De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De marges op verkoop van fietsen voor een fietsenwinkel zijn echt marginaal. Ze halen vooral hun winst uit de verkoop van onderdelen/accesoires en van onderhoud. Of ze vragen meer geld voor hun fietsen dan de concurrentie, met als compensatie een "bovengemiddelde service".
Wat is marginaal? Is al zeker meer dan 10% hoor

Vergeleken met de winst die ze draaien uit de verkoop van kleine truut en herstellingen. Zeker als je dan nog "de kosten" voor in rekening brengt (voornamelijk vloeroppervlakte).
Tov hun kost is iets anders maar 10% (en het is meer) op een fiets is tegenwoordig al snel +250 euro :p

Probleem is dat ze zelfs geen fietsen hebben om te verkopen.
Heb gehoord dat zelfs WT profs geen fiets krijgen voor nevenactiviteiten (zoals beachrace)

@straight_six zijn voorbeeld is dan ook van een heel duur merk (BMC).
Pak je iets schappelijkere merken qua aluminium, reken dan dat je bij FM nog wat bij kan pingelen/korting en een canyon is amper goedkoper.

@straight_six zijn voorbeeld is dan ook van een heel duur merk (BMC).
Pak je iets schappelijkere merken qua aluminium, reken dan dat je bij FM nog wat bij kan pingelen/korting en een canyon is amper goedkoper.
Veel geluk zou ik zeggen
Vs

Je kan aan die fietsmaker vragen 30% van zijn prijs af te doen ja. Maar dat gaat hij dus nooit doen natuurlijk.
Plus dan zwijg ik nog over het feit dat die trek een kilo meer weegt.

Amai, serieuze stappen gezet met hun lasnaden ook! Bij de vorige Endurace en bij uitbreiding alle aluminium Canyons, was dat toch niet zo heel erg netjes

En euhm, bonne chance met afpingelen op een fiets waar er 100 man op zit te wachten.

Veel geluk zou ik zeggen
Vs

Je kan aan die fietsmaker vragen 30% van zijn prijs af te doen ja. Maar dat gaat hij dus nooit doen natuurlijk.
Plus dan zwijg ik nog over het feit dat die trek een kilo meer weegt.
Vervang 'bmc' door trek ;)

Al heeft mijn alu-trek mtb wel effectief 20% minder gekost dan de officiële prijs :p
Dan zit je aan 1400 euro en dus goedkoper dan uw canyon (want daar heb je nog + transport)

Amai, serieuze stappen gezet met hun lasnaden ook! Bij de vorige Endurace en bij uitbreiding alle aluminium Canyons, was dat toch niet zo heel erg netjes

En euhm, bonne chance met afpingelen op een fiets waar er 100 man op zit te wachten.
Heb 10% op mijn Cannondale :unsure:

Maar goed bij Scott vond ik geen enkele die het wou

Laatst bewerkt:
Hoe belangrijk zijn wielen/banden? Ik lees dat er vaak OEM exemplaren op nieuwe fietsen worden geleverd, en die fulcrums van Canyon krijgen toch wel slechte commentaar, als ik het opzoek

Hoe belangrijk zijn wielen/banden? Ik lees dat er vaak OEM exemplaren op nieuwe fietsen worden geleverd, en die fulcrums van Canyon krijgen toch wel slechte commentaar, als ik het opzoek
De meeste OEM wielen zijn basic basic. Hoe duurder de fiets, hoe groter het contrast is.

Fietsen van €1500 krijgen Mavic Aksiums van €200, maar het is niet ongebruikelijk dat diezelfde wielen ook standaard gemonteerd worden op een fiets van €4000.

Canyon is daar eigenlijk wel een uitzondering op, die Aksiums zullen ze ook wel monteren in het lage segment, maar van zodra je naar duurdere fietsen gaat krijg je vaak ook echt topwielen (zoals Reynolds AR van €1500 op een fiets van €5000).

De meeste OEM wielen zijn basic basic. Hoe duurder de fiets, hoe groter het contrast is.

Fietsen van €1500 krijgen Mavic Aksiums van €200, maar het is niet ongebruikelijk dat diezelfde wielen ook standaard gemonteerd worden op een fiets van €4000.

Canyon is daar eigenlijk wel een uitzondering op, die Aksiums zullen ze ook wel monteren in het lage segment, maar van zodra je naar duurdere fietsen gaat krijg je vaak ook echt topwielen (zoals Reynolds AR van €1500 op een fiets van €5000).
Veel users kijken hier naar Canyon alsof het de Heilige Graal is, maar is dit niet een béétje overtrokken?
Nu lijkt het alsof je zegt dat je bij alle merken behalve Canyon fietsen van +3K kan terugvinden waar ze wielen van sub 300euro onder hebben gestoken - niet letterlijk die cijfers maar je begrijpt wat ik bedoel. :p

Nee, natuurlijk niet. Maar wat je wel vaak ziet is dat andere A-merken een duurdere fiets leveren met slechtere afmontage (ik spreek over groepsets met bepaalde onderdelen uitgewisseld voor goedkopere/mindere componenten) en/of goedkopere wielen dan Canyon levert. Zelfs hun "net boven de absolute instap-modellen" komen erg vaak met DT-Swiss 1800 wielen, die niet schitterend zijn, maar wel mijlenver staan boven de gemiddelde Mavic of Fulcrum of "no-name inhouse loops" waar andere merken mee afkomen.

Nee, natuurlijk niet. Maar wat je wel vaak ziet is dat andere A-merken een duurdere fiets leveren met slechtere afmontage (ik spreek over groepsets met bepaalde onderdelen uitgewisseld voor goedkopere/mindere componenten) en/of goedkopere wielen dan Canyon levert. Zelfs hun "net boven de absolute instap-modellen" komen erg vaak met DT-Swiss 1800 wielen, die niet schitterend zijn, maar wel mijlenver staan boven de gemiddelde Mavic of Fulcrum of "no-name inhouse loops" waar andere merken mee afkomen.
Ik heb eens even wat fietsen rap rap vergeleken met de Canyon, binnen hetzelfde prijssegment, en je hebt gelijk. Al zijn die verschillen IMO redelijk marginaal voor de gewone wielertoerist -vergelijkbaar met 105 vs Ultegra - maar het klopt zeker wel dat je bij Canyon beter af ben. Dat wist ik niet.

Ik heb eens even wat fietsen rap rap vergeleken met de Canyon, binnen hetzelfde prijssegment, en je hebt gelijk. Al zijn die verschillen IMO redelijk marginaal voor de gewone wielertoerist -vergelijkbaar met 105 vs Ultegra - maar het klopt zeker wel dat je bij Canyon beter af ben. Dat wist ik niet.
Is ook logisch hé... zij cutten de middle man volledig uit en wat pakt een fietsenmaker op een nieuwe fiets? Als dat zelfs maar 10% is, wat mij weinig lijkt, dan kom je snel aan redelijke bedragen. Ge spreekt snel over een paar honderd(en) euro's in het midden segment, als die euro's integraal in de fiets gaan creër je wel een pak extra value voor je eindklant.

* Canyon moet geen winkelpersoneel betalen om hun klanten uitleg te geven over hun potentiële aankoop. De website doet dat voor hen, het enige wat ze moeten hebben is een minimale helpdesk voor vragen.
* Canyon heeft eigenlijk geen transportkosten op hun afgewerkte producten. Die rekenen ze namelijk gewoon door naar de klant, andere fabrikanten doen dat uiteindelijk ook maar daar zit het in de fietsprijs... als je in de winkel een fiets van €3k koopt, betaal je 3k. Als je bij Canyon een fiets koopt van €3k betaal je €3060 euro (bike guard + transport). €60 lijkt niet veel, maar op €3k is dat 2%. Als je weet dat er in veel grote bedrijven op nettowinsten van 5% gemikt wordt (en dat die vaker niet dat wel worden gehaald) dan weet je ook dat 2% HUGE is.
* Canyon werkt niet op maat. Niet kijken welk stuk op welke fiets moet komen dus. Gewoon 50 frames op "den band" en overal hetzelfde op zonder veel nadenken. Combineer dat met het feit dat zij ook nog eens zeer hoge volumes draaien ondertussen en ook daar zit een duidelijk besparing. En dan moet je nog rekenen dat iemand die 5000 Ultegra's verzet op een jaar die waarschijnlijk goedkoper zal inkopen dat iemand die er maar 1000 verzet...

Al die indiviuele zaken op zich maken misschien geen enorm verschil maar tel al die zaken op bij elkaar en reken dat ook de andere fabrikanten geen VZW's zijn en dan is het eigenlijk vrij logisch dat ze prijs/kwaliteit onklopbaar zijn t.o.v. niet online merken.

Het zou interessant zijn om eens de verkochte volumes te zien van de verschillende fietsmerken.
Canyon moet ondertussen toch echt al een mooi marktaandeel opgebouwd hebben in België.

Het zou interessant zijn om eens de verkochte volumes te zien van de verschillende fietsmerken.
Canyon moet ondertussen toch echt al een mooi marktaandeel opgebouwd hebben in België.
Canyon is naar mijn gevoel (riant) marktleider in België. Ik kan geen enkel merk bedenken dat je zoveel ziet rijden. Kan natuurlijk confirmation bias zijn...

Die info moet volgens mij wel ergens beschikbaar zijn, niet voor België op zich maar toch voor globale volumes. Ik ga er vanuit dat units toch worden opgenomen in een jaarverslag.

Canyon is naar mijn gevoel (riant) marktleider in België. Ik kan geen enkel merk bedenken dat je zoveel ziet rijden. Kan natuurlijk confirmation bias zijn...
Is inderdaad confirmation bias.
Ik denk dat het zeer moeilijk om te pinpointen wie de marktleider precies in: neem je bijvoorbeeld ook mountainbikes mee in dat verhaal?

De fysieke handelaar staat nog steeds in voor +50% van de verkoop. Minder dan de helft loopt dan via de zogenaamde multichannels, waar de website van Canyon slechts een klein deel van uitmaakt.

Ik denk dat dus eerder merken à la Ridley en Trek eerder zijn terug te vinden zijn bovenaan de rangschikking van het marktaandeel.

Al kan het perfect zo zijn dat de Canyonbestuurder meer liefhebber is en dus effectief meer te zien is op de baan! ;-)

Ik zie toch ook zeer veel Specialized en Trek.

Ik rij zelf al bijna 10 jaar met Canyon, en hun marktaandeel is duidelijk gegroeid, maar gevoelsmatig kom ik toch nog steeds meer Specialized en Trek tegen dan Canyon bvb.

Terug
Bovenaan