Green Mamba
Well-known member
Absoluut. Maar dan moet ik nog eerst gaan navragen waar ik gedoopt ben, moet ik dat e-mailadres nog gaan zoeken, mailtje uittypen. Het sop is de kool niet waard.is simpelweg gewoon een mailtje sturen tbf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Absoluut. Maar dan moet ik nog eerst gaan navragen waar ik gedoopt ben, moet ik dat e-mailadres nog gaan zoeken, mailtje uittypen. Het sop is de kool niet waard.is simpelweg gewoon een mailtje sturen tbf
En het spaart je weer een jaartje vagevuur uit.Absoluut. Maar dan moet ik nog eerst gaan navragen waar ik gedoopt ben, moet ik dat e-mailadres nog gaan zoeken, mailtje uittypen. Het sop is de kool niet waard.
Da's voor mij toch echt een heel moeilijke.
In se zijn beide om de overgang van kleuter naar lagere schoolkind te vieren, lijkt me.Een lentefeest wordt toch meestal gegeven zodat niet-gedoopte kinderen ook een feest hebben. Alleen is een communie een viering en een symbolische overgang binnen de liturgische traditie van de katholieke kerk. Een lentefeest is ... gewoon een feest met cadeautjes en taart? Er zijn mensen die daar een symbolische toets aan geven, maar dat zal toch een minderheid zijn denk ik.
Binnen het vrijzinnig humanisme is een lentefeest (en op 12 jaar het Feest Vrijzinnige Jeugd) ook een echte viering en overgangsritueel. Maar dat wordt allemaal wat meer open ingevuld. Meestal is dat ingevuld door een regionaal groepsfeest via de scholen. Je kan ook een individuele viering doen, via het Huis van de Mens, maar ik vermoed dat dat inderdaad een minderheid zal zijn.Een lentefeest wordt toch meestal gegeven zodat niet-gedoopte kinderen ook een feest hebben. Alleen is een communie een viering en een symbolische overgang binnen de liturgische traditie van de katholieke kerk. Een lentefeest is ... gewoon een feest met cadeautjes en taart? Er zijn mensen die daar een symbolische toets aan geven, maar dat zal toch een minderheid zijn denk ik.
Ik weet het niet, misschien dat je beter slaapt als ergens op een lijst nu (ontdoopt) naast je naam staat en er voor de rest 0 wijzigt, maar als je geloofsbeleving onbestaande is maakt het volgens mij ook weinig uit dat je ooit water over je hoofd hebt gekregen en dit gedocumenteerd staat.
De kerken lopen/liepen leeg, een veel sterker signaal is er toch niet denk ik.
Overigens is de subsidie voor de kerk gebaseerd op het aantal mensen in de parochie (gedoopt of niet!) en kán je je niet laten ontdopen volgens de kerk.
Naar mijn mening moet er gewoon vanuit de overheid geen geld richting dat soort huizen gaan. Of er nu mensen op een lijst staan of niet. Ik vermoed ook niet dat ze bij de kerk veel doen met die lijsten, of je nu een mail stuurt of niet. Iemand daar al een bewijs van gevraagd? Of moeten we maar geloven dat het in orde is /pun intended.Als er ooit iets verandert aan de huidige manier van geld toe kennen aan de kerk staan jullie daar allemaal mooi nog op de lijst als gedoopte...
Ben zelf niet gedoopt, mijn dochter ook niet.
Ja, maar 1) dan kan ik me ontdopen, 2) uitschrijven uit het doopregister is voor de kerk nog altijd gedoopt, en 3) ik zie dat niet echt in mijn leven veranderen, zie post #52 van Loser.Als er ooit iets verandert aan de huidige manier van geld toe kennen aan de kerk staan jullie daar allemaal mooi nog op de lijst als gedoopte...
Ben zelf niet gedoopt, mijn dochter ook niet.
Om het nog even over de godsdienstles te hebben, ik verschiet er toch van als ik de grafieken in dit artikel lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_92563180
In het secundair volgt 75% van de leerlingen nog altijd katholieke godsdienst. In het lager is het gedaald tot 72%. Zedenleer wordt amper door 14% van de scholieren in het middelbaar en 13,8% van de leerlingen in het lager gevolgd. Islamitische levensbeschouwing volgt in het secundair op 7,4% en in het lager op 10,2%.
Dat wil dus zeggen dat minder dan 2/10 van de Vlaamse kinderen en jongeren niet onderricht wordt in op zijn best religieus gelul en op zijn slechtst religieuze indoctrinatie.
Omdat ze levensbeschouwing niet als kerntaak van het onderwijs zien. Die eindtermen en leerkrachten vallen ook niet onder het departement Onderwijs. Als die vakken wegvallen, kunnen ze meer tijd besteden aan vakken die ze wel als kerntaak zien.Wat ik niet begrijp is dat ze dan "alle levensbeschouwelijke vakken" zouden willen afschaffen.
Omdat ze levensbeschouwing niet als kerntaak van het onderwijs zien. Die eindtermen en leerkrachten vallen ook niet onder het departement Onderwijs. Als die vakken wegvallen, kunnen ze meer tijd besteden aan vakken die ze wel als kerntaak zien.
Er is sowieso ook overlap met vakken als filosofie, burgerschap, mens en samenleving, geschiedenis, ... dus ik versta dat wel.
Ik ging zoals gezegd dus naar een katholieke middelbare school. En naar goeie Limburgse gewoonte een redelijk strenge. Als ik dat vergelijk met leeftijdsgenoten die naar stedelijke scholen gingen zelfs een hele strenge. Met een paar priesters en paters in dienst, eentje als tuchtprefect, biechten, ochtendgebed en verplichte vieringen van een paar uur. En zelfs binnen dat kader is wat jij beschrijft als Levensbeschouwing gewoon wat wij als Godsdienst kregen, hoor.Wat ik niet begrijp is dat ze dan "alle levensbeschouwelijke vakken" zouden willen afschaffen.
Geef gewoon 1 vak "levensbeschouwing", en onderwijs daar een totaalbeeld van religie in. Van waar komt religie, en in wat geloven christenen, moslims, joden, hindu's en boeddhisten. Kan je daar direct ook een paar lessen over relaties in verwerken, bv. praten en discussiëren over de mogelijkheid dat een moslim verliefd wordt op een christen, wat vinden de leerlingen daarvan enz. Bespreek de vroegere macht en invloed van de Kerk, het extremisme van pakweg Isis, en waar dat allemaal toe leidt...
Hopelijk verschaft dat direct inzicht in de (naar mijn mening) onzin van dat alles.
Maar bon, voor een hoop ouders zou het kot wellicht te klein zijn. In de zin van "gij leert mijne kleine IsLaM op school ofwa" enz.
Het katholieke onderwijs heeft ook wel meer dan 60% van de leerlingen, en daar is de godsdienstles geen keuze. Mijn kinderen gaan ook naar katholieke scholen, zowel in het lager als in het secondair. De katholieke scholen hebben in mijn dorp voor het lager, stad voor het secondair gewoon een veel betere naam dan het gemeenschapsonderwijs.Om het nog even over de godsdienstles te hebben, ik verschiet er toch van als ik de grafieken in dit artikel lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_92563180
In het secundair volgt 75% van de leerlingen nog altijd katholieke godsdienst. In het lager is het gedaald tot 72%. Zedenleer wordt amper door 14% van de scholieren in het middelbaar en 13,8% van de leerlingen in het lager gevolgd. Islamitische levensbeschouwing volgt in het secundair op 7,4% en in het lager op 10,2%.
Dat wil dus zeggen dat minder dan 2/10 van de Vlaamse kinderen en jongeren niet onderricht wordt in op zijn best religieus gelul en op zijn slechtst religieuze indoctrinatie.
Zijn vrij recente vakken.Zijn dat vakken van het secundair onderwijs? (die heb ik alvast nooit gehad)
In se zijn beide om de overgang van kleuter naar lagere schoolkind te vieren, lijkt me.
Gemiste kans vind ik dan om daar iets meer inhoud in te steken.
In dit geval was het inderdaad gewoon een feestje met cadeautjes zodat kindjes die hun communie niet deden ook iets hebben.