Album of the week Deep Purple - Made in Japan (1972)

In een zeer ver verleden heb ik een gitaar gekregen. Naast Folsom Prison, Nothing Else Matters en Seven Nation Army was Smoke on the water een van de eerste riedeltjes die ik kon tokkelen. Helaas ligt dat ding al zeer lang stof te vergaren en ben ik niet de gitaarheld geworden die mijn jongere ik voor ogen had. Allicht een gemiste kans! Ik had het graag gekunnen. Misschien dat ik het toch ooit eens ga oppikken.
 
In een zeer ver verleden heb ik een gitaar gekregen. Naast Folsom Prison, Nothing Else Matters en Seven Nation Army was Smoke on the water een van de eerste riedeltjes die ik kon tokkelen. Helaas ligt dat ding al zeer lang stof te vergaren en ben ik niet de gitaarheld geworden die mijn jongere ik voor ogen had. Allicht een gemiste kans! Ik had het graag gekunnen. Misschien dat ik het toch ooit eens ga oppikken.
Cool, buiten folsom prison hoorde die ook bij mij tot de eerste stukjes die ik kon. Eerste nummer dat ik echt volledig geleerd had was breaking the law van judas priest
 
Nog geen tijd gehad voor deze, morgen terug werken dwz 8u per dag muziek luisteren :laugh:

Heb ze ooit live gezien in 2009, best vermakelijk en ongelooflijk veel sfeer. Kan me herinneren dat Black Night vrolijk werd verder gezongen door een ganse metro :laugh:

Verder doen ze me weinig, legendarisch dat zeker wel maar geen klik mee. Morgen dat live album eens opleggen!
 
Indeed, dat ge dat gevoel hebt bij Brian Johnson kan ik enigzins nog begrijpen, maar luister eens tegoei naar de Scott CDs en kom dat nog eens zeggen :angry:.
AC/DC interessante nummers? Good one! :unsure:
Ik kan de vocals niet af, precies alsof zijn ballen uitgewrongen worden als hij zijn keel openzet.


Sorry, echt niet mijn band. :unsure:
 
Ik ben nog altijd aan het twijfelen of ik die Cats film nu eens moet zien of niet. Over het algemeen kijk ik wel graag naar trainwrecks van films, maar ik heb het gevoel dat deze te ver gaat gaan :unsure:
dus beste BeyondGamers, yay or nay?

Ik apprecieer Kid_C zijn controversiele meningen wel die threads altijd serieus off topic halen. Ook al is het in dit geval een foute mening.
 
Fuck yeah, Deep Purple!

Ik heb deze band pas schandalig laat leren appreciëren, en dat heeft alles te maken met dat ik tot een jaar of 10 geleden enkel Smoke on the Water kende wat ik echt een zeiknummer vond (en vind), maar de live uitvoeringen zijn wel een heel pak beter). Vervolgens leerde ik enkele andere nummers kennen, zoals het schitterende Child in Time natuurlijk en ook Perfect Strangers en Lazy etc... maar de echte openbaring is er gekomen toen ik ze in 2017 live zag op Graspop. Allemaal tegen de 70 jaar oud, een hoop line-up changes met prominente figuren als Blackmore en Lord die gestopt of overleden zijn, maar jongens wat was me dat een feest. Zelden zo onder de indruk geweest van een bende oude knarren, en dat is toevallig één van mijn favoriete pleziertjes in het muziekwezen!

Dus daarom vind ik het ergens een beetje jammer dat je voor deze plaat gegaan bent en niet een meer recente zoals The Infinite Live Recordings, omdat je dan die "They've still got it!"-factor niet hebt, maar natuurlijk is de 1970s performance objectief een pak beter, ook wat betreft de aanwezigheid van voornoemde prominente figuren. Anderzijds wel sowieso de juiste keuze om bij deze band voor een live plaat te gaan. Utred verwoordde het al goed, maar live komt deze band echt wel veel beter tot z'n recht.

Verder, tja, wat moet er nog over deze plaat gezegd worden? Schitterende vocals van een legendarisch zanger die somehow nog steeds in de schaduw van Robert Plant staat terwijl hij minstens evenveel heeft betekent voor de muziek, swingende instrumentale secties waarin elk instrument zijn time in the spotlight krijgt, en je hoort gewoon dat speelplezier bij de muzikanten. Héérlijk gewoon.

PS: "Generic gitaar-oriented" deed mij heel veel pijn om te lezen, @NDEFCB .

PPS: Van generic gitaar-oriented gesproken: AC/DC suckt. Die gasten kunnen nu eens echt niets.
 
Fuck yeah, Deep Purple!

Ik heb deze band pas schandalig laat leren appreciëren, en dat heeft alles te maken met dat ik tot een jaar of 10 geleden enkel Smoke on the Water kende wat ik echt een zeiknummer vond (en vind), maar de live uitvoeringen zijn wel een heel pak beter). Vervolgens leerde ik enkele andere nummers kennen, zoals het schitterende Child in Time natuurlijk en ook Perfect Strangers en Lazy etc... maar de echte openbaring is er gekomen toen ik ze in 2017 live zag op Graspop. Allemaal tegen de 70 jaar oud, een hoop line-up changes met prominente figuren als Blackmore en Lord die gestopt of overleden zijn, maar jongens wat was me dat een feest. Zelden zo onder de indruk geweest van een bende oude knarren, en dat is toevallig één van mijn favoriete pleziertjes in het muziekwezen!

Dus daarom vind ik het ergens een beetje jammer dat je voor deze plaat gegaan bent en niet een meer recente zoals The Infinite Live Recordings, omdat je dan die "They've still got it!"-factor niet hebt, maar natuurlijk is de 1970s performance objectief een pak beter, ook wat betreft de aanwezigheid van voornoemde prominente figuren. Anderzijds wel sowieso de juiste keuze om bij deze band voor een live plaat te gaan. Utred verwoordde het al goed, maar live komt deze band echt wel veel beter tot z'n recht.

Verder, tja, wat moet er nog over deze plaat gezegd worden? Schitterende vocals van een legendarisch zanger die somehow nog steeds in de schaduw van Robert Plant staat terwijl hij minstens evenveel heeft betekent voor de muziek, swingende instrumentale secties waarin elk instrument zijn time in the spotlight krijgt, en je hoort gewoon dat speelplezier bij de muzikanten. Héérlijk gewoon.

PS: "Generic gitaar-oriented" deed mij heel veel pijn om te lezen, @NDEFCB .

PPS: Van generic gitaar-oriented gesproken: AC/DC suckt. Die gasten kunnen nu eens echt niets.
sorry, ik bedoelde eigenlijk 'generiek, gitaar-oriented', bij een tweede luisterbeurt mag de generiek eigenlijk weg. De klankkleuren blijven mij te 'eentonig', maar compositie gewijs is het niet echt generiek te noemen. Smoke is wat het buitenbeentje hier, ja.
 
Ik apprecieer Kid_C zijn controversiele meningen wel die threads altijd serieus off topic halen. Ook al is het in dit geval een foute mening.
Altijd? :unsure:

Ben er dit weekend ook nog eens doorgegaan maar de plaat ken ik al door en door. Toen ik 16/17 was enorm veel naar geluisterd.

Hoe groot waren die mannen destijds? Stonden die pakweg naast een Led Zeppelin?
 
Hoe groot waren die mannen destijds? Stonden die pakweg naast een Led Zeppelin?
Samen met hen en Sabbath sowieso de absolute pioniers, ook toen al, maar Robert Plant had wel nog net iets meer, euh, culturele uitstraling.
 
Heb de tijd gevonden om em ook nog eens op te leggen. Ik heb het vaak niet voor live platen omdat ik het live gevoel er wat in mis maar dit is 1 van de uitzonderingen. Die nummers die ik op plaat al zo fantastisch vind zijn live nog eens een niveau hoger gebracht. Hoogtepunten zijn toch Lazy en Child in time voor mij
 
Heb de tijd gevonden om em ook nog eens op te leggen. Ik heb het vaak niet voor live platen omdat ik het live gevoel er wat in mis maar dit is 1 van de uitzonderingen. Die nummers die ik op plaat al zo fantastisch vind zijn live nog eens een niveau hoger gebracht. Hoogtepunten zijn toch Lazy en Child in time voor mij
Highway Star vind ik ook ontzettend lekker grooven.

Als het gaat over goede hardrock/blues platen kan je niet missen met Rory Gallagher - Live! In Europe en Irish Tour '74
 
Dit is voor mij een plaat waar ik het gevoel: "ik had er bij willen zijn" van krijg.
Veel van de nummers zijn zowaar beter in hun live-versie dan de studio-opname.
 
Wat de black album v Metallica betekende voor onze generatie, betekende "Made in Japan" v Deep Puple voor de generatie van onze ouders.
Een album dat bijna iedereen in huis heeft (origineel of op tape gekopieerd) en iedereen de hits kent (Smoke & Child).
Ook voor velen het begin van de interesse in heavy-metal/hardrock enz... .

Mijn pa heeft deze op vinyl, toen ik begon te luisten naar heavy-metal als 14 jarige, zei hij je moet hier eens naar luisteren jong...
Lange tijd op cassette gehad, later op cd gekregen met die extra nummer (black night etc... ).
Vond het zeer goed en vandaag ook maar de nummers zijn wat aan de lange kant.
 
Terug
Bovenaan