De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Oei ik koop meestal kmc. Is wel andere :p
Jammer dat er enkel xtr van Shimano tussen staat

https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/ is uw bron?

En hoe zit dat met die 'functionaliteit' als bv Shimano hyperglide? Werkt dat echt enkel met Shimano kettingen?
In 2019 vond Shimano 2x11 nog the bomb hé :crazy:. Bij 12sp kan je toch best Sram bij Sram en Shimano bij Shimano houden.

Ik drink wel eens een recovery shake maar dan enkel na echt lange ritten. Het probleem is dat ik een slechte eter ben, zo drink ook s'morgens voor het fietsen altijd een shake. Ik kan 4u mtb'n, thuis komen en dan quasi niks eten tot s'avonds. Vooral in de zomermaanden is mijn eetlust na het sporten nul. Ik denk dat ik ergens een chromosoom mis waardoor het concept honger me vreemd is.

Cyclingtips heeft in 2019 een onafhankelijke test gedaan.
De beste 12-sp kettingen gingen allemaal langer mee als de 11-sp kettingen, en het verschil in levensduur tussen een goedkope en dure Sram ketting zie je hier onder. Koop u een X01 ketting als je lang geniet wil hebben van je drivetrain. Koop een NX ketting als je graag hebt dat u ketting u cassette en voorblad doet smelten als sneeuw voor de zon.

12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

I'm still sceptical. Ik merk 0.0 verschil in de echte wereld.
De meeste slijtage (aan uw tandwielen) komt gewoon door zand en gruis dat knarst tussen uw ketting en tandwielen. Dan maakt het wat mij betreft geen moer uit of je een goedkope of dure ketting hebt.

Is die slijtage lab-tested of hoe hebben ze het gedaan? Nogal een uitgebreide website

Ik blijf voorlopig gewoon bij de cheapo deore kettingen voor 12-speed
En de cheapo SRAM ketting voor mijn 11spd

Cheapo SRAM kettingen 1110 en 1130 roesten alleszins bijzonder veel sneller dan Shimano’s.

En de bouwkwaliteit van een NX ketting is echt verschrikkelijk. Als je ponst vallen de ringetjes (geen idee hoe die heten, onderdeel van de schakels) er gewoon vantussen. Het zou mij dus niet verbazen dat ze véél sneller slijten en dus ook je erg dure cassette doen slijten.

105/SLX kettingen/cassettes blijven voor mij de best te verantwoorden combo.

En hoe zit dat met die 'functionaliteit' als bv Shimano hyperglide? Werkt dat echt enkel met Shimano kettingen?
Hyperglide+ In elk geval wel. Maar daar heb je ook een hyperglide+ cassette en kettingblad voor nodig.

Ik heb bij wijze van 12-speed experiment eerst een upgrade gedaan aan mijn NX-equipped LUX door de nieuwe wielset te maken met een microspline body opdat ik met SLX-cassettes zou kunnen rijden (groot bereik aan lage prijs). Dat werkte goed.

Vorige week dan ook de gripshifter vervangen door een XT-shifter, nog steeds aan de SRAM nx-derailleur gekoppeld, en dat werkt ook gewoon perfect.

Aangezien ik mijn kettingblad niet wilde vervangen door een duur Wolftooth exemplaar (“hack” om HG+ bladen te kunnen rijden op de 3-puntsbevestiging van SRAM) rijd ik wel nog met een NX stalen voorblad gekoppeld aan een GX ketting. HG+ kettingen rijden namelijk voor geen meter op SRAM kettingbladen.

Laatst bewerkt:
De cassette ziet er nog ok uit. Vanochtend 1 of 2 keer doorgeschoten maar was ook een slechte voor/achter combo
Je cassette mag er nog goed uitzien voor het oog, als je nieuwe ketting gaat leggen op een oude cassette ga je niet kunnen rijden. Vanaf dat er teveel verschil in slijtage is sla je constant door.

@Arkaine ik denk niet dat er veel aan te merken valt over hoe ze het getest hebben.

Je mag sceptisch zijn maar een ketting is een ketting is wel erg kort door een bocht. Dan kan je ook stellen dat rubber rubber is en dus elke band quasi dezelfde lekbestendigheid en rolweerstand heeft.

Kerin subjected 31 models of chain to his motorised Tacx Neo torture chamber, keeping the lube (White Lightning Epic Ride, previously tested to be a poor and abrasive lube) and contamination controlled, all while measuring chain wear along the way. In all he clocked a combined 80,000 km of simulated riding. Each chain was tested at least twice (53 links at a time), matched with a half-length of Shimano Ultegra control chain each time. And yes, that control chain proved repeatably stable, validating the results shared here.

Additionally, I reached out to CeramicSpeed for access to their chain data. There’s a lot of information to unpack here.

Wat is nu eigenlijk de 'beste' methode om zoveel mogelijk uit je cassette te halen?
Met 2 kettingen rijden en om de x-aantal km omwisselen?

I'm still sceptical. Ik merk 0.0 verschil in de echte wereld.
De meeste slijtage (aan uw tandwielen) komt gewoon door zand en gruis dat knarst tussen uw ketting en tandwielen. Dan maakt het wat mij betreft geen moer uit of je een goedkope of dure ketting hebt.

Is die slijtage lab-tested of hoe hebben ze het gedaan? Nogal een uitgebreide website

Ik blijf voorlopig gewoon bij de cheapo deore kettingen voor 12-speed
En de cheapo SRAM ketting voor mijn 11spd
Hier sla je toch de bal mis hoor.
Uw tandwielen verslijten wel degelijk door uw ketting die begint uit te rekken.
Verschillende kettingen maken verschillen in tijd van uitrekken.
Een beetje zand en gruis kunnen uw tandwielen op zich wel verdragen hoor.

In 2019 vond Shimano 2x11 nog the bomb hé :crazy:. Bij 12sp kan je toch best Sram bij Sram en Shimano bij Shimano houden.

Ik drink wel eens een recovery shake maar dan enkel na echt lange ritten. Het probleem is dat ik een slechte eter ben, zo drink ook s'morgens voor het fietsen altijd een shake. Ik kan 4u mtb'n, thuis komen en dan quasi niks eten tot s'avonds. Vooral in de zomermaanden is mijn eetlust na het sporten nul. Ik denk dat ik ergens een chromosoom mis waardoor het concept honger me vreemd is.
Dat is waar maar had het over 3th party kettingen
Wat is nu eigenlijk de 'beste' methode om zoveel mogelijk uit je cassette te halen?
Met 2 kettingen rijden en om de x-aantal km omwisselen?
Hangt van uw ketting af :laugh:
Maar alvast meer als 1 ketting per cassette opsoeperen

Laatst bewerkt:
Ik heb zo een goedkope ketting al eens tandwielen zien opeten toen de fiets lange tijd stilstond , no joke, dat was een verdomd vies zicht!

Gohja ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken met wat hij graag rijdt. Maar als onafhankelijke tests iets aantonen, en jij denkt dat je het beter weet dan.
Ja dan moet je het zelf weten en is het te hopen dat je tijdig vervangt en niet wacht tot uw ketting uit elkaar sprinter omdat ze zo versleten is.

Terug
Bovenaan