De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik vrees dat de acros lagers het toch gehad hebben. Hoewel ik de boel uitgekuist heb en premium vet in gedaan heb, hoor ik nog een licht schurend geluid.

Er was ook roestafzetting aan de binnenkant. Ik moet wel zeggen dat die bike al serieus afgezien heeft, modder, plassen, strand, rotsen. Die interne kabelrouting dicht ook niet super goed af, als het regent loopt het water daar toch gewoon tussen. Factory vet was amper terug te vinden aan de binnenkant, een beetje witte droge smuk. Het klak klak geluid is dan wel weg, maar als ik het wiel ophef en draai hoor ik licht schurende geluiden, is dit van de kabelrouting of de lagers, moeilijk te zeggen, maar ik vermoed de lagers. Dilemma of ik ze zelf zou vervangen of niet... De remleiding en derailleur moeten los, dus zal sowieso wat extra tools moeten aanschaffen om nadien te bleeden. Hoe zit het met garantie als je daar zelf aan werkt? Misschien toch maar naar Maldegem rijden.

Mijn mtb (canyon exceed) maakt lawaai thv het balhoofd. Ik kan dit simuleren door druk te oefenen op het stuur en dan het stuur te draaien van links nr rechts, het maakt zo een beetje klakklak lawaai. Als ik de fiets aan de haak hang of het wiel ophef hoor ik niks. Normaal na 1 jaar al balhoofdproblemen?
Die kunnen zeker al om zeep zijn.

Balhoofdlagers heb ik zelf nog nooit gedaan omdat ik daar het materiaal nooit voor gekocht heb. Dat verslijt normaal gezien bij mijn koersfiets na ongeveer 5 jaar. Daar ga ik geen pers voor kopen van enkele honderden euro's. Naar de velomaker, denk ik dan.

En fietslagers (wielen en balfhoofd) laat je best vervangen als ze schuren. De toleranties op rondheid zijn zo klein dat een beetje roest er direct voor zorgt dat de boel niet goed meer draait.

Normaal gezien zijn die lagers ook 2RS (dubbele dichting) waardoor extra vet errond weinig uitmaakt. Het enige vet is dan meestal montagevet geweest (ook niet altijd nodig).

Maar de clou is: géén ontvetter of zware zepen gebruiken als ge uw fiets kuist. Dus geen dreft of autoshampoo die ik soms zie. Gewoon water en eventueel erna wat opblinken. De kans is er dat dat sop zijn weg vindt en dat gelijdelijk aan alle vetten oplost.

Beetje vet errond kan wel helpen om water weg te houden, maar trekt ook weer vuil aan dat kan gaan schuren.

@Chauffagist : dat is de merde met kabels en leidingen die door het balhoofd lopen é. T ziet er strak uit, tot je er aan moet werken…

Die kunnen zeker al om zeep zijn.

Balhoofdlagers heb ik zelf nog nooit gedaan omdat ik daar het materiaal nooit voor gekocht heb. Dat verslijt normaal gezien bij mijn koersfiets na ongeveer 5 jaar. Daar ga ik geen pers voor kopen van enkele honderden euro's. Naar de velomaker, denk ik dan.

En fietslagers (wielen en balfhoofd) laat je best vervangen als ze schuren. De toleranties op rondheid zijn zo klein dat een beetje roest er direct voor zorgt dat de boel niet goed meer draait.

Normaal gezien zijn die lagers ook 2RS (dubbele dichting) waardoor extra vet errond weinig uitmaakt. Het enige vet is dan meestal montagevet geweest (ook niet altijd nodig).

Maar de clou is: géén ontvetter of zware zepen gebruiken als ge uw fiets kuist. Dus geen dreft of autoshampoo die ik soms zie. Gewoon water en eventueel erna wat opblinken. De kans is er dat dat sop zijn weg vindt en dat gelijdelijk aan alle vetten oplost.
Ik gebruik nooit product. Gewoon warm water. Mijn gravel was al een paar weken niet gekuist en was ook direct weer proper met gewoon water.

Los van de zeep vindt ook de regen en modder zijn weg. Dat afdekkapje is helemaal niet modderproof, omdat het frame hier een uitsparing heeft waar telkens water en vuil in blijft staan. Dus eens goed door het bos crossen en er vliegt al modderzop onder dat kapje.
Beetje vet errond kan wel helpen om water weg te houden, maar trekt ook weer vuil aan dat kan gaan schuren.

@Chauffagist : dat is de merde met kabels en leidingen die door het balhoofd lopen é. T ziet er strak uit, tot je er aan moet werken…
Het ziet er inderdaad strak uit, maar ik vermoed dat die kabels ook wel wat geluid geven, op 1 of andere manier moet dat toch ergens tegen de binnenkant van je frame bewegen als je draait. Rijdend voel ik niks, hoor ik niks, maar wiel opheffen en links/rechts geeft een lichte weerstand die ik bij mijn endurace niet heb.

Ik gebruik altijd een zeer milde shampoo speciaal voor de fiets.
Werkt als een zonnetje. Achteraf een polish erop, dat scheelt ook al een pak om minder snel vuil te worden.

CX, dus pakt gravel. Vandaag eens gewoon naartoe gereden, ben er toch rap eens ik de platwijers door ben en ik was aangenaam verrast. Echt tof rijden daar. Alleen het stuk naast het circuit van Zolder was even té mtb voor mij dus een paar keer afgestapt uit veiligheid, maar dat geeft niet.
De bloso route van Wellen vind ik wel leuk met de gravelbike. Niks technisch in.

