Demografische uitdagingen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
[warning: typische JPV-post met veel cijferkes]

Wat me steeds meer bezighoudt, zijn de grote uitdagingen die we in de toekomst zullen hebben door de verschillende grote demografische veranderingen tussen landen. Gezien demografie in het verleden al vaak een indirecte reden voor oorlogen geweest is, is dit altijd belangrijk om in de gaten te houden.

Gebaseerd op prognoses van World Bank (2022 tot 2050), enkele verschillende problemen (ik neem enkel landen met momenteel >5 miljoen inwoners in rekening):

1. Een aantal landen zullen een grote daling van inwoners hebben

CountryPopulation, total 2022Population, total 2050%
Bulgaria
6.778.774​
5.191.538​
-23,41%​
Serbia
6.759.635​
5.376.061​
-20,47%​
Japan
124.964.832​
104.513.664​
-16,37%​
Poland
40.998.284​
34.346.472​
-16,22%​
Hungary
10.267.746​
8.803.454​
-14,26%​
Romania
19.918.230​
17.257.896​
-13,36%​
Korea, Rep.
51.689.292​
44.971.640​
-13,00%​
Greece
10.588.154​
9.268.400​
-12,46%​
Italy
58.918.788​
51.639.260​
-12,36%​
Belarus
9.314.187​
8.193.775​
-12,03%​

Een sterke daling van het aantal inwoners komt door slechtere leefomstandigheden dan in de buurlanden (bvb afwezigheid van werk), maar zal er zeker in bovenstaande landen voor zorgen dat het platteland vaak volledig zal ontvolken. Het zal ook de resterende sociale zekerheid van die landen moeilijker maken, wat veel onrust kan veroorzaken.

De grootste daling van bevolking in de wereld is te vinden in Oost-Europa en in Azië, maar ook de rest van Europa heeft er last van (Spanje , Duitsland vallen niet ver van de top 10). In absolute termen verliest China er het meest (121 miljoen). Rusland en Ukraïne zitten niet verbazend ook in de top 20.

België daalt niet.

2. Een aantal landen zullen net enorm stijgen
Niet verbazend is het quasi uitsluitend Afrika die nog enorm veel zal stijgen in aantal inwoners. Het enige niet-afrikaanse land in de top 20 is Afhanistan, op plaats 19.

Country20222050Stijging
Niger
26.207.977​
67.043.296​
+155,81%​
Congo, Dem. Rep.
99.010.212​
217.494.003​
+119,67%​
Mali
22.593.590​
47.439.802​
+109,97%​
Somalia
17.597.511​
36.462.830​
+107,20%​
Central African Republic
5.579.144​
11.533.423​
+106,72%​
Chad
17.723.315​
36.452.035​
+105,67%​
Angola
35.588.987​
72.328.068​
+103,23%​
Tanzania
65.497.748​
129.931.520​
+98,38%​
Mozambique
32.969.518​
63.044.497​
+91,22%​
Benin
13.352.864​
25.264.035​
+89,20%​

In absolute aantallen stijgt India echter het meest, met 253 miljoen extra inwoners. België stijgt met 334.000 inwoners, bijna 3%.

3. Een aantal landen hebben een gigantische vergrijzing

Country+65-jarigen%+65-jarigen%OnderhoudsratioOnderhoudsratio
Korea, Rep.
17,49%​
39,39%​
0,41​
0,91​
Hong Kong SAR, China
20,47%​
40,57%​
0,48​
0,94​
Singapore
15,12%​
34,25%​
0,37​
0,78​
Spain
20,27%​
36,55%​
0,52​
0,92​
Italy
24,05%​
37,14%​
0,57​
0,93​
Thailand
15,21%​
31,57%​
0,44​
0,76​
Portugal
22,90%​
34,32%​
0,56​
0,86​
Greece
22,82%​
34,51%​
0,58​
0,87​
Cuba
15,81%​
29,12%​
0,46​
0,72​
China
13,72%​
30,09%​
0,45​
0,71​
...
Belgium19,73%27,42%0,570,72

Ongeveer dezelfde landen als in punt 1 hebben ook een héél grote vergrijzing. In 2050 zal 2 op de 5 koreanen > 65 jaar zijn en zal 1 15-65 jarigen (of hij nu werkt of niet) 0,91 jongere of oudere moeten onderhouden. Ook Thailand, Cuba en Portugal zitten met dit probleem.

België is momenteel bij de slechtste, maar heeft de ergste vergrijzing al achter de rug. Wij zijn "maar" nr 24 op de ranglijst van meest aantal 65+'ers in 2050.

4. Waar zijn die mannen?

Country% mannen 2022% mannen 2050
Hong Kong SAR, China
46,07%​
43,90%​
Belarus
46,04%​
46,39%​
Ukraine
45,92%​
46,66%​
Russian Federation
46,44%​
47,15%​
France
48,33%​
47,41%​
Nepal
47,95%​
47,71%​
El Salvador
47,61%​
47,78%​
Portugal
47,18%​
47,85%​
Thailand
48,55%​
47,91%​
Sri Lanka
48,16%​
48,25%​
Belgium49,41%49,75%

In landen met weinig mannen is er oorlog, sterke repressie, hongersnood of zijn er gewoon idioten aan de macht. Portugal heeft dan weer last van de vertrekkende bouwvakkers, lijkt me. 43,90% mannen lijkt mss niet zo erg, maar dat betekent wel dat er voor elke 100 mannen er 128 vrouwen zijn, wat al véél groter verschil betekent.

Het omgekeerde, meer mannen dan vrouwen, is zeldzamer. Daar hebben "slechts" 31 "last" van. 2 landen scoren hier wel extreem: Verenigde Arabische Emiraten (65% mannen in 2050, nu 69%) en Saudi Arabia (55% en 57%). Misschien eens de regels voor vrouwen aanpassen daar?
België scoort hier ook nog goed.

"Gewoon" cijfertjes, maar wel van belang volgens mij.

Bron: https://databank.worldbank.org/source/population-estimates-and-projections# (World Bank).
 
In landen met weinig mannen is er oorlog, sterke repressie, hongersnood of zijn er gewoon idioten aan de macht.
Is dat gewoon een vaststelling als je naar de lijst kijkt, of zou er een verband moeten zijn tussen oorlog en weinig mannen? Ik denk dat Frankrijk al bewijst dat er geen verband moet zijn: daar is geen oorlog, hongersnood of een idioot aan de macht.

Of is er als land echt een probleem als er te veel vrouwen zijn? In België kan ik mij moeilijk inbeelden welke grote problemen dat zou geven. In landen waar vrouwenrechten een probleem zijn kan het misschien wel vervelend zijn als die serieus in de meerderheid geraken.
 
Is dat gewoon een vaststelling als je naar de lijst kijkt, of zou er een verband moeten zijn tussen oorlog en weinig mannen? Ik denk dat Frankrijk al bewijst dat er geen verband moet zijn: daar is geen oorlog, hongersnood of een idioot aan de macht.

Of is er als land echt een probleem als er te veel vrouwen zijn? In België kan ik mij moeilijk inbeelden welke grote problemen dat zou geven. In landen waar vrouwenrechten een probleem zijn kan het misschien wel vervelend zijn als die serieus in de meerderheid geraken.
Het lijkt me dat veel gewapende conflicten, intern of extern, meer mannenlevens dan vrouwenlevens kosten. Ordehandhaving, leger, gewapend verzet, bendegeweld, ...iets meer mannenzaken traditioneel.

Ook in hoe om te gaan met zaken zoals weinig perspectief denk ik dat er een verschil is. Als ik me niet vergis is in Rusland, na de val van de SU, de gemiddelde levensverwachting voor mannen even gedaald, tot die op een bepaald moment 59 ofzo was. Gewoon veel mannen die zich dooddronken, terwijl vrouwen de maatschappij meer rechthielden. Dat gecombineerd met allerhande oorlogen en conflicten maakt dat in Rusland er ook meer vrouwen dan mannen zijn.

Anderzijds denk ik dat in maatschappijen met minder gelijkheid het vooral mannen zijn die het land verlaten als migrant of gastarbeider.
 
Laatst bewerkt:
In China zijn er veel meer mannen dan vrouwen, gezien het éénkind beleid dat in de hand werkte.
Voor de rest plaatst deze post ons vergrijzingsprobleem in perspectief. Zo slecht is het hier niet. De bevolking groeit en de pensioenen zullen zwaar wegen op het beleid maar niet onoverkomelijk.

Ik zie eigenlijk veel problemen met de massale bevolkingsgroei in Afrika. Ik hoop dat die landen ook economisch en sociaal kunnen groeien. Anders verwacht ik nog veel ellende daar

Ook de bevolkingsdaling in China is enorm. Het narratief van China dat de wereld wil veroveren is minder overtuigend als de meerderheid +40j is
 
Het lijkt me dat veel gewapende conflicten, intern of extern, meer mannenlevens dan vrouwenlevens kosten. Ordehandhaving, leger, gewapend verzet, bendegeweld, ...iets meer mannenzaken traditioneel.

Ook in hoe om te gaan met zaken zoals weinig perspectief denk ik dat er een verschil is. Als ik me niet vergis is in Rusland, na de val van de SU, de gemiddelde levensverwachting voor mannen even gedaald, tot die op een bepaald moment 59 ofzo was. Gewoon veel mannen die zich dooddronken, terwijl vrouwen de maatschappij meer rechthielden. Dat gecombineerd met allerhande oorlogen en conflicten maakt dat in Rusland er ook meer vrouwen dan mannen zijn.

Anderzijds denk ik dat in maatschappijen met minder gelijkheid het vooral mannen zijn die het land verlaten als migrant of gastarbeider.
Op zich waren er in de oorlog in Oekraïne aan Russische kant zo'n 150.000 slachtoffers dacht ik gelezen te hebben in de gelekte documenten? Da's 0,1% van de bevolking, dus zou ik verwachten dat gewapende conflicten nooit zo'n grote verschillen kunnen veroorzaken. Tenzij ik dat fameus onderschat (misschien het aantal mannen dat uit een raam in valt in Rusland eens bekijken :unsure:).

Ik heb intussen wel deze wikipedia pagina gevonden, die mogelijk wel een deel van de verklaring geeft. Even sorteren op gender gap, en plots komen een aantal landen uit de lijst uit de startpost ook bovenaan te staan. Als vrouwen langer leven dan mannen in die landen zullen er ook meer rondlopen op den duur. Eén van die grafieken staaft ook je bewering over Rusland: aan de grafiek van de levensverwachting in grote landen kan je gewoon zien dat het land in de shit zat (en ook dat het sinds Putin aan de macht is beter lijkt te gaan met de gezondheid daar).
 
Enkele decennia terug was overpopulatie één van de zorgen maar nu ziet het er naar uit dat een gebrek aan mensen wel eens één van de uitdagingen van de toekomst kan worden.

Enkele maanden geleden kwam ik al eens een artikel van WSJ tegen met voorspellingen over de Chinese bevolking in het jaar 2100:

According to joint research by [Xiujian Peng, a senior research fellow at Victoria University in Australia] at the university’s Centre of Policy Studies and the Shanghai Academy of Social Sciences, an official think tank, China’s population will start dropping this year. The decline is expected to accelerate in the years ahead, with the country’s population falling to 587 million by 2100, less than half of the about 1.4 billion today.

The United Nations’ forecasts released in July predict a drop in the Chinese population in 2023, when India is projected to surpass China as the world’s most populous country, and predict China will have 771 million people in 2100.


Op voorlopig Afrika na een trend die zich over de hele wereld aan het voltrekken is (en zelfs in Afrika zie je dalende fertiliteit, al is die nog zeer hoog natuurlijk). Tenzij er iets grondig wijzigt lijkt het alsof binnen enkele eeuwen die grote populatie boom vanaf de industriële revolutie grotendeels weggeveegd gaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
In Vlaanderen is er toch ook een trend bezig waarbij mensen minder kiezen voor een gezin met kinderen.
 
In China zijn er veel meer mannen dan vrouwen, gezien het éénkind beleid dat in de hand werkte.
Voor de rest plaatst deze post ons vergrijzingsprobleem in perspectief. Zo slecht is het hier niet. De bevolking groeit en de pensioenen zullen zwaar wegen op het beleid maar niet onoverkomelijk.

Ik zie eigenlijk veel problemen met de massale bevolkingsgroei in Afrika. Ik hoop dat die landen ook economisch en sociaal kunnen groeien. Anders verwacht ik nog veel ellende daar

Ook de bevolkingsdaling in China is enorm. Het narratief van China dat de wereld wil veroveren is minder overtuigend als de meerderheid +40j is
Akkoord het 1 kind politiek werkte dit in de hand maar ik denk ook dat het economisch verhaal in china ook meespeelt. Hoe hoger de inkomens en opleidingsniveau hoe lager de geboortegraad.

Niet dat dit ecologisch een voordeel biedt. Hoe performanter de economie hoe hoger de uitstoot ongeacht het lager bevolkingsaantal.
 
Akkoord het 1 kind politiek werkte dit in de hand maar ik denk ook dat het economisch verhaal in china ook meespeelt. Hoe hoger de inkomens en opleidingsniveau hoe lager de geboortegraad.

Niet dat dit ecologisch een voordeel biedt. Hoe performanter de economie hoe hoger de uitstoot ongeacht het lager bevolkingsaantal.
Vergrijzing en snelle economische groei gaan idd hand in hand. Zie je in alle landen. Het probleem in China is echter dat ze geen voldoende vangnet voor gepensioneerden hebben voorzien waardoor daar in de komende decennia wel een sociaal drama op komst is.
 
