De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nee, ik ga naar een merkgarage met dat merk maar dat ik daar niet gekocht heb.

Mijn vrouw doet de administratie in een officiële Renault garage en daar komt vanalles langs van merken.
Dat zie je niet heel vaak nochtans.
Meestal is het enkel maar het eigen merk en eventueel de wagens vanuit de groep. Zo deed onze Seat dealer ook gewoon wagens uit de VAG groep. Materiaal en know-how is hetzelfde.
Maar je hebt ook gewoon nog legio onafhankelijke garages die aan alles werken. Maar je hebt ook nog semi-onafhankelijke die wel nog een bepaald merk verkopen. Werken aan alles maar verkopen dan bijvoorbeeld wel Peugeot ofzo.
Of wat je ook ziet is dat de verkoop en het onderhoudsdeel twee aparte entiteiten zijn, maar wel gewoon op dezelfde locatie.

Over canyon, je zal altijd wel mensen vinden die eraan gaan werken hoor. Uiteindelijk werk je aan een Shimano, sram of campa groep. Op welk merk frame dat juist hangt doet weinig ter zake. Veel zaken zijn ook gewoon gestandaardiseerd.
Dus weinig zorgen over maken.
De les in deze is vooral, iets wat we in feite als langer wisten, Leuven is een kutdorp waar je echt niks te zoeken hebt als je geen student bent. En zelfs dan nog.

Nee, ik ga naar een merkgarage met dat merk maar dat ik daar niet gekocht heb.

Mijn vrouw doet de administratie in een officiële Renault garage en daar komt vanalles langs van merken.
Ik wil gerust mijn simpele Citroën eens voorrijden bij de garages hier op de steenweg. Benieuwd of ze me bij Landrover en BMW binnen laten, en vooral aan welke prijs.

Zoals @MrKend54l zegt gaat dat uiteindelijk ook om je tijd nuttig te besteden. Een koplamp vervangen bij een auto die je dagelijks ziet passeren is toch een veel simpelere klus als dat plots iemand met een Tesla binnenrolt.

Leuven is inderdaad wel een stad vol afgestudeerden die te goed zijn om hun handen vuil te maken. Ik zag vorige week op de regionale zender nog dat 56% procent van de ondernemingen die personeel zoekt deze momenteel niet vind. (als is dat ook gewoon een nationaal probleem).
Het is zo kort door de bocht om te roepen dat winkels die geen canyon aannemen wel failliet zullen gaan of ze zwart maken om hun keuze bij gebrek aan personeel.

Ik ben van het Mechelse, de grootste daar is Chamizo, die pushten hard voor een Trek, alhoewel ze ook Giant en Cannondale verdelen...
En een handige Harry ben ik niet, het uitvoeren zal wel lukken, de vraag is of het naar behoren is, dan laat ik het liever over aan een vakman.

Ik ben van het Mechelse, de grootste daar is Chamizo, die pushten hard voor een Trek, alhoewel ze ook Giant en Cannondale verdelen...
En een handige Harry ben ik niet, het uitvoeren zal wel lukken, de vraag is of het naar behoren is, dan laat ik het liever over aan een vakman.
Ik zou mijn onderhoud sowieso niet laten afhangen van die winkel. Ik heb 2 fietsen van ginder (stadsfiets en gravel) en dan nog is de service op zijn best matig. Kan je al evengoed een Canyon kopen.

Als je van het Mechelse bent, kan je gemakkelijk uw fiets gaan binnensteken bij Canyon hé.
Ik ben ook van het Mechelse(eerder de noordkant), en voor mij is dat 35 minuten rijden.

Misschien dat ik een open deur intrap.
Maar voor de standaardzaken gaat een canyon service center u echt niet beter kunnen helpen hoor.
En als je echt iets specifiek hebt hoeveel moeite is het dan om eens naar een service center te rijden en 50€ benzine op te rijden? Als je dat 10x moet doen ben je nog maar 500€ kwijt, dan doe je nog winst met je canyon tegenover een trek of noem maar op.

