Even wat posten van mezelf opgerakeld.
Vraagje voor alle BG-pro wielrenners hier. Kameraden willen de (korte 144km) Ronde v Vlaanderen gaan rijden, hoe zwaar moet ik dat inschatten? Is voor mij de eerste keer dat ik qua afstand/hm zoiets aan moet pakken. Mijn conditie is op dit moment zo goed als 0
Update februari 2025
Aangezien ik weinig kennissen/vrienden/collega's heb die fietsen, hier even mijn euforie momentje delen.
In november na lange aan/af, waarvan vooral af, terug beginnen fietsen en me laten uitdagen voor de Ronde van Vlaanderen Cyclo (130km).
Toen voor de eerste keer een (echte) 20-min ftp-test gedaan, resultaat: FTP van 235w op 99,1kg (2,37w/kg).
In de tussentijd 40 trainingen voor zo'n 60u in totaal voltooid met Join.
Resultaat na ftp-test vandaag, FTP van 291w op 93,7kg (3,11w/kg). Best tevreden
Gisteren was het dus zo ver. de Rond Van Vlaanderen voor amateurs. Na mijn update in februari (bovenstaande post) zat ik even op wolken en zag ik het 100% zitten. Helaas vrij snel na de droom FTP test van februari ziek geworden en dat heeft zich tot een dag of 10 geleden blijven manifesteren (bedankt kinderen). Gelukkig toch een paar keer buiten kunnen rijden om wat weg gewenning te hebben. Zo rollen vs in het echt is toch nog altijd een groot verschil.
Met niet het gewenste gevoel gisteren afgezakt naar Oudenaarde. De 144km bleek dus in realiteit de 128km te worden. Iets wat ik wel zag zitten en wat zeker uitdagend genoeg ging worden met de hoogtemeters.
Met zen alle verzameld aan de Qubus waarop een aantal mensen uit het groepje voorstellen om toch de 158km te gaan doen omdat ze de muur echt wel graag willen meepakken. Ondanks dat het gevoel niet super was, me toch laten overhalen onder het motto "we zijn hier nu toch".
We zullen beginnen bij het grootste cadeau van de dag. Het weer. Wat een gigantisch geluk was met dat. 's ochtends wel koud, maar jasje aan dat we later op de dag konden wegsteken en we zijn vertrokken.
Naar de cyclo zelf. Ik wist dat er veel kasseien in gingen zitten, maar ik kan de komende maanden geen kassei meer zien. Mijn god dat had ik onderschat. Elke kasseikilometer telt voor minstens 2 gewone kilometers. De klimmen zijn vreselijk omdat grip vinden niet gemakkelijk is, de klimmen stijl zijn en dat er veel volk of heel hard zwalpt of in het midden van stil valt en moet afstappen wat je eigen weg enorm vermoeilijkt. Het afdalen is nog een ander paar mouwen waar ik absoluut het vetrouwen niet had. Kasseien op het vlakke is vervelend, voor geen meter comfortabel vooruit op te geraken. Het zal mijn gebrek aan techniek voor een groot stuk zijn, want daags na de cyclo zijn mijn schouders en polsen hetgeen waar ik het meeste last van heb.
Opvallend voor mij ook was dat, ondanks het goede weer, er veel kasseien echt glad bijlagen (vooral Koppenberg en Paterberg zijn me bijgebleven).
Door de afgelopen maanden zoveel binnen te rijden was de wind ook een factor die ik wat onderschat had, zeker de laatste kilometers na de paterberg tot aan de finish met wind vol op kop waren moordend na 150km. Ook in de afdalingen mij bijna een paar keer laten vangen door een vlaag die ineens opstak.
Al bij al wel een super ervaring gehad. Alle beklimmingen boven geraakt zonder voet aan de grond te moeten zetten en uitgereden, wat het doel aan het begin van de dag was. Mijn grenzen (serieus) verlegd en het doet vooral snakken naar een volgende uitdaging. Zal eens moeten kijken wat ik dit jaar nog wil doen, al heb ik nog geen idee wat (al zal het ook op de weg zijn).
Uiteindelijk 160km gereden, 1.970 hoogtemeters verwerkt en daar 7u10min voor onderweg geweest, goed voor een gemiddelde van 22,4km/u.
Ook wel een shout-out naar de organisatie. Duidelijke seingeving in de route, goed geregelde incheck (en uitcheck), Voorziening van mechanical support, regelmatige passage van medische motoren, goede controle rond kruispunten, enorm uitgebreide feed zones. Geen idee of dat bij andere (groter dan de gemiddelde toertocht)organisaties ook zo is, maar vond het toch opmerkelijk.