Meester Kweepeer
Member
Ik vrees dat de acros lagers het toch gehad hebben. Hoewel ik de boel uitgekuist heb en premium vet in gedaan heb, hoor ik nog een licht schurend geluid.
Er was ook roestafzetting aan de binnenkant. Ik moet wel zeggen dat die bike al serieus afgezien heeft, modder, plassen, strand, rotsen. Die interne kabelrouting dicht ook niet super goed af, als het regent loopt het water daar toch gewoon tussen. Factory vet was amper terug te vinden aan de binnenkant, een beetje witte droge smuk. Het klak klak geluid is dan wel weg, maar als ik het wiel ophef en draai hoor ik licht schurende geluiden, is dit van de kabelrouting of de lagers, moeilijk te zeggen, maar ik vermoed de lagers. Dilemma of ik ze zelf zou vervangen of niet... De remleiding en derailleur moeten los, dus zal sowieso wat extra tools moeten aanschaffen om nadien te bleeden. Hoe zit het met garantie als je daar zelf aan werkt? Misschien toch maar naar Maldegem rijden.
Die kunnen zeker al om zeep zijn.Mijn mtb (canyon exceed) maakt lawaai thv het balhoofd. Ik kan dit simuleren door druk te oefenen op het stuur en dan het stuur te draaien van links nr rechts, het maakt zo een beetje klakklak lawaai. Als ik de fiets aan de haak hang of het wiel ophef hoor ik niks. Normaal na 1 jaar al balhoofdproblemen?
Balhoofdlagers heb ik zelf nog nooit gedaan omdat ik daar het materiaal nooit voor gekocht heb. Dat verslijt normaal gezien bij mijn koersfiets na ongeveer 5 jaar. Daar ga ik geen pers voor kopen van enkele honderden euro's. Naar de velomaker, denk ik dan.
En fietslagers (wielen en balfhoofd) laat je best vervangen als ze schuren. De toleranties op rondheid zijn zo klein dat een beetje roest er direct voor zorgt dat de boel niet goed meer draait.
Normaal gezien zijn die lagers ook 2RS (dubbele dichting) waardoor extra vet errond weinig uitmaakt. Het enige vet is dan meestal montagevet geweest (ook niet altijd nodig).
Maar de clou is: géén ontvetter of zware zepen gebruiken als ge uw fiets kuist. Dus geen dreft of autoshampoo die ik soms zie. Gewoon water en eventueel erna wat opblinken. De kans is er dat dat sop zijn weg vindt en dat gelijdelijk aan alle vetten oplost.

. Ik steek die terug samen zoals het was maar geen freewheel meer.