Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daar moet ik toch enigszins nuanceren, riem en tandwielen proper houden verhoogt de levensduur van alle onderdelen toch aanzienlijk. Percentages kan ik er niet meteen op kleven, maar het loont echt wel.Geen vuiligheid, geen onderhoud
Een vriend rijdt met een Santos met rohloff naaf en riemaandrijving voor dagelijks gebruik en fietsvakanties. Die heeft zijn fiets nu 4 jaar en 22000km nog geen enkele keer zijn fiets iets van onderhoud gegeven of vervangen en alles werkt nog als nieuw als ik hem mag geloven.Heeft er iemand ervaring met een stadsfiets met een riemaandrijving ipv een ketting?
Aha, tis zo'n fiets waar naar ga kijken.Ik heb een Cube Hyde, fijne fiets hoor. Je gaat die riem niet kapot duwen door aan te zetten, en mocht dat wel gebeuren zal Patric Lefevere je met open armen ontvangen.
Welke fiets heb je niet?Ik heb een Cube Hyde, fijne fiets hoor. Je gaat die riem niet kapot duwen door aan te zetten, en mocht dat wel gebeuren zal Patric Lefevere je met open armen ontvangen.

Zijn er ondertussen al naven die verlies van een ketting + derailleur benaderen dan?Riemen zijn de max. Heerlijk stil.
Op de (goedkope) naven zit wel wat verlies in rendement. 8-9pct op een Alfine 8/11 vs 1 pct op een ketting+derailleur. Of in die grootorde toch. @thomasv vertelt je met plezier welke naven te vermijden zijn.
Dat lijkt niet zoveel trouwens, en op een boemelritje naar de stad maakt dat ook zcht niet uit, maar ik heb eens een zomer lang 2x25km per dag gependeld met een Canyon Commuter en ik stoorde mij daar op de duur wel aan. Heerlijke fiets voor de rest trouwens.
Rohloff zit er het dichtste bij, 94% als ik het mij goed herinner. Derailleur-ketting zit, onder optimale omstandigheden (niet uitgerokken, proper en rechte kettinglijn) aan 97-99%. In de praktijk vermoed ik dat een Rohloff vaak bijna even efficiënt gaat zijn gezien niet iedereen zijn ketting in topvorm houdt.Zijn er ondertussen al naven die verlies van een ketting + derailleur benaderen dan?
Enkele uren later... Het was exact daar- via Leuven naar huis. Sta te wachten voor het rood, uit de andere richting komt een andere fietser. Eerste rood dat hij heeft rijdt hij door, 2e rood kijkt hij een opzij, rijdt verder. Ik had al lang gezien dat er een bus van de lijn af kwam, die alles toe gesmeten en toeteren, de man fietste door alsof het de normaalste zaak van de wereld was![]()

Uiteraard moet je in de buurt van de start zijn.ik kan alleen zien segmenten in de buurt

in uw activiteitenprofiel moet je dat ook aanzetten.Uiteraard moet je in de buurt van de start zijn.
Maar ik voldoe aan al die voorwaarden. Dus ster op Strava, Strava lidmaatschap, Strava segmenten gebruikt op Garmin connect, Strava live segmenten staan aan op de Garmin, ik zie de live segmenten op de Garmin en ik ben in de buurt van het begin van het segment.
Maar die live segmenten komen dus niet tevoorschijn![]()
op een commuter worden die quasi niet vuil. Ik heb sinds december vorig jaar een bakfiets met riem (wordt dus behoorlijk wat belast), en ik heb nog niks aan die fiets gedaan (behalve remblokken vervangen). Die wordt dagelijks gebruikt (ondertussen +3000km) in alle weersomstandigheden. Uiteraard, wel spatborden en weinig tot geen offroad (hoewel, wegenwerken liggen er ook niet altijd even proper bij....).Daar moet ik toch enigszins nuanceren, riem en tandwielen proper houden verhoogt de levensduur van alle onderdelen toch aanzienlijk. Percentages kan ik er niet meteen op kleven, maar het loont echt wel.
Ja daar staan segmenten ook aanin uw activiteitenprofiel moet je dat ook aanzetten.
Dus je kan kiezen om het bij "wielrennen" aan te zetten en bij "MTB" uit bijvoorbeeld. Misschien daar eens kijken?

Hier, en zijt braaf!Zeg mannen het is hier wielrenners en mountainbike thread!