De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik rij sinds 2 jaar met de GP 5000s tr, tubeless, geen lekke banden.

Overlaatst muc off sealant gebruikt bij iemand zijn zomerbanden terug op de gravelbike wou. Die banden hadden dus al gereden en er zat een klein gaatje in. Die sealant kreeg dat niet gedicht, dat was echt een gaatje van niks, vond ik echt ongelofelijk.

Ik gebruik al jaren no tubes. Sinds 2015 op de mtb, sinds 2022 op race en gravel. Eén lekke band gehad, op de mtb. Omdat iemand het leuk vond een glazen fles kapot te smijten op het fietspad...
 
Ik rij sinds 2 jaar met de GP 5000s tr, tubeless, geen lekke banden.

Overlaatst muc off sealant gebruikt bij iemand zijn zomerbanden terug op de gravelbike wou. Die banden hadden dus al gereden en er zat een klein gaatje in. Die sealant kreeg dat niet gedicht, dat was echt een gaatje van niks, vond ik echt ongelofelijk.

Ik gebruik al jaren no tubes. Sinds 2015 op de mtb, sinds 2022 op race en gravel. Eén lekke band gehad, op de mtb. Omdat iemand het leuk vond een glazen fles kapot te smijten op het fietspad...
En welke sealant gebruik je dan? Stan's Notubes is populair blijkbaar.
 
En welke sealant gebruik je dan? Stan's Notubes is populair blijkbaar.
No tubes voor mtb en gravel, de race versie voor de koersfiets. Die laatste werkt beter door de grotere kristallen.
Nadeel is dat ie een pak sneller uitdroogt en waterig wordt. Maar sinds ik een gravel heb rij ik met de koersfiets maar van april tot oktober. Dus in april melk er in en dan nog eens verse in juli. Om die reden rij ik dus met de gewone versie in mijn twee andere fietsen.
 
Ik zal die Pro One eens testen. Maar Schwalbe hun benamingen, man man man:

SCHWALBE PRO ONE ADDIX RACE EVO SUPER RACE V-GUARD TLE


Moet jij de exacte versie weten die je gebruikt, laat maar weten. Eveneens tubeless?
Voor alle objectieve Bandeninfo is
Een heel goede bron. Lekweerstand staat er ook bij.
En welke sealant gebruik je dan? Stan's Notubes is populair blijkbaar.
Muc Off sealant heb ik bij nog niemand goed zien werken. Ook hun olie is geen zak waard.

Stans race sealant werkt heel goed imo maar is soms moeilijker in de band te doen. Je mag absoluut geen druk uitoefenen bij het via het ventiel toevoegen.
 
Goeie ervaringen met DocBlue en met Squirt (al wordt die laatste ook redelijk snel waterachtig en zijn velen er niet content van).
 
Goeie ervaringen met DocBlue en met Squirt (al wordt die laatste ook redelijk snel waterachtig en zijn velen er niet content van).
Docblue en stans zouden dezelfde zijn. Docblue is voor mtb goed genoeg maar op de koersfiets heeft hij het heel moeilijk zeker bij nat weer.

Over die van silca met de brokken in heb ik al veel positief gelezen. Nog niet getest.
 
Ik rij sinds 2 jaar met de GP 5000s tr, tubeless, geen lekke banden.

Overlaatst muc off sealant gebruikt bij iemand zijn zomerbanden terug op de gravelbike wou. Die banden hadden dus al gereden en er zat een klein gaatje in. Die sealant kreeg dat niet gedicht, dat was echt een gaatje van niks, vond ik echt ongelofelijk.

Ik gebruik al jaren no tubes. Sinds 2015 op de mtb, sinds 2022 op race en gravel. Eén lekke band gehad, op de mtb. Omdat iemand het leuk vond een glazen fles kapot te smijten op het fietspad...
Heb die van muc-off, mtb werkt die prima (wel al lek gereden maar altijd gedicht), koersfiets dicht die idd niet dus heb er gewoon binnenbandje ingestoken

Zie voorlopig meerwaarde op koersfiets niet (tenzij je wedstrijden rijdt)
 
Docblue en stans zouden dezelfde zijn...
Effectief 100% dezelfde substantie.
Gebruik die ook al jaren in de mtb, enkel maar goede ervaringen (en droogt helemaal niet slecht uit - wielset 6 maanden aan de haak gehangen, nog steeds vloeistof in).
Ik heb er wel minder goede ervaringen mee met banden met Tan Sidewalls - in de dit geval banden van René Hersé. Heel moeilijk luchtdicht te krijgen - één band moet ik elke week bijpompen. Orange Seal zou betere werken hiermee.
 
Voor alle objectieve Bandeninfo is
Een heel goede bron. Lekweerstand staat er ook bij.

Muc Off sealant heb ik bij nog niemand goed zien werken. Ook hun olie is geen zak waard.

Stans race sealant werkt heel goed imo maar is soms moeilijker in de band te doen. Je mag absoluut geen druk uitoefenen bij het via het ventiel toevoegen.
Muc Off werkt hier prima voor MTB en gravel, geen klagen van.

Die site is interessant, maar soms toch gedateerd. Voor de Pro One bijvoorbeeld is de band die ik zoek enkel beschikbaar in 25mm tegenover de 30mm waar ik mee rijd. En zelfs dat is dan een test van 4 jaar geleden. Die compounds evolueren zo snel dat die toch al behoorlijk achterhaald is.
 
De GP5000 TLE is schijnbaar echt wel een groot probleem.
Heb zelf de gewone 5000’s met binnenband en heb op 4000k km 3x lek gereden waarvan 1 keer dan nog mijn eigen schuld door tegen 45 op een steen te rijden.

Vriendin rijdt al vanaf het begin op pro one’s TLE met binnenband, die kijkt naar niks en heeft nog maar 1x lek gereden op 3k km.

Soms is het ook een beetje geluk hebben naruurlijk.
Op de nieuwe fiets nooit meer de moeite genomen om tubeless te zetten, en ik mis naar mijn gevoel niks. Ik had vooral de indruk dat ik meer lekjes had tubeless dan met binnenband.
 
Band aan de binnenkant plakken met ne gewone plakker durfde ik ook wel eens doen.
Tegenwoordig gewoon een plug.


Sealant gebruik ik vanalles. Hutchinson vind ik eigenlijk niet slecht. Squirt ook niet. Stans (=Docblue) heb ik altijd redelijk veel problemen mee gehad (terwijl al de rest die gebruikt zonder problemen)...
 
Ik rij sinds kort met dit rond. Sealant voor kruiwagens en aanverwanten. Kost een fractie van hetzelfde spul voor fietsen, enkel wat aan te lengen wegens nogal dik (kortom, nog meer sealant!). Verder vooralsnog geen platte banden na ~1000km, vrij zeker dat dit behoorlijk goed gaat uitpakken.

Verder kan ik wel zeggen dat de sealant van Panaracer echt wel fameuze gaten kan dichten, maar wel aan de prijzige kant is. Hutchinson evenmin slecht maar toch enkele keren mee platgevallen.
 
Muc Off werkt hier prima voor MTB en gravel, geen klagen van.

Die site is interessant, maar soms toch gedateerd. Voor de Pro One bijvoorbeeld is de band die ik zoek enkel beschikbaar in 25mm tegenover de 30mm waar ik mee rijd. En zelfs dat is dan een test van 4 jaar geleden. Die compounds evolueren zo snel dat die toch al behoorlijk achterhaald is.
Banden die ze testen hangt af van hoeveel vraag er naar de info is. Als het nog steeds dezelfde band is en geen nieuwe compound doen ze inderdaad niet snel opnieuw een test.

De pro one aero tle van 2023 is bvba wel in een 28 getest.

Maar gedateerd is de info alles behalve. Als er een nieuwe Vittoria of continental uitkomt is de info er binnen de week.
 
