Ben je gedoopt, ontdoopt of niet gedoopt?

  • Gedoopt

    Stemmen: 100 82,0%
  • Niet gedoopt

    Stemmen: 12 9,8%
  • Ontdoopt

    Stemmen: 8 6,6%
  • Lid van een andere religie

    Stemmen: 2 1,6%

  • Totaal aantal stemmers
    122

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Dankzij de docu-serie "Godvergeten" lijkt voor sommige mensen de drang om zich te ontdopen toe te nemen. Ikzelf zou het ook wel willen doen, maar blijkbaar is het niet meer dan een symbolische actie. Als ik mij goed geïnformeerd heb, zijn er in Nederland wel financiële gevolgen voor "de kerk". Zou er in België ook financiële gevolgen mogen zijn na een ontdoping?

Dus ik vraag me af, zijn hier veel mensen die zich al hebben "ontdoopt" en wat was/is de reden? Twijfel je erover en wat kan je over de streep trekken?

Ik heb ook een poll toegevoegd, omdat het wel interessant kan zijn.
 
Niet ontdoopt, omdat het ook weinig zin heeft vermits de subsidies voor kerk niet geïmpacteerd worden.

Eigenlijk zou het maar correct zijn moest dit wel zo zijn.
 
Ik heb hier al zeker een jaar de papieren liggen om in te vullen om me te laten ontdopen. Maar het komt er maar niet van.

En het feit dat het puur symbolisch is maakt het ook niet "dringend" natuurlijk.

Ik heb "godvergeten" niet gezien trouwens.
 
Ik heb Godvergeten niet gezien maar ik weet wel waarover het gaat. Gelukkig hebben mijn ouders vroeger besloten om mij niet te dopen. Moest ik wel gedoopt zijn was ik ontdoopt sinds mijn 18e verjaardag.
 
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
 
Wel grappig hoe de Kerk blijkbaar gewoon de GDPR wetgeving langs zich neer mag leggen.

Quid gegevensbeschermingsautoriteit? Die zijn daar toegegeven naar het schijnt wel sinds 2018 mee bezig, maar desondanks: nog steeds 0 resultaat.

Overigens nog steeds gedoopt, Godvergeten deels gezien (walgelijk). Geen zin om me te laten ontdopen omdat dat wat mij betreft 1) geen zin heeft, en 2) desondanks in dit land toch nog een negatieve impact kan hebben.

Subsidie van religie mag naar beneden, maar wel uitzondering maken voor erfgoed en liefst géén subsidie voor religies die hier historisch niet thuishoren.

Pedofilie is ook een probleem elders (cfr. Pichal) dus ik zou als politieke verandering nog liever zien dat men daar eens loodzware straffen oplegt.

mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.

De impact van het katholieke onderwijs in dit land ook niet onderschatten.
Weliswaar daalt het niveau overal, maar in atheneums ligt dit vaak nog zelfs een tikkeltje lager (gemiddeld gesproken, geldt zeker niet in elke stad).
 
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
Lijkt mij nogal raar mocht je wel een van die dingen doen, als je daarnaast je ook laat ontdopen? Want dat doe je meestal wel uit een bepaalde overtuiging.

Ik moet het ook nog altijd eens doen. Staat al aantal jaren op het to do lijstje omdat je een fysieke brief moest sturen, maar tegenwoordig kan het blijkbaar ook via email!

Het is slechts iets voor de statistieken en voor mezelf.
 
Ik geef Godsdienst op een katholieke school. Destijds gekozen omdat de andere vakoptie Technologie was en dat nooit zou lukken. Ik ben gedoopt, altijd naar het katholiek onderwijs geweest en net als velen die veertig jaar terug kind waren bij momenten toch meer geïndoctrineerd dan ik zou willen (genre grif toegeven dat je gezond verstand het allemaal onzin weet, maar toch efkes denken ‘hopelijk krijg ik geen bliksemschicht op mijn verdoemenis’).

