Ben je gedoopt, ontdoopt of niet gedoopt?

  • Gedoopt

    Stemmen: 100 82,0%
  • Niet gedoopt

    Stemmen: 12 9,8%
  • Ontdoopt

    Stemmen: 8 6,6%
  • Lid van een andere religie

    Stemmen: 2 1,6%

  • Totaal aantal stemmers
    122
Klopt, ik gaf het zelf ook al aan:
Als kind pak je dat ook allemaal niet mee, ik herinner me van mijn eerste communie dat ik vooral bezig was of mijn linker- of rechterhand vanboven moest voor de hostie. :biglaugh:

Gelukkig wel zonder paterskleed hier... :laugh:
 
Niet gedoopt. En mijn vrouw ook niet. It runs in the family, mijn moeder was wel gedoopt maar heeft zich 20 jaar geleden al laten ontdopen. Dat heeft geen waarde buiten de symboliek: zo weinig mogelijk met de kerk te maken hebben.

In de godsdienstles van je kinderen kunnen ze dan wel spreken over verdraagzaamheid, en aandacht voor de zwakkeren in de maatschappij. Maar in de praktijk ziet Jezus je toch net iets minder graag als je toevallig niet hetero bent. En van AIDS kijkt Jezus ook liever weg. Ja, die Jezus heeft wel wat uitgesproken ideeen hoor. Naast condooms is ie ook niet zo tuk op abortus en euthanasie.
En het instituut kerk, dat is zo'n oude holle boom die vanbinnen compleet rot is. En waar je af en toe voor stopt om er naar te kijken, en je afvraagt wanneer dat ding nu eens neerkomt.
 
Als ik zie welke inhoud het vak Godsdienst bij mij had in't middelbaar (zeker in 5 & 6), ben ik blij dat ik dat vak gekregen heb.
Ik zat dan wel op een katholieke school, een strenge zelfs werd gezegd (maar dat viel best mee vond ik indertijd), het vak Godsdienst ging ver voorbij het christendom. Dat was eigenlijk meer een vak inleiding tot de filosofie zoals in eerste bachelor, dan een vak over de Bijbel en alles daarrond. Indertijd kon ik het vak niet naar waarde schatten, maar achteraf bekeken heb ik daar wel veel aan gehad, zeker naar hogere studies.
Ik ga heel eerlijk zijn dat ik in heel mijn schoolse carrière godsdienst heb gehad, en dat ik daar 0,0 van opgestoken heb.
Ik zou zelfs niet meer weten wat de inhoud van de lessen nu weer was. Oprecht totaal geen idee meer.
Het enige wat ik weet is dat het mij geen fluit interesseerde. Religie doet mij persoonlijk zeer weinig.

Maar net zoals met alles op school hangt het sterk af van de passie van de leerkracht. Ik heb volgens mij nooit een gepassioneerde leerkracht godsdienst gehad.
 
Maar in de praktijk ziet Jezus je toch net iets minder graag als je toevallig niet hetero bent. En van AIDS kijkt Jezus ook liever weg. Ja, die Jezus heeft wel wat uitgesproken ideeen hoor. Naast condooms is ie ook niet zo tuk op abortus en euthanasie.

Dit is echt geschreven door een 16-jarige :laugh:
 
Als ik zie welke inhoud het vak Godsdienst bij mij had in't middelbaar (zeker in 5 & 6), ben ik blij dat ik dat vak gekregen heb.
Ik zat dan wel op een katholieke school, een strenge zelfs werd gezegd (maar dat viel best mee vond ik indertijd), het vak Godsdienst ging ver voorbij het christendom. Dat was eigenlijk meer een vak inleiding tot de filosofie zoals in eerste bachelor, dan een vak over de Bijbel en alles daarrond. Indertijd kon ik het vak niet naar waarde schatten, maar achteraf bekeken heb ik daar wel veel aan gehad, zeker naar hogere studies.

Ik zat op een katholieke school en ik heb maar 1 jaar echt over religie geleerd eigenlijk. En dan nog van de meest rebelse leraar godsdienst van de hoop. Voor de rest ging het van Ghandi tot de Milramstudies, heel plezant allemaal!

Basisschool uiteraard wel klassieke lessen. Godsdienst en ik denk daar nog altijd met veel plezier aan terug eigenlijk. Die verhalen uit de kinderbijbel, die parabels,... universele kennis eigenlijk.
 
Ik moet zeggen dat ik tot mijn 21ste ofzo wel "gelovig" was. Allè, ik bedoel dat ik gewoon volgde wat me tot dan altijd is wijsgemaakt zonder me er echt in te verdiepen. Op onze basisschool gingen we ook regelmatig naar de mis en waren het vrij oude juffrouwen, die uiteraard ook zeer gelovig waren. Nu is die basisschool een vrije basisschool geworden en mogelijks gaat onze dochter daar op school gaan. Ik ben blij met de evolutie dat het allemaal geen verplichting is. Zoals meelopen in de processie bijvoorbeeld. Als onze dochter wilt meelopen, gaat ze dat zeker mogen doen, maar ik ben blij dat ze die keuze gaat hebben en het niet verplicht is. Ik heb er ook geen moeite mee dat ze de geschiedenis van het geloof meekrijgt, maar of daar nu echt minimaal een uur per week aan besteed moet worden, vind ik dan weer niet.
 
Dit is echt geschreven door een 16-jarige :laugh:

Het is inderdaad de ondertoon hier dat het best nog wel meevalt met de kerk. Note bene als reactie op een reportage over wijdverspreid en institutioneel misbruik.

Mensen hebben de indruk dat de kerk evolueert, maar dat is niet zo. In België hoor je ze gewoon minder in het maatschappelijk debat omdat hun moreel gezag in verval is. Maar nog geen 10 jaar geleden sprak Léonard over ‘AIDS als immanente gerechtigheid’.
Ik was blij met die uitspraak. Veel mensen zijn ethisch progressief en hebben persoonlijk geen probleem met andersgeaardheid of euthanasie. Ergens is de gedachte ontstaan dat de kerk dit ook ooit wel zal accepteren. Maar de kerk is een ultra-conservatief instituut en zo’n uitspraken helpen mensen om dat in te zien.

De levensvisie van veel mensen die nog in de periferie van de kerk vertoeven valt niet te rijmen met de standpunten van de katholieke kerk. Elke gelegenheid is goed om op die spreidstand te wijzen.
 
^waarom stel je Jezus gelijk aan de Kerk? Heeft wel iets weg van een stroman zo.

De Kerk heeft inderdaad een oerconservatieve kijk op dergelijke zaken. Maar ik zou niet zomaar alle gelovigen en "Jezus aanhangers" over dezelfde kam scheren. Daarvoor is de heterogeniteit te groot
 
Het is inderdaad de ondertoon hier dat het best nog wel meevalt met de kerk. Note bene als reactie op een reportage over wijdverspreid en institutioneel misbruik.

Mensen hebben de indruk dat de kerk evolueert, maar dat is niet zo. In België hoor je ze gewoon minder in het maatschappelijk debat omdat hun moreel gezag in verval is. Maar nog geen 10 jaar geleden sprak Léonard over ‘AIDS als immanente gerechtigheid’.
Ik was blij met die uitspraak. Veel mensen zijn ethisch progressief en hebben persoonlijk geen probleem met andersgeaardheid of euthanasie. Ergens is de gedachte ontstaan dat de kerk dit ook ooit wel zal accepteren. Maar de kerk is een ultra-conservatief instituut en zo’n uitspraken helpen mensen om dat in te zien.

De levensvisie van veel mensen die nog in de periferie van de kerk vertoeven valt niet te rijmen met de standpunten van de katholieke kerk. Elke gelegenheid is goed om op die spreidstand te wijzen.

De Belgische kerk is een stuk progressiever dan je hier laat uitschijnen. Je gaat niet veel priesters vinden die bijvoorbeeld homo's verketteren in hun kerk.

Zie ook bisschop Bony bijvoorbeeld: https://www.tijd.be/politiek-econom...teit-plaatsvervangende-schaamte/10291673.html

En daarnaast doet de kerk ook gewoon gigantisch veel vrijwilligerswerk.

Je doet het uitschijnen alsof dat misbruik nu nog aan de gang zou zijn.

Maar ze zijn inderdaad niet zo progressief als bepaalde stukken van de samenleving. Ik denk dat hun sociale visie zowat gelijkaardig is met een conservatieve partij zoals NVA, maar dan veel linksere op immigratie vlak tegenwoordig.
 
De Belgische kerk is een stuk progressiever dan je hier laat uitschijnen. Je gaat niet veel priesters vinden die bijvoorbeeld homo's verketteren in hun kerk.
Dat is deels ook wel vraag en aanbod volgens mij, alsook: "beggars can't be choosers". De kerk is nu zijn ietwat knuffelbare zelf omdat we over de jaren hier in onze streek al haar klauwen hebben uitgetrokken. Ik ben er ook van overtuigd dat moest de kerk zijn invloed terugwinnen, we ook dat andere gezicht snel zullen zien.

Ik ben voor de kerk getrouwd, mijn vrouw vond dat belangrijk en mij maakt het in se weinig uit (zie vorige posts). Daarbij kwamen dan wat gesprekken met de plaatselijke priester. Dat was een Bruggeling van rond de 40, vrij jong dus, die een ongeloofelijk conservatieve 19de-eeuwse visie op de kerk en het geloof had. We mochten wat tekstjes kiezen voor de viering uit een boek dat nog de oude spelling had, maar dit en dat tekstje niet want dat vond hij te modern. Ook "we zullen eeuwig van elkaar houden" kon niet, want in de hemel bestaat geen voorkeursliefde. Die kerel is een jaar later vertrokken uit de parochie wegens "conflicten" met al de (stokoude) vrijwilligers van de parochiale organisatie omdat hij te conservatief was hé. Die draagt nu elders de mis op.

Overigens ben ik akkoord dat je het geloof en de RKK als twee aparte zaken kan zien.
 
Het is inderdaad de ondertoon hier dat het best nog wel meevalt met de kerk. Note bene als reactie op een reportage over wijdverspreid en institutioneel misbruik.

Mensen hebben de indruk dat de kerk evolueert, maar dat is niet zo. In België hoor je ze gewoon minder in het maatschappelijk debat omdat hun moreel gezag in verval is. Maar nog geen 10 jaar geleden sprak Léonard over ‘AIDS als immanente gerechtigheid’.
Ik was blij met die uitspraak. Veel mensen zijn ethisch progressief en hebben persoonlijk geen probleem met andersgeaardheid of euthanasie. Ergens is de gedachte ontstaan dat de kerk dit ook ooit wel zal accepteren. Maar de kerk is een ultra-conservatief instituut en zo’n uitspraken helpen mensen om dat in te zien.

De levensvisie van veel mensen die nog in de periferie van de kerk vertoeven valt niet te rijmen met de standpunten van de katholieke kerk. Elke gelegenheid is goed om op die spreidstand te wijzen.

Er is toch wel een bepaalde vorm van evolutie zichtbaar hè. Je kan je huwelijk als holebi koppel nu bijvoorbeeld laten 'inzegenen' in de kerk. Dat was 10 jaar geleden absoluut nog geen optie. Ook vrouwen komen steeds vaker op de voorgrond en in 2021 was er bijvoorbeeld voor de eerste keer een vrouw met stemrecht in de bisschoppensynode.

Die spreidstand is inderdaad wel opvallend en de evolutie is zéér traag, maar zeggen dat ze niet evolueert is ook weer fout.
De kerk zelf staat uiteraard ook in die spreidstand tussen een progressiever Europa, waar het aantal katholieken blijft dalen, en conservatievere delen zoals Zuid-Amerika, waar het aantal volgers wel blijft stijgen.

Zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld Pius X is er reeds een groot verschil qua evoluties.
 
Het is inderdaad de ondertoon hier dat het best nog wel meevalt met de kerk. Note bene als reactie op een reportage over wijdverspreid en institutioneel misbruik.

Mensen hebben de indruk dat de kerk evolueert, maar dat is niet zo. In België hoor je ze gewoon minder in het maatschappelijk debat omdat hun moreel gezag in verval is. Maar nog geen 10 jaar geleden sprak Léonard over ‘AIDS als immanente gerechtigheid’.
Ik was blij met die uitspraak. Veel mensen zijn ethisch progressief en hebben persoonlijk geen probleem met andersgeaardheid of euthanasie. Ergens is de gedachte ontstaan dat de kerk dit ook ooit wel zal accepteren. Maar de kerk is een ultra-conservatief instituut en zo’n uitspraken helpen mensen om dat in te zien.

De levensvisie van veel mensen die nog in de periferie van de kerk vertoeven valt niet te rijmen met de standpunten van de katholieke kerk. Elke gelegenheid is goed om op die spreidstand te wijzen.
Ik vind dat eigenlijk niet de ondertoon, dat het nog meevalt met de kerk.
In ieder geval niet door mij, want ik zit eigenlijk tussen jou en de volgende posts in. Ik heb het over de lessen godsdienst, en dat ik zowel die algemene lessen (die het ondertussen zijn geworden) als de specifieke lessen over de Bijbel wél een grote toegevoegde waarde vind omdat die zo'n groot deel uitmaakt van onze cultuur.

Waar ik het niét over heb, is de kerk. Ik vind 's ochtends bidden, verplichte eucharistievieringen en biechten, kruisbeelden overal waar je kijkt en andere indoctrinatie echt niet normaal. En ik vind het gedrag van het instituut dat de Kerk is op geen enkele manier "progressief" of ook maar maatschappelijk gewenst. En hoe meer die in de staats verweven zit, hoe minder ik dat kan waarderen.

Dat gaat over de subsidies die gewoon fout verdeeld worden, maar ook over sociale rechten van oa de vrouwen en de hele lgbtq-gemeenschap, want we kunnen allemaal wel zeggen dat ze progressief zijn, maar een vrouw mag heel haar leven wijden aan de glorie van God, maar zal nooit achter het altaar mogen staan. Ze mag de kuisvrouw worden van de pastoor, dat is de hoogste eer. Holebi's die "getolereerd" worden, dat is echt niet de maatstaf waaraan we eender welke organisatie houden, dus ook niet de Kerk wat mij betreft.

De vreselijke manier van rijkdom verwerven, die trouwens lijnrecht ingaat tegen alles wat in de Bijbel staat, het scheel lezen van die Bijbel waarbij gekozen wordt wat wel gevolgd wordt en wat niet, het amper uitdelen aan de armen, het toedekken van bijna georganiseerd kindermisbruik op die manier, gigantische fraude... Ik vind er weinig moois aan.

De Belgische kerk is een stuk progressiever dan je hier laat uitschijnen. Je gaat niet veel priesters vinden die bijvoorbeeld homo's verketteren in hun kerk.

Zie ook bisschop Bony bijvoorbeeld: https://www.tijd.be/politiek-econom...teit-plaatsvervangende-schaamte/10291673.html

En daarnaast doet de kerk ook gewoon gigantisch veel vrijwilligerswerk.

Je doet het uitschijnen alsof dat misbruik nu nog aan de gang zou zijn.

Maar ze zijn inderdaad niet zo progressief als bepaalde stukken van de samenleving. Ik denk dat hun sociale visie zowat gelijkaardig is met een conservatieve partij zoals NVA, maar dan veel linksere op immigratie vlak tegenwoordig.
Zoals ik hierboven al zei: holebi's "tolereren" is niet de maatstaf in een fatsoenlijke maatschappij. En je citeert bisschop Bonny. Echter volgt hij wel gewoon het standpunt van het Vaticaan en van de paus, die onfeilbaar is en het woord van God spreekt, hè. Niet vergeten.

De huidige aartsbisschop Terlinden heeft al een pleidooi gegeven voor "gewijde gelovigen" die priesterlijke taken mogen doen, superprogressief! Dan mogen vrouwen voor het eerst de mis doen, en ook getrouwde mannen. Dat is het dichtst bij het afschaffen van het celibaat dat hij durft te komen, en zelfs dàt heeft nog altijd niks te maken met gendergelijkheid. De vrouw blijft een minderwaardig aanhangsel van de man. Een bijgedachte, en zelfs de oorzaak van de erfzonde.

Hoeveel "progressieve" praatjes er ook komen, die eigenlijk helemaal niet zo progressief zijn als ze van eender wie anders zouden komen, geen enkele van de bisschoppen of zelfs priesters valt het Vaticaan af. Hun sociale visie gelijkaardig met het N-VA? Ik wil het N-VA-standpunt wel eens zien dat homo's mogen bestaan, maar dat we hier en daar aparte constructies gaan bedenken waarin ze mogen spelen, zodat ze zeker niet niet dezelfde rechten moeten krijgen. Of waarin staat dat de vrouw nooit functies zal mogen beoefenen die de man mag doen, gewoon omdat ze vrouwen zijn.
 
Er is toch wel een bepaalde vorm van evolutie zichtbaar hè. Je kan je huwelijk als holebi koppel nu bijvoorbeeld laten 'inzegenen' in de kerk. Dat was 10 jaar geleden absoluut nog geen optie. Ook vrouwen komen steeds vaker op de voorgrond en in 2021 was er bijvoorbeeld voor de eerste keer een vrouw met stemrecht in de bisschoppensynode.

Die spreidstand is inderdaad wel opvallend en de evolutie is zéér traag, maar zeggen dat ze niet evolueert is ook weer fout.
De kerk zelf staat uiteraard ook in die spreidstand tussen een progressiever Europa, waar het aantal katholieken blijft dalen, en conservatievere delen zoals Zuid-Amerika, waar het aantal volgers wel blijft stijgen.

Zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld Pius X is er reeds een groot verschil qua evoluties.
De vraag is waarom je als holebi-koppel je zou willen "inzegenen" in een instituut dat je eigenlijk niet of nauwelijks accepteert.
 
De vraag is waarom je als holebi-koppel je zou willen "inzegenen" in een instituut dat je eigenlijk niet of nauwelijks accepteert.
Ik denk voor dezelfde redenen als dat een heterokoppel dat sinds het doopsel of de communies de binnenkant van een kerk niet meer geeft gezien wel voor de kerk wil trouwen. Een soort gevoel dat het een traditie is en het zo moet zijn ofzo.
 
De vraag is waarom je als holebi-koppel je zou willen "inzegenen" in een instituut dat je eigenlijk niet of nauwelijks accepteert.

De Morgen heeft pas een podcast-reeks gedaan over een homokoppel die een priester zochten voor een kerkelijk huwelijk, namelijk 'Geloof in ons'. Kan interessant zijn als het je boeit :wink:.

Ik denk dat het vooral over gelovigen gaat die hopen dat ze de kerk 'van binnenuit' kunnen veranderen. Willen streven naar meer gelijkheid en vooral de paus niet als onfeilbaar zien, maar gewoon een machtige man. Het is die gekke spreidstand tussen individueel katholiek geloof en tegelijkertijd lid zijn van de kerk in zijn geheel.
 
De vraag is waarom je als holebi-koppel je zou willen "inzegenen" in een instituut dat je eigenlijk niet of nauwelijks accepteert.
Wij stellen geloof altijd voor als een keuze, iets dat je aan en uit kan zetten. Je kan je geaardheid niet veranderen, je geloof wel. En in theorie klopt dat ook. Maar in de praktijk is voor heel wat mensen hun geloof net zo min een keuze als hun geaardheid. Voor velen staat het geloof zelfs nog een trapje hoger. Zoiets schakel je niet zomaar uit.
 
De vraag is waarom je als holebi-koppel je zou willen "inzegenen" in een instituut dat je eigenlijk niet of nauwelijks accepteert.
Er zijn genoeg redenen waarom je zowel gelovig als holebi zou kunnen zijn. En vinden dat je ondanks de huidige interpretatie van de katholieke kerk van bepaalde bijbelstukken toch aan je geloof vasthoudt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat dat in die gevallen vaak betekent dat ze dieper geloven dan veel hetero's die kinderen laten dopen omdat het traditie is.
 
Jullie hebben gelijk. Mijn rationaliteit kan dat gewoon niet begrijpen, maar er zullen inderdaad wel zo'n mensen zijn.

Geloof is inderdaad zelden een keuze. In de meeste gevallen afhankelijk waar je geboren wordt. Dat maakt het voor mij ook zo "belachelijk".
 
Jullie hebben gelijk. Mijn rationaliteit kan dat gewoon niet begrijpen, maar er zullen inderdaad wel zo'n mensen zijn.

Geloof is inderdaad zelden een keuze. In de meeste gevallen afhankelijk waar je geboren wordt. Dat maakt het voor mij ook zo "belachelijk".
Tja... de leuze die het samenvat voor mij, is wel: Het heet ook "geloven", niet "weten". Het heeft niks met rationaliteit te maken. En voor mij heeft het niet eens noodzakelijk te maken met waar je geboren bent. Ik denk dat het veel te maken heeft met zingeving in je leven en of je daar nood aan hebt op die manier. Wélk geloof dat dan wordt, dat hangt dan weer voor een groot stuk af van waar je geboren bent. Maar als ik rondom me heen kijk, zie ik in sommig "rationalisme" of zelfs kapitalistisch atheïsme iets wat niet zo heel erg verschilt van een ander geloof...
 
Tja... de leuze die het samenvat voor mij, is wel: Het heet ook "geloven", niet "weten". Het heeft niks met rationaliteit te maken. En voor mij heeft het niet eens noodzakelijk te maken met waar je geboren bent. Ik denk dat het veel te maken heeft met zingeving in je leven en of je daar nood aan hebt op die manier. Wélk geloof dat dan wordt, dat hangt dan weer voor een groot stuk af van waar je geboren bent. Maar als ik rondom me heen kijk, zie ik in sommige "rationalisme" of zelfs kapitalistisch atheïsme iets wat niet zo heel erg verschilt van een ander geloof...
Ik bedoel uiteraard in welk geloof je gelooft is afhankelijk waar je geboren wordt. En toevallig is dat ook altijd het "juiste" geloof.
 
Terug
Bovenaan