Demon's Souls

Action PS5 Demon's Souls

De pracht van dit spel heeft me overtuigd om een nieuwe playthrough te starten (melee deze keer) en om vol voor de platinum te gaan (normaal doe ik dit nooit).
 
Vond deze toch echt teleurstellend. Ik heb nooit het originele spel gespeeld maar qua level en vooral boss design kan deze toch echt niet opboksen tegen de latere games.
 
Vond deze toch echt teleurstellend. Ik heb nooit het originele spel gespeeld maar qua level en vooral boss design kan deze toch echt niet opboksen tegen de latere games.
Daar kan ik niet over meespreken, de latere games staan nog op het programma. Maar je kan toch niet ontkennen dat de world design heel goed in elkaar zit?
Zeker al een wereld als Tower of Latria is in deze remake toch het summum van sfeer creatie? En het is misschien een kak-wereld om door te gaan, maar Valley of Defilement kan qua sfeer anders ook wel tellen.
 
Daar kan ik niet over meespreken, de latere games staan nog op het programma. Maar je kan toch niet ontkennen dat de world design heel goed in elkaar zit?
Zeker al een wereld als Tower of Latria is in deze remake toch het summum van sfeer creatie? En het is misschien een kak-wereld om door te gaan, maar Valley of Defilement kan qua sfeer anders ook wel tellen.
Ik heb het dan ook niet over sfeer maar wel over hoe de levels in elkaar zitten. Soms zie je waar latere games de mosterd zijn gaan halen maar het is grotendeels een lineaire ervaring met af en toe een shortcut. Groot verschil met Dark Souls vind ik, waar de wereld ook veel meer als een geheel aanvoelt met meer doolhof gevoel en meer shortcuts.

Tower of Latria en Upper Latria vond ik wel best leuke levels. De andere werelden vond ik vrij inspiratieloos. Maar ik snap ook dat dit een spel uit 2009 is en dat ik best geloof dat het vrij revolutionair in z'n aanpak was toen. Maar anno 2021 kan het toch echt niet opboksen tegen games zoals Dark Souls of Bloodborne.
 
Ondertussen het hart naar beneden gekregen in 3-2, dus klaar om naar de Maneaters te gaan. Vermoedelijk ga ik deze NG uitspelen adhv de guide (zodat ik geen trophies mis) en dan de NG+ pas op een later moment spelen (heb nog wel een backlog liggen).
 
Vandaag ook eindelijk aan kunnen beginnen. 1-1 en 1-2 juist gedaan. God damn, ben wel zwaar onder de indruk. In lang vervlogen tijden de PS3 versie gespeeld, maar hoe goed ziet deze game eruit?! Speelt ook super smooth!
Zo mogen er nog komen, jammer dat Dark Souls remake al vorige generatie was, die had Bluepoint ook wel van mij mogen gedaan hebben.
 
Ik heb het dan ook niet over sfeer maar wel over hoe de levels in elkaar zitten. Soms zie je waar latere games de mosterd zijn gaan halen maar het is grotendeels een lineaire ervaring met af en toe een shortcut. Groot verschil met Dark Souls vind ik, waar de wereld ook veel meer als een geheel aanvoelt met meer doolhof gevoel en meer shortcuts.

Tower of Latria en Upper Latria vond ik wel best leuke levels. De andere werelden vond ik vrij inspiratieloos. Maar ik snap ook dat dit een spel uit 2009 is en dat ik best geloof dat het vrij revolutionair in z'n aanpak was toen. Maar anno 2021 kan het toch echt niet opboksen tegen games zoals Dark Souls of Bloodborne.

Hoe kan je nu de recentste games vergelijke met het origineel waar alles begonnen is. Demon's is voor mij ook niet de beste FromSoft game, maar het vergelijken met Bloodborne vind ik een beetje triest voor Demon's. De remake/remaster is echt een zeer mooi en geslaagd project om het origineel naar de huidige tijd te brengen qua gfx en een paar qualtity of life changes. Het level design (dat toen destijds geniaal was) nu vergelijken met de nieuwste titels die telkens verder uit hun fouten geleerd hebben is echt niet correct. Demon's is misschien niet de grootste wereld/doolhof met allemaal zaken die aan elkaar linken zoals Bloodborne en Dark Souls 1, maar het heeft wel heel sterke levels met secrets en aanpassingen gebaseerd op hoe je speelt (World/character tendency) en geeft je genoeg redenen terug te keren naar levels om nieuwe dingen te ontdekken en te unlocken nadat je bepaalde zaken elders gedaan hebt. Dit is dan weer iets dat in de opvolgende games verloren gegaan is, maar wel zeer sterk was in deze game. En als we heel eerlijk zijn Dark Souls 3 heeft zelf geen van beide.

Ieder mag uiteraard zijn mening hebben en je mag er gerust het jouwe van denken, ik vind gewoon de vergelijking niet 100% correct en eerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marv
Deze remake was echt ronduit fantastisch, lang geleden dat ik nog eens een platinum gehaald heb, maar dat moest echt met dit spel.
En uiteraard kan je Demon's niet vergelijken met Bloodborne (mijn persoonlijke nummer 1) maar toch, de meeste komen nog niet aan de knieën van dit niveau, en niet door lack of trying (Deck 13 etc...)
 
Mn 2de game van from software dat ik speel, hiervoor sekiro gespeeld, en ik ben fan.

Al wat leuke bossfights gehad en wat geeft dat voldoening als je die na x aantal keren proberen eindelijk kan killen. Er waren ook wel wat gemakkelijke fights tot nu, zoals de adjudicator en leechmonger (met ranged attacks vrij makkelijk). Heb het gevoel dat sekiro wel moeilijker is.

Nu zit ik aan de maneater en wat is die lastig. Had ze bijna allebei gedood en dan duwt die mij van die brug. Enorm frustrerend maar ik blijf proberen :D
 
Heb het gevoel dat sekiro wel moeilijker is.

Ik heb elke FromSoft game gespeeld (buiten Armored Core) en Sekiro was voor mij het spel waar ik toch af en toe echt eens last mee had. Die staat voor mij en ik denk echt bij velen bovenaan qua moeilijkheid. Ik had om eerlijk te zijn ook veel tijd nodig om aan te passen want ik was 100den uren aan souls games gewoon en qua speelstijl is die compleet anders. Wel blij dat ik uiteindelijk de platinum toch gehaald heb :p
 
Hoe kan je nu de recentste games vergelijke met het origineel waar alles begonnen is. Demon's is voor mij ook niet de beste FromSoft game, maar het vergelijken met Bloodborne vind ik een beetje triest voor Demon's. De remake/remaster is echt een zeer mooi en geslaagd project om het origineel naar de huidige tijd te brengen qua gfx en een paar qualtity of life changes. Het level design (dat toen destijds geniaal was) nu vergelijken met de nieuwste titels die telkens verder uit hun fouten geleerd hebben is echt niet correct. Demon's is misschien niet de grootste wereld/doolhof met allemaal zaken die aan elkaar linken zoals Bloodborne en Dark Souls 1, maar het heeft wel heel sterke levels met secrets en aanpassingen gebaseerd op hoe je speelt (World/character tendency) en geeft je genoeg redenen terug te keren naar levels om nieuwe dingen te ontdekken en te unlocken nadat je bepaalde zaken elders gedaan hebt. Dit is dan weer iets dat in de opvolgende games verloren gegaan is, maar wel zeer sterk was in deze game. En als we heel eerlijk zijn Dark Souls 3 heeft zelf geen van beide.

Ieder mag uiteraard zijn mening hebben en je mag er gerust het jouwe van denken, ik vind gewoon de vergelijking niet 100% correct en eerlijk.
Het is een spel dat in 2020 uitkomt voor de volle pot van 79.99 euro. Lijkt me nogal logisch dat ik het dan aftoets aan andere moderne games.

Verder vind ik het hele white en black tendency gebeuren echt belachelijk waarbij je als speler geen enkele incentive meer hebt om als human te spelen en de beste strategie is om na een boss fight zelfmoord te plegen in de Nexus.

Daarom dat ik het ook zo jammer vind dat Bluepoint deze remake niet aangegrepen heeft om zulke archaïsche onzin uit het spel te halen en zelf verbeteringen door te voeren. Nee, dan had veel meer plezier met games als The Surge of Darksiders 3.
 
Als ze alles beginnen veranderen, kan je het moeilijk nog Demon's Souls noemen natuurlijk.. Bij dergelijke aankoop moet je het altijd in context plaatsen. Als je een remaster van een film bekijkt van 1980, ga je toch ook niet klagen over bv. het fake bloed?
 
Als ze alles beginnen veranderen, kan je het moeilijk nog Demon's Souls noemen natuurlijk.. Bij dergelijke aankoop moet je het altijd in context plaatsen. Als je een remaster van een film bekijkt van 1980, ga je toch ook niet klagen over bv. het fake bloed?
Een remaster en een remake zijn niet hetzelfde, he. Resident Evil 2 (2019) is toch ook een geweldige toevoeging aan de Resident Evil franchise? En daar hebben ze wel degelijk veel veranderd terwijl het spel nog steeds trouw is aan de originele visie. Demon's Souls (2020) voelt in dat opzicht eerder aan als een remaster dan een remake en dat voel je echt wel in bv. de kwaliteit van de boss fights die recht uit 2009 lijken te komen.
 
The Surge (2) was zeker ok, maar komt nie id buurt van Demon's souls imo, en Darksiders al zeker nie, ieder zn ding I guess
 
Verder vind ik het hele white en black tendency gebeuren echt belachelijk waarbij je als speler geen enkele incentive meer hebt om als human te spelen en de beste strategie is om na een boss fight zelfmoord te plegen in de Nexus.

Dat is naar mijn weten een eigen keuze die je gemaakt hebt... ik ben zelf wel een aantal keer naar full black gegaan en terug voor items te halen of dingen te unlocken en doen. Als je zelf vind dat je altijd op pure white moet zitten en in soul form om max voordeel te halen en niet geinvade te worden, dan speel je het spel ook maar gewoon om mee te zijn met de hype... het concept is misschien niet 100% perfect, maar het is dan ook een ouder spel in een nieuw grafisch jasje, ik zou dit zelf geen remake durven noemen, deze zaken uit het spel halen zou bij vele echt tot grote frustratie geleden hebben want je neem dan een van de core features van het origineel gewoon weg. Het is duidelijk dat je er minder voor bent, maar aan je redenering en uitleg te zien kan ik wel zeggen dat je het origineel ook zeker niet graag zou gespeeld hebben en dat is je goed recht.

De kwaliteit van de boss fights die recht uit 2009 lijken te komen.
Demon's heeft inderdaad een paar mindere fights, maar eerlijk, qua bosses vind ik Dark Souls 1 by far de zwakste. Dat terwijl het een van mijn lievelings souls games is. Je merkt echt wel de evolutie in de serie en hoe het evolueert, voor de eerste in de franchise te zijn, heeft deze game echt wel veel goeie bosses en veel ervan zagen er nog nooit zo geweldig goed uit, zelf vergelijke met BB en DS3 of Sekiro. De boss fights compleet veranderen in deze game zou ook zeer raar zijn en mogelijks het spel meer kwaad dan goed doen. Dit is ook nogmaals een reden waarom ik Demon's niet echt een remake vind, er is nooit echt geknoeid geweest met de originele source code van het spel enkel een paar quality changes en paar kleine toevoegingen. De core gameplay blijft vrij onveranderd, als ik me goed herinner zijn alle animaties in het spel zelf zodanig uitgeschreven dat ze de exacte lengtes hebben van de originele animaties om het spel zo identiek mogelijk toe doen aanvoelen kwa combat maar toch met nieuwe animaties.
 
Laatst bewerkt:
Tot zover mijn platinum run... Bij de 5-3 kill ik de boss zonder Garl Vinland te doden (voor PWT voor een trophy). Wil ik hem passeren (in human form), verpak ik even mijn controller en duw ik wel niet op R1 zeker... Hij twee-shot mij en ik ga dood in human form. PWT gone.
 
Ik ben van plan dit jaar de Soulsborne spellen te (her)spelen. Eerst van plan om ze chronologisch te spelen, maar denk dat het mss beter is met Bloodborne te beginnen aangezien dit het enige spel is dat nog 30 fps is? Heb BB en Sekiro nog niet eerder gespeeld.

