De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik weet niet of corona daar iets mee te maken heeft. Ik denk eerder gewoon toeval en pech. Bijna 15000 deelnemers, jong en oud, getraind en ongetraind. En dan in peloton de hellingen op, dan ga je al snel boven uw limiet rijden.
In Frankrijk moet je een medisch attest hebben om aan granfondo's mee te doen.
Voor gewone toertochten denk ik niet, en hier bij ons is dat ook niet verplicht, maar misschien zou men dat ook beter invoeren voor dergelijke evenementen. Sowieso is het geen goed idee om daar zonder voorbereiding aan te beginnen en zeker als ge op leeftijd zijt mss eens naar uw hart te laten kijken. We weten nu wel niet wat de leeftijd was van die deelnemers en hun trainingsniveau.

Pas terug van een ritje naar de voet van de Koppenberg. Je hartslag gaat al 10 tellen extra als je dat ding ziet liggen. En dan nog eens al dat volk op de baan. Zorgt toch ook voor extra stress. Zou niks voor mij zijn die rotte kasseihellingen. Ik denk dan ook dat mijn fiets gaat breken terwijl je daar over bolt.

Mag je trouwens op het parcours als niet-deelnemer? Niet dat ik dat van plan was maar vroeg het mij af. :unsure:
Volgens mij is een deel van het parcours afgezet maar het loopt over de openbare weg, dus men gaat niet overal het parcours afgezet hebben.

zijn mensen wel waakzaam genoeg over de impact van die trainingen?

Dat je er mega taai van wordt en conditioneel en fysiek gewoon het summum mee kan bereiken?
Ik vermoed van wel hoor.

Ik ben wel akkoord dat mensen gewoon te veel te snel willen zonder respect voor hub lichaam, en diens beperkingen.

Maar zou ik ook bijv. ook De Koppenberg mogen oprijden?

Waarom zou je dat specifiek vandaag willen doen?
355 dagen op een jaar kan je daar gewoon omhoog rijden, 10 dagen op een jaar is er iets te doen dus gaat het niet of moeilijk.
Snap ook niet goed de mensen die vandaag afzakken naar de Vlaamse Ardennen om dan te verschieten dat het er druk is, ja toch niet verwonderlijk?

Dat je er mega taai van wordt en conditioneel en fysiek gewoon het summum mee kan bereiken?
Ik vermoed van wel hoor.

Ik ben wel akkoord dat mensen gewoon te veel te snel willen zonder respect voor hub lichaam, en diens beperkingen.

Waarom zou je dat specifiek vandaag willen doen?
355 dagen op een jaar kan je daar gewoon omhoog rijden, 10 dagen op een jaar is er iets te doen dus gaat het niet of moeilijk.
Snap ook niet goed de mensen die vandaag afzakken naar de Vlaamse Ardennen om dan te verschieten dat het er druk is, ja toch niet verwonderlijk?

Ik zeg toch nergens dat IK dat ga doen. Ik vraag het mij gewoon af.

Voor gewone toertochten denk ik niet,
Je moet een lidkaart tonen van een wielerorganisatie.

Ik laat altijd kaartjes zien van GGHF en die zijn ok. Op uwe GSM tonen dat ge ljd zijt van VWB of Cycling Vlaanderen niet ok. Ze moeten echt een lidkaart zien.

Ook als je gaat karten ofzo in Frankrijk met U18-ers. Verplicht om eerst op een kinderkart te laten zien dat hij/zij de capaciteiten heeft om met een snellere kart te rijden.

Je moet een lidkaart tonen van een wielerorganisatie.

Ik laat altijd kaartjes zien van GGHF en die zijn ok. Op uwe GSM tonen dat ge ljd zijt van VWB of Cycling Vlaanderen niet ok. Ze moeten echt een lidkaart zien.

Ook als je gaat karten ofzo in Frankrijk met U18-ers. Verplicht om eerst op een kinderkart te laten zien dat hij/zij de capaciteiten heeft om met een snellere kart te rijden.
Gewoonlijk moet ge voor een toertocht een paar euro extra betalen als ge geen VWB lid zijt (voor de verzekering) , maar ik heb nog nooit geweten dat je niet mocht meedoen zonder lidmaatschap.

Gewoonlijk moet ge voor een toertocht een paar euro extra betalen als ge geen VWB lid zijt (voor de verzekering) , maar ik heb nog nooit geweten dat je niet mocht meedoen zonder lidmaatschap.
In Frankrijk hé.

Daar mag je absoluut niet starten zonder een lidkaart te tonen. En ik vermoed dat je in Frankrijk verplicht medische controles moet doen als je lid bent van een wielerorganisatie.

In Frankrijk hé.

Daar mag je absoluut niet starten zonder een lidkaart te tonen. En ik vermoed dat je in Frankrijk verplicht medische controles moet doen als je lid bent van een wielerorganisatie.
Voor de Marmotte en andere granfondo’s in Frankrijk is het een formulier dat je moet laten invullen waarin de dokter verklaart dat je medisch geschikt bent.

Voor koersen weet ik het niet. Hier bij ons kan je soms ook met een dagvergunning koersen.

Voor de Marmotte en andere granfondo’s in Frankrijk is het een formulier dat je moet laten invullen waarin de dokter verklaart dat je medisch geschikt bent.

Voor koersen weet ik het niet. Hier bij ons kan je soms ook met een dagvergunning koersen.
Voor gewone toertochten denk ik niet, en hier bij ons is dat ook niet verplicht, maar misschien zou men dat ook beter invoeren voor dergelijke evenementen. Sowieso is het geen goed idee om daar zonder voorbereiding aan te beginnen en zeker als ge op leeftijd zijt mss eens naar uw hart te laten kijken. We weten nu wel niet wat de leeftijd was van die deelnemers en hun trainingsniveau.
Dat document stelt 2 keer niks voor. Meer dan de helft vult dat zelf in, niks meer dan dat de organisatie zich indekt, wat volledig te verstaan is.

Een lidkaart laten zien stelt ook helemaal niks voor.

De lidkaart en van GGHF kunt ge gewoon oppakken aan de inschrijving van iedere GGHF tocht.

Die Fransen kunnen ook helemaal niks checken van een kaart van een organisatie waar ze nog nooit van hebben gehoord. Die zien gewoon een kaart met ne fiets op.

Ik liet gewoon weten dat je voor toertochten in Frankrijk ook 'iets' moet laten zien. Is inderdaad om hun zelf in te dekken.

(mijn schoonouders wonen in Zuid Frankrijk dus ik doe daar wel regelmatig een TT. Zonder lidkaart laten ze u niet starten)

Ik doe niet anders dan het afnemen van sportkeuringen.

Diegene waarbij het echt nut heeft zijn de 45-50 plussers waarbij je wel eens op ECG inspanning iets verdacht kan zien, waarna stents volgen.
Onder de 50 en zelf klachten bij het sporten of familiale belaste voorgeschiedenis, wordt ook best even bekeken.

Al de rest (gezonde sporter tot 45 jaar) heeft mijn inziens weinig toegevoegde waarde om preventieve onderzoeken bij te doen.

Al de rest (gezonde sporter tot 45 jaar) heeft mijn inziens weinig toegevoegde waarde om preventieve onderzoeken bij te doen.

Met de zaken die je hoort en het aantal topsporters die door hartkwalen zijn moeten stoppen zou ik net het tegenovergesteld zeggen.
Er wordt nog te weinig en te oppervlakkig gescreend. En signalen worden nog te weinig serieus genomen.

Zeker bij het lopen zie ik het heel vaak dat mensen nog altijd om de 5 voeten een blessure hebben en zich volpompen met pijnstillers om toch maar te kunnen lopen. Das niet oké eh.

Ze hebben hier net de screening afgebouwd omdat ze zien dat het niet werkt. Het is wat kort door de bocht om op basis van enkele gevallen (zonder veel informatie in dit geval) een hele bevolking iets op te leggen…

Ik vermoed van wel hoor.

Hoe zat dat met uw myocarditis, in retrospectief? Gewoon puur pech of had je toch bepaalde signalen gehad die je mss niet serieus had genomen?

Met de zaken die je hoort en het aantal topsporters die door hartkwalen zijn moeten stoppen zou ik net het tegenovergesteld zeggen.
Er wordt nog te weinig en te oppervlakkig gescreend. En signalen worden nog te weinig serieus genomen.

Zeker bij het lopen zie ik het heel vaak dat mensen nog altijd om de 5 voeten een blessure hebben en zich volpompen met pijnstillers om toch maar te kunnen lopen. Das niet oké eh.
Triatlon Vlaanderen gaat niet akkoord, was 1 van de weinige sportbonden waar je als recreant een verplichte (al dan niet oppervlakkige) screening moest doen op bepaalde intervallen. Die intervallen waren afhankelijk van de leeftijd.

Sinds dit seizoen is de verplichting weggevallen en raden ze het enkel aan.

Amai 2 overleden, hadden er ook 3 kunnen zijn. Jeetje - impact van corona op de harten?

Impact van die vaccins bedoel je?

Ja hoe gaat dat ook. 15000 deelnemers, dan is 2 overlijdens niet zo veel. Niet elke deelnemer daar zal fit zijn. Er zullen er daar wel een pak bij zitten met verkalkte aders en een veel te hoge BMI, of ook wat eendagsvliegen, die gewoon meedoen voor de fun, maar eigenlijk geen ervaring hebben.

Beetje druk door het zien van de andere deelnemers en het gedacht dat ze op dezelfde wegen rijden als de profs en te veel in het rood gaan.

Dit is het grootste vergif de dag van vandaag onder amateurwielrenners. Constant vergelijken met elkaar, Strava gemiddeldes vergelijken en elkaar proberen te overtreffen. Groepjes die zichzelf in de vernieling rijden. Machogedrag, dat soms al gewoon af te leiden is aan de kledij die sommige amateurs dragen en de opschriften die sommige er opzetten. Zag hier onlangs een rijden, die zichzelf Duinentijger genoemd had, hoe haal je het gewoon in je hoofd om dat op je shirt te zetten.

Die constante competitiedrang, die er zelf is als je nog maar een andere wielrenner kruist langs de ijzer. Ik ben altijd vriendelijk, altijd hand opsteken, goeiemiddag, goeiemorgen als ik voorbijsteek, ik krijg amper in 10% van de gevallen een dag terug.

Dit zullen sowieso niet de laatste overlijdens zijn. Gelet op het gebruik van doping door amateursporters en het aanwenden van alle middelen om elkaar te beconcurreren, zullen er wel nog overlijdens zijn die niet in de media komen.

De amateursporter moet beseffen dat hij bij de betalende categorie hoort, die betaalt om te fietsen. Het moet nog altijd een plezier zijn en verantwoord blijven. Als ik voel dat het niet gaat, minder ik tot het wel gaat.

Is er een rood licht, ja pech dan wacht ik wel. Verlies ik 1,5/u door het centrum, so be it. Ik zal wel eens een snelle rit doen, maar het merendeel toch meer op tempo en hartslag rond de 130.

Terug
Bovenaan