De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

wel wat duur :p

Qua prestaties gewoon goed. Ik heb hem al op de testbank gezet op het werk en wijkt toch zeer weinig af.

Qua geometrie zou ik alvast niet speciaal een ultimate kopen. Desnoods steek je een langere stuurpen als je echt wilt.
Je kan ook gewoon een 30mm GP5000 op de grizl leggen.
Het enige wat ik dan als argument zie is gewicht van het frame en dat het een beetje er lullig uitziet om veel ruimte te hebben en dan maar met 30mm te rijden.

Persoonlijk zie ik ook voordelen aan de grizl als winterfiets. Iets meer comfort en uitgerust om spatborden op te monteren.
Ook het verzet zie ik niet als een probleem, 46x11 is al een serieus verzet.
Het ding is dat ik da alu versie heb. En dat 30 mm waarschijnlijk echt knetterhard gaat zijn met dat frame. Met 40 mm op 3 bar voor asfalt vind ik het soms al geen pretje om een kasseistrook te nemen.
De grail 2 is ook een optie, al denk ik niet dat er veel verschil zal zijn met de grizl.

Grootste probleem is een beetje de groepsritjes in de winter waar ik met de grizl toch serieus mag harken om het gat toe te rijden na een bocht. Maar anderzijds voel ik me met die banden wel een pak zekerder als het nat is.

Het is vooral jammer dat we hier geen deftige gravel hebben. Je mag geen enkel bos in, gravel heb je bijna niet. Buiten eens een strook van 500 meter om dan weer 5km asfalt te doen naar de volgende.

Dusja er gaan nog een paar slapeloze nachtjes over gaan. 😁

XL. Nee, paar keer geprobeerd en niet mijn ding. Buiten eens wat lichte gravel in de zomer. Maar vorige zomer enkel voor W-W gebruikt.
Heb een L nodig volgens canyon.
Die oker grizl 7 zie ik wel zitten. Zou voor bij mijn ma te zetten zijn. Bossen genoeg daar, ik zie er toch fietsen daarin.

Ik heb momenteel een roadbike met cabon frame en alu wielen
Is het aankopen van carbon wielen de moeite? Merk je veel verschil?

Ik heb momenteel een roadbike met cabon frame en alu wielen
Is het aankopen van carbon wielen de moeite? Merk je veel verschil?
Hangt er een beetje vanaf welke wielen. In het aanzetten vind ik het wel een groot verschil. Maar de rest hangt af van de diepte.

Een 35mm wiel ga je niet veel verschil voelen, buiten het gewicht. Maar mijn 62mm wielen op mijn aero fiets zijn toch wel een enorm verschil. Vooral bij zijwind werken die precies als een zeil waardoor je toch nog voordeel hebt van de wind. Scheelt enorm qua snelheid dat je dan blijft houden.

Jullie maken jullie ketting nat??? :unsure:
Ik begrijp wel die theorie van wax en niet nat maken of ontvetten, maar vandaag mtb rit van 65 km, alle duinen en bosjes staan onder water, dat is dus bruinzwarte koffiedrap die aan je ketting en cassette hangt. Nadien doorgetrokken tot over de grens, daar het strand op en terug naar België. En je zou dan nadien je ketting niet mogen nat maken?

Ik begrijp wel die theorie van wax en niet nat maken of ontvetten, maar vandaag mtb rit van 65 km, alle duinen en bosjes staan onder water, dat is dus bruinzwarte koffiedrap die aan je ketting en cassette hangt. Nadien doorgetrokken tot over de grens, daar het strand op en terug naar België. En je zou dan nadien je ketting niet mogen nat maken?
Klopt.
Uw ketting kan je normaal gewoon afnemen met een vod en droog afborstelen. Een ketting met wax gaat ook niet veel vuil vasthouden normaalgezien.
De wax moet tussen en op uw rollers zitten, en nergens anders want dat heeft geen nut. De wax gaat nooit volledig weg maar neemt af door te rijden.
Als je uw ketting nat maakt dan spoel je de wax uit uw ketting en dat wil je niet. Want dan moet je van nul beginnen en zeker zijn dat uw ketting droog is om te beginnen.

Gewoon proper vegen met een doek. De wax duwt het vuil er toch uit de vokgende keren.

Sinds een dikke tien dagen al aan het sukkelen met de gezondheid. Eerst buikgriep gehad, kan gebeuren, twee-drie dagen van de fiets en dat is normaal over. Nee hoor, deze keer niet.
Een van de klein mannen thuis gekomen met iets van school en ondertussen is iedereen hier aan het hoesten dat er geen woorden voor zijn. Hou voor mezelf meestal de regel (gepikt van Reddit ooit) zolang het boven de schouders blijft kan rustig trainen, maar eens eronder stoppen. Het hoesten ging snel gepaard met slijmen op luchtwegen en lichte koorts die alleen 's avonds op komt ('s ochtends gewoon 36.5 en tegen dat ik naar bed ga zit ik weer op 37.8-38.2). Volgens de dokter niets aan te doen buiten uitzieken.
Gevolg is dat ik dus al een dikke tien dagen meer aan het fietsen ben. Kers op de taart is natuurlijk dit mooie weekend waar ik amper energie en kracht had om een uurtje te gaan wandelen. 't mag stoppen. /rant.

Sinds een dikke tien dagen al aan het sukkelen met de gezondheid. Eerst buikgriep gehad, kan gebeuren, twee-drie dagen van de fiets en dat is normaal over. Nee hoor, deze keer niet.
Een van de klein mannen thuis gekomen met iets van school en ondertussen is iedereen hier aan het hoesten dat er geen woorden voor zijn. Hou voor mezelf meestal de regel (gepikt van Reddit ooit) zolang het boven de schouders blijft kan rustig trainen, maar eens eronder stoppen. Het hoesten ging snel gepaard met slijmen op luchtwegen en lichte koorts die alleen 's avonds op komt ('s ochtends gewoon 36.5 en tegen dat ik naar bed ga zit ik weer op 37.8-38.2). Volgens de dokter niets aan te doen buiten uitzieken.
Gevolg is dat ik dus al een dikke tien dagen meer aan het fietsen ben. Kers op de taart is natuurlijk dit mooie weekend waar ik amper energie en kracht had om een uurtje te gaan wandelen. 't mag stoppen. /rant.
Ook gehad. Heeft toch een kleine drie weken geduurd. Eerst buikgriep, dan sinusitis, dan hoesten en geëindigd met keelpijn en antibiotica om erdoor te geraken.

Positieve was dat ik na een kleine week wel weer helemaal goed was. Ik was bang dat mijn conditie een serieuze duw gekregen had maar het viel goed mee.

Gewoon proper vegen met een doek. De wax duwt het vuil er toch uit de vokgende keren.
Dat lukt bij m'n baanfiets, die heeft nog geen slang gezien, maar die mtb ketting is echt niet proper te vegen met een doek.

Ik doe nu cyclon bionet, grondig kuisen met borstel, drogen en als het droog is opnieuw waxen...

Na een desastreuze rit gisteren waarbij ik 6 keer plat ben gereden (3 unieke punctures, waarvan ik er 1 nog 3 keer opnieuw heb moeten pluggen), ben ik op zoek naar de oorzaak van mijn onnoemelijk leed. Die 3 unieke punctures is gewoon dikke pech, maar de plug die er telkens opnieuw uit vloog steekt mij dik tegen.

Ik heb gebruik GP5000 S TR tubeless met Muc-off sealant en Muc-off plugs. Ik heb er zelfs dikke MTB-plugs in geramd, maar het mocht niet baten. In (zeer) natte omstandigheden blijven ze niet op hun plaats zitten. Druk rond de 4bar, wat ok zou moeten zijn voor 25mm velgen.
Die plugs doen uitstekend hun werk op mijn MTB en gravel, waar ik uiteraard met minder druk rijd.

Aan de mensen die tubeless met de wegfiets rijden: vervangen jullie sowieso de band na het plat rijden (kostelijk) of hebben jullie goeie reparatiekits? Of laat je de plug gewoon zitten? Ik heb al eens gepatched van binnenuit, maar het lijkt wel alsof mijn sealant die patch weer losweekt.

Het is frustrerend omdat ik met mijn vorige (zelfde type) band 4000 km gebold heb met een inner tube waarbij ik 2x plat gereden heb.
Nu sinds november tubeless en ik sta elke 200km aan de kant. Een band pluggen kost 30sec werk dus snel weer op de baan, maar ik ben het beu om sealant van mijn frame te krabben na elke rit. Ik zie hier en daar wel wat klachten over de lekbestendigheid van de GP5000 band. Die zou het laatste jaar een stuk minder lekbestendig geworden zijn zonder duidelijke oorzaak.

Na een desastreuze rit gisteren waarbij ik 6 keer plat ben gereden (3 unieke punctures, waarvan ik er 1 nog 3 keer opnieuw heb moeten pluggen), ben ik op zoek naar de oorzaak van mijn onnoemelijk leed. Die 3 unieke punctures is gewoon dikke pech, maar de plug die er telkens opnieuw uit vloog steekt mij dik tegen.

Ik heb gebruik GP5000 S TR tubeless met Muc-off sealant en Muc-off plugs. Ik heb er zelfs dikke MTB-plugs in geramd, maar het mocht niet baten. In (zeer) natte omstandigheden blijven ze niet op hun plaats zitten. Druk rond de 4bar, wat ok zou moeten zijn voor 25mm velgen.
Die plugs doen uitstekend hun werk op mijn MTB en gravel, waar ik uiteraard met minder druk rijd.

Aan de mensen die tubeless met de wegfiets rijden: vervangen jullie sowieso de band na het plat rijden (kostelijk) of hebben jullie goeie reparatiekits? Of laat je de plug gewoon zitten? Ik heb al eens gepatched van binnenuit, maar het lijkt wel alsof mijn sealant die patch weer losweekt.

Het is frustrerend omdat ik met mijn vorige (zelfde type) band 4000 km gebold heb met een inner tube waarbij ik 2x plat gereden heb.
Nu sinds november tubeless en ik sta elke 200km aan de kant. Een band pluggen kost 30sec werk dus snel weer op de baan, maar ik ben het beu om sealant van mijn frame te krabben na elke rit. Ik zie hier en daar wel wat klachten over de lekbestendigheid van de GP5000 band. Die zou het laatste jaar een stuk minder lekbestendig geworden zijn zonder duidelijke oorzaak.
Ik rij ook bijna iedere rit plat met deze GP5000 S TR banden maar MET binnenbanden. Reviews staan er vol van. Zo goed als geen weerstand tegen steentjes en dergelijke die door de buitenband heen komen. Materiaal is te dun ontworpen voor minimale weerstand. Ben op zoek naar een goede vervanger met ook redelijk weinig rolweerstand maar vooral een pak meer lekbestendigheid!
Iemand tips?

Ik rij ook bijna iedere rit plat met deze GP5000 S TR banden maar MET binnenbanden. Reviews staan er vol van. Zo goed als geen weerstand tegen steentjes en dergelijke die door de buitenband heen komen. Materiaal is te dun ontworpen voor minimale weerstand. Ben op zoek naar een goede vervanger met ook redelijk weinig rolweerstand maar vooral een pak meer lekbestendigheid!
Iemand tips?
Als je met binnenbanden rijdt, zou de gewone GP5000 veel beter moeten zijn volgens de reviews.

Iemand tips?
Al 4 jaar heel tevreden van schwalbe. Zowel de one als de pro one. Met bepaalde gp 5000 reed ik ook vaak lek. Andere dan niet. Er zit precies veel verschil in dezelfde band. Voor die prijs zou dat niet mogen vind ik.

Al 4 jaar heel tevreden van schwalbe. Zowel de one als de pro one. Met bepaalde gp 5000 reed ik ook vaak lek. Andere dan niet. Er zit precies veel verschil in dezelfde band. Voor die prijs zou dat niet mogen vind ik.
Ik zal die Pro One eens testen. Maar Schwalbe hun benamingen, man man man:

SCHWALBE PRO ONE ADDIX RACE EVO SUPER RACE V-GUARD TLE

Moet jij de exacte versie weten die je gebruikt, laat maar weten. Eveneens tubeless?

Ik zal die Pro One eens testen. Maar Schwalbe hun benamingen, man man man:

SCHWALBE PRO ONE ADDIX RACE EVO SUPER RACE V-GUARD TLE

Moet jij de exacte versie weten die je gebruikt, laat maar weten. Eveneens tubeless?

Deze gebruik ik (wel met bruine zijwand). De gewone one zou nog iets lekbestendiger zijn. Maar met deze pro one heb ik nog maar 1x lek gereden door een groot stuk ijzer wat ook wel logisch was.

Als je met binnenbanden rijdt, zou de gewone GP5000 veel beter moeten zijn volgens de reviews.
Ik ben nu gisteren voor de eerste keer in denk ik 5000km platgevallen met een GP5000 32mm. Het was dan nog eens een stukje van een staalkabel dat volgens mij geen enkele band tegen bestand zou zijn. Binnenband was zelf twee keer lek wat dat pinnetje zat er langs weerskanten door.

Da's toch de reden waarom ik nog niet tubeless ga. Om te koersen GP5000 met latex banden die ik nu ga vervangen door TPU bandjes. 24gr voor een bandje :D. Om te trainen GP 5000 28/32mm met continental cross binnenbanden. Belabberde rolweerstand, maar niet lek! Geen man overboord, bandje gewoon old school weer plakken!

Terug
Bovenaan