De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ging morgen KBK cyclo rijden.
Helaas enkele dagen terug Corona vastgesteld. 3x ondertussen dat ik het vlaggen heb. Binnen 8 weken is het de LBL challenge hopelijk vlug weer fit. 🙏

ik zou vooral 100 keer liever SLX remmen hebben dan SRAM Level T(L). God, zelfs liever Deore remmen dan de allerbeste SRAM remmen.

Een SID is zeker een hoger segment, maar dat is wel een vork voor pluimpjes. Als je 85 kilo weegt gaat die vork nooit goed presteren (van horen zeggen, ik voel het verschil niet tussen een Reba/Float/SID/...)

Ik snap die haat op SRAM eigenlijk niet. Ik rij daar ondertussen al 8 jaar mee op de mtb op 3 verschillende fietsen en nog nooit problemen mee gehad.
Voor een 1x, heb ik zelfs een voorkeur voor SRAM. Rijd er ook al jaren compleet probleemloos mee rond.
Uiteindelijk zijn zij ook de hele drijvende kracht geweest achter het 1x verhaal, Shimano heeft gewoon gevolgs. Ook op vlak van elektronisch schakelen staan ze toch een pak verder dan Shimano. Op innovatief vlak, is SRAM gewoon sterker.

Over wat beter is kan je heel veel discussieren.

Maar een Shimano SLX groep is duurder dan een SRAM GX. Dat staat gewoon vast.

Ikzelf zal nooit SRAM rijden. Als er iemand zijn ketting breekt ofzo kunt ge al met 95% zekerheid zeggen dat het een SRAM is.

ik zou vooral 100 keer liever SLX remmen hebben dan SRAM Level T(L). God, zelfs liever Deore remmen dan de allerbeste SRAM remmen.

Ge moet eens zelf SRAM ontluchten....
Of gewoon eens op YouTube kijken naar de lengte van de filmpkes over SRAM vs Shimano. Die duren 5 keer zo lang, en met reden.

Over wat beter is kan je heel veel discussieren.

Maar een Shimano SLX groep is duurder dan een SRAM GX. Dat staat gewoon vast.

Ikzelf zal nooit SRAM rijden. Als er iemand zijn ketting breekt ofzo kunt ge al met 95% zekerheid zeggen dat het een SRAM is.

Ge moet eens zelf SRAM ontluchten....
Of gewoon eens op YouTube kijken naar de lengte van de filmpkes over SRAM vs Shimano. Die duren 5 keer zo lang, en met reden.
SLX, incl remmen: €569

GX Eagle excl remmen: €450

Smijt daar nog eens SLX remmen bij voor €199 (https://www.mantel.com/shimano-slx-m7100-schijfrem&spec[]=6958) en je komt voor Sram op €649. Op welke manier is SLX dan duurder?

Hier ook 6 jaar lang met een 1x11 GX rondgereden. Nooit enig probleem mee gehad, die derailleur gaf geen krimp.
Qua remmen ben ik wel akkoord dat Shimano hier nog duidelijk de betere is.

Het anekdotisch vergelijken van drivetrains van Shimano vs SRAM voor MTB vind ik trouwens zeer moeilijk. Onderhoud is een veel te belangrijke factor en daar heb je gewoonweg te weinig zicht op als het uw eigen materiaal niet is.
In onze MTB-groep rijden er zo 2 mannen rond waarbij de ene zijn NX SRAM na elke rit onderhoud en nooit problemen heeft, waar een andere elke week vloekt op zijn XTR waar de modder van 3 maand geleden nog aan plakt.

Dit soort argumenten slaan echt nergens op.

Gisteren me eens bezig gehouden met mijn schijfrem af te stellen. Probleem is dat ik dus de keuze heb tussen licht slepen en geen gepiep of niet slepen en wel gepiep...

Het niet slepen kan ik enkel door een kaartje rond mijn remschijf te doen, dan rem toeknijpen en vast zetten.

Of zouden ze zich nog wat moeten inremmen nadat ik ze afgeregeld heb?

Ook hoor ik een licht getik tijdens het remmen. Beetje vergelijkbaar als met je vinger op een plastieken verpakking van een koek tikken. Dat getik is dezelfde frequentie gelijk hoe vlug het wiel draait.

Dit soort argumenten slaan echt nergens op.
Hoezo?

In mijn groep kan ik me al sowieso 5 kettingbreuken herinneren de laatste jaren. Allemaal SRAM. Vooral in die periode dat SRAM een tandwiel
meer had en iedereen naar SRAM over schakelde. Voorheen reed iedereen Shimano, nooit problemen. Plots regelmatig ketting problemen met dezelfde mensen. Denk dat iedereen die toen op SRAM is overgeschakeld wel minstens één keer een kettingbreuk heeft gehad.

Zelf heb ik vroeger ook met SRAM gereden. Keer of 3 op 2 jaar tijd ketting over. Overgeschakeld naar Shimano. Eén keer ketting over op 10 jaar.

En heel frappant ne kameraad van mij. Reed uiteindelijk met die gouden SRAM kettingen (omdat de velomaker ten einde raad was). Maximaal 3 ritten. Na 15 kettingen ofzo heeft de velomaker er Shimano opgezet (gratis). Problem solved....

Herinner u een veldritseizoen waar Wout Van Aert constant problemen had met afvallende kettingen, vastzittende kettingen, ....
Zo erg zelfs dat uiteindelijk er een hele delegatie van SRAM naar de crossen kwam om te zien wat het probleem was.

Het is niet dat ik gewoon wat dingen uit de lucht grijp.

Hoezo?

In mijn groep kan ik me al sowieso 5 kettingbreuken herinneren de laatste jaren. Allemaal SRAM. Vooral in die periode dat SRAM een tandwiel
meer had en iedereen naar SRAM over schakelde. Voorheen reed iedereen Shimano, nooit problemen. Plots regelmatig ketting problemen met dezelfde mensen. Denk dat iedereen die toen op SRAM is overgeschakeld wel minstens één keer een kettingbreuk heeft gehad.

Zelf heb ik vroeger ook met SRAM gereden. Keer of 3 op 2 jaar tijd ketting over. Overgeschakeld naar Shimano. Eén keer ketting over op 10 jaar.

En heel frappant ne kameraad van mij. Reed uiteindelijk met die gouden SRAM kettingen (omdat de velomaker ten einde raad was). Maximaal 3 ritten. Na 15 kettingen ofzo heeft de velomaker er Shimano opgezet (gratis). Problem solved....

Herinner u een veldritseizoen waar Wout Van Aert constant problemen had met afvallende kettingen, vastzittende kettingen, ....
Zo erg zelfs dat uiteindelijk er een hele delegatie van SRAM naar de crossen kwam om te zien wat het probleem was.

Het is niet dat ik gewoon wat dingen uit de lucht grijp.
Je hebt het over anekdotes met technologie van meer dan 10 jaar geleden. Technologie evolueert en die MTB-groepen van SRAM zijn de dag van vandaag gewoonweg bijzonder performant en robuust. GX staat de dag van vandaag kwalitatief boven SLX. Als jij mij een fietsenmaker kan vinden die het omgekeerd durft te beweren, stuur mij maar een dm.

Van Aert heeft in zijn 7 crossen in 2023 met SRAM gereden en heeft er 4 van gewonnen. De rest 2des. Dat hij ooit problemen had met zijn fiets zal ik niet ontkennen (hoewel ik er niet veel van terugvind), maar wat voor waarde hecht je daar aan?

Gisteren me eens bezig gehouden met mijn schijfrem af te stellen. Probleem is dat ik dus de keuze heb tussen licht slepen en geen gepiep of niet slepen en wel gepiep...

Het niet slepen kan ik enkel door een kaartje rond mijn remschijf te doen, dan rem toeknijpen en vast zetten.

Of zouden ze zich nog wat moeten inremmen nadat ik ze afgeregeld heb?

Ook hoor ik een licht getik tijdens het remmen. Beetje vergelijkbaar als met je vinger op een plastieken verpakking van een koek tikken. Dat getik is dezelfde frequentie gelijk hoe vlug het wiel draait.
Komen uw pistons op een gelijke manier naar binnen bij het remmen?
Soms kan je de caliper ook verder weg of dichter bij de as van het wiel plaatsen. Als die te dicht bij de as staat, tikt de remschijf mogelijks licht tegen de caliper? Ik ga er wel van uit dat uw remschijf zelf recht is.

Update2:

Retour aanvaard, bedrag reeds overgezet voor de andere cf6, andere cf6 wordt klaargemaakt voor verzending, dus max halfweg volgende week terug een fiets.

Uiteindelijk niet voor de cf7 gegaan, omdat ik eigenlijk wel tevreden was van de cf6 en de slx groep(los van die brokke van de lak). Het zou ook 219 opleg zijn.

Voorlopig dus geen klachten over de customer-service van Canyon.

Als jij mij een fietsenmaker kan vinden die het omgekeerd durft te beweren, stuur mij maar een dm.
er is een 10.000 karakterlimiet voor de PM's.

Shimano staat erom bekend om oerconservatief te zijn in alles, maar hun bazaar werkt ook gewoon, ook in niet optimale omstandigheden. SRAM trekt zichzelf aan frut als er iets een millimeter verschoven is.

Op zich heel tevreden van Sram (wegfiets) enkel die ****** aero link remmen heb ik al meermaals vervloekt (fietsenmaker eveneens). Wat een absolute krengen om af te stellen.

Op zoek naar een nieuwe fietscomputer. De Wahoo Elemnt Roam V1 lijkt me het beste bang for buck, staat momenteel aan €200. Iemand ervaringen? Bepaalde tekortkomingen? Kwaliteit tgo Garmin?

+1 voor de garmin edge 530. Heel tevreden van.
Geen mening over de wahoo element roam v1, nooit gebruikt.

en wat een zever over shimano / SRAM.
Zijn gewoon alletwee gewoon goede betrouwbare systemen.

Zelfs als Knarf zijn verhalen kloppen blijft dat gewoon anekdotisch en bewijzen niets.

Terug
Bovenaan