En de vraag is dan ook waar ik Demon's Souls Remake plaats... Ermee beginnen of eindigen? Voelt de gameplay wat aan als een stap terug als je de andere spellen gewoon bent?
 
Ik ben van plan dit jaar de Soulsborne spellen te (her)spelen. Eerst van plan om ze chronologisch te spelen, maar denk dat het mss beter is met Bloodborne te beginnen aangezien dit het enige spel is dat nog 30 fps is? Heb BB en Sekiro nog niet eerder gespeeld.

En de vraag is dan ook waar ik Demon's Souls Remake plaats... Ermee beginnen of eindigen? Voelt de gameplay wat aan als een stap terug als je de andere spellen gewoon bent?

Ik ben zo jaloers dat je Bloodborne voor de eerste keer gaat spelen, haha. Niets opzoeken, neem je tijd & enjoy! DLC is ook een absolute must.

Er is op zich niet echt een volgorde waarin je ze het “beste” speelt, vind ik, en fps mag zeker geen reden zijn om Bloodborne eerst te spelen. Yup, de frame rate is bij momenten (telkens op dezelfde plaatsen) rough, maar niets echt storend vind ik zelf. De sfeer en tone, level design, boss fights, muziek,... Maakt alles goed. Ik speel ze constant allemaal door elkaar, maar chronologisch is altijd een optie. Voor iemand die de Souls games nog niet gespeeld heeft, zou ik ofwel heel erg aanraden of afraden om eerst BB of Sekiro eerst te spelen, ‘t is dubbel. Ik denk dat je vanzelf agressiever gaat spelen en zonder shield wat, vind ik, een goeie zaak is. Langs de andere kant gaat het trager tempo je misschien tegensteken. Omdat je de Souls reeks al gespeeld hebt, maakt het op zich niet veel uit. Misschien kan je, om de Souls playthroughs fris te houden, een run doen in een andere class, of met een bepaald wapen, of een SL1 run?

Je kan bijvoorbeeld beginnen en eindigen met iets nieuw: BB / Des / DS1 / DS2 / DS3 / Sekiro.
 
Ik ben zo jaloers dat je Bloodborne voor de eerste keer gaat spelen, haha. Niets opzoeken, neem je tijd & enjoy! DLC is ook een absolute must.

Er is op zich niet echt een volgorde waarin je ze het “beste” speelt, vind ik, en fps mag zeker geen reden zijn om Bloodborne eerst te spelen. Yup, de frame rate is bij momenten (telkens op dezelfde plaatsen) rough, maar niets echt storend vind ik zelf. De sfeer en tone, level design, boss fights, muziek,... Maakt alles goed. Ik speel ze constant allemaal door elkaar, maar chronologisch is altijd een optie. Voor iemand die de Souls games nog niet gespeeld heeft, zou ik ofwel heel erg aanraden of afraden om eerst BB of Sekiro eerst te spelen, ‘t is dubbel. Ik denk dat je vanzelf agressiever gaat spelen en zonder shield wat, vind ik, een goeie zaak is. Langs de andere kant gaat het trager tempo je misschien tegensteken. Omdat je de Souls reeks al gespeeld hebt, maakt het op zich niet veel uit. Misschien kan je, om de Souls playthroughs fris te houden, een run doen in een andere class, of met een bepaald wapen, of een SL1 run?

Je kan bijvoorbeeld beginnen en eindigen met iets nieuw: BB / Des / DS1 / DS2 / DS3 / Sekiro.
Heel erg bedankt voor de inzichten! Ik denk dat ik inderdaad die volgorde ga volgen. Twijfelde nog een beetje om DeS voor BB te spelen, maar ik ben nog aan’t wachten tot de prijs van de DeS remake wat zakt...
 
Heel erg bedankt voor de inzichten! Ik denk dat ik inderdaad die volgorde ga volgen. Twijfelde nog een beetje om DeS voor BB te spelen, maar ik ben nog aan’t wachten tot de prijs van de DeS remake wat zakt...

Welcome! DeS voor BB is ook geen slecht idee, kan zeker. BB (Game of the Year Edition) kan je regelmatig voor €15 vinden, dus go for it!
 
Terug
Bovenaan