De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dit is mijn allergrootste irritatie als loper en als fietser. Ik hoop oprecht dat je met “tegen de richting wandelen” bedoelt dat ze verkeerd wandelen, in dezelfde richting als jou dus.

Wandelen doe je links. Fietsen rechts. Waarom?
1. Omdat het zo moet
2. Omdat je dan aankomende fietsers perfect ziet afkomen en oogcontact kan maken

Mocht elke wandelaar gewoon dat simpele regeltje volgen, er is 10 keer minder agressie. Dan heb je zelfs niet eens een bel nodig.

Helaas wandelt/loopt 3/4 van de mensen aan de verkeerde kant.
Is dat een regel? :unsure:

Wandelen doe je links op de openbare weg om het verkeer te kunnen zien aankomen (en om weg te kunnen springen voor al die automobilisten die op hun smartphone ipv de weg letten :sarcastic: ) maar op trage wegen denk ik niet dat ik links loop eigenlijk... then again, ik ga dan ook niet wandelen op een jaagpad ofzo maar zoveel mogelijkin het bos boerewegels waar er niet echt een links of rechts is.

Wie doet dat ook? Is dat leuk? U knieen die smeken om aub van het asfalt te gaan terwijl de wielertoeristen u om de oren vliegen? :unsure:
 
ow ja, ik maak inderdaad de assumptie dat we spreken over de openbare weg. Ik rijd/loop 90% van mijn kilometers langs een jaagpad en daar komt mijn frustratie letterlijk elke minuut naar boven.

En vooral lopers die dus verkeerd lopen, terwijl ik juist aan het lopen ben. En beiden die weigeren. Op 10meter begin ik al: "Lopen doe je links, lopen doe je links" te roepen. Dan gaan ze even uit de weg, maar 5m verder gaan ze gewoon terug aan dezelfde kant lopen
 
ow ja, ik maak inderdaad de assumptie dat we spreken over de openbare weg. Ik rijd/loop 90% van mijn kilometers langs een jaagpad en daar komt mijn frustratie letterlijk elke minuut naar boven.

En vooral lopers die dus verkeerd lopen, terwijl ik juist aan het lopen ben. En beiden die weigeren. Op 10meter begin ik al: "Lopen doe je links, lopen doe je links" te roepen. Dan gaan ze even uit de weg, maar 5m verder gaan ze gewoon terug aan dezelfde kant lopen
"Op een openbare weg zonder rijbanen waar geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten is het niet verplicht om links te lopen."
 
Of het wettelijk verplicht is op jaagpaden, weet ik niet, maar het wordt wel aangeraden door de Vlaamse Waterweg. Volgens de definitie hierboven ook dan, want er is wel degelijk (soms) gemotoriseerd verkeer toegelaten op jaagpaden. Het is gewoon veiliger.



 
"Op een openbare weg zonder rijbanen waar geen gemotoriseerd verkeer is toegelaten is het niet verplicht om links te lopen."
Op een jaagpad is er doorgaans wel een toelating voor gemotoriseerd verkeer hé. Meestal zijn daar brommers (klasse A), toezichthouders en aangelanden welkom, dus jouw link geldt niet voor een jaagpad.

Verder: "gemotoriseerd" is sinds de ebike toch ook niet meer de juiste vlag voor de lading.

Deed me denken aan die keer dat ik helaas een rijverbod kreeg met de wagen. Bij het inleveren vroeg ik: "mag ik nog met een elektrische fiets rijden mevrouw de agente?"

"Maar natuurlijk meneer, dat heeft toch gewoon een batterij en geen motor?" :wallbash:
 
ow ja, ik maak inderdaad de assumptie dat we spreken over de openbare weg. Ik rijd/loop 90% van mijn kilometers langs een jaagpad en daar komt mijn frustratie letterlijk elke minuut naar boven.

En vooral lopers die dus verkeerd lopen, terwijl ik juist aan het lopen ben. En beiden die weigeren. Op 10meter begin ik al: "Lopen doe je links, lopen doe je links" te roepen. Dan gaan ze even uit de weg, maar 5m verder gaan ze gewoon terug aan dezelfde kant lopen
Ik ga er eerlijk in zijn dat ik zelden tot nooit links loop.
Waarom? Omdat ik al meermaals op die manier bijna ben aangereden door fietsers en auto’s. Omdat niet iedereen die regel kent, en dan de gedachte hebben van “wtf loopt gij hier langs de verkeerde kant van de weg gij gevaarlijke zot!”.
Op het standaard Vlaams fietspad wil dit ook zeggen dat de fietser het fietspad zal moeten overschrijden, en als je tegenovergesteld beweegt is dat lastig. In dezelfde richting kan je nog afremmen en heel zacht achter de loper of wandelaar blijven.

Het behoeft ook geen duiding dat als jij bij 12km/h naar een fietser loopt die 20km/h rijdt je sneller bij elkaar bent dan wanneer je dezelfde richting uitgaat.
 
Bij veel jaagpaden staat er verboden voor klasse B,P. Wat zie je meestal, B en P. Ofwel margies op een opgedreven booster, of een Gestapo van 120kg op een speedpedelec. Je moet eens proberen een opmerking te maken, je moet al geluk hebben dat je niet wordt afgetuigd.
 
Ik ga er eerlijk in zijn dat ik zelden tot nooit links loop.
Waarom? Omdat ik al meermaals op die manier bijna ben aangereden door fietsers en auto’s. Omdat niet iedereen die regel kent, en dan de gedachte hebben van “wtf loopt gij hier langs de verkeerde kant van de weg gij gevaarlijke zot!”.
Op het standaard Vlaams fietspad wil dit ook zeggen dat de fietser het fietspad zal moeten overschrijden, en als je tegenovergesteld beweegt is dat lastig. In dezelfde richting kan je nog afremmen en heel zacht achter de loper of wandelaar blijven.

Het behoeft ook geen duiding dat als jij bij 12km/h naar een fietser loopt die 20km/h rijdt je sneller bij elkaar bent dan wanneer je dezelfde richting uitgaat.
Dat is dus het probleem hé. Als zelfs een fervent loper als jij niet links loopt.

Het is de enige veilige manier, want je ziet en hoort fietsers en auto's afkomen. En zij zien dat jij hen gezien hebt.
Zeker bij wandelaars met een hond zorgt dat ervoor dat ze hem al mooi aanlijnen of bij zich houden, itt een hond die gewoon vrij loopt over de weg omdat "baasje" niet door heeft dat er een fietser aankomt
 
Bij veel jaagpaden staat er verboden voor klasse B,P. Wat zie je meestal, B en P. Ofwel margies op een opgedreven booster, of een Gestapo van 120kg op een speedpedelec. Je moet eens proberen een opmerking te maken, je moet al geluk hebben dat je niet wordt afgetuigd.
Ik vind wel dat je mensen niet kan verwijten dat ze met een SP op een jaagpad rijden. Als dat ook maar in de buurt komt van de kortste/snelste route van ik dat zelfs logisch, hoe minder je met een fiets op de openbare weg moet zijn op plaatsen waar ook auto's etc rijden hoe beter... zeker met een SP. Op de koersfiets krijg je regelmatig commentaar als je op de baan rijdt als er een fietspad is... daar maak je vaak zelf nog de keuze. Als SP ben vaak verplicht van op de baan te rijden zelfs als er een fietspad is. Maar veel mensen kennen die regels niet met niet zelden aggresie tot gevolg, terwijl wat je doet eigenlijk is wat je volgens de wet moet doen.

En die snelheidslimiet van 30kph op jaagpaden is ook een beetje slappe hap. Dat je op zonnige lentezondag om 2u 's middags niet tegen 45kph tussen de horden wandelaars gaat laveren lijkt mij logisch, net zoals je met ne groep van meer dan ne man of 5-6 niks te zoeken hebt op een jaadpad, toch niet voor meer dan een rustige groepsrit. Helaas zijn veel mensen niet in staat van hun rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden.
 
Ik vind wel dat je mensen niet kan verwijten dat ze met een SP op een jaagpad rijden. Als dat ook maar in de buurt komt van de kortste/snelste route van ik dat zelfs logisch, hoe minder je met een fiets op de openbare weg moet zijn op plaatsen waar ook auto's etc rijden hoe beter... zeker met een SP. Op de koersfiets krijg je regelmatig commentaar als je op de baan rijdt als er een fietspad is... daar maak je vaak zelf nog de keuze. Als SP ben vaak verplicht van op de baan te rijden zelfs als er een fietspad is. Maar veel mensen kennen die regels niet met niet zelden aggresie tot gevolg, terwijl wat je doet eigenlijk is wat je volgens de wet moet doen.

En die snelheidslimiet van 30kph op jaagpaden is ook een beetje slappe hap. Dat je op zonnige lentezondag om 2u 's middags niet tegen 45kph tussen de horden wandelaars gaat laveren lijkt mij logisch, net zoals je met ne groep van meer dan ne man of 5-6 niks te zoeken hebt op een jaadpad, toch niet voor meer dan een rustige groepsrit. Helaas zijn veel mensen niet in staat van hun rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden.
Dit, wandelaars/ lopers links en wat verdraagzaamheid zou alles oplossen :)
 
De winter komt er weer aan en ik heb besloten om toch buiten te blijven fietsen ipv een indoor trainer te kopen.
Ik zou wel willen investeren in een betere winterbroek (eentje tegen de vriestemperaturen), maar ik twijfel tussen de
Bioracer Tempest Full Protect (kan ik kopen rond de 130€) en de Futurum Joris II Deep Winter (kan ik kopen aan 119€).
Iemand ervaring met een van deze broeken?

Ik heb de gewone Tempest broeken van Bioracer, daar ben ik semi-tevreden over (broeken durven soms al eens wat afzakken tov de bovenbenen, en ja... het is de juiste maat ;))

In de Futurum 4 SEASONS actie toch gezwicht voor hun Pro Jacket.
Ik moet zeggen, ik was aangenaam verrast :)

Ik ben op zoek naar een broek die goed tegen de regen kan. Vrijdag na een half uur verzopen fietsschoenen omdat al het water via mijn Castelli-winterbroek (niet (meer) waterafstotend) en kousen in mijn waterdichte schoenen liep... Heb niet rap last van de kou, dus moet zeker niet de warmste broek zijn, maar natte voeten zijn niet aangenaam.
Bij de Futurum Joris zie ik dat die niet is om een paar uur mee in de regen te gaan rijden.
 
Ik vind wel dat je mensen niet kan verwijten dat ze met een SP op een jaagpad rijden.
Dat is gewoon verboden door de wet hé? Je mag daar helemaal niet komen met een SP tenzij expliciet aangegeven.
Ik krijg daar echt de .... van als die langs me door komen gevlamd en ik rij rustig 25...


En die snelheidslimiet van 30kph op jaagpaden is ook een beetje slappe hap. Dat je op zonnige lentezondag om 2u 's middags niet tegen 45kph tussen de horden wandelaars gaat laveren lijkt mij logisch, net zoals je met ne groep van meer dan ne man of 5-6 niks te zoeken hebt op een jaadpad, toch niet voor meer dan een rustige groepsrit. Helaas zijn veel mensen niet in staat van hun rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden.
Op de autostrade die limiet van 120km/h als er geen volk is is ook maar slappe hap.
 
Dat is gewoon verboden door de wet hé? Je mag daar helemaal niet komen met een SP tenzij expliciet aangegeven.
Ik krijg daar echt de .... van als die langs me door komen gevlamd en ik rij rustig 25...

Op de autostrade die limiet van 120km/h als er geen volk is is ook maar slappe hap.
Zolang diezelfde wetgever zijn wetten niet kan of wil afdwingen op de rest van de openbare weg en het daar survival of the fittest is waar GSM-tokkelende automobilisten altijd als winnaar uit de bus komen kan de wet die dat verbiedt mij echt gestolen worden...

Als de 3-4bft wind die hier vaak staat mooi in de rug staat rijdt je met de koersvélo ook snel 35-40kph. Wat is dan het verschil? Een SP is zwaarder dus de potentieële impact is groter... ok.
 
Zolang diezelfde wetgever zijn wetten niet kan of wil afdwingen op de rest van de openbare weg en het daar survival of the fittest is waar GSM-tokkelende automobilisten altijd als winnaar uit de bus komen kan de wet die dat verbiedt mij echt gestolen worden...

Als de 3-4bft wind die hier vaak staat mooi in de rug staat rijdt je met de koersvélo ook snel 35-40kph. Wat is dan het verschil? Een SP is zwaarder dus de potentieële impact is groter... ok.
Ik vind dat een gigantisch verschil....

Die enkele koersfiets maakt me niks uit... Een peleton is al wat anders, en een SP ook.
Er is daar een reden voor hé dat dat niet mag.

Nu, ik vind eigenlijk dat SP's stillekes aan compleet verbannen mogen worden. Totaal onverantwoord hoe iedereen daarmee rijdt. Ook op smalle fietspaden tegen 45km/h langs u door. Hier in het bos op het gravelpad, als ik 's morgens met mijne hond wandel, waar geen SP's mogen komen komen er ook altijd wel 2 al toeterend tegen 45km/h voorbij....
 
Ik ben op zoek naar een broek die goed tegen de regen kan. Vrijdag na een half uur verzopen fietsschoenen omdat al het water via mijn Castelli-winterbroek (niet (meer) waterafstotend) en kousen in mijn waterdichte schoenen liep... Heb niet rap last van de kou, dus moet zeker niet de warmste broek zijn, maar natte voeten zijn niet aangenaam.
Bij de Futurum Joris zie ik dat die niet is om een paar uur mee in de regen te gaan rijden.
Als de broek ooit waterafstotend was, kun je eens proberen om die waterafstotende laag te herstellen met Nikwax.
En gaiters gebruiken die je over de bovenkant van je schoenen trekt zodat het water niet van de broek in de schoenen loopt:
product.php
 
Ik heb die gaiters maar als je 's ochtends om 6u30 opstaat/moet opstaan om naar het werk te fietsen heb je absoluut geen zin om een extra 5 minuten bezig te zijn om die gaiters aan te krijgen... :unsure: En je moet ze wel aan de smalle kant kopen want als ze los zitten hebben ze geen zin...
 
Tot je beide neus aan neus staat (in het beste geval) wanneer je tegelijkertijd een bocht in gaat.
dan heb je nog altijd meer kans dat de loper in de berm kan springen, dan wanneer hij jou niet ziet aankomen.

Fietsers kiezen er toch ook niet opeens voor om links te gaan rijden? Waarom doen wandelaars dat wel? Elke fucking kleuter heeft dat in zijn hoofd geprent gekregen en op één of andere manier blijkt iedereen dat te vergeten. En elke minuut je op een jaagpad wandelt zou die frank moeten vallen, maar nee.
 
Terug
Bovenaan