De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

En zipp of enve zijn geen optie? :unsure:
Ik zal eerst eens met de klak rondgaan op het wielerforum. :unsure:
1800/1900 reeksen bij DT Swiss zijn “ok”, maar gaan zelden een significante upgrade zijn tov wielen die standaard gemonteerd worden.

Ze zijn niet superlicht (ze durven nogal liegen) en de naven zijn ook gewoon zoals bij de meeste andere merken uitgevoerd met palletjes. An sich niks mis mee, maar een upgrade zal het wellicht niet zijn.

DT Swiss heeft zijn goede reputatie voor een heel groot stuk te danken aan de betrouwbaarheid van de ratchet naven, en die krijg je vanaf de 1600/1700 reeks.

Dát is wél een mooie upgrade.
Mijn Canyon Endurace kwam standaard met de E1800. Op zich ben ik daar wel content van, maar ik weet ook niet beter omdat ik nog nooit met iets uit een hogere prijsklasse heb gereden. Ik zou nu een tweede setje bij willen komen en daarom was ik naar de P(R)1800 of 1600 aan het kijken.

Ik zal eerst eens met de klak rondgaan op het wielerforum. :unsure:

Mijn Canyon Endurace kwam standaard met de E1800. Op zich ben ik daar wel content van, maar ik weet ook niet beter omdat ik nog nooit met iets uit een hogere prijsklasse heb gereden. Ik zou nu een tweede setje bij willen komen en daarom was ik naar de P(R)1800 of 1600 aan het kijken.
P 1800 is gewoon quasi hetzelfde he
Echte verbetering is dan ERC1400 :unsure:

Ik zal eerst eens met de klak rondgaan op het wielerforum.
Zipp 303S is "maar" ~900€, en dan krijg je een 45mm diepe carbon wielset van een bekend merk, met levenslange garantie. Ja, da's nog steeds significant duurder dan een aluminium wielset, maar niet zo stervensduur als een DT-Swiss carbon wielset, of Reynolds, of...

Zipp 303S is "maar" ~900€, en dan krijg je een 45mm diepe carbon wielset van een bekend merk, met levenslange garantie. Ja, da's nog steeds significant duurder dan een aluminium wielset, maar niet zo stervensduur als een DT-Swiss carbon wielset, of Reynolds, of...
*Op productiefouten dus als je door een put ze kapot rijdt niet meer :unsure:

En is ook maar een pawl systeem natuurlijk!

Maar 900€ is toch al significant wetende dat de doorsnee man hier een grizl van 1800€ koopt, dat is 50% van de waarde van die fiets.

Maar 900€ is toch al significant wetende dat de doorsnee man hier een grizl van 1800€ koopt, dat is 50% van de waarde van die fiets.
Voor wielen met schijfremmen zou ik dat nu wel rapper geven dan voor wielen voor velgremmen aangezien je die heel het jaar door kan gebruiken en ze niet kapotgeremd geraken.

In afwachting van bestelde Grizl: nog iemand tips voor conversie naar tubeless (op aanraden van @Mr.Fingers).

Ene filmpje doet sealant gewoon in de band nog voor deze op het wiel zit, andere gebruiken ventiel.
Hoe doen jullie dit?

Dat hangt van de band-velg combinatie af. Voor de gevallen waarin de vloerpomp niet volstaat, heb ik deze:

pro-team-compressor-tbv-tubeless-banden-zwart-8717009370165-0-l.jpg

Als ik het goed heb, is een tubeless velglint ook niet nodig (voor de Grizl).
In dat geval heb ik enkel de sealant zelf en ventielen nodig.

En gebruiken jullie dan steeds zo'n spuit of...?

En is dat te doen met een gewone vloerpomp? Ik lees ook vanalles op het net dat ze hier meestal een compressor voor gebruiken oid dat veel lucht in 1x kan verplaatsen.
Ja, wel met schwalbe easy fit gebruik maar geen idee of dat echt helpt. Moest ooit eens nog paar euro extra spenderen voor gratis verzenden :D
Je kan evengoed zeepsoep gebruiken
Als ik het goed heb, is een tubeless velglint ook niet nodig (voor de Grizl).
In dat geval heb ik enkel de sealant zelf en ventielen nodig.

En gebruiken jullie dan steeds zo'n spuit of...?
Met dat busje dat bij schwalbe doc blue zat (bus van 500ml + klein busje waarin 60ml kan (race is 30 genoeg))

Via het ventiel.

Ik heb een shwalbe tire booster om op te pompen.
Dat ding pompt ge met een gewone pomp op tot veel bar. En dat ding zelf pompt dan in supersneltempo uwe band op.
Sommige vloerpompen (ik denk die Polle 32 toont) zo iets ingebouwd hebben.

Die van Pro die ik gepost heb, doet hetzelfde als de tire booster. Het is niets meer dan een drukvat dat je oppompt met een vloerpomp.

Ik heb dit gekocht om de via-het-ventiel weg nóg properder te houden:

D1-C93-CBD-C57-A-4-E8-E-AA96-A9-DE19770-C1-F.jpg

Vroeger, toen banden nog moeilijker tubeless gingen en ik nog geen compressor had gebruikte ik deze ghetto oplossing:
CD1227-CB-5-D35-4-EB9-81-E1-46049-D1-F7-BE3.jpg

Gewoon een fles (versterkt met ductape) met 2 ventielen in de dop. Eentje om de fles op te pompen, en op het andere zat een klein slangetje, dat verbonden was met het ventiel, maar dubbelgenepen. Zo kon er makkelijk 5 bar op de fles komen om dan in 1 vlotte move het slangetje “vrij” te laten blazen in de band. Dit volume aan 5 bar zorgde voor een instant 2-3 bar in een 29”, en dat was meestal genoeg om te ploppen.

Met de huidige banden en velgen is een normale vloerpomp quasi altijd voldoende, zeker als het geen 29+ banden oid zijn.

Mijn gravelsetje is klaar btw!

7806-CA02-E1-D7-4616-9-FF7-AEA72651-E8-E3.jpg

Laatst bewerkt:
Bij ome Ali!

Normaal ga ik altijd naar de apotheek maar heb nog geen darmpje gevonden dat op grote spuiten past én in/over het ventiel. Dus moest ik het altijd met 10ml spuiten doen en das wat gedoe

Terug
Bovenaan