De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Thepack.cc in uw jersey!

The_Pack_Essentials_Case_Dark_Charcoal_Front-min-700x467.png.webp
Mijn god, waarom zou je dat gebruiken? Is toch ook enkel goed voor coffee rides, als je geen eten moet meenemen?
Allerminst om tegendraads te doen, maar dat is het mooiste (subtielste) zadeltasje dat ik al gezien heb. Iemand een idee welk het is?
Die specifieke geen idee, ik gebruik de Lezyne Road Caddy en zeer tevreden van.

Heb je al een koersfiets? Zoja, waarom ga je dan niet eens meer off-road met de gravel? Is toch een leuke afwisseling met weg fietsen?

Ik ga toch blij zijn met mijn gravel op die modderige winterwegen volgend jaar want met de koersfiets ben ik schijtebenauwd dan.
Men primaire fiets is een enduro mtb. Lang getwijfeld tussen koersfiets en gravel, dan toch gravel gegaan met het idee "dan kan ik ook eens een offroad stukje meepakken". Yeah, that ain't happening. Zeker in de omgeving waar ik woon is er eigenlijk niks te gravelen + deze fiets is echt bedoeld voor thuis buiten te rijden en te vetrekken, op verplaatsing heb ik mijn enduro al.

Welke hebt ge staan en hoe groot bent ge? Ik ben namelijk nog op zoek naar die ene N+1..
Canyon Grail CF SL 8 in XXL :')

We have failed :(
Als het je enige fiets is -> setje met koerswielen bijkopen
Als het niet je enige fiets is -> gebruiken als winterfiets / eens wat graveltochten doen
Zie antwoord op Straight_six.

Sterk afhankelijk van welke gravelfiets je hebt natuurlijk.
Maar als je daar meer baangerichte banden in steekt dan bolt dat vrij vlot over asfalt.
Het punt is ook dat je met een gravelfiets bewust gravel gaat opzoeken, en dus niet het gaat vermijden :p
En dat doe ik dus niet, daardoor besef ik dus wel dat ik beter een gewone wegfiets had gekocht.

Men primaire fiets is een enduro mtb. Lang getwijfeld tussen koersfiets en gravel, dan toch gravel gegaan met het idee "dan kan ik ook eens een offroad stukje meepakken". Yeah, that ain't happening. Zeker in de omgeving waar ik woon is er eigenlijk niks te gravelen + deze fiets is echt bedoeld voor thuis buiten te rijden en te vetrekken, op verplaatsing heb ik mijn enduro al.

Canyon Grail CF SL 8 in XXL :')

Zie antwoord op Straight_six.

En dat doe ik dus niet, daardoor besef ik dus wel dat ik beter een gewone wegfiets had gekocht.
Mja als je idd al een mtb hebt heb je al wat off-road fun natuurlijk. Dan zou ik idd wel een wegfiets doen.

Voidski, niet vergeten dat een koersfiets fameus kut kan zijn als ge eens een trottoir moet opspringen, eens niet oplet en in een put rijdt,...
Ik heb een koersfiets staan die een veelvoud van mijn grizl heeft gekost, maar ben vandaag met de grizl op 'gewone' banen gaan rijden.
Allemaal wat toegeeflijker. En dat die rit dan 3 per uur trager is? Who cares :shy:

Wij hebben ook een maat die enkel een grail heeft en met ons meerijdt als we met de koersfiets gaan rijden, zo een grote handicap is dat allemaal niet. Uiteraard snap ik wel de 'goesting' voor een koersfiets, de snelheid en het vinnigere gedrag is ook leuk

Wat 100% duidelijk is in deze thread, is dat marketing werkt :)
Een gravelfiets kopen omdat je dan beter van een stoeprand kunt rijden :crazy:

Met een racefiets en een enduro zit je aan beide uitersten van het spectrum.
Een gravel kan dan volgens mij nogal als vlees noch vis aanvoelen.

Ik wil het bestaansrecht van een gravelfiets niet ontkennen, maar als je niet graag op de niet technisch off road stukken rijdt, is een koersfiets toch een veel betere aanvulling dan een gravelaar?

Moest er bij mij een gravel in huis komen dan zal het ook eerder een slecht weer fiets zijn. Voor de maanden november tot maart, vaste spatborden er op, proper blijven, geen probleem als het snachts geregend heeft en overal wat nat ligt. Alleen is de vraag hoe vaak ik die zou gebruiken. Bij kans op regen en 5 graden kruip ik wel de rollen op, dat is de realiteit. Als ik hem heb zou ik daar in de zomer uiteraard ook weleens mee buiten komen.
Aleja, binnen dit en 2 jaar heb ik een gravel. Zit nog in de n+1 ontkenningsfase.

