De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zal morgen eens testen. Naar onderhoud lijkt het me wel ideaal, maar geen idee hoeveel kracht ge daarop kunt zetten bij het vertrekken aan een rood licht fzo.
Tis ook een tweedehands, dus kga zeker letten op scheurtjes.

Ik heb een Cube Hyde, fijne fiets hoor. Je gaat die riem niet kapot duwen door aan te zetten, en mocht dat wel gebeuren zal Patric Lefevere je met open armen ontvangen.

Heeft er iemand ervaring met een stadsfiets met een riemaandrijving ipv een ketting?
Een vriend rijdt met een Santos met rohloff naaf en riemaandrijving voor dagelijks gebruik en fietsvakanties. Die heeft zijn fiets nu 4 jaar en 22000km nog geen enkele keer zijn fiets iets van onderhoud gegeven of vervangen en alles werkt nog als nieuw als ik hem mag geloven.

Riemen zijn de max. Heerlijk stil.

Op de (goedkope) naven zit wel wat verlies in rendement. 8-9pct op een Alfine 8/11 vs 1 pct op een ketting+derailleur. Of in die grootorde toch. @thomasv vertelt je met plezier welke naven te vermijden zijn.

Dat lijkt niet zoveel trouwens, en op een boemelritje naar de stad maakt dat ook zcht niet uit, maar ik heb eens een zomer lang 2x25km per dag gependeld met een Canyon Commuter en ik stoorde mij daar op de duur wel aan. Heerlijke fiets voor de rest trouwens.

Riemen zijn de max. Heerlijk stil.

Op de (goedkope) naven zit wel wat verlies in rendement. 8-9pct op een Alfine 8/11 vs 1 pct op een ketting+derailleur. Of in die grootorde toch. @thomasv vertelt je met plezier welke naven te vermijden zijn.

Dat lijkt niet zoveel trouwens, en op een boemelritje naar de stad maakt dat ook zcht niet uit, maar ik heb eens een zomer lang 2x25km per dag gependeld met een Canyon Commuter en ik stoorde mij daar op de duur wel aan. Heerlijke fiets voor de rest trouwens.
Zijn er ondertussen al naven die verlies van een ketting + derailleur benaderen dan?

Zijn er ondertussen al naven die verlies van een ketting + derailleur benaderen dan?
Rohloff zit er het dichtste bij, 94% als ik het mij goed herinner. Derailleur-ketting zit, onder optimale omstandigheden (niet uitgerokken, proper en rechte kettinglijn) aan 97-99%. In de praktijk vermoed ik dat een Rohloff vaak bijna even efficiënt gaat zijn gezien niet iedereen zijn ketting in topvorm houdt.

Laatst bewerkt:
- via Leuven naar huis. Sta te wachten voor het rood, uit de andere richting komt een andere fietser. Eerste rood dat hij heeft rijdt hij door, 2e rood kijkt hij een opzij, rijdt verder. Ik had al lang gezien dat er een bus van de lijn af kwam, die alles toe gesmeten en toeteren, de man fietste door alsof het de normaalste zaak van de wereld was 😶
Enkele uren later... Het was exact daar 😅

ik kan alleen zien segmenten in de buurt
Uiteraard moet je in de buurt van de start zijn.

Maar ik voldoe aan al die voorwaarden. Dus ster op Strava, Strava lidmaatschap, Strava segmenten gebruikt op Garmin connect, Strava live segmenten staan aan op de Garmin, ik zie de live segmenten op de Garmin en ik ben in de buurt van het begin van het segment.
Maar die live segmenten komen dus niet tevoorschijn :(

Uiteraard moet je in de buurt van de start zijn.

Maar ik voldoe aan al die voorwaarden. Dus ster op Strava, Strava lidmaatschap, Strava segmenten gebruikt op Garmin connect, Strava live segmenten staan aan op de Garmin, ik zie de live segmenten op de Garmin en ik ben in de buurt van het begin van het segment.
Maar die live segmenten komen dus niet tevoorschijn :(
in uw activiteitenprofiel moet je dat ook aanzetten.

Dus je kan kiezen om het bij "wielrennen" aan te zetten en bij "MTB" uit bijvoorbeeld. Misschien daar eens kijken?

Daar moet ik toch enigszins nuanceren, riem en tandwielen proper houden verhoogt de levensduur van alle onderdelen toch aanzienlijk. Percentages kan ik er niet meteen op kleven, maar het loont echt wel.
op een commuter worden die quasi niet vuil. Ik heb sinds december vorig jaar een bakfiets met riem (wordt dus behoorlijk wat belast), en ik heb nog niks aan die fiets gedaan (behalve remblokken vervangen). Die wordt dagelijks gebruikt (ondertussen +3000km) in alle weersomstandigheden. Uiteraard, wel spatborden en weinig tot geen offroad (hoewel, wegenwerken liggen er ook niet altijd even proper bij....).

Qua efficiëntie: die percentages van 94% rohloff en 97% ketting/derailleur circuleren al jaren, en zeggen eigenlijk weinig. Sowieso geeft fietsen met een naaf een ander gevoel - zowel qua schakelen als qua trappen. Veel heeft te maken met het gewicht, een naaf weeg redelijk wat en in je achterwiel is niet de meest efficiënte plaats voor gewicht te steken. Als ik het verschil tussen interne naaf en derailleur zou moeten omschrijven in 1 woord: 'direct'. Bij een derailleur voel je dat de kracht die je op je pedalen zet direct wordt omgezet in beweging. Hoe complexer de naaf, hoe minder direct.

Ik heb veel ervaring met interne naven, op allerlei fietsen. Mijn stadsfiets/trekkingfiets liep vroeger op een Nexus8 naaf (vroeger had je 2 versies, die met rode lijn was de 'pro'), volbeladen en met aanhangfiets trok dat ding vlot alles, nooit problemen mee gehad. Bombproof kan je de Nexus 8 naven wel noemen (dus ook wel wat gewicht). Uiteindelijk toch vervangen door een 1x12 derailleur omdat ik de fiets sneller en efficiënter wou.
Ik heb 1 bullitt met Alfine8 naaf (ketting) en 1 met Nexus 5 (met riem en motor). Van beide eigenlijk geen klagen. De Alfine 11 had vroeger een wat slechtere naam, geen idee hoe dat nu zit. Maar hoe meer versnellingen, hoe meer gewicht en hoe minder efficiëntie (en als ik me niet vergis is het bereik van van de Alfine 11 identiek aan die van de 8, dus ik zou in die categorie altijd voor de 8 gaan).
De meest efficiënte naaf? Nexus 3, zit op de stadsfiets van mijn vrouw, en ik verbaas me telkens hoe vlot dat ding bolt. Maar dat is natuurlijk ook weinig gewicht wegens slechts 3 versnellingen.

Als uitzondering hebben we nog pinion, dat een schakelbox ter hoogte van je bottom bracket. Maar daarvoor moet je frame specifiek zijn uitgerust (en is bijgevolg behoorlijk duur). Maar dat is een intern systeem waarbij het gewicht tussen de wielen zit, op een veel efficiëntere plaats dan in het achterwiel. Shimano heeft een jaar of 2 geleden ook een patent aangevraagd voor een dergelijk systeem, maar ik heb geen idee wanneer ze het op de markt gaan brengen (of tegen welke prijs.....)

Concreet voor jou:
Die Cube's zijn zonder twijfel toffe fietsen, kan je niet mee mis doen. Enkel vind ik het gebrek aan naafdynamo jammer voor een commuter.
De race versie heeft een alfine 8 naaf, de pro een Nexus 8. Beide zijn goede naven, ik zou een lichte voorkeur hebben voor de Alfine, maar dat zou ik je beslissing niet laten bepalen. Voor het budget koop je even goed een goede set spatborden en bagagedrager. Dat is mijn inziens meer waard dan een iets lichtere naaf.

Ik heb dus de Hyde race, met Alfine 8. Voor aankoop heb ik ook de Editor getest, met Alfine 11 en die heeft inderdaad hetzelfde bereik met dus fijnere tussenstappen. Uitgerust met SKS Speedrocker spatbordjes en een Cube Acid bagagedrager is dat een fijne commuter voor een redelijke prijs (toendertijd 1000 euro, ben er wel voor naar NL gereden, bij 12gobiking).

De Deense Furie heeft een Canyon Commuter 5 met een 8-speed en Gates riem. Je merkt toch een beetje verschil tussen mijn fiets met dezelfde versnelling maar een ketting. Maar naar onderhoud en properheid toe is een riem wel een zaligheid.

Hier se, rennen met een wiel:

tumblr_mlhlm9t1tW1qiaxzfo1_250.gifv

in uw activiteitenprofiel moet je dat ook aanzetten.

Dus je kan kiezen om het bij "wielrennen" aan te zetten en bij "MTB" uit bijvoorbeeld. Misschien daar eens kijken?
Ja daar staan segmenten ook aan :(

Maar als ik het goed begrijp dan werkt dit wel gewoon bij u?
Dus je maakt een route op Strava, geeft enkele segmenten een ster daar, automatisch komt die route in uw connect, je verzend via de app de route naar de edge en start de route van uw edge waarna je gewoon de segmenten ziet eenmaal je in hun buurt komt?

Terug
Bovenaan