De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Na dit weekend weer gesukkeld te hebben met mijn fiets-gps (garmin edge explore 820), waarbij het scherm na 40km gewoon blijft hangen en ik geen navigatie-instructies meer krijg, wordt het tijd voor een nieuwe. Een 540 of een 840, wat geniet hier de voorkeur? Ik neig naar de 540, maar ga ik mij het ontbreken van een touchscreen niet beklagen?

Ik heb de 540 en je merkt dat de GUI ontworpen is voor touch displays. Bediening met knopjes voelt niet altijd even logisch aan en dat kan erg frustrerend zijn, zeker als je iets wil aanpassen tijdens je rit.

Nu eens alles up en running is, lijkt het wel te doen wat het moet doen.

bij mijn Garmin 530 stoort dat niet, bij de Epix (Fenix) heb ik ook beide en ik merk dat ik nooit de knoppen gebruik dus ik vermoed dat ik ook de 840 zou verkiezen.

En toch ben ik altijd jaloerd als ik een Bolt v1 zie bij medefietser. Compact, aero en ongelofelijk veel duidelijker met die dikke zwarte pijl.

Toch een massa volk dat een paar uurtjes kwam rijden, was beetje vroeg daar dus dacht doe een rondje Rosier met Haute levee. Zat ik dus nog aan 38km met dat lusje en toen ging het pas beginnen. De start direct omhoog aan 17% gelukkig was ik al warm gereden en haalde ik quasi 90% al in op het eerste stuk 2 rondjes met 4en rond gedraaid ma dat was suïcide. Dan maar 7 rondjes nog solo gereden en toen gingen de rode lichten aan dus stoppen! Toch nog 62km mooie beleving alleen spijtig dat ik 1,5u moet rijden :(

Hier heel tevreden van mijn 540, hetgeen ik wil bedienen al rijdend, doe ik toch gewoon met de Di2 knopjes en voorts moet ik al rijden eerlijk gezegd niet aan mijn garmin prutsen.
Ik vond een 840 de meerprijs niet waard.

En toch ben ik altijd jaloerd als ik een Bolt v1 zie bij medefietser. Compact, aero en ongelofelijk veel duidelijker met die dikke zwarte pijl.

Klopt, wachten op de Edge 850 zeker om eindelijk eens wat fancy gfx en deftige display te hebben? Voelt soms zo 1990 aan. De 1050 daarentegen…

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil hoor.
Wat zie jij dan juist of wat mankeer jij juist? Nu goed ik gebruik hoe dan ook intervals voor mijn analyse.
Ik keek elke ochtend en sinds de nieuwe update staat er bij mij effectief niets van info over de nacht etc. Trainingen bekijk ik ook enkel in Trainingpeaks. Als ik later op de dag kijk wanneer de data van mijn horloge geladen is, dan is Connect inderdaad zoals tevoren. De fout zat dus bij mij.

Ik neig naar de 540, maar ga ik mij het ontbreken van een touchscreen niet beklagen?
Neen.
Knoppen zijn een voordeel.

Ik heb altijd aanraakscherm gehad, tot de 530. Als je soms met handschoenen met lange vingers rijdt, zou ik altijd kiezen voor de versie met knoppen, zolang je geen andere features mist die je wilt.

Ik ben heel erg tevreden over mijn 530. Ik las dat de 540 een nog betere batterij heeft, maar die van mijn 530 gaat zonder overdrijven ook makkelijk 15u mee tijdens navigeren. (Ik wou 20 zeggen, maar ik heb het niet effectief gemeten natuurlijk)

Als je de 530 goedkoop op de kop kan tikken, is die zeker het overwegen waard tenzij er interessante features zijn bijgekomen op de nieuwe generatie, maar dat durf ik te betwijfelen.

Ik zou nu een GPS met touchscreen enkel nog overwegen als het scherm eindelijk even goed werkt als op een smartphone. Misschien is dat het geval ondertussen...

Over de 540 VS 840 discussie mee ik mij te herinneren dat DCrainmaker in zijn review heeft gezegd dat hij voor de eerste keer de voorkeur geeft aan de 8xx reeks. Tot de x30 heeft hij volgens mij steeds gezegd dat hij de €100 meerprijs voor de 5xx naar de 8xx zijn geld niet waard vond. Is ook maar 1 mening natuurlijk maar wel van iemand waarvan je weet dat hij die dingen echt wel binnenste buiten draait.

Ik denk dat het voor een stuk ook gewoonte is. Voor mijn smartwatch was ik van mijn Fenix 5X zo gewoon van alles met de knoppen te doen dat ik nu het touch screen van mijn 7X gewoon nooit gebruik. Ik heb de touch functie zelfs uitgeschakeld want soms raakte ik per ongeluk het scherm aan en begint hij vanalles te doen dat niet de bedoeling is.

Neen.
Knoppen zijn een voordeel.
Ik vind een touchscreen toch ook een voordeel. Ik heb een Hammerhead Karoo en gebruik die touchscreen heel veel; ik doe vaak lange ritten en het is super handig om even de route en kaart in detail te bekijken en op zoek te gaan naar de meest efficiënte bevoorrading. Dat is een feature die ik echt zou missen. Of wanneer er voor de zoveelste keer wegenwerken zijn en je niet door kunt....
Als je het puur als trainingscomputer ziet, is dat een minder relevant natuurlijk.
Om van data-schermen te wisselen, vind ik fysieke knoppen dan weer handiger (bij Karoo kan het beide).

Ik vind een touchscreen toch ook een voordeel. Ik heb een Hammerhead Karoo en gebruik die touchscreen heel veel; ik doe vaak lange ritten en het is super handig om even de route en kaart in detail te bekijken en op zoek te gaan naar de meest efficiënte bevoorrading. Dat is een feature die ik echt zou missen. Of wanneer er voor de zoveelste keer wegenwerken zijn en je niet door kunt....
Als je het puur als trainingscomputer ziet, is dat een minder relevant natuurlijk.
Om van data-schermen te wisselen, vind ik fysieke knoppen dan weer handiger (bij Karoo kan het beide).

Dit,
Heb zelf de 540, zeer tevreden van, alleen als je onderwef je route moet aanpassen, zeer onhandig.
Maar zou wss toch deer voor de 540 gaan omdat ik gierig ben

Dat is idd iets wat ik nu ook geregeld gebruik, zoomen en schuiven met de kaart.

Dit,
Heb zelf de 540, zeer tevreden van, alleen als je onderwef je route moet aanpassen, zeer onhandig.
Maar zou wss toch deer voor de 540 gaan omdat ik gierig ben
Ik ben ook een krent. Maar onderweg zitten sukkelen heb ik wel een hekel aan…

K zal mijn pijlen toch maar op een 840 richten.

Dat is idd iets wat ik nu ook geregeld gebruik, zoomen en schuiven met de kaart.

Ik ben ook een krent. Maar onderweg zitten sukkelen heb ik wel een hekel aan…

K zal mijn pijlen toch maar op een 840 richten.
Als je flexibiliteit onderweg belangrijk vindt, zou ik toch ook eens serieus kijken naar Hammerhead. Ik ben er, na een paar jaren gebruik, nog altijd heel enthousiast over. Tijdens het fietsen in- en outzoomen, scrollen, snel een waypoint toevoegen,.... Het gaat heel vlot op dat apparaat - zonder dat je de link met je smartphone nodig hebt.
Batterijduur is niet fantastisch (topscherm, snelle processor,...), maar naar ik hoor verbeterd in versie 3.

Over de 540 VS 840 discussie mee ik mij te herinneren dat DCrainmaker in zijn review heeft gezegd dat hij voor de eerste keer de voorkeur geeft aan de 8xx reeks. Tot de x30 heeft hij volgens mij steeds gezegd dat hij de €100 meerprijs voor de 5xx naar de 8xx zijn geld niet waard vond. Is ook maar 1 mening natuurlijk maar wel van iemand waarvan je weet dat hij die dingen echt wel binnenste buiten draait.

Ik denk dat het voor een stuk ook gewoonte is. Voor mijn smartwatch was ik van mijn Fenix 5X zo gewoon van alles met de knoppen te doen dat ik nu het touch screen van mijn 7X gewoon nooit gebruik. Ik heb de touch functie zelfs uitgeschakeld want soms raakte ik per ongeluk het scherm aan en begint hij vanalles te doen dat niet de bedoeling is.
In het begin was het vooral zo dat de UI gemaakt was voor de 840, en dat niet alles werkte met knoppen.
Zo kon je bepaalde selecties niet maken omdat de cursor er niet geraakte.
Dat is nu wel al lang opgelost.

Maar het is inderdaad zo dat hij met de pijltjes over de selecties gaat en het soms wat drukken op de knop vergt om te geraken waar je wil geraken.
Vooral vervelend bij instellen en beetje ambetant als je mid-ride iets wil aanpassen van route of workout ofzo. Of bijvoorbeeld uw licht wilt bedienen.
Zoomen op de map enzo is inderdaad wat minder straightforward dan met een touchscreen.

Gewoon eens gaan testen in de AS adventure en denken wat je juist verwacht en hoe je hem gaat gebruiken zou ik zeggen.
Maar als money minder een issue is dan zou ik toch ook naar een 1040 of 1050 durven kijken. Toch op veel vlakken echt een verbetering tegenover de 840 en 540.

Vraag voor de hotwaxers: de persoon die mijn fiets gecoat heeft, heeft m'n ketting ook gehotwaxt en fiets voor het overige 'hotwax ready gezet'. 1 lange rit gedaan (in proper weer) en toch wat zwarte smurrie/vlekken te bespeuren op cassette, tandwielen en een beetje op ketting. Is dat normaal of toch de boel best nog eens volledig grondig ontvetten?

Vraag voor de hotwaxers: de persoon die mijn fiets gecoat heeft, heeft m'n ketting ook gehotwaxt en fiets voor het overige 'hotwax ready gezet'. 1 lange rit gedaan (in proper weer) en toch wat zwarte smurrie/vlekken te bespeuren op cassette, tandwielen en een beetje op ketting. Is dat normaal of toch de boel best nog eens volledig grondig ontvetten?
dat is niet normaal. Volgens mij gebruikt hij goedkope wax :D

Ik heb ook geëxperimenteerd met paraffine, PTFE poeder en molybdeen, maar dat was altijd flaky en dat liet ook sporen na.
Eerste keer in ultrasoon en dan een proper, wit Cyclowax-tabletje en ge zijt gesteld!

dat is niet normaal. Volgens mij gebruikt hij goedkope wax :D

Ik heb ook geëxperimenteerd met paraffine, PTFE poeder en molybdeen, maar dat was altijd flaky en dat liet ook sporen na.
Eerste keer in ultrasoon en dan een proper, wit Cyclowax-tabletje en ge zijt gesteld!

Is nochtans ondergedompeld in die van cyclowax :unsure:.

Maar dan best eens opnieuw beginnen?

Wat foto's ter verduidelijking:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan