De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Effe vraagje. Ik heb hier mijn derailleur zitten afstellen om een zo goed mogelijke rij-ervaring te hebben op mijn wahoo kickr maar toch krijg ik alles niet zo geruisloos als ik wil. Kan het zijn dat mijn ketting te lang is ? Ik vind dat er nogal wat slack opzit maar weet niet wat normaal is. Op de weg ben ik nog maar 2 keer gaan rijden met de nieuwe fiets dus weet niet hoe het daar zit, had niet echt iets opgemerkt maar nu zit ik echt te flippen gewoon. Heb effe een video bekeken die aan de hand van de derailleur laat zien of de ketting de juiste lengte heeft.

Op de kleinste tanden geen probleem, ziet er zo uit en de ketting gaat ook niet hangen (foto komt van video met uitleg):

Screenshot-2024-02-11-at-19-22-38.png


Op de grootste tanden echter zou hij zoals deze afbeelding moeten gepositioneerd staan met 2 bochten van ongeveer 45 graden, de mijne echter volgt de rode lijn en staat bijna 90 graden. Is dat een aanwijzing dat de ketting te lang is ?

Screenshot-2024-02-11-at-19-18-55.png
 
Lizard skins is een tape die wel makkelijk plaatst. Wel een dure tape zoals je zegt jammer genoeg :(
Een supacaz is bijvoorbeeld niet elastisch en plaatst daarom moeilijker.
2,5mm lizard skins geplaatst?
Bereid u voor om lang te krabben om de lijmresten van uw stuur te krijgen wanneer je het verwijderd....
 
Ik laat mijn stuurlint erop tot er letterlijk gaten invallen.

'k Denk zelfs dat het stuurlint van mijn Canyon nog nooit vervangen is (6 jaar en misschien 50000km). Nu, ik heb eigenlijk bijna altijd mijn shifters vast :). Profijt! (Al zijn die hoods dan wel versleten en uitgerekt door het zweet)

Verder vorige week goed doorstaan. Uiteindelijk op 22.5uur geland en 994 TSS. Wel wat moeten switchen door het archislechte weer. Zaterdag dan de koninginrit gedaan van 196km naar en in de Vlaamse Ardennen. Op verschillende klimmetjes de gas eens goed opengedraaid en toch enkele top 3 beste jaartijden gereden. Zegt niet veel natuurlijk, maar het gevoel was prima. De recuperatie zit ook heel goed. Voel me volledig hersteld na zo'n week.

Nu deze week veel rustiger en dan zaterdag de eerste koers!
 
Ik laat mijn stuurlint erop tot er letterlijk gaten invallen.

'k Denk zelfs dat het stuurlint van mijn Canyon nog nooit vervangen is (6 jaar en misschien 50000km). Nu, ik heb eigenlijk bijna altijd mijn shifters vast :). Profijt! (Al zijn die hoods dan wel versleten en uitgerekt door het zweet)
Wel oppassen met alu-sturen: het zout kan het aluminium in zodanige mate aantasten dat het verzwakt en (plots) kan breken. Ik heb het al gezien bij sturen waarop de linten jarenlang niet vervangen werden - al dat zweet kruipt erin en blijft het alu aantasten. Vooral een risisco bij mensen die de fiets ook gebruiken indoor, waar er wel wat zweet aan te pas komt... :)
 
Lekker weertje vandaag!
Al een licht lentegevoel. Niet meteen door het weer maar wel door de eerste keer dit jaar ambras te krijgen met volk op ne ebike dat geen bel kan horen 😅.
 
Wel oppassen met alu-sturen: het zout kan het aluminium in zodanige mate aantasten dat het verzwakt en (plots) kan breken. Ik heb het al gezien bij sturen waarop de linten jarenlang niet vervangen werden - al dat zweet kruipt erin en blijft het alu aantasten. Vooral een risisco bij mensen die de fiets ook gebruiken indoor, waar er wel wat zweet aan te pas komt... :)
indoor altijd een handdoek over je stuur leggen.
 
Ik laat mijn stuurlint erop tot er letterlijk gaten invallen.

'k Denk zelfs dat het stuurlint van mijn Canyon nog nooit vervangen is (6 jaar en misschien 50000km).
i-also-like-to-live-dangerously.jpg


Heb je al eens onder uw hoods gekeken? Daaronder kruipt ook massa’s zweet en kan daar lelijk huishouden.
Je zou de eerste niet zijn die zijn shifterklem afbreekt en op zijn bek gaat :P
 
Als het op de grote plaat vanvoor is, en dan zo, dan mogen er inderdaad wel twee schakels uit.
Crap, heb mijn ketting ingekort, veeeeeel beter. Maar nu weet ik waarom mijn derailleur zo stond. Op de weg heb ik ne 11-32 en de trainer is een 11-28, dat verklaart natuurlijk het verschil in lengte van de ketting :/

Nu kan ik nog een nieuw ketting gaan halen voor binnenkort weer op de weg te fietsen, en ineens ook ne extra 11-32 voor op de trainer te monteren zodat ik niet steeds mijn ketting moet wisselen.

Toch leuk om een complete noob te zijn. En fuck you Wahoo om standaard die 11-28 erbij te leveren ipv zelf een casette te mogen kiezen.
 
Crap, heb mijn ketting ingekort, veeeeeel beter. Maar nu weet ik waarom mijn derailleur zo stond. Op de weg heb ik ne 11-32 en de trainer is een 11-28, dat verklaart natuurlijk het verschil in lengte van de ketting :/

Nu kan ik nog een nieuw ketting gaan halen voor binnenkort weer op de weg te fietsen, en ineens ook ne extra 11-32 voor op de trainer te monteren zodat ik niet steeds mijn ketting moet wisselen.

Toch leuk om een complete noob te zijn. En fuck you Wahoo om standaard die 11-28 erbij te leveren ipv zelf een casette te mogen kiezen.
Je zou beter nog een 11-28 halen, want 11-32 heb je hier nooit van zijn leven nodig en zorgt voor veel te grote gaten.
 
Overdrijven is ook een kunst

11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T

Oppassen dat je niet in dat gigantische gat valt hé!
En wanneer ga je die 32 gebruiken? Is alleen maar goed voor het hooggebergte, voor de rest totaal nutteloos.

Ik heb zelfs met 30 al dat ik liever een kransje ergens anders tussenin heb dan dat ik die 30 liggen heb die ik nooit gebruik.

Dan kan hij even goed een 10spd kopen als je ze toch niet gebruikt.
 
En wanneer ga je die 32 gebruiken? Is alleen maar goed voor het hooggebergte, voor de rest totaal nutteloos.

Ik heb zelfs met 30 al dat ik liever een kransje ergens anders tussenin heb dan dat ik die 30 liggen heb die ik nooit gebruik.

Dan kan hij even goed een 10spd kopen als je ze toch niet gebruikt.
Op de Koppenberg ben (was?) ik toch altijd heel erg blij met mijn 36/30. En had ik liever een 32 gehad.

Ook toen ik nog 3,95w/kg had :)

Maar het punt is vooral dat die gaten nauwelijks groter zijn, ze liggen anders. Als je 10w meer duwt heb je mss liever de 18 van de 11/32 dan de 19 van de 11/28?
 
Ik vind het ook vreemd om het zo zwart wit te verwoorden, terwijl dat gewoon iets heel persoonlijk is. Naargelang zowel ftp alsook gewenste trapfrequentie.

Ik was alleszins zeer blij met mijn 34 ipv 30 toen ik drie dagen in de Moezel was aan het fietsen. Terwijl ik iets beter was dan het jaar ervoor met mijn 30, was het toch vooral een heel stuk aangenamer om op bepaalde klimmen niet aan 50-60 toeren te moeten stoempen, maar een iets hogere frequentie te kunnen aanhouden.
 
Ik heb de beslissing vooral genomen omdat ik in de zomer wat weekendjes vanuit Limburg naar t 3-landenpunt wil fietsen met daarbij wat beklimmingen van de Amstel Gold race en van daaruit wat Hoge Venen ga aandoen.
 
Terug
Bovenaan