De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vandaag weer madam dat denkt dat fietsers voor haar aan de kant moeten. Weg aan Horst is niet bedoeld voor te passeren en die dacht dat ik door de putten ging rijden om haar door te laten want 'ze moest dringend naar apotheek omdat hare kleine ziek was'. Als het zo dringend is belt de 112

Ok, maar waar komt het gros van de slijtage vandaan?
Het roteren van de pennetjes tegenover de gaten van de binnenliggende schakels als de ketting zich rond de tandwielen plooit. Als dat metaal niet hard is, dan worden die gaten uitgelubberd, en rekt je ketting uit. Vuil is ook nefast, maar op een andere manier (dat verslijt je rollers, en vooral de breedte van de tanden van je chainring en je cassette.

Geen flauw idee maar wel meer dan de voorgeschreven 3000-5000km .
Nu goed dat kan 6000 km zijn maar ook 12000 natuurlijk :P
Nu goed je kan perfect blijven rijden als hij "versleten" is volgens rekwaarde.
Probleem is alleen dat prestaties op vlak van rijden en schakelen gaan verminderen, en het een kwestie van tijd is voor je uw ketting kapottrapt.
Maar als je daarmee kan leven kan je perfect blijven rijden als hij in principe als zou vervangen moeten worden.

Je vervangt de ketting ook niet om ze versleten is, je vervangt de ketting op het punt dat ze je tandwielen naar de vaantjes gaat helpen.

Nu goed dat kan 6000 km zijn maar ook 12000 natuurlijk :p
Nu goed je kan perfect blijven rijden als hij "versleten" is volgens rekwaarde.
Probleem is alleen dat prestaties op vlak van rijden en schakelen gaan verminderen, en het een kwestie van tijd is voor je uw ketting kapottrapt.
Maar als je daarmee kan leven kan je perfect blijven rijden als hij in principe als zou vervangen moeten worden.
Terzijde, maar als het echt gaat over dingen tot hun limiet drijven: het komt naar mijn ondervinding beduidend vaker voor dat de ketting over de tandwielen begint te schieten omdat die tot puntjes geslepen zijn dan dat een ketting breekt.

Je vervangt de ketting ook niet om ze versleten is, je vervangt de ketting op het punt dat ze je tandwielen naar de vaantjes gaat helpen.
Dan is ze wel versleten eh :P
Maar voor je echt op uw voorste tandwielen schade gaat aanrichten dan moet je toch al grof doen.
Collega van mij heeft al 3x zijn oude ketting kapotgestampt. Steeds tot de limiet gereden en niet tijdig vervangen. Hij leert het nooit denk ik :P

ja, je hebt "versleten" en "versleten". Net zoals je een distributieriem van een auto ook vervangt na X km, ipv als de kevlar wapening door het rubber begint heen te komen.

Hoe oud is uw tickr?
Heb je al geprobeerd de contactpunten te kuisen of het batterijtje te vervangen?

Bij mij werkt de tickr voor geen meter op mijn dedicated zwift pc. Op alle andere toestellen en via companion app werkt alles gewoon vlekkeloos. Een zuiver probleem van zwift dus, want hij neemt altijd hetzelfde BT kanaal zijnde 21. Alle andere toestellen pakken een ander kanaal.
Al bij verschillende mensen gemerkt dat zwift miserie heeft met bt. Ook hier werkt ant+ veel beter..

Ik weet niet waar jullie wonen, maar ik had prachtig weer vandaag :unsure:
Duurritje van 107 km met nog eens wat hoogtemeters (830) gedaan samen met een maat van mij.
Nog eens afgezakt naar Pays Des Collines, wat een prachtige streek toch :love:

Kvond dat er nog een venijnig windeke was. Ofwel omdat de wind op kop stond toen het continu omhoog leek te gaan richtig kruisem 😅

Ik weet niet waar jullie wonen, maar ik had prachtig weer vandaag :unsure:
Duurritje van 107 km met nog eens wat hoogtemeters (830) gedaan samen met een maat van mij.
Nog eens afgezakt naar Pays Des Collines, wat een prachtige streek toch :love:
Inderdaad heel tof rijden daar (hoewel ik het eerlijk gezegd niet zo goed ken).
Hier is het gisteren een uurtje zwift geworden, wat familiale activiteiten in de voor- en namiddag. Ik wacht eigenlijk op veel sneeuw, dan worden de lokale mtb trails nog eens leuk

Ik zat hier een ganse week met geblokkeerde spieren in mijn rug. Maandag kon ik geen kant uit. Gisteren een eerste keer terug een uurtje gereden.
Ook nog eens wat core gedaan, in de kerstvakantie had ik dat ook wat minder gedaan omdat ik mijn knieën niet wou overbelasten icm de rapha 500. 2 weken amper core doen => precies terug vanaf nul herbeginnen :unsure:

Wielvraagje, is de DT Swiss PR 1600 (350 naaf, 18T) zijn meerprijs tov de DT Swiss P 1800 waard?
Ben op zoek naar een relatief goedkoop setje wielen.

Ik heb alvast de investering wel gedaan (wel de ER versie). Scheelt 100 euro?
Ik was aan het twijfelen omdat de 20 graden engagement angle van de 18T ratchet 350 naaf me wel veel leek, maar heb eigelijk geen idee wat die engagement angle is op de 370 naaf.
Ben er ook maar voor gegaan en de PR1600 32 DB besteld op VanEyck - 399 euro.

Ik was aan het twijfelen omdat de 20 graden engagement angle van de 18T ratchet 350 naaf me wel veel leek, maar heb eigelijk geen idee wat die engagement angle is op de 370 naaf.
Ben er ook maar voor gegaan en de PR1600 32 DB besteld op VanEyck - 399 euro.
370 is 3-pawl? dus 360/3 dan zeker :unsure:
Heb wel de 23mm genomen, fuck aerodynamica :p

Ik was eens begonnen met bij te houden hoeveel km ik elke ketting doe per wissel. Maar ben ergens fout gegaan want volgens mijn excel lag er een kmc op en haal ze er af en is Shimano :lol:.
Dan maar weggooien als ze 0.75 hebben :D

370 is 3-pawl? dus 360/3 dan zeker :unsure:
Heb wel de 23mm genomen, fuck aerodynamica :p

Ik was eens begonnen met bij te houden hoeveel km ik elke ketting doe per wissel. Maar ben ergens fout gegaan want volgens mijn excel lag er een kmc op en haal ze er af en is Shimano :laugh:.
Dan maar weggooien als ze 0.75 hebben :D
Haha, nee. Het aantal pawls zegt niets over de engagement angle. Het is het aantal tandjes in de ring die bepaalt wat de engagement is. Ik dacht dat een 370 naaf er 24 had, maar niet zeker.

Er zijn heel wat Hope naven die maar 2 pawls hebben.

Minder pawls = minder weerstand tijdens het coasten en minder lawaai

Meer pawls = meer weerstand, meer lawaai, meer “zekerheid” als er eentje niet mee wil

Ik heb bitex naven met 6 pawls die in 2 groepen van 3 engaged staan. Zou ook helpen voor een snelle engagement.

Terug
Bovenaan