Dela uitvaartverzekering

TitaTovenaar

Well-known member
Forum zoekfunctie levert raar maar waar geen hits op.
Ongetwijfeld zitten hier leden die dit hebben afgesloten? Of toch al mensen die hier mee in aanraking zijn gekomen.

Stel je bent verzekerd voor het max bedrag €10000. (20 jaar braaf €35/maand)
Uiteindelijk kost heel de begrafenis €5000.
Die andere 5000 gaat dan gewoon naar kinderen? (min de taxen waarschijnlijk)

Kan je dit aftrekken van belastingen? Aangezien dit tak 21 is twijfel ik er sterk aan

Wat na het 20 jaar spraren? Blijft dit lopen?
 
Forum zoekfunctie levert raar maar waar geen hits op.
Ongetwijfeld zitten hier leden die dit hebben afgesloten? Of toch al mensen die hier mee in aanraking zijn gekomen.

Stel je bent verzekerd voor het max bedrag €10000. (20 jaar braaf €35/maand)
Uiteindelijk kost heel de begrafenis €5000.
Die andere 5000 gaat dan gewoon naar kinderen? (min de taxen waarschijnlijk)

Kan je dit aftrekken van belastingen? Aangezien dit tak 21 is twijfel ik er sterk aan

Wat na het 20 jaar spraren? Blijft dit lopen?
Wat staat er in de Algemene Voorwaarden?
 
Overschot gaat naar de persoon die om het contract als begunstigde staat, dus niet altijd de kinderen.

Edit: heb je al een contract? Anders even kijken naar funalia, Vlaamse tegenhanger van dela (nederlands) en normaal iets gunstigere voorwaarden.
 
Uit ervaring: de 'overschot' gaat naar de persoon die in het contract staat aangegeven, zoals Castil al zei.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik heb niets van contract.
Gewoon aant bekijken wat nodig is.
Mag ook gewoon levensverzekering zijn. Als dat een mooie cent is, dan kan een eventuele begrafenis nog geregeld worden met dat geld
 
Nee ik heb niets van contract.
Gewoon aant bekijken wat nodig is.
Mag ook gewoon levensverzekering zijn. Als dat een mooie cent is, dan kan een eventuele begrafenis nog geregeld worden met dat geld
Hoe bedoel je wat nodig is?
Ik heb nooit het nut begrepen van zo'n begrafenisverzekering in vergelijking met een gewone levensverzekernig... En ik zit zelf in de verzekeringssector:p
 
Stel ik stort maandelijks €40à50 in een levensverzekering.
Tegen dat ik 65 ben of sterf zal dat ook wel een aanzienlijk bedrag zijn.
Voor een begrafenis is +/-5500 nodig ofzo.
Dan ben ik misschien beter af met een LV dan met Dela.
Kwestie van bekijken wat voordeliger is. (rest gaat dan naar de kids)
 
Hoe bedoel je wat nodig is?
Ik heb nooit het nut begrepen van zo'n begrafenisverzekering in vergelijking met een gewone levensverzekernig... En ik zit zelf in de verzekeringssector:p
Verschil dacht ik is, maar je mag me altijd verbeteren.

Verzekering van dela/funalia,... wordt uitbetaald wanneer je factuur van begrafenisondernemer krijgt, vaak wordt dit zelfs onderlig geregeld tussen ondernemer en Dela.

Levensverzekering krijg je pas vrij wanneer de successie aangifte in orde is.

Zo een verzekering heeft dan 'nut' wanneer je denkt niet veel over te houden om je uitvaart te betalen.
 
Zo een verzekering heeft dan 'nut' wanneer je denkt niet veel over te houden om je uitvaart te betalen.
Inderdaad en het ironische is dat mensen die €35 ervoor kunnen betalen het evengoed zelf hadden kunnen doen.

Ik zou er ver weg van blijven in ieder geval. Wij hebben op het werk een groepsverzekering, dat geld kan daar ook voor dienen desnoods.
 
Inderdaad en het ironische is dat mensen die €35 ervoor kunnen betalen het evengoed zelf hadden kunnen doen.

Ik zou er ver weg van blijven in ieder geval. Wij hebben op het werk een groepsverzekering, dat geld kan daar ook voor dienen desnoods.
Vaak zijn het die mensen die zelfs die 35 euro opdoen aan alles behalve sparen.

En als dan de naaste familie niet wilt tussenkomst in de kosten wordt dit bekostigd door het OCMW en zo betalen wij allen af en toe gezamenlijk voor uitvaarten.
 
Een OCMW-begrafenis is nu niet echt wat de meeste mensen onder een uitvaart verstaan ;)
 
Een OCMW-begrafenis is nu niet echt wat de meeste mensen onder een uitvaart verstaan
Hangt af van regio tot regio. Maar door de band genomen is een OCMW-uitvaart wel met de gewone waardigheid en materialen als een gewone uitvaart.
 
Verzekering van dela/funalia,... wordt uitbetaald wanneer je factuur van begrafenisondernemer krijgt, vaak wordt dit zelfs onderlig geregeld tussen ondernemer en Dela.
Dela is tegelijk verzekeraar en begrafenisondernemer, en via de verzekeringen verzekeren ze hunzelf van hun inkomsten in de uitvaartsector.

Enkele jaren geleden wouden ze een lokale begrafenisondernemer overnemen. Dela zegt dan "of we nemen uw uitvaarbedrijf over, of we starten er zelf 1 in uw gemeente en ge moogt er zeker van zijn dat niemand met een Dela-uitvaartverzekering nog bij u langs zal komen".
Een begrafenisondernemer die dan op enkele jaren van zijn pensioen staat, zonder opvolging, die verkoopt dan zijn zaak uiteraard.
 
Een OCMW-begrafenis is nu niet echt wat de meeste mensen onder een uitvaart verstaan ;)
Hangt af van regio tot regio. Maar door de band genomen is een OCMW-uitvaart wel met de gewone waardigheid en materialen als een gewone uitvaart.
Waardige materialen maar wel van mindere kwaliteit dan een gewone zelf te bekostigen uitvaart. Tenzij de nabestaande zelf overal het goedkoopste kiezen. Het varieert inderdaad ook per gemeente, maar vaak wordt enkel de minimum betaald.
Sommige gemeenten gaan zelfs zover dat wanneer de familie iets extra bijbesteld zoals rouwprentje of bloemen dat ze de hele uitvaart moeten bekostigen en het OCMW zich terugtrekt.

Kist is spaanhout of dunne mdf ipv populier, eik,...
Geen brieven, rouwprentjes en bloemen op de uitvaart. Zeker geen koffietafel.
 
Dela is tegelijk verzekeraar en begrafenisondernemer, en via de verzekeringen verzekeren ze hunzelf van hun inkomsten in de uitvaartsector.
Klopt inderdaad, in Nederland nog meer als hier, ginder heeft bijna iedereen een verzekering lopen.

Enkele jaren geleden wouden ze een lokale begrafenisondernemer overnemen. Dela zegt dan "of we nemen uw uitvaarbedrijf over, of we starten er zelf 1 in uw gemeente en ge moogt er zeker van zijn dat niemand met een Dela-uitvaartverzekering nog bij u langs zal komen".
Een begrafenisondernemer die dan op enkele jaren van zijn pensioen staat, zonder opvolging, die verkoopt dan zijn zaak uiteraard.
Dit klopt dan weer niet volledig.
Tot paar jaar geleden kon je niet eens zomaar een uitvaartcentrum opstarten.

De familie van de overledene kiezen zelf naar welke ondernemer ze gaan en Dela keert altijd aan die ondernemer uit.
Wij hebben jaarlijks genoeg delaverzekeringen die we uitbetaald krijgen. Is nog nooit 1 probleem met geweest.

Die zaak verkopen kan ook positief zijn voor de zelfstandige. Vervroegd pensioen, geen grote investeringen meer zelf moeten dragen,...
 
Dit klopt dan weer niet volledig.
Tot paar jaar geleden kon je niet eens zomaar een uitvaartcentrum opstarten.

De familie van de overledene kiezen zelf naar welke ondernemer ze gaan en Dela keert altijd aan die ondernemer uit.
Wij hebben jaarlijks genoeg delaverzekeringen die we uitbetaald krijgen. Is nog nooit 1 probleem met geweest.

Die zaak verkopen kan ook positief zijn voor de zelfstandige. Vervroegd pensioen, geen grote investeringen meer zelf moeten dragen,...
Erg goed mogelijk dat ze idd niet gezegd hebben van er 1 op te starten. Maar men paste wel de bullebak-methode toe. Mogelijk dat het dan ging over het "aanraden" van Dela-begrafenisondernemers in de buurgemeenten i.p.v. 1 op te starten.

Voor de zelfstandigen zonder opvolging kan het de jackpot betekenen als Dela je overneemt. Daar heb je ook gelijk in. Waarbij Dela dan de nodige investeringen kan doen doe een uitbollende zelfstandige misschien niet meer had ondernomen.

Voor de lokale werknemers is het afwachten als zo'n overname goed of slecht afloopt. Een aansturing die 100km verder gebeurt zorgt helaas te vaak voor frustraties, onbegrip, onwerkbare regelingen, inefficiëntie etc. Maar dat hangt af van uitvaartcentrum tot uitvaartcentrum uiteraard.
 
Erg goed mogelijk dat ze idd niet gezegd hebben van er 1 op te starten. Maar men paste wel de bullebak-methode toe. Mogelijk dat het dan ging over het "aanraden" van Dela-begrafenisondernemers in de buurgemeenten i.p.v. 1 op te starten.

Voor de zelfstandigen zonder opvolging kan het de jackpot betekenen als Dela je overneemt. Daar heb je ook gelijk in. Waarbij Dela dan de nodige investeringen kan doen doe een uitbollende zelfstandige misschien niet meer had ondernomen.

Voor de lokale werknemers is het afwachten als zo'n overname goed of slecht afloopt. Een aansturing die 100km verder gebeurt zorgt helaas te vaak voor frustraties, onbegrip, onwerkbare regelingen, inefficiëntie etc. Maar dat hangt af van uitvaartcentrum tot uitvaartcentrum uiteraard.
Inderdaad en hier in de buurt hebben ze ook al meerdere keren enkele opgekocht niet ver van elkaar en dan telkens 1 vestiging gesloten om kosten te schrappen.
De andere ondernemer had dan extra werk zonder de extra hulp.

Sereni pakt het op dat vlak iets beter aan volgens mij.
De zelfstandige blijven zelfstandige en hebben beslissingsrecht tot op zekere hoogte.
 
OCMW-uitvaart, eventueel met eigen gelden als die er zijn en anders hoop ik dat het ocmw de kosten verhaalt op de nabestaanden maar daar vrees ik voor.

Een uitvaart wordt ook (als er genoeg geld op de rekening staat) altijd betaald van de rekening van de overledene zelf.
 
Terug
Bovenaan