Tegenwoordig is - bij ons toch - het katholiek element heel licht geworden. Er is een start’viering’ van een half uurtje en een eind’viering’ enkel voor wie afgestudeerd is. Geen bezinningsdagen of andere vieringen meer. De invulling van het vak is ook 95% levensbeschouwelijk/filosofisch en 5% alle grote wereldgodsdiensten. Meer een begrijpen van alle standpunten dus dan nog hameren op Jeezeke en Den Bijbel. Het enige wat ik jammer vind en zou veranderen is dat daar (zelfs niet doorheen alle jaren, een jaartje is al genoeg) een module zou mogen inzitten ‘geschiedenis van de kerk’. Een fictieschrijver zou nooit een slechterik op dat formaat kunnen bedenken, leerlingen daar meer info over geven (geschiedenislessen worden ook beperkter) zou imo super interessant zijn. Ze bekijken het nu als een kneuterig en ouderwets begrip en zijn nog vaak onbewust van hoevéél kwalijke invloed ze had en heeft, breek het af van binnenuit in feite. Soit, dat terzijde, is een eigen gedacht.

Ontdopen kan voor de persoon zelf een louterende ervaring zijn, maar als ‘gewone geste’ zoals nu na Godvergeten … Welk nut heeft het? De Kerk trekt er zich de zak van aan, het heeft in feite nul invloed op uw quotidien. Dan denk ik als je een schot wil richten op de Kerk, er dingen zijn die je kan doen die meer invloed zouden hebben. Maar veelal zijn dat dingen waarvoor mensen in groep moeten samenkomen, dat individuele druppeltje zal het niet doen. En te vaak is die individuele geste net ‘kijk eens naar mij’ moment. Sorry voor de radio-dame maar da’s de enige indruk die dat mij geeft.

Je bent gedoopt omdat iemand indertijd op zijn minst een leuk feestje wou, meestal omdat men traditie volgde en op zijn meest het dacht goed voor te hebben met het pasgeboren kind. Na de communies ben je veelal vrij om dan zelf te beslissen en dan kan je - moet je eigenlijk - je stem laten horen als je echt niet door de deur kan met die kerk (nog steeds veelal mensen die er nooit echt meer aan denken, dus geen nood voelen om er veel mee bezig te zijn). En dat zou een stuk efficiënter kunnen dan ‘ontdoop mij’. (Imo gewoon)
 
Wel grappig hoe de Kerk blijkbaar gewoon de GDPR wetgeving langs zich neer mag leggen.

Quid gegevensbeschermingsautoriteit? Die zijn daar toegegeven naar het schijnt wel sinds 2018 mee bezig, maar desondanks: nog steeds 0 resultaat.

Overigens nog steeds gedoopt, Godvergeten deels gezien (walgelijk). Geen zin om me te laten ontdopen omdat dat wat mij betreft 1) geen zin heeft, en 2) desondanks in dit land toch nog een negatieve impact kan hebben.
verklaar 2 eens, a.u.b.?
[/QUOTE]
Subsidie van religie mag naar beneden, maar wel uitzondering maken voor erfgoed en liefst géén subsidie voor religies die hier historisch niet thuishoren.
[/QUOTE]
eugh, waarom de ene wel en de andere niet? Naar erfgoed kan ik dat begrijpen aangezien de gebouwen deel uitmaken van kunst/architectuur, maar naar religie zelf? Ofwel beschouw je het zever en iets onnodig en koppel je het los van staatsteun voor iedereen ofwel zeg je dat religie wel degelijk een maatschappelijk nut heeft en subsidieer je het voor iedereen (met bijv. wel een verplicht aantal minimum leden). Of dat het dan een nieuw geloof is of niet, maakt weinig uit, want het gaat dan om de maatschappelijke rol.
Waarom historische geschiedenis hier belang heeft, snap ik niet goed. Zeker niet als ge ziet hoe de kerk haar macht in onze geschiedenis ook ferm misbruikt heeft. Dat is imo dan ingegeven door racisme of angst voor die nieuwe geloven, maar niet vanwege respect voor 'ons' geloof. En waar trek je de grens? Wat is een nieuw geloof voor onze contreien? Is de Joodse godsdienst hier van belang? Die wonen al sinds de dertiende eeuw in Antwerpen, dus das oke? Is zeventig jaar in Belgie genoeg of moet het minstens honderd jaar zijn? Mogen wicca's dan geld krijgen van de staat?
Nee, ofwel geef je alle religies een deel van de koek naarmate hun aandeel in de huidige maatschappij ofwel geef je gewoonweg niets en moeten ze het maar doen met de inkomsten vanuit hun interne werking/gemeenschap (wat wel nefast zou zijn voor de kerk, denk ik)
 
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
Dat is nu al het geval. Ik woon in een grote gemeente en 25 jaar geleden had elke school een apart eerste communie viering. Tegenwoordig is dat 1 viering viering omdat er amper communicanten zijn. Het aantal communicanten zal nog verder dalen want het aantal gedoopte op een jaar in mijn gemeente kan je tellen op 2 handen. 25 jaar was de plechtige communie ook al 1 viering omdat er al zoveel kinderen/ouders geen interesse meer hadden. Als je geen interesse hebt in de kerk betwijfel dat je plots je begrafenis laat leiden door de kerk.

 
Verklaring? Als je je laat ontdopen, houdt de Kerk desondanks toch nog gegevens van jouw bij. Ze schrappen jouw gegevens niet uit hun register, ze noteren er een extra vermelding bij, if anything verzamelen ze dus méér gegevens.
De GBA is ermee bezig, maar wat mij betreft zet ik alvast €10 in op: het resultaat gaat niets zijn.

Waarom de ene religie wel en de andere niet? Omdat de nefaste invloed van bepaalde religies die pas de laatste 75 jaar hun opmars hebben gemaakt in Europa wat mij betreft negatief is, zowel kleinschalig (impact van Koranscholen in 't weekend op de werking van regulier onderwijs, bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11/getuigenissen-over-vlaamse-koranscholen/) tot grootschalig (net het proces van de aanslagen in Brussel achter de rug, dat waren dus géén boedhisten of zelfs geen ultrakatholieken).

Historisch: je wilt prachtige gebouwen als kathedralen en basilieken niet later onderkomen. Kleine kerken zonder veel architecturale of historische waarde kunnen wél herbestemd worden.
Betaling erediensten? Tja, historisch valt daar nog iets voor te zeggen omdat ten tijde van Napoleon er bepaalde afspraken gemaakt zijn en belangrijker: er zijn eigendommen van de Kerk aangeslagen... Dat betekent echter niet dat je die daarom ongebreideld moet verbreden naar andere religies.
Idem met onderwijs: in het katholieke net kan ik nog begrip hebben voor de financiering van godsdienstleerkrachten. Het GO zou daar echter ondubbelzinnig gewoon énkel en alleen neutraal vak filosofie en levensbeschouwing tegenover moeten zetten in plaats van nog meer godsdienstopties aan te bieden "op maat". Een leerkracht Islam of Protestantisme is niet een job die zou bestaan in het gemeenschapsonderwijs mocht ik het daar voor het zeggen hebben.

Dat verder discussiëren over "racisme" ga ik bewust laten. Ras != religie, dat laatste is een keuze.
 
Dat verder discussiëren over "racisme" ga ik bewust laten. Ras != religie, dat laatste is een keuze.

Ik ben zelf niet gedoopt, dus ik heb de vrije keuze om mij aan te sluiten bij eender welke sekte als ik zou willen. Maar voor 99% van de "gevlogen" is dat niet. Een gemiddeld kind hier in Vlaanderen is een paar maanden oud als we wat water over zijn of haar hoofdje gieten en voilà, de doop is al een feit. Die keuze wordt dan gemaakt door de ouders, vaak "omdat het een traditie is". Mij niet gelaten, maar het is geen keuze van het kind zelf.

Voor het overgrote deel van de bevolking hangen ras en religie wél samen. Het land of zelfs de regio in het land waar je geboren wordt zal naar alle waarschijnlijkheid wel uw geloof bepalen. Dat wil niet zeggen dat elke persoon in die regio die geboren wordt automatisch dat geloof zal overnemen, maar wel het overgrote deel.
 
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.

Je moet al de ruggengraat van een kwal hebben om de kerk te bashen en te ontdopen maar dan wel 1 van above dingen te doen (of getrouwd zijn met een van mijn vele schoonzussen en op het familie kapitaal azen :laugh:).

Ik ben ontdoopt en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ooit voor de kerk te trouwen of mijn kinderen te dopen. Ik hoop dat mijn familie verstandig genoeg is om na een carriere kerkbashen (mijn aanspreek titel is typisch 'pedosekte', that should do the trick) mij niet via een kerkelijke viering te sturen...

De beperkte consequentie van het kerkbashen van de vlaming vind ik echt mindblowing. Mijn schoonbroer zit ook altijd te kerk bashen en is ook ontdoopt, maar dan laat hij plots wel zijn kind dopen "om de vrede in de familie te bewaren" (lees: we willen de zakken geld van de bomma). Dan denk ik er toch ook maar het mijne van....
 
@KnightOfCydonia religie is deels ook cultuur en cultuur hangt aan dikwijls aan een ras of nationaliteit, dat geef je ook zelf aan doordat je nog wel waarde hecht aan onze katholieke achtergrond. Maar goed, laat ik dat dan maar even terzijde.

als je spreekt over negatieve impact: het is nog geen 100 jaar geleden dat je katholiek moest zijn of je kon geen werk krijgen. De pedoschandalen en het toedekken van hogerhand kan je ook niet positief noemen. En dat is het grote verschil met 'pedo's vind je overal, zoals Pichal'. In de kerk kwam het vaak voor en de leiding wist het, maar besliste het toe te dekken. Dat is puur des duivels. We zijn 2023 en nu pas geven sommigen het schoorvoetend toe, maar nog altijd doen veel 'hogere' katholieken beroep op excuses in plaats van fouten toe te geven. Hoe kan je dan zeggen dat het oké is dat zo'n instituut toch nog geld toegestopt moet worden?

Heeft de kerk goede dingen gedaan? Sure thing, maar ook de moslimwereld heeft goede dingen gedaan hoor en historisch gezien met een serieuze impact op onze Europese wereld (geneeskunde, wiskunde, hoe we getallen schrijven, ...)

Dat ge dus een onderscheid maakt tussen 'onze' kerk en de islam (en ook maar enkel de islam) is duidelijk vanuit een eigen gevoel t.o.v. dat geloof, maar niet op basis van feiten.
Elke grote georganiseerd religie heeft zijn macht misbruikt en talloze slachtoffers gemaakt en nog steeds. Ga naar Ierland en zie maar hoe protestanten en katholieken over elkaar dachten/denken en hun christelijke liefde uit(t)en. Ga naar Afrika en zie hoe christelijke landen zich daar gedragen. Hell, Putin is ook ne christen, zie maar hoe de Orthodoxe kerk daar ook de wapens zit te zegenen. Same in katholieke landen trouwens: in Amerika (en andere Westerse landen) worden wapens evengoed gezegend. Religie heeft zich altijd ondergedompeld in het bloed van de oorlogen. Dat dan de RKK toevallig onze geschiedenis voor een groot deel bepaald heeft, is echt van nul en generlei waarde om hen te blijven ondersteunen met ons geld. Ze zijn even rot. Nee, laat religie maar betaald worden vanuit degene die hun geld er aan willen geven, daar hoeft echt geen sponsoring van de staat bij te pas komen.

Gebouwen met historische waarden en de kunst mogen zeker wel gesponsord worden.

Btw: ik bedoel niet dat elke katholiek of moslim slecht is, er zijn ook heel wat zelfopofferende en liefdevolle mensen binnen de religies en ik vind dat geloof/religie zeker een belangrijke rol heeft in een maatschappij. Maar als instituut of organisatie beschouw ik het vooral als evil ongeacht de goede dingen die ze ook gedaan hebben of doen(scholen, ziekenhuizen, ...). Macht maakt corrupt en dat zien we ook als waarheid binnen zo'n grootste machtsblokken.
 
mens moet dan wel consequent zijn:
- ook niet kerkelijk huwen
- kinderen geen eerste en plechtige communie laten doen
- u ook niet laten begraven na kerkelijke viering.
Je kan niet meer kerkelijk huwen/begraven worden na ontdoopt te zijn, voor zover ik weet.

Het al dan niet eerste/plechtige communie doen hangt af van je kind, niet van de ouders. Allez, dat zou toch moeten. Het lijkt me duidelijk dat wie ontdoopt is, ook geen kind meer zal verplichten om zijn communie te doen.

De impact van het katholieke onderwijs in dit land ook niet onderschatten.
Weliswaar daalt het niveau overal, maar in atheneums ligt dit vaak nog zelfs een tikkeltje lager (gemiddeld gesproken, geldt zeker niet in elke stad).
Mijn dochter is niet gedoopt, geen eerste communie noch plechtige communie, maar gaat gewoon naar een middelbare katholieke school (op ongeveer 1km) ondanks dat de dichtste school hier van het atheneum is (250meter). Zij had zelf volledig de vrije schoolkeuze en krijgt dus nu godsdienst. Ze vreesde daarvoor omdat ze quasi niks over jezus en co kent, maar dat is geen probleem. Ik zie ook niet waarom ik haar als ouder zou mogen/moeten verbieden om een bepaald onderwijs niet te kiezen, gezien de overheid quasi alles betaalt en er regels zijn rond wat je daar wel/niet krijgt. Ze weet dat ze niet kan verplicht worden om naar een misviering te gaan en zal mijn volle steun krijgen als ze dat weigert, maar tot nu toe (1 jaar + 1 maand) nog geen misviering gehad. Haar godsdienstleerkracht is nu wel een priester (niet echt de meest typische:
).
 
Je kan niet meer kerkelijk huwen/begraven worden na ontdoopt te zijn, voor zover ik weet.

Het al dan niet eerste/plechtige communie doen hangt af van je kind, niet van de ouders. Allez, dat zou toch moeten. Het lijkt me duidelijk dat wie ontdoopt is, ook geen kind meer zal verplichten om zijn communie te doen.
Tuurlijk niet, kinderen kunnen geen consent geven, dus hangt dat af van de ouders.

Niet ontdoopt hier want het heeft geen impact, direct moest het wel zo zijn. Kinderen niet gedoopt.

Maar aan de andere kant @cege moest er familie geld aanhangen zou ik wel iemand wat water over hun hoofdje laten gieten hoor. Het is niet alsof dat iets uitmaakt uiteindelijk :p
 
Ja ik was dat een paar dagen geleden aan opzoeken: moet je kind gedoopt zijn om naar een katholieke school te gaan.
Ik vond er niet direct veel over, maar het antwoord blijkt dus duidelijk 'nee' te zijn. Ik vraag me dan ook af hoe dat zat 'in mijne tijd', want als ik het mij goed herinner moesten wij met school soms naar de mis, werd communie/vormsel halvelings georganiseerd via school enz. Zelfs als het in mijn tijd niet officieel verplicht was, was er wel zuivere 'peer pressure' om het wel allemaal braaf mee te doen.

Heb in het topic van 'Godvergeten' al geschreven dat we naar mijn mening echt af moeten van die link met onderwijs. Dat zou de kerk ook harder treffen dan mensen die zich zogezegd laten ontdopen (a.k.a. 'we zetten een kruisje achter uw naam').

Ik zie zo een vreemde parallel tussen die verhalen in godvergeten en mensen die zich nu willen laten ontdopen: de kerk die er geen moeite in wilt steken. Die mensen die misbruikt waren, gingen naar pakweg de bisschop, en er kwam eigenlijk geen gevolg aan. Mensen die zich willen laten ontdopen, daar doet de kerk eigenlijk ook niks mee.

Stop gewoon met te denken dat de Kerk iets voor jou gaat doen. Bezorgd over GPDR (dat ze je gegevens onwettelijk bijhouden)? Start een rechtszaak, je vindt momenteel ongetwijfeld nog mensen die dat samen willen doen.
 
Ja ik was dat een paar dagen geleden aan opzoeken: moet je kind gedoopt zijn om naar een katholieke school te gaan.
Ik vond er niet direct veel over, maar het antwoord blijkt dus duidelijk 'nee' te zijn. Ik vraag me dan ook af hoe dat zat 'in mijne tijd', want als ik het mij goed herinner moesten wij met school soms naar de mis, werd communie/vormsel halvelings georganiseerd via school enz. Zelfs als het in mijn tijd niet officieel verplicht was, was er wel zuivere 'peer pressure' om het wel allemaal braaf mee te doen.

Heb in het topic van 'Godvergeten' al geschreven dat we naar mijn mening echt af moeten van die link met onderwijs. Dat zou de kerk ook harder treffen dan mensen die zich zogezegd laten ontdopen (a.k.a. 'we zetten een kruisje achter uw naam').

Ik zie zo een vreemde parallel tussen die verhalen in godvergeten en mensen die zich nu willen laten ontdopen: de kerk die er geen moeite in wilt steken. Die mensen die misbruikt waren, gingen naar pakweg de bisschop, en er kwam eigenlijk geen gevolg aan. Mensen die zich willen laten ontdopen, daar doet de kerk eigenlijk ook niks mee.

Stop gewoon met te denken dat de Kerk iets voor jou gaat doen. Bezorgd over GPDR (dat ze je gegevens onwettelijk bijhouden)? Start een rechtszaak, je vindt momenteel ongetwijfeld nog mensen die dat samen willen doen.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent en naar welke school jij ging, maar ik ben zelf niet gedoopt als kind en toch naar een katholieke school geweest. Waarom? Die school was vlakbij waar wij toen woonden en had tegelijk toch een degelijk niveau.

Wij gingen met de klas heel sporadisch (2x per schooljaar?) naar de kerk. Vermoedelijk met kerstmis en pasen, maar dat weet ik niet meer. Ik moest toen niet mee aangezien ik niet gedoopt was. Vanuit de school heb ik nooit druk gevoeld om toch te gaan of om mij alsnog te laten dopen.

Ook die vreselijke typische catechese indoctrinatie op woensdagnamiddag in de maanden voor het vormsel moest ik uiteraard niet mee doen. Terwijl heel de klas hun woensdagnamiddag ging weg gooien aan één of andere sprookjesboek ging ik met mijn beste kameraad, die ook niet gedoopt was, lekker karten. Veel leuker. :)

Ik heb op school wel het vak godsdienst gehad maar dat was achteraf gezien een heel ruim thema. Wij hadden daarvoor een heel ruimdenkende jonge leerkracht die helemaal niet begon te zeveren over jezus en god, maar over zinvolle invulling van het leven. Voor de ene mens kon dat vrijwilligerswerk zijn in een dierenopvangcentrum, voor de andere een onverwacht bezoekje aan een grootouder in het rusthuis, voor nog iemand anders een wafelbak organiseren voor de lokale voetbalploeg,... Natuurlijk is het woord christendom daar wel eens gevallen, maar er werd eveneens een soort introductie gegeven tot de islam, boeddhisme, jodendom, protestantisme enz. Er werd ons ook mooi uitelegd dat er voor heel veel een wetenschappelijke uitleg is (denk maar aan the big bang) maar evengoed een religieuze uitleg (god schiep de aarde en het heelal) en hoe die elkaar aanvullen om ons als mens toch een zo compleet mogelijke oplossing te geven over een bepaald probleem.
Verder werder in de lessen godsdienst ook klassikaal gediscussiëerd over thema's zoals vrouwelijke priesters, homofilie, adoptie, abortus enz. Als ik daar nu zoveel decennia later aan terug denk ben ik wel oprecht blij geweest met mijn leerkracht godsdienst toen.

Ik zat trouwens in een klein schooltje met amper 120 leerlingen in een klein boerendorp waar, voor zover ik weet toen, maar 2 mensen niet gedoopt waren: ik en mijn beste kameraad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan