Ben je gedoopt, ontdoopt of niet gedoopt?

  • Gedoopt

    Stemmen: 100 82,0%
  • Niet gedoopt

    Stemmen: 12 9,8%
  • Ontdoopt

    Stemmen: 8 6,6%
  • Lid van een andere religie

    Stemmen: 2 1,6%

  • Totaal aantal stemmers
    122
Ontdoopt in 2011 bij de uitbraak van Vangheluwe.

Ik begrijp dat zin of onzin argument hier eigenlijk niet. Wat maakt het nu uit of dat een financiële impact heeft op de kerk. Het gaat toch zuiver over je eigen geloofsbelevenis.
 
Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent en naar welke school jij ging, maar ik ben zelf niet gedoopt als kind en toch naar een katholieke school geweest. Waarom? Die school was vlakbij waar wij toen woonden en had tegelijk toch een degelijk niveau.

Wij gingen met de klas heel sporadisch (2x per schooljaar?) naar de kerk. Vermoedelijk met kerstmis en pasen, maar dat weet ik niet meer. Ik moest toen niet mee aangezien ik niet gedoopt was. Vanuit de school heb ik nooit druk gevoeld om toch te gaan of om mij alsnog te laten dopen.

Ook die vreselijke typische catechese indoctrinatie op woensdagnamiddag in de maanden voor het vormsel moest ik uiteraard niet mee doen. Terwijl heel de klas hun woensdagnamiddag ging weg gooien aan één of andere sprookjesboek ging ik met mijn beste kameraad, die ook niet gedoopt was, lekker karten. Veel leuker. :)

Ik heb op school wel het vak godsdienst gehad maar dat was achteraf gezien een heel ruim thema. Wij hadden daarvoor een heel ruimdenkende jonge leerkracht die helemaal niet begon te zeveren over jezus en god, maar over zinvolle invulling van het leven. Voor de ene mens kon dat vrijwilligerswerk zijn in een dierenopvangcentrum, voor de andere een onverwacht bezoekje aan een grootouder in het rusthuis, voor nog iemand anders een wafelbak organiseren voor de lokale voetbalploeg,... Natuurlijk is het woord christendom daar wel eens gevallen, maar er werd eveneens een soort introductie gegeven tot de islam, boeddhisme, jodendom, protestantisme enz. Er werd ons ook mooi uitelegd dat er voor heel veel een wetenschappelijke uitleg is (denk maar aan the big bang) maar evengoed een religieuze uitleg (god schiep de aarde en het heelal) en hoe die elkaar aanvullen om ons als mens toch een zo compleet mogelijke oplossing te geven over een bepaald probleem.
Verder werder in de lessen godsdienst ook klassikaal gediscussiëerd over thema's zoals vrouwelijke priesters, homofilie, adoptie, abortus enz. Als ik daar nu zoveel decennia later aan terug denk ben ik wel oprecht blij geweest met mijn leerkracht godsdienst toen.

Ik zat trouwens in een klein schooltje met amper 120 leerlingen in een klein boerendorp waar, voor zover ik weet toen, maar 2 mensen niet gedoopt waren: ik en mijn beste kameraad.

Interessant. Ja de groepsdruk kwam volgens mij vooral vanuit de ouders en misschien grootouders.
Ik zou eigenlijk eens aan mijn ouders moeten vragen waarom ik dat allemaal gedaan heb, want ze zijn zelf totaal niet gelovig :p Ik vermoed dat het antwoord gewoon zal zijn 'omdat iedereen dat deed'. Als kind denk je daar niet zo over na, natuurlijk... ik zou het nu nooit meer doen.

Mijn godsdienst lessen waren voor zover ik me herinner ook wel vrij modern. Ging vooral over levensbeschouwing, zeker naar het einde van het middelbaar toen.
 
Ontdoopt in 2011 bij de uitbraak van Vangheluwe.

Ik begrijp dat zin of onzin argument hier eigenlijk niet. Wat maakt het nu uit of dat een financiële impact heeft op de kerk. Het gaat toch zuiver over je eigen geloofsbelevenis.
Ik weet het niet, misschien dat je beter slaapt als ergens op een lijst nu (ontdoopt) naast je naam staat en er voor de rest 0 wijzigt, maar als je geloofsbeleving onbestaande is maakt het volgens mij ook weinig uit dat je ooit water over je hoofd hebt gekregen en dit gedocumenteerd staat.

De kerken lopen/liepen leeg, een veel sterker signaal is er toch niet denk ik.

Overigens is de subsidie voor de kerk gebaseerd op het aantal mensen in de parochie (gedoopt of niet!) en kán je je niet laten ontdopen volgens de kerk.
 
Laatst bewerkt:
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
Dat is zeker niet mijn bedoeling. Wij zijn getrouwd en niet kerkelijk, maar moest mijn vrouw dat wel echt gewild hebben, dan was het zo. Dan trouwde ik in een mooi gebouw met 0,0 waarde voor mij. Ons kind dat dan wel of niet gedoopt zou worden, dat was dan wel een andere discussie. No way dat ik daar in ging instemmen. Moest onze dochter op haar 18de wel gedoopt willen worden, dan zal ik haar daar zeker in "steunen". Iedereen moet zijn/haar eigen beslissing nemen. Ik acht de kans wel vrij klein eerlijk gezegd.
 
Dat is zeker niet mijn bedoeling. Wij zijn getrouwd en niet kerkelijk, maar moest mijn vrouw dat wel echt gewild hebben, dan was het zo. Dan trouwde ik in een mooi gebouw met 0,0 waarde voor mij. Ons kind dat dan wel of niet gedoopt zou worden, dat was dan wel een andere discussie. No way dat ik daar in ging instemmen. Moest onze dochter op haar 18de wel gedoopt willen worden, dan zal ik haar daar zeker in "steunen". Iedereen moet zijn/haar eigen beslissing nemen. Ik acht de kans wel vrij klein eerlijk gezegd.
Hier was het dopen van de dochter toch iets dat mijn vrouw (en met haar heel haar familie) belangrijk vond.

Dan kan je daar een hele hoop ruzie over maken of denken dat als het voor mij 0 waarde heeft het dat niet waard is. Uiteindelijk zijn zowat al de mensen die rabiaat anti-kerk zijn van onze leeftijd ook gedoopt.

En de kerk zelf? Die heeft er toch al een "parochiaan" bij sinds het aangeven van de geboorte. Kassa kassa.
 
Dat is zeker niet mijn bedoeling. Wij zijn getrouwd en niet kerkelijk, maar moest mijn vrouw dat wel echt gewild hebben, dan was het zo. Dan trouwde ik in een mooi gebouw met 0,0 waarde voor mij. Ons kind dat dan wel of niet gedoopt zou worden, dat was dan wel een andere discussie. No way dat ik daar in ging instemmen. Moest onze dochter op haar 18de wel gedoopt willen worden, dan zal ik haar daar zeker in "steunen". Iedereen moet zijn/haar eigen beslissing nemen. Ik acht de kans wel vrij klein eerlijk gezegd.

En ook vergiffenis vragen en psalmen en met het mandje rondgaan en communie en heel de reutemeteut?

No way dat ik dat zou doorstaan.

Ik ben ooit voor de doop van mijn petekind een avond bij een priester mogen gaan als voorbereiding. Ik ben daar bijna ter plekken op de brandstapel gezet omdat ik ontdoopt was. Ik heb toch ook 10x op mijn tong moeten bijten om niet te zeggen "kheb tenminste niet aan een kleuter geprutst".

Ik ben heel flexibel. Ik wil gerust in een kerk gaan zitten voor een trouw of zo. Ik zal niet meebidden, geen communie doen en gewoon blijven zitten heel de tijd. Voor de rest me in stilte bezig houden. Maar elke keer op neergekeken worden en bijna verketterd worden omdat je dat doet, dat bevestigt toch elke keer mijn keuze om indien mogelijk er met een grote boog rond te lopen.
 
Hier was het dopen van de dochter toch iets dat mijn vrouw (en met haar heel haar familie) belangrijk vond.

Dan kan je daar een hele hoop ruzie over maken of denken dat als het voor mij 0 waarde heeft het dat niet waard is. Uiteindelijk zijn zowat al de mensen die rabiaat anti-kerk zijn van onze leeftijd ook gedoopt.

En de kerk zelf? Die heeft er toch al een "parochiaan" bij sinds het aangeven van de geboorte. Kassa kassa.
Ik denk dat we dan inderdaad op een soort van ruzie zouden eindigen. Ik snap u wel voor de duidelijkheid, maar voor mij weet ik niet of ik zou toegeven.

En ook vergiffenis vragen en psalmen en met het mandje rondgaan en communie en heel de reutemeteut?

No way dat ik dat zou doorstaan.

Ik ben ooit voor de doop van mijn petekind een avond bij een priester mogen gaan als voorbereiding. Ik ben daar bijna ter plekken op de brandstapel gezet omdat ik ontdoopt was. Ik heb toch ook 10x op mijn tong moeten bijten om niet te zeggen "kheb tenminste niet aan een kleuter geprutst".

Ik ben heel flexibel. Ik wil gerust in een kerk gaan zitten voor een trouw of zo. Ik zal niet meebidden, geen communie doen en gewoon blijven zitten heel de tijd. Voor de rest me in stilte bezig houden. Maar elke keer op neergekeken worden en bijna verketterd worden omdat je dat doet, dat bevestigt toch elke keer mijn keuze om indien mogelijk er met een grote boog rond te lopen.
Tja, liever niet natuurlijk, maar voor een trouw zou ik er ook geen gigantisch spel van maken (na aan te geven dat mijn voorkeur anders zou zijn ). Gelukkig dacht mijn vrouw er hetzelfde over voor de duidelijkheid. Ondanks dat ik nog steeds gedoopt ben, haal ik ook geen communie meer.
 
Je kan niet meer kerkelijk huwen/begraven worden na ontdoopt te zijn, voor zover ik weet.

Het al dan niet eerste/plechtige communie doen hangt af van je kind, niet van de ouders. Allez, dat zou toch moeten. Het lijkt me duidelijk dat wie ontdoopt is, ook geen kind meer zal verplichten om zijn communie te doen.


Mijn dochter is niet gedoopt, geen eerste communie noch plechtige communie, maar gaat gewoon naar een middelbare katholieke school (op ongeveer 1km) ondanks dat de dichtste school hier van het atheneum is (250meter). Zij had zelf volledig de vrije schoolkeuze en krijgt dus nu godsdienst. Ze vreesde daarvoor omdat ze quasi niks over jezus en co kent, maar dat is geen probleem. Ik zie ook niet waarom ik haar als ouder zou mogen/moeten verbieden om een bepaald onderwijs niet te kiezen, gezien de overheid quasi alles betaalt en er regels zijn rond wat je daar wel/niet krijgt. Ze weet dat ze niet kan verplicht worden om naar een misviering te gaan en zal mijn volle steun krijgen als ze dat weigert, maar tot nu toe (1 jaar + 1 maand) nog geen misviering gehad. Haar godsdienstleerkracht is nu wel een priester (niet echt de meest typische:
).
De mathias is dan imo ook een voorbeeld voor hoe het zou moeten.

Ikzelf snap de reactie niet van mensen die zich laten ontdopen uit onvrede met wat de kerk in het verleden uit gestoken heeft. Ikzelf weiger afstand te nemen en hoe meer bagger er boven komt hoe meer ik mijn stem wil laten horen aan die oude knarren aan de top van de kerk dat het gewoon anders moet. Door jezelf buiten die maatschappij te zetten heb je gewoon geen stem meer en dat brengt ook geen zoden aan de dijk. Ik ben helemaal niet praktiserend maar onderschrijf wel veel van de christelijke waarden die bepalend geweest zijn voor hoe onze samenleving er nu uit ziet. Maar er zijn ook veel zaken mislopen en daar mogen we niet van weglopen, dat zou voor de daders maar te gemakkelijk zijn om ermee weg te komen. Nu heb ik tenminste nog eens de kans om eens een priester bij zijn nekvel te grijpen en te duiden dat ik het beleid helemaal niet ok vind en dat als ze hun eigen waarden ook nog maar enigzins willen naleven dat ze dat ook niet ok kunnen vinden. Ik zal de zaken misschien niet kunnen oplossen maar ik weiger toch pertinent om ervan weg te lopen.
 
Ik vind het eigenlijk best een moeilijk vraagstuk voor mezelf.

Ik ben het al lang niet meer eens met hoe de kerk georganiseerd is en de spreidstand waarin de Belgische kerk staat. Enerzijds best wel progressief, maar anderzijds blind gehoorzamend aan het Vaticaan.
De vele schandalen zijn verschrikkelijk en raken me emotioneel hard. Vanuit dat gegeven zou ik me wel graag symbolisch laten ontdopen.

Langs de andere kant heb ik een erg katholieke opvoeding gekregen en kijk ik er met positieve gevoelens op terug. Ons gezin was erg betrokken in de gemeente, ik ben jaren misdienaar geweest, mijn vader stond regelmatig vooraan teksten te lezen, ... Vanuit die nostalgie zou ik het dan juist laten zoals het is, gedoopt dus.
Daarnaast heb ik wel wat hoop dat er ooit toch nog verandering zal komen. Er zijn in ons land enkele jongere priesters, zoals die Matthias Noë maar ook Wim Simons, die het toch wat anders aanpakken.
 
Zelf gedoopt, communie, vormsel enal gedaan, maar niet voor de kerk getrouwd. Kinderen beide wel gedoopt, maar niet in de kerk, gewoon een ceremonie in de tuin met een rent-a-priest.
Geen kerkgangers hier. Godvergeten hakt er wel in. Maar ik vind het handelen en behandelen van de Belgische Kerk ivm het misbruik geen reden om me te ontdopen. Het instituut staat voor mij niet gelijk met het geloof.
Als ik nu mensen als Siska Schoeters in de media zie rondroepen dat ze zich gaat ontdopen, dan lijkt het mij gewoon wat aandachtszoekerij.
 
Zelf gedoopt, communie, vormsel enal gedaan, maar niet voor de kerk getrouwd. Kinderen beide wel gedoopt, maar niet in de kerk, gewoon een ceremonie in de tuin met een rent-a-priest.
Geen kerkgangers hier. Godvergeten hakt er wel in. Maar ik vind het handelen en behandelen van de Belgische Kerk ivm het misbruik geen reden om me te ontdopen. Het instituut staat voor mij niet gelijk met het geloof.
Als ik nu mensen als Siska Schoeters in de media zie rondroepen dat ze zich gaat ontdopen, dan lijkt het mij gewoon wat aandachtszoekerij.
Maar wat houdt het dan wel in? Ge gelooft wel, maar zonder naar de kerk te gaan of hoe moet ik dat zien?
 
Ik ben zelf niet gedoopt, dus ik heb de vrije keuze om mij aan te sluiten bij eender welke sekte als ik zou willen. Maar voor 99% van de "gevlogen" is dat niet. Een gemiddeld kind hier in Vlaanderen is een paar maanden oud als we wat water over zijn of haar hoofdje gieten en voilà, de doop is al een feit. Die keuze wordt dan gemaakt door de ouders, vaak "omdat het een traditie is". Mij niet gelaten, maar het is geen keuze van het kind zelf.

Voor het overgrote deel van de bevolking hangen ras en religie wél samen. Het land of zelfs de regio in het land waar je geboren wordt zal naar alle waarschijnlijkheid wel uw geloof bepalen. Dat wil niet zeggen dat elke persoon in die regio die geboren wordt automatisch dat geloof zal overnemen, maar wel het overgrote deel.

Zelfs al is er een correlatie tussen de twee, dan nog maakt het "discrimineren" van de ene religie ten opzichte van de andere nog altijd geen racisme.

Ik vermoed dat je gelovigen bedoelt. Alles beschouwd kan je moeilijk doen over de symboliek van gedoopt zijn, maar de gevolgen ervan voor jezelf in het hier en nu zijn nu eens werklijke "nul". Een kind dat besneden wordt tegen z'n wil in, vind ik véle malen erger dan wat water en wat religieuze symboliek.
 
@KnightOfCydonia religie is deels ook cultuur en cultuur hangt aan dikwijls aan een ras of nationaliteit, dat geef je ook zelf aan doordat je nog wel waarde hecht aan onze katholieke achtergrond. Maar goed, laat ik dat dan maar even terzijde.

als je spreekt over negatieve impact: het is nog geen 100 jaar geleden dat je katholiek moest zijn of je kon geen werk krijgen. De pedoschandalen en het toedekken van hogerhand kan je ook niet positief noemen. En dat is het grote verschil met 'pedo's vind je overal, zoals Pichal'. In de kerk kwam het vaak voor en de leiding wist het, maar besliste het toe te dekken. Dat is puur des duivels. We zijn 2023 en nu pas geven sommigen het schoorvoetend toe, maar nog altijd doen veel 'hogere' katholieken beroep op excuses in plaats van fouten toe te geven. Hoe kan je dan zeggen dat het oké is dat zo'n instituut toch nog geld toegestopt moet worden?

Heeft de kerk goede dingen gedaan? Sure thing, maar ook de moslimwereld heeft goede dingen gedaan hoor en historisch gezien met een serieuze impact op onze Europese wereld (geneeskunde, wiskunde, hoe we getallen schrijven, ...)

Dat ge dus een onderscheid maakt tussen 'onze' kerk en de islam (en ook maar enkel de islam) is duidelijk vanuit een eigen gevoel t.o.v. dat geloof, maar niet op basis van feiten.
Elke grote georganiseerd religie heeft zijn macht misbruikt en talloze slachtoffers gemaakt en nog steeds. Ga naar Ierland en zie maar hoe protestanten en katholieken over elkaar dachten/denken en hun christelijke liefde uit(t)en. Ga naar Afrika en zie hoe christelijke landen zich daar gedragen. Hell, Putin is ook ne christen, zie maar hoe de Orthodoxe kerk daar ook de wapens zit te zegenen. Same in katholieke landen trouwens: in Amerika (en andere Westerse landen) worden wapens evengoed gezegend. Religie heeft zich altijd ondergedompeld in het bloed van de oorlogen. Dat dan de RKK toevallig onze geschiedenis voor een groot deel bepaald heeft, is echt van nul en generlei waarde om hen te blijven ondersteunen met ons geld. Ze zijn even rot. Nee, laat religie maar betaald worden vanuit degene die hun geld er aan willen geven, daar hoeft echt geen sponsoring van de staat bij te pas komen.

Gebouwen met historische waarden en de kunst mogen zeker wel gesponsord worden.

Btw: ik bedoel niet dat elke katholiek of moslim slecht is, er zijn ook heel wat zelfopofferende en liefdevolle mensen binnen de religies en ik vind dat geloof/religie zeker een belangrijke rol heeft in een maatschappij. Maar als instituut of organisatie beschouw ik het vooral als evil ongeacht de goede dingen die ze ook gedaan hebben of doen(scholen, ziekenhuizen, ...). Macht maakt corrupt en dat zien we ook als waarheid binnen zo'n grootste machtsblokken.

Tja, denk dat we het grotendeels eens zijn behalve dan:
  • een keuze die vaak samenhangt met een wel aangeboren factor blijft desondanks een keuze. De meeste mensen hier in de buurt supporteren voor Genk. Ik kan er desondanks voor kiezen voor een andere voetbalploeg te supporteren, of nog beter! Geen!.
    • dat het geloof dat ik liever helemaal niet zou sponsoren niet toelaat dat je het openbaar afvalt zegt ook al genoeg (overigens kan je hetzelfde ook zeggen voor nog andere religies.)
  • Ik zou zoals ik zei enkel inderdaad nog een uitzondering voorzien voor de RKK, maar dan wel gekoppeld aan het aantal resterende gelovigen. Protestantisme, Islam of eender wat anders: nul euro.
    • Rol van godsdienst in het onderwijs moet ook eens deftig over gesproken worden in tijden waarin we meer en meer van leerlingen verwachten, is 2h per week van dat stuff er los over.
Waarom die uitzondering overigens voor de RKK? Een stukje uit De Tijd van intussen 13 jaar geleden dat het mooier samenvat dan ik het kan:
Al is de ontstaansgeschiedenis van de bizarre financieringsregeling enigszins anders. In het ancien régime moest de kerk geen dotatie krijgen, ze hief zelf de belastingen. Sommige beginselen uit het fiscaal recht gaan overigens terug op het kerkelijk recht.
In 1790 veranderde dat toen in het revolutionaire Parijs het parlement ‘la constitution civile du clergé’ aannam. Het was het startschot om de gronden van de kerk te nationaliseren en van priesters ambtenaren te maken. Een jarenlange strijd volgde, die uiteindelijk beslist werd toen Napoleon Bonaparte en paus Pius VII in 1801 een concordaat sloten. Napoleon hield het gros van de kerkelijke gronden voor de staat, de kerk gaf haar claims op de gronden op, maar sindsdien betaalt de staat de priesters een loon uit.

Napoleon heeft echter géén enkele moskee in België onteigend, dus ik zie géén enkele reden om imams te sponsorren.

Verder historische gebouwen bewaren en inderdaad niet elke gelovige is slecht, integendeel, maar if anything dan denk ik dat voor slechte mensen het geloof een zeer gemakkelijke dekmantel is om slechte dingen te doen, en dat bepaalde religies zelfs goede mensen aanzetten om slechte dingen te doen (in het boedhisme zal je weinig rechtvaardiging vinden voor een heilige oorlog tegen ongelovigen).
 
Maar wat houdt het dan wel in? Ge gelooft wel, maar zonder naar de kerk te gaan of hoe moet ik dat zien?
Correct. Een soort van niet-praktiserende geloof. En het geloof heeft wel mooie riten, vind ik. Bv bij de doop van onze kinderen kom je een aantal keer samen met de persoon die de viering zal leiden (een heel fijne vrouw in ons geval) en die ontmoetingen komen dan samen in de viering zelf. Van onze gesprekken heeft de vrouw een mooie ceremonietekst gemaakt, erg persoonlijk.
Samen met het gezin op zoek gaan naar een mooie doopkaars, samen op zoek naar de juiste muziek, teksten, etc... En dat allemaal met het 'geloof' in het achterhoofd.

Pas op, toen we trouwden hebben we ons laten begeleiden door een vrijzinnig initiatief, die uiteindelijk na enkele gesprekken ook een prachtige ceremonietekst in elkaar heeft gestoken. Maar dat was toch anders. Even mooi, maar anders.
 
Ja ik was dat een paar dagen geleden aan opzoeken: moet je kind gedoopt zijn om naar een katholieke school te gaan.
Ik vond er niet direct veel over, maar het antwoord blijkt dus duidelijk 'nee' te zijn. Ik vraag me dan ook af hoe dat zat 'in mijne tijd', want als ik het mij goed herinner moesten wij met school soms naar de mis, werd communie/vormsel halvelings georganiseerd via school enz. Zelfs als het in mijn tijd niet officieel verplicht was, was er wel zuivere 'peer pressure' om het wel allemaal braaf mee te doen.

Heb in het topic van 'Godvergeten' al geschreven dat we naar mijn mening echt af moeten van die link met onderwijs. Dat zou de kerk ook harder treffen dan mensen die zich zogezegd laten ontdopen (a.k.a. 'we zetten een kruisje achter uw naam').

Ik zie zo een vreemde parallel tussen die verhalen in godvergeten en mensen die zich nu willen laten ontdopen: de kerk die er geen moeite in wilt steken. Die mensen die misbruikt waren, gingen naar pakweg de bisschop, en er kwam eigenlijk geen gevolg aan. Mensen die zich willen laten ontdopen, daar doet de kerk eigenlijk ook niks mee.

Stop gewoon met te denken dat de Kerk iets voor jou gaat doen. Bezorgd over GPDR (dat ze je gegevens onwettelijk bijhouden)? Start een rechtszaak, je vindt momenteel ongetwijfeld nog mensen die dat samen willen doen.

Tot ergens in de jaren 80-90 vroeg men een doopbewijs om naar een katholieke school te mogen. Iets dat niet 100% wettelijk was.
Rond '00 kon je in het middelbaar al zedenleer volgen. Na '10 is het katholiek onderwijs vooral onder invloed van Lieven Boeve gestart met het officieel ondersteunen van moslims. Dit volgt sindsdien de trend in de rest van de maatschappij.
 
Ja ik was dat een paar dagen geleden aan opzoeken: moet je kind gedoopt zijn om naar een katholieke school te gaan.
Ik vond er niet direct veel over, maar het antwoord blijkt dus duidelijk 'nee' te zijn. Ik vraag me dan ook af hoe dat zat 'in mijne tijd', want als ik het mij goed herinner moesten wij met school soms naar de mis, werd communie/vormsel halvelings georganiseerd via school enz. Zelfs als het in mijn tijd niet officieel verplicht was, was er wel zuivere 'peer pressure' om het wel allemaal braaf mee te doen.

Heb in het topic van 'Godvergeten' al geschreven dat we naar mijn mening echt af moeten van die link met onderwijs. Dat zou de kerk ook harder treffen dan mensen die zich zogezegd laten ontdopen (a.k.a. 'we zetten een kruisje achter uw naam').

Ik zie zo een vreemde parallel tussen die verhalen in godvergeten en mensen die zich nu willen laten ontdopen: de kerk die er geen moeite in wilt steken. Die mensen die misbruikt waren, gingen naar pakweg de bisschop, en er kwam eigenlijk geen gevolg aan. Mensen die zich willen laten ontdopen, daar doet de kerk eigenlijk ook niks mee.

Stop gewoon met te denken dat de Kerk iets voor jou gaat doen. Bezorgd over GPDR (dat ze je gegevens onwettelijk bijhouden)? Start een rechtszaak, je vindt momenteel ongetwijfeld nog mensen die dat samen willen doen.

Interessant dat je schrijft over mensen die iets verwachten van de kerk. Er is een ander topic over maar iets wat mij in Godvergeten steeds weer deed knarsetanden was hoe de kerk in haar communicatie het steeds had over wij bidden voor u. Want ja. Da's gratis natuurlijk.

Een school kan een student niet uitsluiten op basis van geloof want dat schendt het gelijkheidsbeginsel. Uitingen van dat geloof spreek ik me niet over uit. Maar zuiver de vraag bent u een Christen? kan bij wet nooit leiden tot een uitsluiting.
 
Dat is nu al het geval. Ik woon in een grote gemeente en 25 jaar geleden had elke school een apart eerste communie viering. Tegenwoordig is dat 1 viering viering omdat er amper communicanten zijn. Het aantal communicanten zal nog verder dalen want het aantal gedoopte op een jaar in mijn gemeente kan je tellen op 2 handen. 25 jaar was de plechtige communie ook al 1 viering omdat er al zoveel kinderen/ouders geen interesse meer hadden. Als je geen interesse hebt in de kerk betwijfel dat je plots je begrafenis laat leiden door de kerk.


Dus in 2016 werden 45% van de kinderen gedoopt.
Ik vind dat nog altijd een eigenaardig hoog cijfer. Zijn al die ouders gelovig? Naar de kerk gaan doen ze alvast niet, want anders zaten de kerken vol. En als de ouders niet gelovig zijn: waarom laten ze kun kinderen dan dopen?

Benieuwd wat dat cijfer anno 2023 is.
 
Dus in 2016 werden 45% van de kinderen gedoopt.
Ik vind dat nog altijd een eigenaardig hoog cijfer. Zijn al die ouders gelovig? Naar de kerk gaan doen ze alvast niet, want anders zaten de kerken vol. En als de ouders niet gelovig zijn: waarom laten ze kun kinderen dan dopen?

Benieuwd wat dat cijfer anno 2023 is.
Mensen zijn heel gevoelig voor tradities. Ik begrijp het zelf ook niet, maar dat zie ik wel in mijn omgeving.

En wat is natuurlijk nog gelovig zijn? Veel mensen zeggen gewoon "ik denk dat er iets is", maar voor de rest geven ze er even weinig om als een atheïst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan