicaallinkse wokepropaganda" of wat dan ook.
"academic freedom, the freedom of teachers and students to teach, study, and pursue knowledge and research without unreasonable interference or restriction from law, institutional regulations, or public pressure."

Als je dat eruit haalt, hier totaal geen graten inziet, dan denk ik inderdaad dat je deel uitmaakt van een radicalisering.
Meer heb ik daar feitelijk niet over te zeggen.

Toch wel: Hormoonbehandelingen zijn verboden in topsport. Biologische vrouwen die een hormoonbehandeling aan het doen zijn, kunnen dus niet meedoen. Biologische vrouwen die een zware bevalling achter de rug hebben, hebben ook waarschijnlijk nog verboden stoffen in hun lichaam zitten, en dan mogen ze ook niet meedoen.
Maar dan heb je gevallen als Caster Semenya. 100% biologische vrouw, ze neemt geen verboden stoffen maar heeft 3x te veel testosteron. Die mag dan volgens die richtlijn gewoon meedoen met de vrouwen, nochtans moet ze momenteel wel een specifieke behandeling ondergaan om mee te mogen doen (wat contradictorisch is he, want dat zijn hormoononderdrukkende medicijnen, als ze omgekeerd effect zouden hebben valt dat absoluut onder doping).

"academic freedom, the freedom of teachers and students to teach, study, and pursue knowledge and research without unreasonable interference or restriction from law, institutional regulations, or public pressure."

Als je dat eruit haalt, hier totaal geen graten inziet, dan denk ik inderdaad dat je deel uitmaakt van een radicalisering.
Meer heb ik daar feitelijk niet over te zeggen.

Dit is een enorme zijsprong natuurlijk. Maar het is wél nog peer reviewed en wetenschappelijk. Het is alleen ook niet zonder enige àndere vorm van beoordeling. Zoals duidelijk in de uitleg van die Ritchie, zijn die er wel. En altijd geweest, uiteraard. Want ze kunnen niet alles ter wereld zomaar publiceren. Dan zou hun blad een béétje te groot worden. Alleen vallen een paar van de stukken die niet gepubliceerd worden, voor jou onder het "foute" politieke parapluutje. En daaraan koppel je dan dat ze even onbetrouwbaar worden als elke kelderblogger. Dat is gewoon niet waar, en dan ben jij het die radicaliserende uitspraken doet. Het is niet omdat ze van 10/10 naar 9/10 gaan op schaal van objectiviteit, dat ze ineens 0/10 zijn. Als ze al van 10 naar 9 zouden gaan, want het heeft altijd zo gewerkt, maar nu is dat "= woke = evil".

Maar dan heb je gevallen als Caster Semenya. 100% biologische vrouw, ze neemt geen verboden stoffen maar heeft 3x te veel testosteron. Die mag dan volgens die richtlijn gewoon meedoen met de vrouwen, nochtans moet ze momenteel wel een specifieke behandeling ondergaan om mee te mogen doen (wat contradictorisch is he, want dat zijn hormoononderdrukkende medicijnen, als ze omgekeerd effect zouden hebben valt dat absoluut onder doping).

Die gevallen heb je altijd. Je hebt mensen die tegen eender welke dopinglamp lopen en ofwel gewoon van nature een hoog gehalte van die stof hebben, ofwel een vals-positief staal. Wielrenners met heel hoge hematocrietwaarde, kunnen een uitzondering krijgen op het startverbod. Maar dan komt de bewijslast bij die wielrenner te liggen. Dan hebben we het natuurlijk over uitzonderingen van uitzonderingen, en op zich kun je die wel case-by-case beoordelen, denk ik. Dan kun je hier wel zeggen dat voor deze ene atlete op de miljoenen vrouwen die ooit meegedaan hebben, pad X of Y wordt gevolgd, lijkt mij.

Dit is een enorme zijsprong natuurlijk. Maar het is wél nog peer reviewed en wetenschappelijk. Het is alleen ook niet zonder enige àndere vorm van beoordeling. Zoals duidelijk in de uitleg van die Ritchie, zijn die er wel. En altijd geweest, uiteraard. Want ze kunnen niet alles ter wereld zomaar publiceren. Dan zou hun blad een béétje te groot worden. Alleen vallen een paar van de stukken die niet gepubliceerd worden, voor jou onder het "foute" politieke parapluutje. En daaraan koppel je dan dat ze even onbetrouwbaar worden als elke kelderblogger. Dat is gewoon niet waar, en dan ben jij het die radicaliserende uitspraken doet. Het is niet omdat ze van 10/10 naar 9/10 gaan op schaal van objectiviteit, dat ze ineens 0/10 zijn. Als ze al van 10 naar 9 zouden gaan, want het heeft altijd zo gewerkt, maar nu is dat "= woke = evil".

Die gevallen heb je altijd. Je hebt mensen die tegen eender welke dopinglamp lopen en ofwel gewoon van nature een hoog gehalte van die stof hebben, ofwel een vals-positief staal. Wielrenners met heel hoge hematocrietwaarde, kunnen een uitzondering krijgen op het startverbod. Maar dan komt de bewijslast bij die wielrenner te liggen. Dan hebben we het natuurlijk over uitzonderingen van uitzonderingen, en op zich kun je die wel case-by-case beoordelen, denk ik. Dan kun je hier wel zeggen dat voor deze ene atlete op de miljoenen vrouwen die ooit meegedaan hebben, pad X of Y wordt gevolgd, lijkt mij.
eerste puntje:
Klopt inderdaad, Nature heeft altijd al gefilterd op wat ze publiceren he. Niet enkel op "schoffeert het niemand", maar ook op "willen onze lezers het lezen". Net zoals elk magazine dat altijd al heeft gedaan...
Ze hadden dit zelfs gewoon stilzwijgend kunnen toepassen en er had nooit een haan naar gekraaid, er zijn wss 100-en verschillende selectiecriteria

tweede puntje:
Maar in het geval van atletiek krijg je die uitzondering dus niet. Ze moet namelijk artificieel het niveau naar beneden halen. Dat is exact wat transgenders ook doen, maar daar wordt dan aangehaald dat ze een historisch voordeel gehad hebben. Maar dat geldt voor deze biologische vrouw ook gewoon...

tweede puntje:
Maar in het geval van atletiek krijg je die uitzondering dus niet. Ze moet namelijk artificieel het niveau naar beneden halen. Dat is exact wat transgenders ook doen, maar daar wordt dan aangehaald dat ze een historisch voordeel gehad hebben. Maar dat geldt voor deze biologische vrouw ook gewoon...

Ik bepaal de regels natuurlijk niet. Maar ik heb het idee dat je aanstuurt naar: als die Semenya dat moet doen, kunnen transgenders dat ook gewoon doen en is er geen probleem. Maar zo trek je de individuele regeling voor één uitzondering open naar een algemeen traject voor redelijk wat meer atleten. Er is niks dat zegt dat we rechtlijnig moéten zijn, en dat als we de verschillen niet 100% eenduidig kunnen aantonen, dat we moéten alles toelaten. De regels maken we zelf en die kunnen een uitzondering bevatten.

Wat betreft Semenya zelf, snap ik dat ze voor 1 persoon zeggen dat dat historische voordeel niet meer weg te werken is, maar het acute voordeel ivm de hoge testosteron wel. En dat je het als compromis zo oplost. Op zich iets waar niet heel veel mensen iets tegen kunnen hebben. Tenzij zij niet kan bewijzen dat ze een biologische vrouw is natuurlijk, want de bewijslast ligt wel bij haar. Maar als ze dat kan, kunnen de andere vrouwen er niet veel tegen hebben, want het had ook zonder remmers gekund, en Semenya zelf ook weinig, want ze had ook uitgesloten kunnen zijn. Maar meer dan een individueel compromis vereist natuurlijk dat alle kanten worden bekeken en alle gevolgen. En dan wordt het moeilijk om dat voor iedereen toe te passen, denk ik.

Ik bepaal de regels natuurlijk niet. Maar ik heb het idee dat je aanstuurt naar: als die Semenya dat moet doen, kunnen transgenders dat ook gewoon doen en is er geen probleem. Maar zo trek je de individuele regeling voor één uitzondering open naar een algemeen traject voor redelijk wat meer atleten. Er is niks dat zegt dat we rechtlijnig moéten zijn, en dat als we de verschillen niet 100% eenduidig kunnen aantonen, dat we moéten alles toelaten. De regels maken we zelf en die kunnen een uitzondering bevatten.

Wat betreft Semenya zelf, snap ik dat ze voor 1 persoon zeggen dat dat historische voordeel niet meer weg te werken is, maar het acute voordeel ivm de hoge testosteron wel. En dat je het als compromis zo oplost. Op zich iets waar niet heel veel mensen iets tegen kunnen hebben. Tenzij zij niet kan bewijzen dat ze een biologische vrouw is natuurlijk, want de bewijslast ligt wel bij haar. Maar als ze dat kan, kunnen de andere vrouwen er niet veel tegen hebben, want het had ook zonder remmers gekund, en Semenya zelf ook weinig, want ze had ook uitgesloten kunnen zijn. Maar meer dan een individueel compromis vereist natuurlijk dat alle kanten worden bekeken en alle gevolgen. En dan wordt het moeilijk om dat voor iedereen toe te passen, denk ik.
Principieel ben ik akkoord, echter zie ik niet hoe je voor een "rechtbank" gaat verantwoorden dat je voor de ene een uitzondering maakt en voor de andere niet. Zeker aangezien de "situatie" eigenlijk identiek is, met als enige verschil dat de ene een keuze is en de andere niet. En dan krijg je heel de discussie of "transgender" (mentaal dan) een keuze is of niet.

Samengevat: ik denk dat er altijd een grote grijze zone gaat zijn, waarbij geen enkele regel echt sluitend gaat zijn.

Deze / slash lijkt analoog, een spectrum, maar als je inzoomt zal je zien dat ze discreet is, en dat is zo voor de meeste zaken als je er op inzoomt. Zo is zelfs energie gequantizeerd en is het aantal neuronen in het brein ook niet oneindig.

Als je enkel naar de feiten kijkt dan zie je chromosoom combinaties zoals XX, XY, XXY, ... en wij smeren daar dan gemakshalve vrouw en man labels over. Echter heb je ook interseks XX mannen en XY vrouwen wat al duidelijk maakt dat die labels eigenlijk te kort schieten want de natuur kleurt daar niet binnen. Hetzelfde voor hormonen we praten wel over mannelijke en vrouwelijke hormonen omdat dat meestal klopt maar als je gewoon kijkt naar de feiten en wat die hormonen doen dan zie je bijvoorbeeld hormoon x dat voor borstontwikkeling zorgt. Dat houdt geen rekening met chromosomen of geslacht en werkt hetzelfde ongeacht of je nu als vrouw of man identificeert of een penis of vagina hebt.

Vergelijk het met het atomair model. Op school leer je het bohr model maar dit is een simplistische benadering die meestal goed genoeg is maar als je in detail gaat kijken dan valt het uit elkaar en moet je anders over orbitalen beginnen nadenken. Of hoe newton's zwaartekracht meestal goed genoeg is alhoewel het maar een benadering is van de realiteit en je moete overschakelen op algemene relativeit voor een meer gedetailleerd accuraat beeld.

The idea of two sexes is simplistic. Biologists now think there is a wider spectrum than that
Nature is een gerenomeerd wetenschappelijke publicatie die je niet zomaar kan wegzetten als "radicaal woke"
Dat artikel is gewoon een statement dat er een mogelijkheid is. Het is een soort van oproep om hier eens naar te gaan kijken.

Opmerkelijk overigens dat het gros van de artikels die naar dit artikel als onderwerp 'gender' hebben eerder dan 'geslacht', met hier en daar een medisch artikel dat vermeldt dat geslacht mogelijks een spectrum kan zijn.

Ik vind dat het artikel heel erg weinig aandacht heeft gehad, ook al is het reeds 8 jaar oud.

Verder moeten we beseffen dat intersekse sporters en figuren met natuurlijk verhoogde bloedwaarden zo zeldzaam zijn, dat er idd best ad hoc beslist wordt.

@zwarten Krauss is zelf al jaren meer met politiek bezig dan iets anders en springt vaak alt right figuren zoals bijvoorbeeld Yiannopoulos bij. Om dan zo iemand's mening als bewijs te gebruiken om te zeggen dat een peer reviewed gerenomeerd wetenschappelijk blad als nature "radicaal links woke is" is vrij lachwekkend. Als er iemand radicaal is is het Krauss zelf.

@Patj volgens mij heb je helemaal geen idee hoeveel aandacht daar naar ging en gaat. Dat sex meer is dan chromosomen en een complex samenspel is van enorm veel factoren wordt door iedereen in developmental biology begrepen. Zelfs in medische behandeling die verschilt tussen mannen en vrouwen en alles ertussen zijn chromosomen niet zo belangrijk en moet men naar andere factoren kijken.

@Patj volgens mij heb je helemaal geen idee hoeveel aandacht daar naar ging en gaat. Dat sex meer is dan chromosomen en een complex samenspel is van enorm veel factoren wordt door iedereen in developmental biology begrepen. Zelfs in medische behandeling die verschilt tussen mannen en vrouwen en alles ertussen zijn chromosomen niet zo belangrijk en moet men naar andere factoren kijken.
Dat hoe je eruitziet (en voelt) meer is dan wat chromosomen is waar, maar uw geslacht gaat niet veranderen. Dat wordt niet algemeen aanvaard in de wetenschap. Dus stop met te proberen om uw hormonen erbij te krijgen. Dan krijg je de facto een mix-up van gender en geslacht, omdat transgenders dan werkelijk van geslacht kunnen veranderen, terwijl ze dat niet kunnen omdat hun DNA altijd hetzelfde zal blijven.

Als we geslacht gaan bepalen zo als jij doet gaat dat tof worden (spectrum en hormonaal): waar ga je naar het toilet (en hoeveel moeten we er dan niet bouwen)? aan welke competitie doe je mee? wat met quota? Zo een benadering als die van jou is niet alleen onjuist, maar ook praktisch onwerkbaar.

Wat bedoel je dan juist met geslacht? Wat betekent dat voor jouw? Zelfs als je je beperkt tot chromosomen is het niet binair. In de volksmond verstaat men onder geslacht eerder genitalien maar ook dat is niet sluitend. "Stop met proberen hormonen erbij te krijgen" dat zijn nu eenmaal de motoren achter de ontwikkeling van geslachtskenmerken. Die kan je onmogelijk negeren. Je hebt daar wel degelijk invloed op en transgender personen hun DNA zal onder invloed van hormonen die op hun beurt epigenetica en dus de expressie van die genen wel degelijk beïnvloeden.

Snap je niet dat de problemen die je je inbeeld juist verdwijnen als je dat binaire denken los laat? Toiletten zijn een non discussie. (uniseks of per gender, cis vrouwen gaan ook soms naar het mannentoilet als daar geen rij staat, dat is allemaal geen probleem) Maar bijvoorbeeld in de sport kan je transvrouwen en interseks mensen weren net omdat ze tussen de seksen invallen. Men kijkt al niet meer enkel naar chromosomen omdat dat niet werkbaar is en hormonen op zich ook niet. Het is juist die simpliciteit die voor problemen zorgt als je naar alle factoren die bijdragen aan seks kijkt is er geen probleem.

@zwarten Krauss is zelf al jaren meer met politiek bezig dan iets anders en springt vaak alt right figuren zoals bijvoorbeeld Yiannopoulos bij. Om dan zo iemand's mening als bewijs te gebruiken om te zeggen dat een peer reviewed gerenomeerd wetenschappelijk blad als nature "radicaal links woke is" is vrij lachwekkend. Als er iemand radicaal is is het Krauss zelf.
Had je nu een argument waarom het goed is dat de academische vrijheid verdwijnt kunnen we discussiëren. Gewoon op de boodschapper schieten is sja... gemakkelijk?

Krauss is een heel politiek beest en probeert wetenschap daarin mee te sleuren. We moeten trachten neutraliteit te bewaren, zeker in wetenschap. Studies wegzetten als radicaal links woke beknot evengoed de vrijheid, anderzijds moeten we oppassen dat we niet te snel studies over bijvoorbeeld intelligentie wegzetten als extreem rechts gemotiveerd racisme. Maar, en het is een best grote maar, je beseft vermoed ik ook wel dat we daarin heel goed moeten oppassen en dat we racisme en andere vormen van haat geen wetenschappelijke voedingsbodem geven die ze kunnen misbruiken om bijvoorbeeld exterminatie kampen op te richten.

Wat bedoel je dan juist met geslacht? Wat betekent dat voor jouw? Zelfs als je je beperkt tot chromosomen is het niet binair. In de volksmond verstaat men onder geslacht eerder genitalien maar ook dat is niet sluitend. "Stop met proberen hormonen erbij te krijgen" dat zijn nu eenmaal de motoren achter de ontwikkeling van geslachtskenmerken. Die kan je onmogelijk negeren. Je hebt daar wel degelijk invloed op en transgender personen hun DNA zal onder invloed van hormonen die op hun beurt epigenetica en dus de expressie van die genen wel degelijk beïnvloeden.

Snap je niet dat de problemen die je je inbeeld juist verdwijnen als je dat binaire denken los laat? Toiletten zijn een non discussie. (uniseks of per gender, cis vrouwen gaan ook soms naar het mannentoilet als daar geen rij staat, dat is allemaal geen probleem) Maar bijvoorbeeld in de sport kan je transvrouwen en interseks mensen weren net omdat ze tussen de seksen invallen. Men kijkt al niet meer enkel naar chromosomen omdat dat niet werkbaar is en hormonen op zich ook niet. Het is juist die simpliciteit die voor problemen zorgt als je naar alle factoren die bijdragen aan seks kijkt is er geen probleem.
Ik ga een poging doen om het hier weer enigzins on topic te krijgen: als je in de sportwereld kijkt: geslacht = chromosomen. Neen dat is niet binair, maar er is ook geen oneindig spectrum aan mogelijkheden. En wat niet onder 'traditioneel' XX of XY valt is zodanig zeldzaam dat je daar inderdaad iedere case afzonderlijk kan behandelen. Er zijn er in de Olympische geschiedenis welgeteld 12 geweest waarvan iedereen hier er maar 1 kent.

Dat zijn nu wel echt heel grote extremen. Van academische vrijheid naar concentratiekampen...
Een voorbeeld dat denk ik nog niet eens zo vergezocht is en ook wel aansluit bij dit topic. Stel er zijn studies die aantonen dat transgender operaties niet altijd de oplossing zijn bij genderdysforie en deze de kans niet krijgen om op zijn minst gewoon een discussie op gang te brengen in de academische wereld vind je dat dan ook niet extreem?
Nature gaat nu die studies gewoon niet te publiceren omdat ze aanstootgevend kunnen zijn tov transgenders. Zijn die studies daarom verkeerd?
Studies met foute aannames maar die wel de 'ideologische peer review' doorstaan zijn dan correct want ze staan in Nature? Ik vind dat echt beangstigend.

Ik moet toch niet de wrokwettenschappen affaire aanhalen om aan te tonen dat er toch wel iets scheelt in het academische proces en zeker wat betreft de meer cultuurwetenschappelijke studies. Gelukkig zijn die over de top belachelijke studies finaal wel door de mand gevallen maar ik stel me toch de vraag bij studies die iets meer academische rigueur aan boord brengen maar wel nog ideologisch gestuurd zijn die wel zonder problemen gepubliceerd geraken.

Laatst bewerkt:
Hoe is dat vergezocht? Het is in het verleden reeds gebeurd? Kritisch onderzoek naar transgender operaties weren zou evengoed extreem zijn maar evengoed moet je beseffen dat dit direct politiek misbruikt zal worden. Je moet daarin dus heel voorzichtig zijn hoe dat verwoord wordt, hard oppassen met de conclusies die men trekt. Zeker onderzoek dat discriminatie in de hand kan werken of zelfs haat een wetenschappelijke voedingsbodem kan geven moet heel zwaar gereviewed worden en aan hogere standaarden voldoen voor publicatie. Sommig onderzoek blijft ook geheim en wordt niet openlijk gebpubliceerd omdat het zo gevaarlijk is. (denk aan virus manipulatie of onderzoek dat door defensie als te sensitief wordt gemarkeerd.) De wereld is niet zwart/wit.

@Rub1nho De prevaliteit van transgender personen in de interseks groep ligt veel hoger dan de algemene populatie, het vloeit sowieso in elkaar over. In de sportwereld kijkt men toch juist verder dan chromosomen? De focus ligt daar zelfs eerder op hormonen omdat het een veel groter effect heeft op prestaties. Het is nu ook niet dat er al zoveel transatleten olympische medailles gewonnen hebben (geen enkel denk ik?) Enkel als je naar chromosomen en hormonen (en in bepaalde gevallen genetica) samen kijkt kan je objectieve criteria maken die alle transgender en interseks mensen weren uit sport en/of andere condities die een zodanig groot voordeel geven dat het speelveld voor competitie zo oneven is dat het niet langer eerlijk is.

Die allemaal weren is ook niet volledig eerlijk, zeker niet voor de mensen die geen zodanig competitief voordeel hebben dat het oneerlijk zou worden, maar ik begrijp dat het praktisch realistischer is om iedereen over dezelfde kam te scheren dan nog fijnschaliger in biologie te gaan graven.

Maar dan heb je gevallen als Caster Semenya. 100% 90% biologische vrouw, ze neemt geen verboden stoffen maar heeft 3x te veel testosteron. Die mag dan volgens die richtlijn gewoon meedoen met de vrouwen, nochtans moet ze momenteel wel een specifieke behandeling ondergaan om mee te mogen doen (wat contradictorisch is he, want dat zijn hormoononderdrukkende medicijnen, als ze omgekeerd effect zouden hebben valt dat absoluut onder doping).
Ze heeft (of had) dus wel oa mannelijke testikels (die niet volgroeid waren). Dus ook al is ze grotendeels vrouw, een bepaald % van haar is ook gewoon een man. Ze is letterlijk "tweeslachtig". Dus die 100% klopt niet.

En ja wat doe je daar mee? Waar ligt de grens? Ze kan niets doen aan haar biologische 'natuur' he.

Transgender is niet hetzelfde als tweeslachtig. Bij dat eerste ben je gewoon man of vrouw maar bouw je u om naar .. bij tweeslachtigheid ben je 'iets' er tussen in puur natuur.

Laatst bewerkt:
Hoe is dat vergezocht? Het is in het verleden reeds gebeurd? Kritisch onderzoek naar transgender operaties weren zou evengoed extreem zijn maar evengoed moet je beseffen dat dit direct politiek misbruikt zal worden. Je moet daarin dus heel voorzichtig zijn hoe dat verwoord wordt, hard oppassen met de conclusies die men trekt. Zeker onderzoek dat discriminatie in de hand kan werken of zelfs haat een wetenschappelijke voedingsbodem kan geven moet heel zwaar gereviewed worden en aan hogere standaarden voldoen voor publicatie. Sommig onderzoek blijft ook geheim en wordt niet openlijk gebpubliceerd omdat het zo gevaarlijk is. (denk aan virus manipulatie of onderzoek dat door defensie als te sensitief wordt gemarkeerd.) De wereld is niet zwart/wit.
Besef je nu echt wat je hier neerschrijft? Wetenschap moet net losstaan van de politiek!!!
Nogmaals '" without unreasonable interference or restriction from law, institutional regulations, or public pressure."
Met zo een mentaliteit of gedachtengoed is de wereld inderdaad niet zwart/wit... Enkel zwart... of enkel wit. Daar pas ik voor.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan