Demografische uitdagingen

Dat is de vraag niet, de vraag is of die vacatures zijn voor mensen zonder ervaring.
Ken jij de huidige arbeidsmarkt ?
In veel bedrijven ligt de lat voor aanwervingen onder de grond.
Zeker voor meer technische functies zijn ze al blij als ze één iemand vinden die het wel eens wil proberen.
Veel eisen stellen dat is iets uit het verleden.
 
Wij hanteren al bijna 10 jaar quasi dezelfde sollicitatieproef voor onze tijdelijke functies (gericht op starters, dus geen ervaring vereist), en de laatste jaren zijn wij stelselmatig onze verwachtingen aan het naar beneden stellen. Wij moeten mensen nu aannemen met resultaten op die test die we tot voor kort als volstrekt onvoldoende zouden beschouwen. En die test, da's bovenal een heel simpele spellingstest.
 
Is dat zo ?
Is er een "enorm geklaag" in de "plattelandsgemeentes" (voor zover er hier nog platteland is) ?
Dreigt er een opstand in Zevekote omdat ze er geen bankautomaat meer hebben ?
Wordt Zwankendamme onleefbaar als de 86- jarige Lucie haar buurtwinkeltje sluit ?

Als zo'n zaken verdwijnen komt dit door kostenbesparingen door banken of omdat ook de plattelandsbewoners liever 5 km verder rijden naar een grote winkel dan naar het buurtwinkeltje van Lucie.
Massa-immigratie gaat daar niks aan veranderen.
Buurtwinkeltjes en andere dienstverlening op hyperlokaal niveau verdwijnt ook evengoed in de steden hoor. Vroeger had je in Aalst bijvoorbeeld een stuk of vijf postkantoren, nu nog maar één. Bankkantoren idem. In steden moet je je ook verplaatsen naar de grotere supermarkten aan de stadsrand of de kleinere Delhaizes en Carrefours in de binnenstad.

Ik woon ook op den buiten, maar met de wagen sta ik op vijf à 10 minuten aan een Aldi, Lidl, Colruyt of een Delhaize. Trouwens de rust die ik hier ervaar primeert zwaaaaaaaaar op de directe dienstverlening.
 
Ken jij de huidige arbeidsmarkt ?
In veel bedrijven ligt de lat voor aanwervingen onder de grond.
Zeker voor meer technische functies zijn ze al blij als ze één iemand vinden die het wel eens wil proberen.
Veel eisen stellen dat is iets uit het verleden.
Wel, ik bekijk vdab met locatie 20km rond Heist-op-den-Berg:
19000 vacatures voor voltijdse jobs waarvan 6800 zonder ervaring. Dus ongeveer 1/3.
Er zijn 165000 vacatures, dus 55000 voor mensen zonder job.
Dan heb je dus nog steeds 130000 werklozen en 110000 vacatures.

En dan kijk je dus totaal niet naar regio/sector/verloning/...
 
Of... Gewoon meer kinderen maken.

Geheel onwaarschijnlijk als je ziet dat landen die er erger aan toe zijn met nog lagere geboortecijfers er al decennia alles aan doen om het hebben van kinderen te incentiveren er niet in slagen die trend om te keren. Men heeft al geprobeerd; nog veel meer verlof te geven, te betalen voor het hebben van kinderen, zelfs het geven van medailles. Het lijkt erop dat het enige dat effect heeft de levensstandaard is.

Landen met lage levensstandaard, veel kinderen - hoge levensstandaard weinig kinderen.

En niemand gaat het zien zitten om die naar beneden te trekken om bevolkingsaantal te boosten.
 
En dat is ongelofelijk stom. Geef die mensen de kans om het intensiefste taaltraject te volgen dat er is. Koningin Maxima heeft het in de tijd ook vliegensvlug kunnen leren.

Wel, wat ik zie in ons netwerk (mijn vrouw kwam als hoogopgeleide uit Polen), is dat veel hoogopgeleidden hun plan trekken naast het inburgeringstraject. Ze had er niet echt veel mee te maken buiten het initieel gesprek. Ook woonst gewoon via cohousing via facebook enzo gevonden (bij Vlamingen)

Net zoals een ITer die word inslagen ook geen job via de VDAB gaat zoeken.

Voor taal heeft ze bv lingua polis in Antwerpen gevolgd, dat wel een hoog niveau heeft. Op 3 jaar had ze het hoogste niveau behaald daar (met s avonds les te volgen, want ze werkte uiteraard gewoon overdag)
 
Geheel onwaarschijnlijk als je ziet dat landen die er erger aan toe zijn met nog lagere geboortecijfers er al decennia alles aan doen om het hebben van kinderen te incentiveren er niet in slagen die trend om te keren. Men heeft al geprobeerd; nog veel meer verlof te geven, te betalen voor het hebben van kinderen, zelfs het geven van medailles. Het lijkt erop dat het enige dat effect heeft de levensstandaard is.

Landen met lage levensstandaard, veel kinderen - hoge levensstandaard weinig kinderen.

En niemand gaat het zien zitten om die naar beneden te trekken om bevolkingsaantal te boosten.
En in wat resulteert zo iets, een totaal vergrijsde bevolking?
 
Niet enkel vergrijzing ook gewoon een enorm krimpende bevolking. Wij zitten al met deftige vergrijzing maar kijk naar bijvoorbeeld japan, dat zijn wij binnen 20 jaar. Men vermoed dat de volgende 50 jaar in de westerse wereld dorpen van de kaart zullen verdwijnen omdat ze niet langer zichzelf in stand gaan kunnen houden. We moeten sowieso proberen te blijven inzetten op maatregelen die dat geboortecijfer kunnen opkrikken maar niets lijkt te werken. Daarom dat migratie alsmaar belangrijker wordt.

Heel Europa zit al bijna op dat kantelpunt in dat het aantal inwoners zal beginnen krimpen ipv stijgen zoals de voorbij 200 jaar het geval was. Prognoses voorspellen zelfs dat de globale populatie, de aardse bevolking in haar geheel, zal beginnen krimpen vanaf eind deze eeuw. Dat hoeft niet perse slecht te zijn. Eindeloze groei heeft duidelijk ook zijn nadelen maar een krimpende bevolking brengt ook enorme problemen met zich mee.
 
Laatst bewerkt:
Buurtwinkeltjes en andere dienstverlening op hyperlokaal niveau verdwijnt ook evengoed in de steden hoor. Vroeger had je in Aalst bijvoorbeeld een stuk of vijf postkantoren, nu nog maar één. Bankkantoren idem. In steden moet je je ook verplaatsen naar de grotere supermarkten aan de stadsrand of de kleinere Delhaizes en Carrefours in de binnenstad.

Ik woon ook op den buiten, maar met de wagen sta ik op vijf à 10 minuten aan een Aldi, Lidl, Colruyt of een Delhaize. Trouwens de rust die ik hier ervaar primeert zwaaaaaaaaar op de directe dienstverlening.
Verschil tussen een stad en het platteland is dat de dienstverlening van de postkantoren deels verhuisd zijn naar supermarkten. In of vlakbij de ring rond Aalst zijn er 15 zo'n punten.

In Alveringem is er 1 postkantoor, maar géén andere dienstverlening. Vijf halve dagen per week open. Wie in Houtem woont, mag 10 km rijden vooraleer een pakje te kunnen afleveren/ophalen, zonder Cubee.

Niet dat ik dat onlogisch vind, hé. Maar je kan de situatie niet vergelijken door te zeggen dat er in de steden ook postkantoren verdwijnen. Als die centraliseren is dat nog iets totaal anders dan dat die gewoon NIET meer beschikbaar zijn de helft van de week en dat je ook geen alternatieven hebt.
 
Verschil tussen een stad en het platteland is dat de dienstverlening van de postkantoren deels verhuisd zijn naar supermarkten. In of vlakbij de ring rond Aalst zijn er 15 zo'n punten.

In Alveringem is er 1 postkantoor, maar géén andere dienstverlening. Vijf halve dagen per week open. Wie in Houtem woont, mag 10 km rijden vooraleer een pakje te kunnen afleveren/ophalen, zonder Cubee.

Niet dat ik dat onlogisch vind, hé. Maar je kan de situatie niet vergelijken door te zeggen dat er in de steden ook postkantoren verdwijnen. Als die centraliseren is dat nog iets totaal anders dan dat die gewoon NIET meer beschikbaar zijn de helft van de week en dat je ook geen alternatieven hebt.
Die postpunten zijn er inderdaad, maar dat is dan toch voornamelijk voor pakjes of om een zending te gaan afhalen dat zoiets gebruikt wordt. Mijn grootouders hun geld stond bij De Post, ik denk niet dat de postpunten die service overgenomen hebben.
 
Die postpunten zijn er inderdaad, maar dat is dan toch voornamelijk voor pakjes of om een zending te gaan afhalen dat zoiets gebruikt wordt. Mijn grootouders hun geld stond bij De Post, ik denk niet dat de postpunten die service overgenomen hebben.
Maar ook dan heb je in Aalst nog de mogelijkheid om naar bpost bank te gaan, hooguit enkele honderden meters of enkele km's verder dan vroeger. Deelgemeenten zoals Houtem, bikschote, pervijze,... (Om er maar enkele te noemen uit wvl zijn er erger aan toe. De gemeenten waar zij naartoe moeten liggen veel verder en hebben dan nog slechts een heel beperkte dienstverlening. Daardoor sterven die op termijn zeker uit of worden ze op zijn heuvellands misschien zelfs gewoon vakantiegemeenten.
 
Terug
Bovenaan