De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Tja, als je aan cherry picking doet op specifieke merken en breedtes komt het altijd goed uit natuurlijk. Je kan de Aero of TT variant nooit vergelijken met de 'regular', laat staan een 25mm tegenover 28 of 30. Daarnaast veranderen ze veel vaker die compound dan je denkt, zonder dat de naam verandert. De verschillende batches onderling vertonen vaak al verschillen. (zonder te ver uit te weiden, ik zit in de branche)

Het is een bruikbare basis om van te starten, maar ik cross reference die toch altijd met recente reviews van online verkooppunten. Recente QC problemen zullen op zo'n test sites maar zelden naar boven komen.
Bij mijn weten is er geen enkele andere website die zo uitvoerig test dus een betere bron is er momenteel niet.

Ik schrijf nergens dat ze perfect zijn maar de reviews van onder andere continental, Vittoria, Pirelli zijn in dezelfde maat en dus onderling vergelijkbaar.

Als een merk niet laat weten aan de consument of duidelijk maakt dat er iets veranderd aan hun compound licht de schuld bij henzelf en niet de testwebsite imo.

Bij mijn weten is er geen enkele andere website die zo uitvoerig test dus een betere bron is er momenteel niet.

Ik schrijf nergens dat ze perfect zijn maar de reviews van onder andere continental, Vittoria, Pirelli zijn in dezelfde maat en dus onderling vergelijkbaar.

Als een merk niet laat weten aan de consument of duidelijk maakt dat er iets veranderd aan hun compound licht de schuld bij henzelf en niet de testwebsite imo.
plus ook de extensieve vergelijking tussen een 23, 25, 28, 30 en 32 variant van de GP5000, op alle mogelijke bandendrukken. Waaruit je vooral leert dat je beter heel breed gaat, en ook lekker zacht mag rijden zonder er veel merkbaar nadeel in weerstand van te ondervinden.

Ik leg ook nergens schuld he liefste man. Ik zeg gewoon dat het in mijn case niet echt bruikbaar was gezien de gedateerde testinfo voor de specifieke banden die ik zocht. Al de info over banden die mijn niet interesseren zijn hier volledig overbodig, maar toch bedankt.

Ik rij sinds kort met dit rond. Sealant voor kruiwagens en aanverwanten. Kost een fractie van hetzelfde spul voor fietsen, enkel wat aan te lengen wegens nogal dik (kortom, nog meer sealant!). Verder vooralsnog geen platte banden na ~1000km, vrij zeker dat dit behoorlijk goed gaat uitpakken.

Verder kan ik wel zeggen dat de sealant van Panaracer echt wel fameuze gaten kan dichten, maar wel aan de prijzige kant is. Hutchinson evenmin slecht maar toch enkele keren mee platgevallen.
Hoe kom je er bij om dat te testen? Dat is nu niet per sé een pruductomschrijving die uitnodigt om deze sealant in een fietsband te gieten. Via via of gewoon zeer nieuwsgierig van aard? 😅

Hoe kom je er bij om dat te testen? Dat is nu niet per sé een pruductomschrijving die uitnodigt om deze sealant in een fietsband te gieten. Via via of gewoon zeer nieuwsgierig van aard? 😅
Beiden, ik was al op de hoogte van het bestaan van sealants voor andere voertuigen dus vaag nieuwsgierig (en de prijzen van sommige sealants doen mij fronsen), dus toen ik een betrouwbare bron (PeakTorque op youtube) dit zag aanhalen, heb ik voor een fractie van de prijs van gewone sealant dit gekocht. Vooralsnog geen klachten, als dat zo blijft schakel ik definitief over.

Beiden, ik was al op de hoogte van het bestaan van sealants voor andere voertuigen dus vaag nieuwsgierig (en de prijzen van sommige sealants doen mij fronsen), dus toen ik een betrouwbare bron (PeakTorque op youtube) dit zag aanhalen, heb ik voor een fractie van de prijs van gewone sealant dit gekocht. Vooralsnog geen klachten, als dat zo blijft schakel ik definitief over.
Keep us posted! Als een berggeit met duivelsoren als jij er content van bent

Hoe doe je die sealant erin?

Hoe doe je die sealant erin?
Zelfde als gewone, hij is nog niet te dik om bv met een spuit door het ventiel te jassen - al is het in dat geval gewoon iets logischer de sealant vooraf al wat aan te lengen, kwestie van niet achteraf te moeten gokken hoeveel water/antivries er nog bij moet.

Ga meestal schoenen bij VE Sint Pauwels halen, northwave.

Merk nu wel als ik fiets dat 2 grootste tenen van voet duwen tegen de punt. Schoenen te klein?

Helpt ook niet dat grote teen trauma nagel heeft en dus een verdikking heeft.

Er werdt hier al een winkel in Harelbeke aangeraden, maar aanraders in ovl? A la limite Antwerpen?

@Knarf gij zijt toch een mede inwoner van limbabwe he?
Ik heb het intussen wel gezien met het zand van de Teut en ben op zoek naar fijne bossen om door te rijden met de crossfiets. Aanraders? Ik ben echt een tist dus het moeten legale routes zijn. Hoeven niet noodzakelijk technische routes te zijn (want geen mtb) maar gewoon bospaden vind ik al plezant genoeg.

Zelf dacht ik aan Bolderberg, goed idee?

Mijn mtb (canyon exceed) maakt lawaai thv het balhoofd. Ik kan dit simuleren door druk te oefenen op het stuur en dan het stuur te draaien van links nr rechts, het maakt zo een beetje klakklak lawaai. Als ik de fiets aan de haak hang of het wiel ophef hoor ik niks. Normaal na 1 jaar al balhoofdproblemen?

Mijn mtb (canyon exceed) maakt lawaai thv het balhoofd. Ik kan dit simuleren door druk te oefenen op het stuur en dan het stuur te draaien van links nr rechts, het maakt zo een beetje klakklak lawaai. Als ik de fiets aan de haak hang of het wiel ophef hoor ik niks. Normaal na 1 jaar al balhoofdproblemen?
Kunnen de lagers zijn, als ze droog gemonteerd zijn, te vaak te veel vocht hebben gezien (kan ook dus door te wassen) of te vaak modder hebben moeten slikken is het mogelijk dat ze na een jaar als het beste gehad hebben.

@Knarf gij zijt toch een mede inwoner van limbabwe he?
Ik heb het intussen wel gezien met het zand van de Teut en ben op zoek naar fijne bossen om door te rijden met de crossfiets. Aanraders? Ik ben echt een tist dus het moeten legale routes zijn. Hoeven niet noodzakelijk technische routes te zijn (want geen mtb) maar gewoon bospaden vind ik al plezant genoeg.

Zelf dacht ik aan Bolderberg, goed idee?
MTB of gravel?

Bolderberg als je de paadjes kent is heel mooi.

MTB of gravel?

Bolderberg als je de paadjes kent is heel mooi.
CX, dus pakt gravel. Vandaag eens gewoon naartoe gereden, ben er toch rap eens ik de platwijers door ben en ik was aangenaam verrast. Echt tof rijden daar. Alleen het stuk naast het circuit van Zolder was even té mtb voor mij dus een paar keer afgestapt uit veiligheid, maar dat geeft niet.

Kunnen de lagers zijn, als ze droog gemonteerd zijn, te vaak te veel vocht hebben gezien (kan ook dus door te wassen) of te vaak modder hebben moeten slikken is het mogelijk dat ze na een jaar als het beste gehad hebben.
Ondertussen de boel uitgehaald, vol vet gepompt , lijkt ok nu. Zat echt weinig vet in. Op YouTube stond er al een gelijkaardig verhaal. 1 ding. Hoe hard span je de lagers op ?

Ok, op het gevoel dus ;)
Yep, wiel scheef, voorrem indrukken en wiebelen terwijl je aan het balhoofd voelt. Er mag geen speling op zitten, maar het stuur moet ook nog vrij kunnen bewegen.

Hier de mtb eens uit de berging gehaald en een klein rondje gedaan. Daarna trapas en alle pivot punten van de achterophanging schoongemaakt en gesmeerd. Laat de lente maar komen!
Als het weer ok blijft, volgende week de eerste grote mtb-rit: Slag om Gavere (120km en een 1200hm’s, t zal pijn doen zo na de winter).

Ik vrees dat de acros lagers het toch gehad hebben. Hoewel ik de boel uitgekuist heb en premium vet in gedaan heb, hoor ik nog een licht schurend geluid.

Er was ook roestafzetting aan de binnenkant. Ik moet wel zeggen dat die bike al serieus afgezien heeft, modder, plassen, strand, rotsen. Die interne kabelrouting dicht ook niet super goed af, als het regent loopt het water daar toch gewoon tussen. Factory vet was amper terug te vinden aan de binnenkant, een beetje witte droge smuk. Het klak klak geluid is dan wel weg, maar als ik het wiel ophef en draai hoor ik licht schurende geluiden, is dit van de kabelrouting of de lagers, moeilijk te zeggen, maar ik vermoed de lagers. Dilemma of ik ze zelf zou vervangen of niet... De remleiding en derailleur moeten los, dus zal sowieso wat extra tools moeten aanschaffen om nadien te bleeden. Hoe zit het met garantie als je daar zelf aan werkt? Misschien toch maar naar Maldegem rijden.

Hoe zit het met garantie als je daar zelf aan werkt? Misschien toch maar naar Maldegem rijden.

Op wat denk je nog garantie te hebben? :P
Vervangen is zeker doenbaar als je de tools hebt, maar dat kost ook geld natuurlijk. Het is een afweging of je wilt betalen voor de tools of voor de service.
Laat je het doen dan ben je zeker dat het goed gedaan is. Koop je de tools dan is het een eenmalige investering en kan je het daarna altijd zelf.

Terug
Bovenaan