Misschien dat ik een open deur intrap.
Maar voor de standaardzaken gaat een canyon service center u echt niet beter kunnen helpen hoor.
En als je echt iets specifiek hebt hoeveel moeite is het dan om eens naar een service center te rijden en 50€ benzine op te rijden? Als je dat 10x moet doen ben je nog maar 500€ kwijt, dan doe je nog winst met je canyon tegenover een trek of noem maar op.
Goh, de gemoedsrust kan ook iets zijn he. Ik heb tot nu toe 2 fietsen online gekocht, telkens omdat ik er niet teveel geld aan wou uitgeven maar toch prijs/kwaliteit iets wou (Gravelbike en koersfiets, beiden €1000, met de koersfiets rijd ik nog altijd rond). Voor de upgrade van mijn gravelfiets wou ik de 'perfecte' fiets, en uitgebreid testen was voor mij simpelweg een must. Uiteindelijk, met heel veel geluk, ergens het model gevonden dat ik wou testen (in wat vermoedelijk mijn maat was). Ik heb die met plezier uiteindelijk in die winkel gekocht.

Ik ken genoeg mensen die bij hun lokale winkel kopen gewoon voor de service. Lang niet iedereen houdt zich bezig met fietstechniek, en dan is het makkelijk om hem gewoon bij de verkoper binnen te steken waar je toch ietwat een band mee hebt. Ik heb 1 winkel hier in het Gentse waar ik al een aantal fietsen heb gekocht (4, om exact te zijn), die man helpt mij met plezier verder als ik eens wil sleutelen met zijn ervaring of met wat onderdelen.
Persoonlijk zou ik ook geen zin hebben om €50 nafte te verrijden om mijn fiets te gaan binnensteken. Buiten het feit dat ik het schijt heb aan rondrijden met de auto in Vlaanderen, krijg ik zoiets heel moeilijk ingepland (gezinsleven).
Je moet wel bij de 'goeie' winkel kopen natuurlijk. Ik ken de meeste fietsenwinkels in het Gentse wel ondertussen, en sommige bieden wel echt goede service, en kom ik ook graag.

Goh, de gemoedsrust kan ook iets zijn he. Ik heb tot nu toe 2 fietsen online gekocht, telkens omdat ik er niet teveel geld aan wou uitgeven maar toch prijs/kwaliteit iets wou (Gravelbike en koersfiets, beiden €1000, met de koersfiets rijd ik nog altijd rond). Voor de upgrade van mijn gravelfiets wou ik de 'perfecte' fiets, en uitgebreid testen was voor mij simpelweg een must. Uiteindelijk, met heel veel geluk, ergens het model gevonden dat ik wou testen (in wat vermoedelijk mijn maat was). Ik heb die met plezier uiteindelijk in die winkel gekocht.

Ik ken genoeg mensen die bij hun lokale winkel kopen gewoon voor de service. Lang niet iedereen houdt zich bezig met fietstechniek, en dan is het makkelijk om hem gewoon bij de verkoper binnen te steken waar je toch ietwat een band mee hebt. Ik heb 1 winkel hier in het Gentse waar ik al een aantal fietsen heb gekocht (4, om exact te zijn), die man helpt mij met plezier verder als ik eens wil sleutelen met zijn ervaring of met wat onderdelen.
Persoonlijk zou ik ook geen zin hebben om €50 nafte te verrijden om mijn fiets te gaan binnensteken. Buiten het feit dat ik het schijt heb aan rondrijden met de auto in Vlaanderen, krijg ik zoiets heel moeilijk ingepland (gezinsleven).
Je moet wel bij de 'goeie' winkel kopen natuurlijk. Ik ken de meeste fietsenwinkels in het Gentse wel ondertussen, en sommige bieden wel echt goede service, en kom ik ook graag.
Het punt lijkt mij vooral dat je geen schrik moet hebben om een canyon te kopen.
En dat als je wat honderden euro’s wilt uitsparen het er misschien ook bijhoort dat je voor een specifiek onderhoud iets verder zult moeten rijden.

Maar begrijp me niet verkeerd, canyon heeft allesbehalve de beste fietsen noch de mooiste.
Ze blinken vooral uit in prijs/ kwaliteit. Als je zuiver daar naar kijkt dan kan je er niet omheen.
Maar gelukkig kijkt niet iedereen daar naar want anders verkocht specialized, pinarello, Merckx, Ridley en de andere merken die gewoon te veel vragen voor de fiets die ze u leveren geen enkele fiets meer.

Wat ik mij onlangs afvroeg. Zouden er nog mensen om een Museeuw rondrijden? Of zijn ze allemaal al door hun vlascarbon gezakt?

Het punt lijkt mij vooral dat je geen schrik moet hebben om een canyon te kopen.
En dat als je wat honderden euro’s wilt uitsparen het er misschien ook bijhoort dat je voor een specifiek onderhoud iets verder zult moeten rijden.

Maar begrijp me niet verkeerd, canyon heeft allesbehalve de beste fietsen noch de mooiste.
Ze blinken vooral uit in prijs/ kwaliteit. Als je zuiver daar naar kijkt dan kan je er niet omheen.
Maar gelukkig kijkt niet iedereen daar naar want anders verkocht specialized, pinarello, Merckx, Ridley en de andere merken die gewoon te veel vragen voor de fiets die ze u leveren geen enkele fiets meer.

Wat ik mij onlangs afvroeg. Zouden er nog mensen om een Museeuw rondrijden? Of zijn ze allemaal al door hun vlascarbon gezakt?
Je gaat mij niet horen zeggen dat Canyon wél de beste fietsen maakt, maar zelfs los van het grote prijsverschil zijn ze ook gewoon erg goed.

Kijk maar eens naar de Addict 10 met Rival Etap die gedeeld werd gisteren, prachtige fiets, maar met dezelfde afmontage (en €400 goedkoper) weegt een Ultimate gewoon 700 gram minder.

Als je de meerprijs die je moet betalen om de Addict op het Ultimate gewicht te krijgen, kan investeren in een Ultimate heb je finaal voor hetzelfde geld óf een veel betere afmontage, óf veel betere wielen óf… komt terug neer op prijs/kwaliteit/value, maar dat is gewoon logisch. Een Dogma van 10.000 euro zal beter zijn dan een Ultimate van 3.000 euro.

Op wat kan je een fiets waarderen hé. Wat maakt een fiets “beter” dan een andere. Mijn Endurace is vgl. met mijn Emonda veel comfortabeler, stijver, heeft veeeeeel betere lak, heeft veeeel betere toleranties in het frame. En is waanzinnig veel goedkoper. Vergeleken met een Ultimate is een Emonda dan ook even obees als Margriet Hermans in 1985.

Is een Ultimate betere bang for buck dan een Emonda? Absoluut.
Is een Ultimate een betere fiets dan een Emonda, los van wat ze kosten? Voor mij, absoluut.

Canyon zijn echt wel topfietsen, ook als je de prijs/kwaliteit buiten beschouwing laat. Vooral qua gewicht dan als je een midrange fiets zoekt of zelfs een beetje lager.

Ik vind het jammer genoeg wel geen mooie fietsen.

Je gaat mij niet horen zeggen dat Canyon wél de beste fietsen maakt, maar zelfs los van het grote prijsverschil zijn ze ook gewoon erg goed.

Kijk maar eens naar de Addict 10 met Rival Etap die gedeeld werd gisteren, prachtige fiets, maar met dezelfde afmontage (en €400 goedkoper) weegt een Ultimate gewoon 700 gram minder.

Als je de meerprijs die je moet betalen om de Addict op het Ultimate gewicht te krijgen, kan investeren in een Ultimate heb je finaal voor hetzelfde geld óf een veel betere afmontage, óf veel betere wielen óf… komt terug neer op prijs/kwaliteit/value, maar dat is gewoon logisch. Een Dogma van 10.000 euro zal beter zijn dan een Ultimate van 3.000 euro.

Op wat kan je een fiets waarderen hé. Wat maakt een fiets “beter” dan een andere. Mijn Endurace is vgl. met mijn Emonda veel comfortabeler, stijver, heeft veeeeeel betere lak, heeft veeeel betere toleranties in het frame. En is waanzinnig veel goedkoper. Vergeleken met een Ultimate is een Emonda dan ook even obees als Margriet Hermans in 1985.

Is een Ultimate betere bang for buck dan een Emonda? Absoluut.
Is een Ultimate een betere fiets dan een Emonda, los van wat ze kosten? Voor mij, absoluut.
Nu neem je er ook wel een fietsje uit, de emonda SL :P zelfs obees voor super aerofiets normen, en dat is dan een lichte klimfiets.
De SLR is dan wel weer gewoon een verderlichte fiets.

Over het algemeen scoren canyon fietsen echt wel super goed. Ik denk dat dat de aeroad zo een beetje bij de beste comfortabele aerofietsen is die je kan kopen. Die tegelijk ook nog eens heel licht is.
Hun grail en grizl, denk dat we gerust mogen zeggen dat deze ook bij de top behoren.

In het segment ultimate en endurance misschien iets minder, maar goed ja.

Ik steek nu mijn fiets binnen bij een kleine zelfstandige die les gaf/geeft en denk voor dt swisse gewerkt heeft.
Maar verkoopt nu ook wel fietsen maar minder bekende merken om zo onderscheid te maken (denk ik).

Vroeger was hij op 2km van mijn deur, nu 10 (hij is verhuisd). Is idd hoogstens 1 keer / jaar (ontvluchten remmen doe ik zelf niet) of voor speciale zaken (wiel spaken bv)

Vanmorgen eerste wegritje sinds half jaar later ongeveer. Na te vlotte start goed hersteld en net geen 60 gereden met 27km gemiddeld (vlak)

woensdag fiets binnen gedaan waar ik nog nooit heb binnen gedaan en die heeft het gewoon gemaakt hoor! Was vrijdag al klaar nieuw derailleur kabels en stuurlint prima service en die winkel verkoopt cube/cervelo's mijn fiets was een ridley

Vaak is de combinatie carbon + 105 aan te raden. Voor Ultegra ga je toch wel wat moeten neerleggen.

Gezien je bikefit laten doen hebt, lijkt het mij dat je het wel lange tijd wil doen. In dat geval zou ik aluminium frames links laten liggen imo.

Edit: als eerste fiets weet ik wel niet of Canyon aan te raden valt, tenzij je dichtbij service center woont? Zo niet, zou ik een ander merk kiezen zodat je met een gerust hart uw onderhoud en stukken bij lokale FM kan laten doen.
Waarom alu frames skippen? Zijn die kwalitatief zoveel minder dan carbon?

Waarom alu frames skippen? Zijn die kwalitatief zoveel minder dan carbon?
Carbon is toch wel veel leuker rijden dan alu. Vooral op een wegfiets. De keren dat ik mijn alu bmc vervloekt heb.

Dat was echt een onding en ik heb me er ook nooit zeker op gevoeld. Geen idee wat, maar er klopte iets niet aan die fiets. En dat is dan een alu fiets van 1700€ met goedkope shimano wielen en een mix 105 met cheapass crank.

Voor 700€ minder had ik in die tijd een alu canyon met volledige 105 en deftige wielen. Heb ik me altijd beklaagd.

Mijn grizl zal wel een alu zijn maar carbon zadelpen en voorvork icm brede banden gaan wel comfortabel zijn hoop ik. Het grappige is dat die grizl met moeite 1 kg zwaarder is dan die alu bmc met shimano 105.

woensdag fiets binnen gedaan waar ik nog nooit heb binnen gedaan en die heeft het gewoon gemaakt hoor! Was vrijdag al klaar nieuw derailleur kabels en stuurlint prima service en die winkel verkoopt cube/cervelo's mijn fiets was een ridley

Maar een Ridley kan je wel in de winkel kopen. Canyon zet de fietsenwinkels buitenspel om zo een scherpere prijs te bekomen. Dat zal voor sommige fietsenwinkels toch wel een verschil maken.

Dat zal voor sommige fietsenwinkels toch wel een verschil maken.
De marges op verkoop van fietsen voor een fietsenwinkel zijn echt marginaal. Ze halen vooral hun winst uit de verkoop van onderdelen/accesoires en van onderhoud. Of ze vragen meer geld voor hun fietsen dan de concurrentie, met als compensatie een "bovengemiddelde service".

Terug
Bovenaan