Wat 100% duidelijk is in deze thread, is dat marketing werkt :)
Een gravelfiets kopen omdat je dan beter van een stoeprand kunt rijden :crazy:

Niet dat ik mij moet verdedigen, maar ik heb een tijdje woonwerk gedaan naar Brussel en met de koersfiets stond ik belachelijk veel plat door op trottoirs te moeten rijden. Ook in de winter op natte jaagpaden reed ik veel lek. Heb ik allemaal niet voor nu, die fiets kan tegen een stoot.

gho, ik denk wel dat ik mijn gravel nu gewoon ga bijhouden. Ik ken mezelf toch en wil na x-aantal jaar toch iets nieuw, dus dan herbekijk ik de situatie gewoon. In het slechtste geval leg ik er nu gewoon een tweede wielset op zoals hier al gezegd.

Niet dat ik mij moet verdedigen, maar ik heb een tijdje woonwerk gedaan naar Brussel en met de koersfiets stond ik belachelijk veel plat door op trottoirs te moeten rijden. Ook in de winter op natte jaagpaden reed ik veel lek. Heb ik allemaal niet voor nu, die fiets kan tegen een stoot.
Ok, maar dat is als pendelfiets. Dat is toch een volledig andere use case dan als vrijetijdsfiets?

Ik heb geen koersfiets, nooit gehad. Wel mtb's en sinds een jaar ook een gravelfiets. Die gravel is ideaal om er gewoon op uit te trekken, over eender welke ondergrond (alleen als het echt vettig ligt kom ik in de problemen met de bandjes die er op kunnen, clearance speelt me daar parten)... Ik ga niet over jaagpaden liggen jakkeren en zo, dat boeit me weinig, en als ik een onverhard pad zie heb ik sowieso de neiging om het te nemen.
én ik gebruik hem op de smarttrainer. Voor mij dus wel degelijk een meerwaarde.

Maar een grail is toch al wat meer 'tussenin' en meer gericht op stukken asfalt dan een 'gemiddelde gravel fiets'?
Als je daar 28mm banden oplegt gaat die toch niet zo enorm hard verschillen van een (endurance) wegfiets?

Ik wil het bestaansrecht van een gravelfiets niet ontkennen, maar als je niet graag op de niet technisch off road stukken rijdt, is een koersfiets toch een veel betere aanvulling dan een gravelaar?

Ligt er echt gewoon aan wat je wilt doen.
Een gravelbike is in feite gewoon een endurance koersfiets. Door de band is de totale fiets iets zwaarder omdat ze net iets steviger gebouwd zijn.
Maar een gravelfiets kan je veel breder inzetten, zo kan je op uw grail perfect GP5000's leggen en gewoon vlot over asfalt gaan denderen. En leg je er morgen dikke cinturato's op dan bol je zonder moeite over gravel en onverhard.
Hij zal nooit zo scherp aanvoelen of zo snel zijn als een echte volbloed racefiets. En ook zal hij nooit zulke technische stroken kunnen afleggen zoals een fully.
Maar met uw maten maak je het gewichts en aerodynamisch nadeel goed door betere fysiek. En hoeveel heel technische stroken liggen er in uw buurt.

Wat vinden we hier van ongevraagde wieltjeszuigers?

Gisteren schone tocht gedaan en een paar keer zo'n tiep gehad die in mijn wiel ging hangen voor 5+km terwijl ik ze initieel wel met ruim 5-8km/u extra voorbij stak.

Op zich zou ik er geen probleem mee hebben maar met al die takken op de baan ben ik er toch minder fan van. En al helemaal als het ongevraagd gebeurt zonder even te laten weten dat ze vlak achter u komen rijden.

Dat gezegd zijnde kijk ik wel enorm uit naar de lente. Circa 3u gereden aan 240w gemiddeld op het vlakke, das genieten en belooft een schoon jaar. :clap:
ghoja vind ik zelf niet zo erg. Ik merk dat ik er precies ook wel iets vlugger van ga rijden. Volgens mij scheelt dat precies toch ook wel iets met de wind als er 1 achter je zit.

Ik doe het ook wel soms, maar pak dan ook wel regelmatig eens over. Zo eens een heel eind mooi met 3 rond gedraaid tegen wind. 1x was er wel zo 1 die met windkracht 4 op kop aan 32 zat te knallen, daarvan kon ik nog net het wiel houden, maar overpakken zat er wel totaal niet in want ik geraakte er zelfs niet over.
Heb hem achteraf op strava eens bedankt en gezegd dat overpakken er niet in zat :D

Ook al eens een paar knappe triathletes in mijn wiel gehad, heb dan wel wat extra mijn best gedaan om hen uit de wind te houden :D

Terug
Bovenaan