Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
Kunnen we gelijk beter stoppen met:
- Inenting tegen griep -> hoeveel sterven er daar aan?
- Onderzoek naar HIV medicatie -> hoeveel sterven er daar aan?
- Onderzoek naar diabetes -> hoeveel sterven er daar aan?
- Fiets- en voetpaden leggen -> hoeveel gewonden zijn er omdat er één van beiden niet is?
- Veiligheidshelm op een bouwwerf -> dat zit daar dan toch ook lastig?

Als jij alle zaken waaraan 400+ mensen (grote) gevolgen aan ondervinden verwaarloosbaar noemt scheelt er toch iets met u empatisch vermogen.
Om dan nog maar te zwijgen van de onrechtstreekse maatschappelijke kosten dat al die drama's met zich meebrengen...

Gelukkig zijn de meeste van die dingen geen verplichting voor individuele burgers.

Ik zou inderdaad nog een stuk meer tegen een verplichte griepprik zijn dan fietshelm. Als mensen grote gevolgen hebben van individuele keuzes heb ik daar inderdaad geen probleem mee (wel medelijden uiteraard, maar daarom moeten we nog geen dingen gaan verplichten).

Gelukkig zijn de meeste van die dingen geen verplichting voor individuele burgers.

Ik zou inderdaad nog een stuk meer tegen een verplichte griepprik zijn dan fietshelm. Als mensen grote gevolgen hebben van individuele keuzes heb ik daar inderdaad geen probleem mee (wel medelijden uiteraard, maar daarom moeten we nog geen dingen gaan verplichten).
En ben je dan ook tegen de verplichte inenting voor polio?

Dat staat letterlijk in zijn eerdere post?

Quote uit het artikel in kwestie:
"Als alle fietsers een helm zouden dragen, kan het aantal zwaargewonden met 42 procent worden verminderd. Dat leidt Touring af uit internationaal onderzoek."
Artikel van touring over een "onderzoek" waar verder geen bron van gegeven wordt.

Als aan mijn referenties geen waarde gehecht wordt, sta me toe dan ook serieuze bedenkingen te hebben bij dit artikel/cijfer. Verder zegt de quote dat het "kan", ja goed, heel veel kan.

Maar bedankt om er even op te wijzen, in die context kan ik de volgende comment van hem beter plaatsen.

Zijn er hier mensen die het verkeer anders beleven wanneer ze wel of geen helm aanhebben? (want heb het argument hier zien passeren dat een helm onveiliger zou zijn omdat iedereen plots gevaarlijker gaat rijden?)

Ik merk eigenlijk weinig verschil en heb ook niet het gevoel dat ik anders of gevaarlijker aan het fietsen ben.

Totaal niet, ik ben sowieso voorzichtig aangezien ik ook liever geen schouder of been breek.

Artikel van touring over een "onderzoek" waar verder geen bron van gegeven wordt.

Als aan mijn referenties geen waarde gehecht wordt, sta me toe dan ook serieuze bedenkingen te hebben bij dit artikel/cijfer. Verder zegt de quote dat het "kan", ja goed, heel veel kan.

Maar bedankt om er even op te wijzen, in die context kan ik de volgende comment van hem beter plaatsen.

Volgens mij zou een spaans systeem wel niet mis zijn in België, binnen een aglomeratie is een helm niet verplicht. Kom je erbuiten, helm verplicht.

Het individueel belang staat gelukkig niet boven het maatschappelijk belang. Ik wil niet zeggen dat dat opgaat voor een fietshelm, maar wanneer er genoeg bewijzen zijn dat iets helpt in de maatschappij (zoals het poliovaccin bijvoorbeeld), mag dat gerust verplicht worden. We kunnen echt niet gaan hopen dat mensen de juiste beslissingen gaan nemen, want dat kunnen ze gewoon niet altijd. En vaak om de meest dwaze redenen.

En ben je dan ook tegen de verplichte inenting voor polio?

Het individueel belang staat gelukkig niet boven het maatschappelijk belang. Ik wil niet zeggen dat dat opgaat voor een fietshelm, maar wanneer er genoeg bewijzen zijn dat iets helpt in de maatschappij (zoals het poliovaccin bijvoorbeeld), mag dat gerust verplicht worden. We kunnen echt niet gaan hopen dat mensen de juiste beslissingen gaan nemen, want dat kunnen ze gewoon niet altijd. En vaak om de meest dwaze redenen.

Polio is een interessant voorbeeld. Ik denk zeker dat een polio vaccin nuttig was in zijn tijd om polio uit te roeien.

Maar was er een aanwijzing dat dit niet kon zonder een regelrechte verplichting ? Indien niet dan denk ik dat een verplichting zeker veroorloofd is (met het alternatief 1000'en geparalizeerde kinderen). Maar ik denk dat er meer kon worden geprobeerd om het zonder verplichting te doen. Er zijn Europese landen zonder verplichting waar de ziekte ook is uitgeroeid. En vandaag de dag is het de vraag hoe relevant dat vaccin nog is bij ons, de enige reden dat het nog verplicht is, is omdat het ooit verplicht was. Een beetje een voorbeeld van hoe een verplichting niet snel wegvalt eenmaal ze er is. Gaan we bijvoorbeeld ooit autogordels niet meer verplichten als we self driving hebben met amper ongevallen per jaar (misschien wel, wie weet, maar het zal wel lang duren nadat ze overbodig zijn voordat de verplichting wegvalt) ?

Corona was een ander voorbeeld waarvan het vaccin zeker nuttig was, en we in Vlaanderen een heel hoge vaccinatiegraad hadden zelfs voordat we het semi begonnen te verplichten. Waarom was die semi verplichting dan nodig achteraf ? Zou het echt niet zonder covid safe pass gekund hebben ?

Ik vind dat we kritischer moeten kijken naar verplichtingen of ze in proportie zijn. Zo ook in dit topic doet het er precies maar heel weinig toe wat de concrete benefits zouden zijn van een verplichting, maar zijn velen van mening 'het is nuttig dus waarom niet verplichten'. Wat ik niet echt genoeg vind om een extra vrijheid af te nemen.

Volgens mij zou een spaans systeem wel niet mis zijn in België, binnen een aglomeratie is een helm niet verplicht. Kom je erbuiten, helm verplicht.
Ik zou het omgekeerde logischer vinden eigenlijk.

Allez, vanuit mijn vorige woonplaats naar het werk, kon ik quasi heel de afstand op fietswegen door het bos e.d., gescheiden van het doorgaand autoverkeer rijden.
Toen ben ik gestopt met helm dragen.

Nu moet ik dwars door de stad, de kans op accidenten is véél hoger, ondanks dat de afstand gehalveerd is: ik draag nu wijselijk opnieuw een helm.

En vandaag de dag is het de vraag hoe relevant dat vaccin nog is bij ons, de enige reden dat het nog verplicht is, is omdat het ooit verplicht was.
Nu specifiek daarop terugkomen. Mazelen was uitgeroeid he, maar door een aantal mensen die de vaccinatie beginnen weigeren, is mazelen nu terug aan een opmars bezig. Dus zo'n vaccin blijft relevant, zelfs al is de ziekte zogezegd uitgeroeid.

Geen vlees eten is ook iets waarvan het maatschappelijk nut buiten kijf staat.

Polio is een interessant voorbeeld. Ik denk zeker dat een polio vaccin nuttig was in zijn tijd om polio uit te roeien.

Maar was er een aanwijzing dat dit niet kon zonder een regelrechte verplichting ? Indien niet dan denk ik dat een verplichting zeker veroorloofd is (met het alternatief 1000'en geparalizeerde kinderen). Maar ik denk dat er meer kon worden geprobeerd om het zonder verplichting te doen. Er zijn Europese landen zonder verplichting waar de ziekte ook is uitgeroeid. En vandaag de dag is het de vraag hoe relevant dat vaccin nog is bij ons, de enige reden dat het nog verplicht is, is omdat het ooit verplicht was. Een beetje een voorbeeld van hoe een verplichting niet snel wegvalt eenmaal ze er is. Gaan we bijvoorbeeld ooit autogordels niet meer verplichten als we self driving hebben met amper ongevallen per jaar (misschien wel, wie weet, maar het zal wel lang duren nadat ze overbodig zijn voordat de verplichting wegvalt) ?

Corona was een ander voorbeeld waarvan het vaccin zeker nuttig was, en we in Vlaanderen een heel hoge vaccinatiegraad hadden zelfs voordat we het semi begonnen te verplichten. Waarom was die semi verplichting dan nodig achteraf ? Zou het echt niet zonder covid saass gekund hebben ?

Ik vind dat we kritischer moeten kijken naar verplichtingen of ze in proportie zijn. Zo ook in dit topic doet het er precies maar heel weinig toe wat de concrete benefits zouden zijn van een verplichting, maar zijn velen van mening 'het is nuttig dus waarom niet verplichten'. Wat ik niet echt genoeg vind om een extra vrijheid af te nemen.
Polio is nochtans kunnen uitbreken in Nederland bij het religieuze deel van de bevolking, omdat ze zich niet wouden vaccineren. Dus ja, dat is nog enorm relevant dat het nog steeds verplicht is en indertijd verplicht is geworden.

Corona is een mooi voorbeeld dat studies en informatie niet voldoende is om mensen, rationeel gezien, de juiste beslissing te laten nemen.

Ik vind het erger dat men iets moet verplichten of semi verplichten omdat informatie geven blijkbaar niet genoeg is.

Soit, we zijn ook te ver af aan het wijken van het helm dragen, maar het is misschien wel een apart topic waard over wanneer individuele vrijheid mag ophouden voor maatschappelijk belang.

Dus in Vlaanderen quasi nergens een helm dan? :unsure: :tongue:

Nee, dat systeem vind ik in alle eerlijkheid compleet belachelijk. Je voert een risicoanalyse uit, en op basis daarvan neem je maatregelen... Vervolgens ga je kijken naar de frequentiegraad en dan ga je op de plaats waar die frequentiegraad het laagst ligt (lagere bevolkingsdichtheid = minder conflictsituaties = minder ongevallen zou ik denken) net daar dan een maatregel invoeren om de impact van die ongevallen te verminderen terwijl je op de plaats met de hogere frequentiegraad niks doet? :wtf:

Ik begrijp de insteek denk ik wel: binnen de aglomeratie vinden er zeer veel zeer korte verplaatsingen plaats zoals naar den bakker rijden, terwijl er buiten de aglomeratie langere trajecten (oa woon-werk) afgelegd worden. Op die manier 'spaar' je de mensen die de hastle niet willen van speciaal een helm op te moeten om 500m verderop naar de bakker te rijden. Het resultaat is dan wel dat je bij van die absurde situaties komt, zeker met de eindeloze lintbebouwing in Vlaanderen, waar ik binnen de aglorematie Gent bv zonder helm mag rijden tot in het puntje van Mariakerke maar als ik 500m verderop net over de brug in Vinderhoute woon moet ik toch een helm dragen voor dat laatste stuk... op het gevaarlijkste stuk van de verplaatsing, waar uit elke zijstraat in groot Gent een fietser/auto kan komen, moet ik dus geen helm dragen. Maar op een plaats waar er eigenlijk zo goed als geen verkeer meer is (gemotoriseerd of niet) moet ik dan plots een helm op?

Ik zat er al een tijdje over te denken en heb mij ongeveer een maand geleden dan eindelijk een helm aangeschaft. Nu zet ik die altijd op als ik ergens heen fiets.

Dus in Vlaanderen quasi nergens een helm dan? :unsure: :tongue:

Nee, dat systeem vind ik in alle eerlijkheid compleet belachelijk. Je voert een risicoanalyse uit, en op basis daarvan neem je maatregelen... Vervolgens ga je kijken naar de frequentiegraad en dan ga je op de plaats waar die frequentiegraad het laagst ligt (lagere bevolkingsdichtheid = minder conflictsituaties = minder ongevallen zou ik denken) net daar dan een maatregel invoeren om de impact van die ongevallen te verminderen terwijl je op de plaats met de hogere frequentiegraad niks doet? :wtf:

Ik begrijp de insteek denk ik wel: binnen de aglomeratie vinden er zeer veel zeer korte verplaatsingen plaats zoals naar den bakker rijden, terwijl er buiten de aglomeratie langere trajecten (oa woon-werk) afgelegd worden. Op die manier 'spaar' je de mensen die de hastle niet willen van speciaal een helm op te moeten om 500m verderop naar de bakker te rijden. Het resultaat is dan wel dat je bij van die absurde situaties komt, zeker met de eindeloze lintbebouwing in Vlaanderen, waar ik binnen de aglorematie Gent bv zonder helm mag rijden tot in het puntje van Mariakerke maar als ik 500m verderop net over de brug in Vinderhoute woon moet ik toch een helm dragen voor dat laatste stuk... op het gevaarlijkste stuk van de verplaatsing, waar uit elke zijstraat in groot Gent een fietser/auto kan komen, moet ik dus geen helm dragen. Maar op een plaats waar er eigenlijk zo goed als geen verkeer meer is (gemotoriseerd of niet) moet ik dan plots een helm op?
Men zou dit gerust kunnen invoeren als algeme regel en steden en gemeenten zelf laten beslissen als men strenger is of niet. Of de helmplicht laten afhangen van het type fietspad. Ik wil gewoon aangeven dat er meer mogelijkheden zijn dan helmplicht of geen helmplicht. Hoe men het juist zou uitwerken is niet aan mij, ik ben geen politieker noch expert ter zake.

Men zou dit gerust kunnen invoeren als algeme regel en steden en gemeenten zelf laten beslissen als men strenger is of niet. Of de helmplicht laten afhangen van het type fietspad. Ik wil gewoon aangeven dat er meer mogelijkheden zijn dan helmplicht of geen helmplicht. Hoe men het juist zou uitwerken is niet aan mij, ik ben geen politieker noch expert ter zake.
Ja maar dan krijg je een mengelmoes van vanalles en nog wat en is het op den duur voor niemand nog duidelijk waar er helmplicht geld en waar niet. Of gaan we dan overal verkeersborden zetten met fietshelmen? Je krijgt dan evengoed van die absurde situaties zoals je nu bv ook hebt op regionale wegen op de taalgrens waar we in Vlaanderen 70 mogen maar in Wallonië 90. Als de taalgrans links-rechts over de baan slingert heb je telkens andere verkeersregels ondanks het feit dat de baan geen andere classificatie heeft...

Ja maar dan krijg je een mengelmoes van vanalles en nog wat en is het op den duur voor niemand nog duidelijk waar er helmplicht geld en waar niet. Of gaan we dan overal verkeersborden zetten met fietshelmen? Je krijgt dan evengoed van die absurde situaties zoals je nu bv ook hebt op regionale wegen op de taalgrens waar we in Vlaanderen 70 mogen maar in Wallonië 90. Als de taalgrans links-rechts over de baan slingert heb je telkens andere verkeersregels ondanks het feit dat de baan geen andere classificatie heeft...
En volgens mij ga je toch dat probleem blijven houden hoor. Het lijkt mij nu niet dat er wallonie veel animo zou zijn voor helmplicht als vlaanderen dat invoert. Als we voor alles moeten komen tot consensus tussen vlaanderen en wallonie zal er gewoon niks meer veranderen.

Mijn overbuurvrouw draagt ook altijd een helm. Geen idee wat ze probeert te beschermen.
Dat is die mevrouw die haar oprit stofzuigt, waar haar wagen opstaat die ze om de 4 jaar vervangt, waarvoor ze geen rijbewijs heeft.

Ik zal eens polsen wat haar motivatie is om een helm te dragen!

Dat staat letterlijk in zijn eerdere post?

Quote uit het artikel in kwestie:
"Als alle fietsers een helm zouden dragen, kan het aantal zwaargewonden met 42 procent worden verminderd. Dat leidt Touring af uit internationaal onderzoek."
Het kan een relevant feit zijn dat Touring een belangenvereniging is van automobilisten, en er dus rechtstreeks belang bij heeft om aan victim blaming te doen als het gaat over fietsongevallen. Is het de gebrekkige fietsinfrastructuur of de openbare ruimte die voor 95% op het belang van de automobilist is ingericht? Neenee, het zijn die zotte fietsers zonder helm!

Wat onderzoek ook (soms) zegt is dat het verplichten van fietshelmen een averechts effect op gezondheid zou hebben, omdat het mensen zou afschrikken om de fiets te kruipen. Het gezondsheideffect van minder mensen die fietser kan dan ingrijpender zijn dan het effect van minder zware ongevallen.

Ik ben er sterk voorstander van om helmen te dragen, maar helmen zijn slechts een secundair beschermingsmiddel. In de eerste plaats moeten verkeersgebruikers opletten en moet de infrastructuur op veiligheid zijn ingericht.

In een Nederlands onderzoek bleek dat automobilisten gedurende 6-9 procent van de totale rijtijd met hun GSM bezig zijn. Als dat vergelijkbaar is met Belgie betekent dat dus dat je als fietser bij elke mogelijke interactie met een auto, zo'n 1 kans op 13 te maken hebt met een automobilist die zich met zijn gsm bezighoudt in plaats van met de weg.

Iedereen die veel met de fiets rijdt herkent het wel: Moest je in elk geval je voorrang nemen, was je al 50 keer gestorven. Situaties waarbij een auto je gewoon niet zag zijn enorm veel voorkomend: Auto's die rechts afslaan terwijl je als fietsers rechtdoor moet, auto's die een andere auto inhalen en niet zagen dat jij er nog voor reed. Voorrang van rechts waarbij bestuurders alleen zeer vaag scannen of er geen auto afkomt en vervolgens doorvlammen. Auto's die afslaan op ronde punten... Auto's die van een tankstation komen en niet beseffen dat er nog een fietspad tussen hen en de straat ligt... Vaak merkt de auto je tijdens geen enkel moment van het proces op, en rijdt deze gewoon door alsof er niks gebeurde. Ik beeld me dan vaak in dat dat degene zijn die thuiskomen en klagen over de 'fietsers met zelfmoordneigingen' etcetera. Toen ik dagelijks door Ternat moest, had ik zo'n situatie minstens 2 keer per week voor. Da's 2 keer per week dat ik letterlijk zwaargewond of dood zou zijn moest ik effectief mijn voorrang nemen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan