Ben je gedoopt, ontdoopt of niet gedoopt?

  • Gedoopt

    Stemmen: 100 82,0%
  • Niet gedoopt

    Stemmen: 12 9,8%
  • Ontdoopt

    Stemmen: 8 6,6%
  • Lid van een andere religie

    Stemmen: 2 1,6%

  • Totaal aantal stemmers
    122
Gisteren redelijk hard verschoten van hoe onze kinderen op school geïndoctrineerd worden.

Kwis voor kinderen op tv: 'wie is de allergrootste kindervriend?'
Antwoord van onze 6-jarige, eerste studiejaar: 'Jezus, mama?'

Hmmm... 😅

Hier bewust onze kinderen gedoopt, want we (ouders) staan achter de christelijke normen en waarden.
Gaan ook naar een katholieke school, omdat dit voor ons de beste school is in de buurt.
Naar de kerk gaan we nooit buiten begrafenis/doop/communie/huwelijk.

Vorig jaar een lentefeest op school én een communie gevolgd, communie vond ik persoonlijk veel beter omkaderd maar dat zal ongetwijfeld heel sterk van school/kerk afhankelijk zijn.

Op communie waren er onder andere teksten over aandacht voor zwakkeren in onze dichte omgeving die we verplicht moeten helpen, terug denken aan personen die gestorven zijn en op ons een grote invloed hadden (vrouw van mijn partner is nog niet zo heel lang geleden overleden, mooi om op dat moment van geluk toch nog even stil te staan erbij...), specifiek naar de kinderen toe: opgroeien en steeds meer hun weg vinden in de wereld en daar ook steeds actiever deel van uitmaken.
Zo'n beetje zoals horoscopen, iedereen zal er wel iets in herkennen. Maar ik vond het symbolisch wel mooi. :laugh:
Als kind pak je dat ook allemaal niet mee, ik herinner me van mijn eerste communie dat ik vooral bezig was of mijn linker- of rechterhand vanboven moest voor de hostie. :biglaugh:

Op lentefeest was er een komisch toneel, waar veel kinderen heel duidelijk absoluut geen zin in hadden, werden liedjes gezongen (de Duitse versie van Vuurwerk van Camille onder andere, geen idee waarom dat in het Duits moest voor 7-jarigen :tongue:), en ging men kind per kind af wat zijn/haar grootste talent was (van het kind waarvoor wij er waren, was dat blijkbaar heel goed en veel chocoladetaart kunnen eten :laugh:).
 
Da's voor mij toch echt een heel moeilijke.

Ach, we hebben ook het plichtvak godsdienst aan de KUL overleefd denk ik dan (en ik heb 12 jaar katholiek onderwijs overleefd), dus dan krijg ik de kids ook wel zover denk ik dan.
Tot hiertoe is het meest spannende waar ze die bengels mee bezig houden het aansteken van de kaars bij de advent (hetgeen voor hen zowat het equivalent is van vuurke stook :D ), dus cava nog wel. De rest duiden we wel als het zo ver komt. Ongetwijfeld vonkt dat dan wel even de dag dat ze met een ietwat fanatieke godsdienstleerkracht te maken krijgen, maar daar amuseer ik me dan wel mee.
 
Een lentefeest wordt toch meestal gegeven zodat niet-gedoopte kinderen ook een feest hebben. Alleen is een communie een viering en een symbolische overgang binnen de liturgische traditie van de katholieke kerk. Een lentefeest is ... gewoon een feest met cadeautjes en taart? Er zijn mensen die daar een symbolische toets aan geven, maar dat zal toch een minderheid zijn denk ik.
 
Ik denk nu ook niet dat wij een lentefeest voor onze dochter ga geven (al is dat nog niet voor direct).
 
Een lentefeest wordt toch meestal gegeven zodat niet-gedoopte kinderen ook een feest hebben. Alleen is een communie een viering en een symbolische overgang binnen de liturgische traditie van de katholieke kerk. Een lentefeest is ... gewoon een feest met cadeautjes en taart? Er zijn mensen die daar een symbolische toets aan geven, maar dat zal toch een minderheid zijn denk ik.
In se zijn beide om de overgang van kleuter naar lagere schoolkind te vieren, lijkt me.
Gemiste kans vind ik dan om daar iets meer inhoud in te steken.

In dit geval was het inderdaad gewoon een feestje met cadeautjes zodat kindjes die hun communie niet deden ook iets hebben.
 
Een lentefeest wordt toch meestal gegeven zodat niet-gedoopte kinderen ook een feest hebben. Alleen is een communie een viering en een symbolische overgang binnen de liturgische traditie van de katholieke kerk. Een lentefeest is ... gewoon een feest met cadeautjes en taart? Er zijn mensen die daar een symbolische toets aan geven, maar dat zal toch een minderheid zijn denk ik.
Binnen het vrijzinnig humanisme is een lentefeest (en op 12 jaar het Feest Vrijzinnige Jeugd) ook een echte viering en overgangsritueel. Maar dat wordt allemaal wat meer open ingevuld. Meestal is dat ingevuld door een regionaal groepsfeest via de scholen. Je kan ook een individuele viering doen, via het Huis van de Mens, maar ik vermoed dat dat inderdaad een minderheid zal zijn.

Ik ben daar allemaal niet zo'n grote fan van. Ik vind het wel belangrijk dat die vieringen, rituelen, ceremonies, ... er zijn, alleen worden die vaak zo ingevuld dat het weer nogal religieus overkomt. Ik bedoel daarmee dat de vrijzinnigen hun Vrijzinnigheid nogal religieus beginnen uit te drukken, en dat is net waar ik zo veel moeite mee heb bij de echte religies.

Wij zullen sowieso wel iets doen voor onze kinderen, zeker op hun 12 jaar. Maar dat zal allicht gewoon een mooi familiefeest worden. Op zich heb je dan nog altijd 'hetzelfde' als bij communies hé. Je hebt de communie / het lentefeest dat samen met andere kinderen in groep gevierd wordt, met de bijhorende rituelen, en je hebt het individuele familiefeest met de cadeautjes.
 
Ik weet het niet, misschien dat je beter slaapt als ergens op een lijst nu (ontdoopt) naast je naam staat en er voor de rest 0 wijzigt, maar als je geloofsbeleving onbestaande is maakt het volgens mij ook weinig uit dat je ooit water over je hoofd hebt gekregen en dit gedocumenteerd staat.

De kerken lopen/liepen leeg, een veel sterker signaal is er toch niet denk ik.

Overigens is de subsidie voor de kerk gebaseerd op het aantal mensen in de parochie (gedoopt of niet!) en kán je je niet laten ontdopen volgens de kerk.

Als er ooit iets verandert aan de huidige manier van geld toe kennen aan de kerk staan jullie daar allemaal mooi nog op de lijst als gedoopte...
Ben zelf niet gedoopt, mijn dochter ook niet.
 
Als er ooit iets verandert aan de huidige manier van geld toe kennen aan de kerk staan jullie daar allemaal mooi nog op de lijst als gedoopte...
Ben zelf niet gedoopt, mijn dochter ook niet.
Naar mijn mening moet er gewoon vanuit de overheid geen geld richting dat soort huizen gaan. Of er nu mensen op een lijst staan of niet. Ik vermoed ook niet dat ze bij de kerk veel doen met die lijsten, of je nu een mail stuurt of niet. Iemand daar al een bewijs van gevraagd? Of moeten we maar geloven dat het in orde is 🤷‍♂️ /pun intended.
 
Als er ooit iets verandert aan de huidige manier van geld toe kennen aan de kerk staan jullie daar allemaal mooi nog op de lijst als gedoopte...
Ben zelf niet gedoopt, mijn dochter ook niet.
Ja, maar 1) dan kan ik me ontdopen, 2) uitschrijven uit het doopregister is voor de kerk nog altijd gedoopt, en 3) ik zie dat niet echt in mijn leven veranderen, zie post #52 van Loser.

Het is dus op dit moment (en waarschijnlijk nog lang) louter een principekwestie zonder enig gevolg, dus schuldig voel ik me daar nu niet over.
 
Om het nog even over de godsdienstles te hebben, ik verschiet er toch van als ik de grafieken in dit artikel lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_92563180

In het secundair volgt 75% van de leerlingen nog altijd katholieke godsdienst. In het lager is het gedaald tot 72%. Zedenleer wordt amper door 14% van de scholieren in het middelbaar en 13,8% van de leerlingen in het lager gevolgd. Islamitische levensbeschouwing volgt in het secundair op 7,4% en in het lager op 10,2%.

Dat wil dus zeggen dat minder dan 2/10 van de Vlaamse kinderen en jongeren niet onderricht wordt in op zijn best religieus gelul en op zijn slechtst religieuze indoctrinatie.
 
Om het nog even over de godsdienstles te hebben, ik verschiet er toch van als ik de grafieken in dit artikel lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_92563180

In het secundair volgt 75% van de leerlingen nog altijd katholieke godsdienst. In het lager is het gedaald tot 72%. Zedenleer wordt amper door 14% van de scholieren in het middelbaar en 13,8% van de leerlingen in het lager gevolgd. Islamitische levensbeschouwing volgt in het secundair op 7,4% en in het lager op 10,2%.

Dat wil dus zeggen dat minder dan 2/10 van de Vlaamse kinderen en jongeren niet onderricht wordt in op zijn best religieus gelul en op zijn slechtst religieuze indoctrinatie.

Wat ik niet begrijp is dat ze dan "alle levensbeschouwelijke vakken" zouden willen afschaffen.

Geef gewoon 1 vak "levensbeschouwing", en onderwijs daar een totaalbeeld van religie in. Van waar komt religie, en in wat geloven christenen, moslims, joden, hindu's en boeddhisten. Kan je daar direct ook een paar lessen over relaties in verwerken, bv. praten en discussiëren over de mogelijkheid dat een moslim verliefd wordt op een christen, wat vinden de leerlingen daarvan enz. Bespreek de vroegere macht en invloed van de Kerk, het extremisme van pakweg Isis, en waar dat allemaal toe leidt...

Hopelijk verschaft dat direct inzicht in de (naar mijn mening) onzin van dat alles.

Maar bon, voor een hoop ouders zou het kot wellicht te klein zijn. In de zin van "gij leert mijne kleine IsLaM op school ofwa" enz.
 
Wat ik niet begrijp is dat ze dan "alle levensbeschouwelijke vakken" zouden willen afschaffen.
Omdat ze levensbeschouwing niet als kerntaak van het onderwijs zien. Die eindtermen en leerkrachten vallen ook niet onder het departement Onderwijs. Als die vakken wegvallen, kunnen ze meer tijd besteden aan vakken die ze wel als kerntaak zien.

Er is sowieso ook overlap met vakken als filosofie, burgerschap, mens en samenleving, geschiedenis, ... dus ik versta dat wel.
 
Omdat ze levensbeschouwing niet als kerntaak van het onderwijs zien. Die eindtermen en leerkrachten vallen ook niet onder het departement Onderwijs. Als die vakken wegvallen, kunnen ze meer tijd besteden aan vakken die ze wel als kerntaak zien.

Er is sowieso ook overlap met vakken als filosofie, burgerschap, mens en samenleving, geschiedenis, ... dus ik versta dat wel.

Zijn dat vakken van het secundair onderwijs? (die heb ik alvast nooit gehad) :unsure:
 
Wat ik niet begrijp is dat ze dan "alle levensbeschouwelijke vakken" zouden willen afschaffen.

Geef gewoon 1 vak "levensbeschouwing", en onderwijs daar een totaalbeeld van religie in. Van waar komt religie, en in wat geloven christenen, moslims, joden, hindu's en boeddhisten. Kan je daar direct ook een paar lessen over relaties in verwerken, bv. praten en discussiëren over de mogelijkheid dat een moslim verliefd wordt op een christen, wat vinden de leerlingen daarvan enz. Bespreek de vroegere macht en invloed van de Kerk, het extremisme van pakweg Isis, en waar dat allemaal toe leidt...

Hopelijk verschaft dat direct inzicht in de (naar mijn mening) onzin van dat alles.

Maar bon, voor een hoop ouders zou het kot wellicht te klein zijn. In de zin van "gij leert mijne kleine IsLaM op school ofwa" enz.
Ik ging zoals gezegd dus naar een katholieke middelbare school. En naar goeie Limburgse gewoonte een redelijk strenge. Als ik dat vergelijk met leeftijdsgenoten die naar stedelijke scholen gingen zelfs een hele strenge. Met een paar priesters en paters in dienst, eentje als tuchtprefect, biechten, ochtendgebed en verplichte vieringen van een paar uur. En zelfs binnen dat kader is wat jij beschrijft als Levensbeschouwing gewoon wat wij als Godsdienst kregen, hoor.

Natuurlijk dat de basis van de Christendom wat meer aan bod kwam, maar op zich vind ik dat ook algemene vorming. Het is gewoon zo dat de Bijbel heel wat meer heeft beïnvloed hier, ook op het vlak van zaken die je in Nederlandse literatuur zou krijgen anders, dan pakweg de Koran. Het op die manier laten kaderen, vind ik zeker niet verkeerd.

Zoals ik zeg, tot op dit moment pluk ik daar wel de vruchten van. Hoeveel verwijzingen, al was het maar terloops, er nog altijd in onze talen zitten naar de Bijbel, dat is enorm. In mijn latere studies heeft dat nog veel meegespeeld (geen groter vertaalwerk dan de Bijbel) en in mijn werk ook. Dus ik weet niet waarom ik vurig zou moeten verdedigen dat er kennis mìnder op school moet gegeven worden.
 
Om het nog even over de godsdienstles te hebben, ik verschiet er toch van als ik de grafieken in dit artikel lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_92563180

In het secundair volgt 75% van de leerlingen nog altijd katholieke godsdienst. In het lager is het gedaald tot 72%. Zedenleer wordt amper door 14% van de scholieren in het middelbaar en 13,8% van de leerlingen in het lager gevolgd. Islamitische levensbeschouwing volgt in het secundair op 7,4% en in het lager op 10,2%.

Dat wil dus zeggen dat minder dan 2/10 van de Vlaamse kinderen en jongeren niet onderricht wordt in op zijn best religieus gelul en op zijn slechtst religieuze indoctrinatie.
Het katholieke onderwijs heeft ook wel meer dan 60% van de leerlingen, en daar is de godsdienstles geen keuze. Mijn kinderen gaan ook naar katholieke scholen, zowel in het lager als in het secondair. De katholieke scholen hebben in mijn dorp voor het lager, stad voor het secondair gewoon een veel betere naam dan het gemeenschapsonderwijs.
 
Als ik zie welke inhoud het vak Godsdienst bij mij had in't middelbaar (zeker in 5 & 6), ben ik blij dat ik dat vak gekregen heb.
Ik zat dan wel op een katholieke school, een strenge zelfs werd gezegd (maar dat viel best mee vond ik indertijd), het vak Godsdienst ging ver voorbij het christendom. Dat was eigenlijk meer een vak inleiding tot de filosofie zoals in eerste bachelor, dan een vak over de Bijbel en alles daarrond. Indertijd kon ik het vak niet naar waarde schatten, maar achteraf bekeken heb ik daar wel veel aan gehad, zeker naar hogere studies.
 
In se zijn beide om de overgang van kleuter naar lagere schoolkind te vieren, lijkt me.
Gemiste kans vind ik dan om daar iets meer inhoud in te steken.

In dit geval was het inderdaad gewoon een feestje met cadeautjes zodat kindjes die hun communie niet deden ook iets hebben.

Bwoah, is het ooit (de notoire 1%-uitzondering daar gelaten uiteraard) ooit meer geweest dan dat?
Ik heb al mijn klasgenootjes/klasgenoten hun eerste en plechtige communie zien doen, maar ik kan er geen één oplijsten voor wie dat meer was dan een noodzakelijk kwaad voor een feestje en cadeautjes (niet zelden de eerste radio/stereoketen in "mijnen tijd" :hurrr:), ik heb er geen één iets weten opsteken van de verplichtte catechismus-lessen op zondag voor hun vormsel, en ik heb er geen één positief weten zijn over dat paterskleed dat ze aan moesten doen tijdens de viering.
 
Terug
Bovenaan