Demografische uitdagingen

Het ironische is wel dat onder de Syrische vluchtelingen ook veel hooggeschoolden zaten. En die willen wel blijven, maar krijgen hier geen kansen om hun studies te benutten.
Dat is omdat die hun diploma's niets waard zijn hier. Het niveau ligt daar veel lager.

Voor de rest hetzelfde wat phate zegt, we kunnen niet zomaar het beleid van afgelopen jaren verderzetten waarbij we de deuren openzetten onder het mom van 'die gaan onze pensioenen betalen' om vervolgens te zien dat aanzienlijke onderdelen van die groep niet of niet efficiënt (gesubsidieerde jobs) ingezet wordt. Als je het argument wil gebruiken van jobs invullen/pensioenen betalen, dan moet je ook enkel en alleen migranten binnenlaten op basis van de jobs die ze kunnen en willen vervullen (waar ik op zich niet tegen ben).

Oekraïne is een speciaal geval, daar is een aanzienlijk aandeel aan vrouwen en kinderen waarvan er verwacht wordt dat die met hun partners/vaders herenigd zullen worden bij vrede/wapenstilstand.
 
Een groot deel van die vacatures gaan over verpleegkundigen. Zullen we bij uw volgende ziekenhuisbezoek u laten verzorgen door een random werkloze dan?
Of ga je toch erkennen dat mensen ook gekwalificeerd moeten zijn voor job?
Vorig jaar waren er om en bij de 25.000 vacatures voor verpleegkundigen. Wat wilt zeggen dat, zelfs met een stijging, er nog steeds meer dan 100.000 andere vacatures zijn. En natuurlijk moet er gekeken worden of iemand gekwalificeerd is, dat zeg ik toch nergens? Maar er zullen nog wel meer dan genoeg vacatures zijn waar je geen extra opleiding of skillset voor nodig hebt buiten op tijd komen.
 
Beetje de klassieker, maar zijn al die vacatures voltijds? Want een job waarmee je niet in je onderhoud kan voorzien, en wordt gehinderd om er een tweede job bij te nemen om dat wel te kunnen, is nu ook niet echt een cadeau.
 
Vorig jaar waren er om en bij de 25.000 vacatures voor verpleegkundigen. Wat wilt zeggen dat, zelfs met een stijging, er nog steeds meer dan 100.000 andere vacatures zijn. En natuurlijk moet er gekeken worden of iemand gekwalificeerd is, dat zeg ik toch nergens? Maar er zullen nog wel meer dan genoeg vacatures zijn waar je geen extra opleiding of skillset voor nodig hebt buiten op tijd komen.
Ik zie bvb vloerder als meest voorkomende vacature. Daar heb je geen "opleiding" voor nodig. Maar ga jij uw huis laten vloeren door iemand die dat nog nooit gedaan heeft?
Of crèche medewerker, laat het recente nieuws wel duidelijk maken dat je dat ook niet door eender wie wil laten doen. En zo geldt dat voor zowat alle vacatures. Buiten "fabrieksarbeider" zijn er heel weinig jobs waar je zonder enige voorkennis iets kan beginnen.
 
Dat is omdat die hun diploma's niets waard zijn hier. Het niveau ligt daar veel lager.

Voor de rest hetzelfde wat phate zegt, we kunnen niet zomaar het beleid van afgelopen jaren verderzetten waarbij we de deuren openzetten onder het mom van 'die gaan onze pensioenen betalen' om vervolgens te zien dat aanzienlijke onderdelen van die groep niet of niet efficiënt (gesubsidieerde jobs) ingezet wordt. Als je het argument wil gebruiken van jobs invullen/pensioenen betalen, dan moet je ook enkel en alleen migranten binnenlaten op basis van de jobs die ze kunnen en willen vervullen (waar ik op zich niet tegen ben).

Oekraïne is een speciaal geval, daar is een aanzienlijk aandeel aan vrouwen en kinderen waarvan er verwacht wordt dat die met hun partners/vaders herenigd zullen worden bij vrede/wapenstilstand.
Het hoger onderwijs in Syrië stond voor de oorlog op een relatief hoog niveau hoor.

En hoeveel van de "kutjobs" worden er momenteel wel niet gedaan door migranten?
 
Ik zie bvb vloerder als meest voorkomende vacature. Daar heb je geen "opleiding" voor nodig. Maar ga jij uw huis laten vloeren door iemand die dat nog nooit gedaan heeft?
Of crèche medewerker, laat het recente nieuws wel duidelijk maken dat je dat ook niet door eender wie wil laten doen. En zo geldt dat voor zowat alle vacatures. Buiten "fabrieksarbeider" zijn er heel weinig jobs waar je zonder enige voorkennis iets kan beginnen.
Veel mensen die een bepaalde job uitvoeren hebben dit nog nooit gedaan. Of denk je dat iedere 18-jarige die in de bouw begint al muren heeft gemetst? Nee, dat wordt hen op hun job aangeleerd. Net zoals je dat met die vloerder ook zou doen. Of is uw plan om mensen enkel een job aan te laten nemen indien die persoon al effectief die ervaring of skillset heeft?
 
Veel mensen die een bepaalde job uitvoeren hebben dit nog nooit gedaan. Of denk je dat iedere 18-jarige die in de bouw begint al muren heeft gemetst? Nee, dat wordt hen op hun job aangeleerd. Net zoals je dat met die vloerder ook zou doen. Of is uw plan om mensen enkel een job aan te laten nemen indien die persoon al effectief die ervaring of skillset heeft?
En denk je dat al die vacatures er dan zijn voor mensen zonder ervaring?
 
En denk je dat al die vacatures er dan zijn voor mensen zonder ervaring?
Denk jij dan dat al die vacatures er enkel zijn voor mensen met ervaring? Er zullen genoeg vacatures tussen zitten waar gerust mensen zonder ervaring aan de slag zouden kunnen.
 
Het hoger onderwijs in Syrië stond voor de oorlog op een relatief hoog niveau hoor.

En hoeveel van de "kutjobs" worden er momenteel wel niet gedaan door migranten?
Die mensen moeten toch hun diploma erkent krijgen? Net als vele andere landen overigens. Het niveau van het academisch onderwijs is daar lager + in veel van die landen is er sprake van corruptie (bijvoorbeeld Rusland, waar je soms diploma's/getuigschriften kan kopen). Nu voor mij goed dat ze die mensen helpen met hier hun diploma (of getuigschrift) in orde te brengen, 100% voorstander dat we migranten hun potentieel economisch gaan benutten. Ondanks dat veel mensen er lessen kregen bleken veel ook (functioneel) analfabeet.

Ik vraag mij ergens wel ook af onze systemen wel afgesteld zijn op hooggeschoolde (oorlogs)migranten. Dit is geen stelling, maar een vraag. Lijkt mij dat de meeste inburgering gewoon een straatje naar kuisvrouw/verzorgster/bouwvakker is.
 
Ik vraag mij ergens wel ook af onze systemen wel afgesteld zijn op hooggeschoolde (oorlogs)migranten. Dit is geen stelling, maar een vraag. Lijkt mij dat de meeste inburgering gewoon een straatje naar kuisvrouw/verzorgster/bouwvakker is.
Wel, mijn vrouw moest helpen bij de inburgering van de Oekraïnse vluchtelingen. Die vluchtelingen werden geholpen met letterlijk de kleinste details (samen naar supermarkt rijden, etc). Op een gegeven moment zei er eentje in perfect Engels: you do realize I'm a surgeon right? Heel de vluchtelingenopvang is gericht op laaggeschoolden, voor hooggeschoolden is er weinig geregeld.
Je kan natuurlijk in België als chirurg ook niet zomaar starten, ook al is er een tekort.
 
Wel, mijn vrouw moest helpen bij de inburgering van de Oekraïnse vluchtelingen. Die vluchtelingen werden geholpen met letterlijk de kleinste details (samen naar supermarkt rijden, etc). Op een gegeven moment zei er eentje in perfect Engels: you do realize I'm a surgeon right? Heel de vluchtelingenopvang is gericht op laaggeschoolden, voor hooggeschoolden is er weinig geregeld.
Je kan natuurlijk in België als chirurg ook niet zomaar starten, ook al is er een tekort.
Van wat mijn vrouw heeft meegemaakt alsook voormalige collega's lijkt dat het zowat te zijn. "Ah, u bent buitenlander, van buiten de EU? Al eens gedacht aan poetshulp of zorgkundige?"

Algemeen lijken veel mensen te denken dat geen (perfect) Nederlands praten betekent dat je niet al te snugger bent.
 
Van wat mijn vrouw heeft meegemaakt alsook voormalige collega's lijkt dat het zowat te zijn. "Ah, u bent buitenlander, van buiten de EU? Al eens gedacht aan poetshulp of zorgkundige?"

Algemeen lijken veel mensen te denken dat geen (perfect) Nederlands praten betekent dat je niet al te snugger bent.
En dat is ongelofelijk stom. Geef die mensen de kans om het intensiefste taaltraject te volgen dat er is. Koningin Maxima heeft het in de tijd ook vliegensvlug kunnen leren.
 
Migratie (en bevolkingsgroei in het algemeen) zet toch ook gigantische druk op onze open ruimte. Ik denk niet dat België nood heeft aan bijkomende massamigratie.
We stevenen binnen nu en tien jaar af op een (natuurlijk) bevolkingsTEKORT van 50k per jaar. Alleen dat al te vervangen vereist een stevige immigratie. Idealiter zouden we dan ook nog wat moeten groeien. Netto immigratie van 100k per jaar is dan helemaal niet zo gek.

Als je kijkt naar Nederland waar de bevolkingsdruk nog veel hoger is, dan zie je gewoon dat je fortuinen moet uitgeven om degelijk te wonen.
Nederland is een stuk dunner bevolkt dan Vlaanderen. Het probleem daar ligt in de grondpolitiek; Heeft alles te maken met bestemmingsplannen, stikstofmaatregelen en gemeenten die voor hun grondbedrijf de hoofdprijs willen; Ergo er is daar ruimte zat, maar het komt nauwelijks op de markt.

Als middenklasser ben je veroordeeld tot een rijtjeshuis.
De Hollander kan het idd niet begrijpen dat bij ons de politieman en leraar in een villa kan wonen. Maar daar hebben we wel ons open landschap goeddeels vor moeten vernietigen.
 
We gaan sowieso moeten inzetten op migratie als we onze economie willen overeind houden.
Openstaande%20vacatures_nl.png
Of... Gewoon meer kinderen maken.
 
En dat is ongelofelijk stom. Geef die mensen de kans om het intensiefste taaltraject te volgen dat er is. Koningin Maxima heeft het in de tijd ook vliegensvlug kunnen leren.
Dat is er ook. De overheid voorziet 5 jaar gratis nederlandse les. Al waren er stemmen om dit af te bouwen vanaf 2022,dus niet echt meer opgevolgd.

Probleem is vaak dat dit om volwassen mensen gaan die zo snel mogelijk geld willen verdienen.
Mijn vrouw ook.. Ik heb het haar nog zo afgeraden. na amper 6 maand wou ze al gaan werken. Dan maar als poetshulp.
Van mij mocht ze gerust nog 4 jaar naar school zijn gegaan, ik kan het financieel toch aan want woon al zoveel jaren alleen.

Maar ik begrijp ook wel, om als 42jarige nog 5 jaar naar school te gaan om een taal te leren, is ook niet het meest evidente.
 
Dat is er ook. De overheid voorziet 5 jaar gratis nederlandse les. Al waren er stemmen om dit af te bouwen vanaf 2022,dus niet echt meer opgevolgd.
Zover ik weet zijn er twee niveau's gratis. Dat is dan praktisch gezien meestal A1 en A2, wat in een intensief traject een jaar of minder is.

En natuurlijk is dat niet genoeg om "Nederlands te kunnen" op een niveau dat de gemiddelde Vlaming voldoende vindt. Ook geraak je daarmee nooit door je rij-examen, dat tegenwoordig enkel in een landstaal of het Engels kan "om te besparen" op die tolken die je zelf betaalt volgens Weyts.

Algemeen gaan wij hier gewoon krampachtig om met talen.
 
Laatst bewerkt:
Zeker wel.

Er is al jaren een enorm geklaag over sluitende banken, scholen, winkels, pinautomaten ed omdat er niet meer genoeg mensen wonen in zo'n plattelandsgemeente.
Is dat zo ?
Is er een "enorm geklaag" in de "plattelandsgemeentes" (voor zover er hier nog platteland is) ?
Dreigt er een opstand in Zevekote omdat ze er geen bankautomaat meer hebben ?
Wordt Zwankendamme onleefbaar als de 86- jarige Lucie haar buurtwinkeltje sluit ?

Als zo'n zaken verdwijnen komt dit door kostenbesparingen door banken of omdat ook de plattelandsbewoners liever 5 km verder rijden naar een grote winkel dan naar het buurtwinkeltje van Lucie.
Massa-immigratie gaat daar niks aan veranderen.
 
Terug
Bovenaan