Ik rij sinds kort met dit rond. Sealant voor kruiwagens en aanverwanten. Kost een fractie van hetzelfde spul voor fietsen, enkel wat aan te lengen wegens nogal dik (kortom, nog meer sealant!). Verder vooralsnog geen platte banden na ~1000km, vrij zeker dat dit behoorlijk goed gaat uitpakken.
Interessant spul! Met wat leng je dat dan aan? Gewoon water?
 
Banden die ze testen hangt af van hoeveel vraag er naar de info is. Als het nog steeds dezelfde band is en geen nieuwe compound doen ze inderdaad niet snel opnieuw een test.

De pro one aero tle van 2023 is bvba wel in een 28 getest.

Maar gedateerd is de info alles behalve. Als er een nieuwe Vittoria of continental uitkomt is de info er binnen de week.
Tja, als je aan cherry picking doet op specifieke merken en breedtes komt het altijd goed uit natuurlijk. Je kan de Aero of TT variant nooit vergelijken met de 'regular', laat staan een 25mm tegenover 28 of 30. Daarnaast veranderen ze veel vaker die compound dan je denkt, zonder dat de naam verandert. De verschillende batches onderling vertonen vaak al verschillen. (zonder te ver uit te weiden, ik zit in de branche)

Het is een bruikbare basis om van te starten, maar ik cross reference die toch altijd met recente reviews van online verkooppunten. Recente QC problemen zullen op zo'n test sites maar zelden naar boven komen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig weekend bij een vriend op bezoek geweest in Rotterdam. Met het windje in de rug tot ginder gebold. Was misschien niet het slimste idee omdat ik in de week nog ziek was geweest en nog niet 100% was hersteld, maar 't was wel de moeite en heb er (vooral mentaal) deugd van gehad. Nederlandse fietsinfrastructuur is echt een genot amai :love:

Sfeerbeeldjes in spoiler:
1709712415435.jpeg


1709712437146.jpeg



1709712373494.jpeg


1709712394217.jpeg
 
Ik ben nu gisteren voor de eerste keer in denk ik 5000km platgevallen met een GP5000 32mm. Het was dan nog eens een stukje van een staalkabel dat volgens mij geen enkele band tegen bestand zou zijn. Binnenband was zelf twee keer lek wat dat pinnetje zat er langs weerskanten door.

Da's toch de reden waarom ik nog niet tubeless ga. Om te koersen GP5000 met latex banden die ik nu ga vervangen door TPU bandjes. 24gr voor een bandje :D. Om te trainen GP 5000 28/32mm met continental cross binnenbanden. Belabberde rolweerstand, maar niet lek! Geen man overboord, bandje gewoon old school weer plakken!
:D

Gisteren wéér platgevallen. Mijn eigen schuld: de gouden regel van niet over platvallen te spreken om het geluk niet te jinxen niet gerespecteerd.

Ook wel het slechtste weer om plat te vallen: lichte regen, maar niet hevig genoeg om het vuil van de baan te spoelen. Het gevolg is dat alles aan de banden blijft plakken.

Na de griep dus terug in gang aan het komen. Zondag 2 uurtjes, maar dat was nog met hoesten. Maandag 1u lopen + 1u losrijden. Dat ging al vlotter en dan gisteren 4u met 320watt blokjes. Hartslag was nog aan de hoge kant (maar da's positief want betekent gerecupereerd). Nu nog de week afmaken en zondag een koersje.

Volgende week dan intensiteit wat opdrijven. 't Is jammer, maar ga er mij niet al te druk in maken. Als ge kinders in huis hebt, is het onmogelijk u af te schermen.

Het zal sowieso een lang seizoen worden. De jaarlijkse traditie om met mijn beste maat een lange bikepacking tocht te doen, zal niet doorgaan omdat zijn vrouw ernstig ziek is. Misschien dat ik solo iets onderneem. 'k Zit te denken aan een retourtje Zwitserland langs Frankrijk en dan terugkeren via Duitsland.
 
Terug
Bovenaan