De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De laatste tijd enkele keren voor gehad bij het indoor fietsen dat ik gevoelloze geslachtsdelen had. Te wijten aan een slechte fietspositie? Toch bang dat het mijn zenuwen aantast. Sommige zeggen dat het geen gevolgen heeft, en andere bronnen dan weer wel dat het erectiestoornissen zou kunnen veroorzaken. Sterk te mijden of geen probleem?
 
De laatste tijd enkele keren voor gehad bij het indoor fietsen dat ik gevoelloze geslachtsdelen had. Te wijten aan een slechte fietspositie? Toch bang dat het mijn zenuwen aantast. Sommige zeggen dat het geen gevolgen heeft, en andere bronnen dan weer wel dat het erectiestoornissen zou kunnen veroorzaken. Sterk te mijden of geen probleem?
Ik had dat in het begin ook enorm, maar dat was omdat ik een "voorwielsteun" gebruikte (om de sportmat te sparen), maar in combinatie met de wahoo kickr zorgde dat voor een onnatuurlijke positie met het zadel naar omhoog.
Sinds ik deze steun niet meer gebruik, geen last meer van. Misschien dat je toevallig een gelijkaardige setup hebt?
 
Ik had dat in het begin ook enorm, maar dat was omdat ik een "voorwielsteun" gebruikte (om de sportmat te sparen), maar in combinatie met de wahoo kickr zorgde dat voor een onnatuurlijke positie met het zadel naar omhoog.
Sinds ik deze steun niet meer gebruik, geen last meer van. Misschien dat je toevallig een gelijkaardige setup hebt?
Nee, gewoon op een mat. Het lijkt mij de ene fietsbroek wel frequenter dan bij de andere. Ook iets mee te maken?

En kan dat snel al problemen vormen voor uw geslachtsdelen? Permanent minder gevoel is toch iets dat ik sterk wil mijden.
 
Nee, gewoon op een mat. Het lijkt mij de ene fietsbroek wel frequenter dan bij de andere. Ook iets mee te maken?

En kan dat snel al problemen vormen voor uw geslachtsdelen? Permanent minder gevoel is toch iets dat ik sterk wil mijden.
Het kan vooral resulteren in balsaus.

Neen even serieus: Tuurlijk heeft die broek er mee te maken. Buiten zit je veel dynamischer op uw zadel he. Vluchtheuvel, even uit het zadel, effe pedalen stil houden,... zijn allemaal zaken die maken dat je continu wisselende drukpunten op je zadel hebt en zelden minutenlang dezelfde pose aanhoudt. Op de rollen daarentegen is uw weerstand vaak constant, moet je geen bochten nemen en blijf je vaker langere tijd in dezelfde pose zitten. Gevoelloosheid kan daarbij dan wat sneller optreden, vooral omdat je te lang stil zit. Probeer eens regelmatiger uit het zadel te komen, even positie wisselen, wat schuiven op het zadel,...

Het is voor velen het grootste hekelpunt aan fietsen op de rollen, dus je bent zeker niet alleen. Problemen aan uw geslachtsdelen zie ik daar niet meteen in. Die gevoelloosheid is er omwille van een te lange druk op één specifieke plaats, maar schadelijk lijkt me dat niet.
 
..

Het is voor velen het grootste hekelpunt aan fietsen op de rollen, dus je bent zeker niet alleen. Problemen aan uw geslachtsdelen zie ik daar niet meteen in. Die gevoelloosheid is er omwille van een te lange druk op één specifieke plaats, maar schadelijk lijkt me dat niet.
Permanent schadelijk of niet, daarover durf ik me niet uitspreken. Maar ik ken iemand die eens 2 maanden geen gevoel had in die regio daardoor.... ook geen plezante situatie, denk ik dan.
Als je druk voelt, is er iets mis. Probeer er eens op te letten wanneer je buiten fietsts, daar zal je het ook wel hebben (maar dan in mindere mate vermoedelijk). Je kan altijd proberen om je zadel wat naar beneden te kantelen, kan al helpen. Fietspositie goed? Bij een te lange reach heb je ook kans dat je perineum teveel druk opvangt.
 
Zadel met uitsparing helpt ook veel! En inderdaad afhankelijk van welke broek je aan hebt. Had er ook altijd veel last van, maar ander zadel en positie iets anders helpt al veel. Op de rollen wel dikwijls nog maar dat is wegens de "stillere" positie zoals al gezegd.
 
Zijn hier mensen die al meegedaan hebben aan 1000km van KOTK?
Ik mag 125km meedoen dit jaar maar het is me onduidelijk hoe de transfers verlopen. Rit 1 kan ik op zich nog wel met de fiets doen maar de rest is te ver naar mijn zin :p
 
Zelf nog niet meegereden, wel al aan gedacht maar het transfer gedoe steekt me tegen.

Collega heeft wel al meerdere keren meegedaan.

Onze firma zorgt voor een support busje, dat jaar heeft hij dus de ochtend rit gedaan en dan fiets in het busje en zo terug naar het startpunt. Je hangt dus achter het peleton en pas in de late namiddag terug op de startplek.

Vorig jaar had hij afgesproken met andere collega die de namiddag rit deed. Reservesleutels aan collega gegeven en zijn auto in Mechelen gezet. Collega is de wagen gaan ophalen in Mechelen en heeft zijn wagen daar achtergelaten. Is met collega 1 zijn wagen naar middagstop gereden en daar de fiets uitgeladen. Als collega 1 klaar was met de ochtendrit kon deze direct naar huis.
 
Zijn hier mensen die al meegedaan hebben aan 1000km van KOTK?
Ik mag 125km meedoen dit jaar maar het is me onduidelijk hoe de transfers verlopen. Rit 1 kan ik op zich nog wel met de fiets doen maar de rest is te ver naar mijn zin :p
Ja praktisch is dat lijk nog niet zo eenvoudig :D
Kiezen voor één van de routes waarbij je woonplaats dichter bij het einde is dan de start, en dan later je auto gaan halen?
Eventueel sleutels wisselen of je laten oppikken/voeren.
Bij dag 3 en 4 lijkt het me moeilijk om met een veel kotere route terug op de start te geraken, dag 1 en 2 is misschien al eenvoudiger af te snijden. Als je de namiddag rit hebt kan het ook wel al laat zijn tegen dat je aankomt.
 
Het kan vooral resulteren in balsaus.

Neen even serieus: Tuurlijk heeft die broek er mee te maken. Buiten zit je veel dynamischer op uw zadel he. Vluchtheuvel, even uit het zadel, effe pedalen stil houden,... zijn allemaal zaken die maken dat je continu wisselende drukpunten op je zadel hebt en zelden minutenlang dezelfde pose aanhoudt. Op de rollen daarentegen is uw weerstand vaak constant, moet je geen bochten nemen en blijf je vaker langere tijd in dezelfde pose zitten. Gevoelloosheid kan daarbij dan wat sneller optreden, vooral omdat je te lang stil zit. Probeer eens regelmatiger uit het zadel te komen, even positie wisselen, wat schuiven op het zadel,...

Het is voor velen het grootste hekelpunt aan fietsen op de rollen, dus je bent zeker niet alleen. Problemen aan uw geslachtsdelen zie ik daar niet meteen in. Die gevoelloosheid is er omwille van een te lange druk op één specifieke plaats, maar schadelijk lijkt me dat niet.
Ja, in steeds dezelfde positie zitten is zowel het voordeel als het nadeel op de rollen. Er zijn al veel blessures uit voorgekomen (maar ook al veel conditiewinst). Moesten die rocker plates van Tacx nite zo belachelijk veel geld kosten, stonden ze er al lang op.

De oorzaak dan voor uw probleem: positie waarschijnlijk. De drukverdeling handen en zitvlak zal niet goed zitten. Da's een delicaat evenwicht. Sommigen krijgen slapende handen, sommige slapende ballen.

Of dit op lange termijn nadelig is, weet ik niet. Ik heb toch vrij snel een kleine kunnen verwekken ondanks uren op de rollen en fietsen, altijd zetelverwarming aan en op tijd en stond een goed heet bad :unsure:.
 
Die zwift trainingen blijven zwaar..
Heb laatste de purple unicorn niet kunnen uitrijden (3 vd 4 blokken gedaan). Gisteren bijna de handdoek in de ring gegooid voor die "escalation" uitnodiging. Ik dacht dat die laatste zone 6 blokken wel zouden meevallen omdat het maar 30s is. Maar dat viel VIES tegen. M'n lichaam ging al na de eerste blok "in overdrive".
 
Die zwift trainingen blijven zwaar..
Heb laatste de purple unicorn niet kunnen uitrijden (3 vd 4 blokken gedaan). Gisteren bijna de handdoek in de ring gegooid voor die "escalation" uitnodiging. Ik dacht dat die laatste zone 6 blokken wel zouden meevallen omdat het maar 30s is. Maar dat viel VIES tegen. M'n lichaam ging al na de eerste blok "in overdrive".
cru gezegd maar dat komt dan omdat uw FTP te hoog ingesteld staat.
Tempo blokken met daarna 1.5min net boven FTP kracht is zwaar, maar moet nog doenbaar zijn.
Als je die niet kan volmaken staat uw FTP niet juist.
Die lager zetten is geen schande. Beter wel uw blokken doen op een lager FTP dan uw blokken niet deftig doen op een te hoog ingesteld FTP.
 
De laatste tijd enkele keren voor gehad bij het indoor fietsen dat ik gevoelloze geslachtsdelen had. Te wijten aan een slechte fietspositie? Toch bang dat het mijn zenuwen aantast. Sommige zeggen dat het geen gevolgen heeft, en andere bronnen dan weer wel dat het erectiestoornissen zou kunnen veroorzaken. Sterk te mijden of geen probleem?
Zadelpunt iets naar beneden stellen. Je download best de app 'Bubble level', vervolgens leg je een boek of iets dergelijk op de zadel zodanig dat je de graden kunt meten. Tenslotte moet deze best tussen de 0 en -4 graden zijn. Probeer (vanaf hij min. op 0 graden staat, dus indien hoger meteen naar 0 brengen) max. -0,5 down te scalen. Nog steeds niet ok, opnieuw -0,5 enz. Good luck!
 
cru gezegd maar dat komt dan omdat uw FTP te hoog ingesteld staat.
Tempo blokken met daarna 1.5min net boven FTP kracht is zwaar, maar moet nog doenbaar zijn.
Als je die niet kan volmaken staat uw FTP niet juist.
Die lager zetten is geen schande. Beter wel uw blokken doen op een lager FTP dan uw blokken niet deftig doen op een te hoog ingesteld FTP.
Goh, zou toch niet mogen. Zwift heeft mijn FTP zelf een aantal keer bijgesteld, vooral na races.
Ik denk eerder dat ik mentaal veel minder sterk ben tijdens trainingen ivm races.
Maar wel een goed idee om FTP wat(t) lager in te stellen als het niet meer gaat.
 
Goh, zou toch niet mogen. Zwift heeft mijn FTP zelf een aantal keer bijgesteld, vooral na races.
Ik denk eerder dat ik mentaal veel minder sterk ben tijdens trainingen ivm races.
Maar wel een goed idee om FTP wat(t) lager in te stellen als het niet meer gaat.
Ik geef MrKend54l toch gelijk hier. Echt zot, 2de keer op een paar dagen tijd.

Als een inspanning waarvan de intensiteit gebaseerd is op uw FTP (tijdelijk) te zwaar is, dan staat uw FTP (tijdelijk) te hoog ingesteld.
 
Hier gaat de conditie met rasse schreden vooruit. Eindelijk.
Het werkt motiverend om dit te ervaren.

Ik wist wel dat met de juiste regelmaat het normale vormpeil wel weer zou terugkeren, maar toch. Het is een beetje klote als je in een race in jouw categorie telkens maar kunt volhouden tot aan de voet van de eerste helling terwijl vroeger 'met de eerste groep tot aan de meet mee zijn' bijna een garantie was, ongeacht het parcours.

(Om dan kansloos te verliezen in de spurt, uiteraard)
 
Goh, zou toch niet mogen. Zwift heeft mijn FTP zelf een aantal keer bijgesteld, vooral na races.
Ik denk eerder dat ik mentaal veel minder sterk ben tijdens trainingen ivm races.
Maar wel een goed idee om FTP wat(t) lager in te stellen als het niet meer gaat.
Je kan de intensiteit ook verlagen tijdens een training he. Door - toets in te drukken op toetsenbord, in de companion app of in die blauwe bar onderaan.
 
Zijn hier mensen die al meegedaan hebben aan 1000km van KOTK?
Ik mag 125km meedoen dit jaar maar het is me onduidelijk hoe de transfers verlopen. Rit 1 kan ik op zich nog wel met de fiets doen maar de rest is te ver naar mijn zin :p
Ik ben al jaren 1 van de wegkapiteins. Beste lijkt me dat je afspreekt met diegene die je aflost. Als jij s'morgens vertrekt staat jouw auto in Mechelen en ben je op 1 van de middagsteden. Diegene die je aflost staat met zijn auto dan in een middagstad en komt toe in Mechelen dus zo ergens een carpool regelen?
 
Effe checken, want mijn iq van 78 staat soms in de weg;
Ik ben hier nu al twee dagen aan het strijden met nieuwe banden op te leggen. Buitenband maat 700/33 33-622

Daar heb ik toch een 28" binnenband voor nodig, ofnie? Ben hier echt aan alles aan het twijfeleb
 
Effe checken, want mijn iq van 78 staat soms in de weg;
Ik ben hier nu al twee dagen aan het strijden met nieuwe banden op te leggen. Buitenband maat 700/33 33-622

Daar heb ik toch een 28" binnenband voor nodig, ofnie? Ben hier echt aan alles aan het twijfeleb
700c slaagt op de buitenmaat van uw band. En 622 is de diameter van de velg. 700c zegt in feite niet veel, want per band kan dat verschillen. Wat belangrijk is is de diameter van de velg en dat is 622 in combinatie met de band. Zo leg je op een 622 velg met een 54 dik een 29” en op een 622 met 30 een 28”.
 
Terug
Bovenaan