In China zijn er veel meer mannen dan vrouwen, gezien het éénkind beleid dat in de hand werkte.
Dat valt eigenlijk nog mee, een kleine 5% verschil (al is dat in absolute getallen bij een land als China wel gigantisch). Vergeet niet dat veel van die meisjes die toen geboren zijn, gewoon onofficieel hun leven hebben verdergezet. En enkel de eerste jongen die geboren werd, werd dan officieel aangegeven.
 
In Vlaanderen is er toch ook een trend bezig waarbij mensen minder kiezen voor een gezin met kinderen.

De vraag is waarom. Als mensen geen kinderen nemen omdat het financieel gewoon niet haalbaar (meer) is dan is daar wat mij betreft maar weinig vrije keuze aan bijvoorbeeld
 
De vraag is waarom. Als mensen geen kinderen nemen omdat het financieel gewoon niet haalbaar (meer) is dan is daar wat mij betreft maar weinig vrije keuze aan bijvoorbeeld
Historisch blijkt het aantal kinderen per gezin sterk gelinkt aan rijkdom...

Ik ken in elk geval geen enkel kinderloos gezin waarbij financieen de reden waren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
De reden is eerder dat meer en meer mensen kinderen niet zien als een verrijking maar als een blok aan hun been die hen belemmert van te reizen, te sporten,.... Daarnaast zijn qua partnerkeuze de mensen ook veeleisender geworden, vroeger raakte iedereen wel van straat als de tijd naderde om aan kinderen te beginnen.
 
Historisch blijkt het aantal kinderen per gezin sterk gelinkt aan rijkdom...

Ik ken in elk geval geen enkel kinderloos gezin waarbij financieen de reden waren...
Rare stelling.
T valt me eerder op dat de personen die het niet breed hebben, juist meer kinderen hebben.
 
Is dat gewoon een vaststelling als je naar de lijst kijkt, of zou er een verband moeten zijn tussen oorlog en weinig mannen? Ik denk dat Frankrijk al bewijst dat er geen verband moet zijn: daar is geen oorlog, hongersnood of een idioot aan de macht.

Of is er als land echt een probleem als er te veel vrouwen zijn? In België kan ik mij moeilijk inbeelden welke grote problemen dat zou geven. In landen waar vrouwenrechten een probleem zijn kan het misschien wel vervelend zijn als die serieus in de meerderheid geraken.
Te weinig mannen komt idd door de oorlog. Frankrijk is atypisch, ik zou het ook niet direct kunnen zeggen waarom dan.

En teveel vrouwen tov mannen leidt nog tot een extra exodus, omdat dan vrouwen vertrekken omdat ze geen man kunnen vinden.
Historisch blijkt het aantal kinderen per gezin sterk gelinkt aan rijkdom...

Ik ken in elk geval geen enkel kinderloos gezin waarbij financieen de reden waren...
Niet echt rijkdom, wel welvaart. Klein verschil, maar welvaart slaat op de gemeenschap, rijkdom is individueel. En het is eerder zo dat het aantal kinderen daalt als de welvaart en dus ook sociale bescherming groot is, de individuele rijkdom van een gezin doet er dan minder toe. Wat direct ook een antwoord is op @Fabke zijn vraag.
 
701px-South_Korea_Population_Pyramid.svg.png


Dit is dus de demografische situatie van Zuid-Korea. Ideaal zou je een soort van driehoek moeten hebben, hier zit het serieus scheef.

Wat ik me vooral hoe men dat planologisch zal doen. Je kan honderden half uitgestorven steden hebben (zie nu al het probleem in het binnenland van Spanje of Frankrijk), maar beter zou het zijn om een aantal steden "volledig" terug te geven aan de natuur en een aantal andere te vullen met de rest, waardoor je bvb de zorg voor ouderen beter kan organiseren;
 
Hoe kan een bepaalde stad of een streek eigenlijk ontvolken? Huizen moeten toch verkocht raken, of laten die mensen hun huizen gewoon achter of zijn dit allemaal huurwoningen?
 
Hoe kan een bepaalde stad of een streek eigenlijk ontvolken? Huizen moeten toch verkocht raken, of laten die mensen hun huizen gewoon achter of zijn dit allemaal huurwoningen?
Kinderen verlaten het ouderlijke huis en vestigen zich in een andere stad of streek, ouders blijven achter. Ouders sterven, woning raakt niet meer verkocht (of opnieuw verhuurd).
 
Hoe kan een bepaalde stad of een streek eigenlijk ontvolken? Huizen moeten toch verkocht raken, of laten die mensen hun huizen gewoon achter of zijn dit allemaal huurwoningen?
Kijk naar dat eiland in Noorwegen uit "het hoge Noorden"... Jongeren trekken naar de stad ipv in het dorp te blijven. Huizenprijzen zakken dan in elkaar en 1 generatie later is dat dorp quasi leeg.
 
Terug
Bovenaan