De bloso rit van Zolder ook (Meylandroute). Enige "technische" is ergens kortbij het circuit, maar denk niet wat gij bedoelt want dat is er echt vlak tegen denk ik?

Bloso Lummen is wat extreem met gravelbike een paar stukken. Heb hier wel een rit die wat mixed van Heusden-Zolder en Lummen.

In Diest liggen ook wel mooie gravelbanen.

Op Komoot Bram Tankink zijn ritten bekijken. De meeste starten in Lanaken (bij Bram zijn thuis, maar daar zijn parkeerplaatsen aan een klein kerkhofje. Zitten pareltjes tussen).

Ga u ook wat GPX-en pogen te sturen.

Iemand ervaring met de stoneman ardennua?
Ik zou deze op 2 dagen willen doen.

Welk hotel?
Bagagetransport voor 1 nacht en terug naar parking?
Is het een echte mtb tocht of meer een graveltocht?
Do’s en dont’s.

Er staat al veel info op de website maar zoals steeds is info van ervaringsdeskundige welkom.

Iemand ervaring met de stoneman ardennua?
Ik zou deze op 2 dagen willen doen.

Welk hotel?
Bagagetransport voor 1 nacht en terug naar parking?
Is het een echte mtb tocht of meer een graveltocht?
Do’s en dont’s.

Er staat al veel info op de website maar zoals steeds is info van ervaringsdeskundige welkom.
De Arduenna zou ik ook eens willen doen...
Hier alvast een hoop ervaringen en info (oa filmpjes): https://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=1&t=151209&p=1744631&hilit=stoneman#p1744631

De Arduenna zou ik ook eens willen doen...
Hier alvast een hoop ervaringen en info (oa filmpjes): https://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=1&t=151209&p=1744631&hilit=stoneman#p1744631
Die was een beetje van mijn radar verdwenen, merci om dat terug op te rakelen!
Gravelbike of niet: op 2 dagen denk ik wel goed te doen, maar ik zou het zeker niet doen op 1 dag met 700x40 bandjes! Zal op 2 dagen wel lukken met een gravel (als het parcours wat droog ligt), maar het zal wel veeeeeeeel plezieriger zijn met een mtb. Er zitten toch wat afdalingen in..... Een drop-bar MTB is ook zeker nog te overwegen.

Ik zou idd ook de voorkeur geven voor de MTB. Veel worteltapijten ed. Dat lukt met een stevige gravelbike ook, maar dat is een ferme aanslag op uw lijf.

Ik rij enkel mtb. Dus moest het te gemakkelijk zijn en goed te doen met de gravel is het niets voor mij en haak ik af.
Bij deze dus de bevestiging dat het wel degelijk een echte mtb toer is. Bedankt 😁

Betaal je daar dan voor of doe je gewoon die rit? Zou dat te doen zijn met een hardtail?
Je kan die ook zo rijden, maar of de pijlen altijd aanwezig / zichtbaar zijn is nog maar de vraag... Het is wel wat opgeslagen zo te zien, goedkoopste inschrijving is nu 24 euro (dat was bij de start zo'n 15 euro).

Een GPX zal je via Strava ook nog wel kunnen vinden...

Met een hardtail kan dat ook, zie dat filmpje in de link in mijn eerdere post van Manou Maudgal die de rit op 1 dag heeft gereden met een hardtail.

Vandaag mijn wiel met cassette naar beneden op de grond gelegd. Toen ik die pakte dan lag mijn cassette op de grond met de naaf uit elkaar 🤬. Ik steek die terug samen zoals het was maar geen freewheel meer.

Het rare is dat ik maar 1 veer heb en op de filmpjes zijn er overal 2 te zien. Ik heb al een uur op mijn handen en knieën zitten zoeken in de garage, maar niks te vinden.

Niks dan miserie gehad vandaag. Normaal is new bike day een happy day. Maar het was de grootste klotedag van heel het jaar.
Vijs topcap die zot draait. (nieuwe wordt opgestuurd), boutjes voor drinkbushouder er niet bij en nu nog dat met die naaf.

Vandaag mijn wiel met cassette naar beneden op de grond gelegd. Toen ik die pakte dan lag mijn cassette op de grond met de naaf uit elkaar 🤬. Ik steek die terug samen zoals het was maar geen freewheel meer.

Het rare is dat ik maar 1 veer heb en op de filmpjes zijn er overal 2 te zien. Ik heb al een uur op mijn handen en knieën zitten zoeken in de garage, maar niks te vinden.

Niks dan miserie gehad vandaag. Normaal is new bike day een happy day. Maar het was de grootste klotedag van heel het jaar.
Vijs topcap die zot draait. (nieuwe wordt opgestuurd), boutjes voor drinkbushouder er niet bij en nu nog dat met die naaf.
Nieuwe fiets?

Over welke fiets gaat het concreet?
Ik vermoed een DT Swiss ratchet naaf als ik je hoor spreken van veren. Ja altijd opletten daarmee want de freehub klikt gewoon op de as. Maar van gewoon neer te leggen zou hij normaal niet mogen loskomen.
Een een Ratchet LN naaf heeft langs beide kanten van de Ratchet een veer ja.

Het klinkt misschien stom maar ben je zeker dat alles werkte voor je het wiel op de grond legde?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan