De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Trek eerder zijn terug te vinden zijn bovenaan de rangschikking van het marktaandeel.
Gezien TREK ook hybrides & stadsfietsen heeft, gaan die waarschijnlijk wel marktleider zijn in België qua fietsen (in de brede vorm). Ik moet de eerste Canyon Roadlite, Pathlite of Commuter in het wild nog zien.

Bij ons zie ik ook niet echt veel canyons. Veel Italiaanse merken zoals de Rosa, pinarello, Bianchi doordat we hier een FM hebben die wel een heel goeie naam heeft en sponsor is van verschillende toeristenclubs. En dan ook veel cube en Trek omdat dat dan de 2de grootste fm is van de streek die deze merken verdeelt.

En ik merk dat veel mensen in onze club denken dat je een canyon volledig zelf moet samen steken en daarom geen canyon durven kopen.

Terwijl iedereen wel een voorwiel, zadelpen en stuur kan monteren maar die denken dat je heel die groep enal zelf moet monteren.

Is inderdaad confirmation bias.
Ik denk dat het zeer moeilijk om te pinpointen wie de marktleider precies in: neem je bijvoorbeeld ook mountainbikes mee in dat verhaal?

De fysieke handelaar staat nog steeds in voor +50% van de verkoop. Minder dan de helft loopt dan via de zogenaamde multichannels, waar de website van Canyon slechts een klein deel van uitmaakt.

Ik denk dat dus eerder merken à la Ridley en Trek eerder zijn terug te vinden zijn bovenaan de rangschikking van het marktaandeel.

Al kan het perfect zo zijn dat de Canyonbestuurder meer liefhebber is en dus effectief meer te zien is op de baan! ;-)
Ik heb het wel specifiek op racefietsen omdat ik in de rest ook gewoon niet zo thuis ben. Puur gevoelsmatig denk ik dat Canyon in het MTB wereldje (in België bedoel ik dan) veel minder vertegenwoordigd is. De volkswijsheid luid dat een MTB veel meer onderhoud nodig heeft en dan gaan mensen toch nog sneller naar de lokale fietsenboer denk ik.

Ik kan mij goed voorstellen dat fysieke handelaars nog steeds 50%+ verkopen maar er zijn dan ook gigantisch veel merken die zij verdelen. Je hebt sowieso al een hele reeks grote merken (de WT merken zal ik maar zeggen) maar daarnaast heb je ook nog een heel pak meer kleine merkjes (genre Museeuw, Thompson, ProRace en noem maar op) Die 50%+ wordt dus onder een gigantisch aantal merken verdeeld. En ok, er zullen ook nog een pak fietsen van Trek en Scott etc online verkocht worden via grote retailers als Mantel maar van de échte internet only merken heeft Canyon volgens mij wel het overgrote deel van de markt in handen denk ik. Hoe vaak zie je iemand op bv een Rose rondrijden?

Als je alle fietstypes op een hoop smijt komt Canyon misschien zelfs niet in de top 10 terecht maar in het racefiets en zelfs in gravelsegment? Ik denk dat ze afgetekend marktleider zijn in België... eigenlijk zou je zo op een gemiddelde toertocht eens aan de start moeten gaan tellen, dat geeft wrs wel een vrij goed beeld. :tongue:

OF: zoals jij zegt, doen Canyonrijders misschien veel meer kilometers dan pakweg de gemiddelde Ridley rijder waardoor je op dat gebied een soort confirmation bias krijgt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat veel afhangt van de kwaliteit van de fietsenmakers in het dorp.
Waar ik ben opgegroeid hadden we een top fietsenmaker die echt fan was van Scott. Half het dorp reed rond met Scott en een paar enkelingen met een D2C merk zoals Canyon of Commencal.
Waar ik nu woon is er niet echt een fietsenmaker waar mensen echt laaiend enthousiast over zijn, gevolg is dus dat er hier een grote hoeveelheid aan Canyons rondrijden. Iedere zaterdagochtend vertrekt er hier een groep fietsers op het marktplein, hebben een shirt aan waar de lokale fietsenmaker op staat, maar toch rijdt minstens 80% van die groep rond op Canyons.

Qua mtb's zie je op vlaamse toertochten toch niet zo veel canyons heb ik de indruk. Heel veel cube's en specialized...
Inderdaad. Het zal ook wat afhankelijk zijn van regio tot regio. Moest ik een top 3 maken qua merken die ik op TT's zie dan is het Scott, Trek, Cube. Sparks zie je hier echt massaal rondrijden.

Ik blijf er bij dat wanneer canyon in elke provincie een servicepunt neerpoot, waar je ook wat fietsen kan zien en passen qua maat, dat ze een pak meer fietsen zouden verkopen. Gewoon de prijzen van hun fietsen met 5% omhoog trekken om dat te bekostigen, dan blijven ze prijs/kwaliteit nog steeds erg interessant.

Al kan het perfect zo zijn dat de Canyonbestuurder meer liefhebber is en dus effectief meer te zien is op de baan! ;-)

Hoe vreemd dat ook klinkt, ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit.

Er zijn volgens mij bijzonder weinig mensen die een Canyon kopen als eerste fiets. De (onterechte) vrees dat je hem volledig in elkaar moet steken, dat je hem niet kan uitproberen en geen advies krijgt, zorgt ervoor dat nieuwkomers in de sport veeleer naar een lokale fietsenwinkel zullen stappen.

Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat de mensen die wél een Canyon kopen, vaak mensen zijn met ervaring, en die dus daadwerkelijk (vaak) fietsen.

De Cubes die worden aangekocht in een winkel zoals AS Adventure en na 5 jaar worden verkocht met nog geen 2000 km op de teller, wil ik geen eten geven. Verkoopcijfers en "aantal keer dat je een merk ziet" zijn wel gerelateerd, maar er spelen toch nog veel factoren mee.

Mijn persoonlijke gevoel: op een veldtoertocht zie ik nauwelijks Canyon, terwijl Cube, Specialized en Trek heel sterk vertegenwoordigd zijn. Op de weg zie ik al méér Canyon, maar toch een pak minder dan Trek, Cannondale, Specialized en Ridley.

Inderdaad. Het zal ook wat afhankelijk zijn van regio tot regio. Moest ik een top 3 maken qua merken die ik op TT's zie dan is het Scott, Trek, Cube. Sparks zie je hier echt massaal rondrijden.
Dan spreek je specifiek over MTB TT's toch? En dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat Scott & Cube een stevig marktaandeel hebben. Ook die zijn prijs/kwaliteit best goed EN worden lokaal verdeeld.

Mijn persoonlijke gevoel: op een veldtoertocht zie ik nauwelijks Canyon, terwijl Cube, Specialized en Trek heel sterk vertegenwoordigd zijn. Op de weg zie ik al méér Canyon, maar toch een pak minder dan Trek, Cannondale, Specialized en Ridley.
Er zit hier in Landegem natuurlijk ook nen Trek dealer waar ik enorm veel goeie dingen over hoor. Ook gelinkt aan de lokale fietsclub etc... enfin, zat. De winkel is er nog wel maar verdeelt ondertussen enkel nog Merida kwa racefietsen naar het schijnt. Hij mocht enkel nog Trek blijven verdelen als hij volledig exclusief Trek dealer werd en dat wou hij niet.

Lokale verandering speelt zeker wel mee. Als je inderdaad een fietsenmaker met een goeie reputatie onder de kerktoren hebt zal je veel zien rijden wat hij verdeeld. Op plaatsen waar je dat niet hebt zal je véél meer Canyon's zien verhoudingsgewijs, niet bij de 65+ maar zeker bij het wat jongere publiek die gewoon zijn om vanalles online te kopen. Waarom zou je meer betalen als je toch geen lokale service hebt?
Daarom dat je ook niet mag afgaan op hetgeen er in een straal van 20km rond u deur vooral rijdt maar dat een populaire toertocht die volk van half Vlaanderen trekt veel representatiever is.

Laatst bewerkt:
Dan spreek je specifiek over MTB TT's toch? En dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat Scott & Cube een stevig marktaandeel hebben. Ook die zijn prijs/kwaliteit best goed EN worden lokaal verdeeld.
Yup, puur mtb. Met de koersfiets kom ik amper op cyclo's dus kan ik er weinig van zeggen.
Van hier in de buurt rond te rijden kan ik enkel zeggen dat ik 101 verschillende merken zie. In de tijd van Sven Nys zag ik bijvoorbeeld heel wat oudere mensen op Colnago rijden. Dat lijkt nu gepasseerd.

Ik ga straks normaal nog een klein toertje doen, ik zal er eens op letten 😛

Gezien TREK ook hybrides & stadsfietsen heeft, gaan die waarschijnlijk wel marktleider zijn in België qua fietsen (in de brede vorm). Ik moet de eerste Canyon Roadlite, Pathlite of Commuter in het wild nog zien.

Ik heb in Brussel toch al een vrouw met een Commuter zien rijden en deze morgend nog een fietser laten oversteken met een Roadlite.
Waarschijnlijk let ik er zelf ook meer op nu ik er zelf eentje heb, maar tegenover 5 jaar geleden zijn ze echt wel een pak meer aanwezig.
Als ik met de Grizl ga rijden passeer ik ook echt vaak Alu grails

Jullie vergeten allemaal het grote marktaandeel van B'twin/Triban!
Over de taalgrens en in noord-frankrijk (Rijsel is de home-base van Decathlon) zie je op TT's massa's mtb's van Rockrider.

Naast de "gewone" merken, kom je nu en dan ook nog eens iets specialers tegen op TT's. Kerel die gisteren naast mij geparkeerd stond bv had een Mondraker Podium (met de kenmerkende extreme bovenbuis), en onderweg nog een Rocky Mountain element gezien ook (wel een iets ouder model, in knal-geel)...

Ik ken er niets van, dus weet niet welk merk of type fiets, maar zag dit weekend iemand rijden waarbij de voorvork maar 1 verticale buis had.
Nog nooit gezien dus geen idee wat dit was :p

Ik ken er niets van, dus weet niet welk merk of type fiets, maar zag dit weekend iemand rijden waarbij de voorvork maar 1 verticale buis had.
Nog nooit gezien dus geen idee wat dit was :p

Da's een Lefty-vork. Door en voor Cannondale, hoewel ze sinds de laatse versie "de Ocho" ook op frames van andere merken past.
Volgens velen de beste XC-vork die er is.

Ik kan enkel bevestigen dat de small bump sensitiviy buitenaards goed is, omdat het unieke concept werkt met naaldlagers.

f-si_billboard_4a484c.ashx

Zo'n lefty kan mijn hoofd niet aan :unsure: , denk dat ik vaak zou vallen!
Ik vraag mij altijd af wat het voordeel is van zo'n systeem: op het eerste zicht zou je zeggen gewicht want je hebt maar een halve voorvorm, maar die 1ne vork die je wel nog hebt moet over-gedimensioneerd worden om te compenseren voor de zijde die je niet hebt... + je moet de zijdelinkse krachten die normaal opgevangen worden door de as die aan beide zijde vast zit nu gaan opvangen op een as die maar langs 1 kant vast zit. Die as en vooral de koppeling met die ene vork moet dus veel meer kunnen verdragen dan bij een klassieke voorvork...

Enfin, dat ding is waarschijnlijk ontworpen door mensen die veel slimmer zijn dan ik.

Maar los daarvan heb ik het gevoel dat die lefty ook vooral een marketting gimmick is, much like het dubbeldekkerstuur van de Grail CF van Canyon. Hebben die dingen voordelen? Waarschijnlijk... maar ene Johan Cruijff had daar ooit zijn bedenking bij. :unsure:

Ik vraag mij altijd af wat het voordeel is
Maar los daarvan heb ik het gevoel dat die lefty ook vooral een marketting gimmick is, much like het dubbeldekkerstuur van de Grail CF van Canyon. Hebben die dingen voordelen? Waarschijnlijk... maar ene Johan Cruijff had daar ooit zijn bedenking bij. :unsure:
https://www.theproscloset.com/blogs/news/should-you-ride-a-lefty-fork#tech

Dit vat het wel goed samen - voor- en nadelen. Als je 5 minuutjes hebt… En zet meteen €1500 opzij voor zo’n vork 😅

Terug
Bovenaan