De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Waarom vertrek je dan ook om 7u :p
Dan is het zelfs nog donker :p

Ik vind het absoluut fantastisch om zo vroeg te vertrekken. Dat ik voor de middag altijd thuis ben is mooi meegenomen, maar er gaat toch echt niets boven het ontwaken van uw omgeving terwijl ge er door rijdt. Vogels die stilaan beginnen te fluiten, het daglicht dat de post overneemt van het duister, en op een bepaald moment het genot van de eerste zon op uw waffel. Heel fijn gewoon.

Waarom vertrek je dan ook om 7u :p
Dan is het zelfs nog donker :p

Maar ik kan beamen dat de wind een killer was vandaag. mywindsock mij ook dik bij mijn pietje, van 75km een goeie 5km mee en al de rest vol tegen of schuif tegen. Of zo voelde het toch alvast :unsure:
Ook gewoon vettige banen, wat ik echt haat. Maar op de rollen was geen optie :(

Wat meer fietsen eh manneke!
Wat was de gemiddelde snelheid misschien? Al zegt dat natuurlijk niet alles
:p
Ziekenhuis, griep, een puppy en mijn plan om te beginnen met triatlon hadden allemaal een negatief effect op mijn fietstijd 😅

27,5 gemiddeld, niets zots voor 103km met 800hm maar ik kan er mee leven 😁

idd, ik zie heel veel SRAM verschijnen bij ultra-events, en dat is toch wel de ultieme test qua duurzaamheid.
En flat-mount remmen; volgens mij hangt het af van de rem en het frame. Sinds ik er heb, vind ik het afstellen 1000x gemakkelijker dan met al mijn andere fietsen (post- en IS)
Prijs uzelf gelukkig dat de interface bij u perfect is, flat mount is echt het type rem waarop zowel mijn collega's als ik het vaakst lopen te vloeken. :biglaugh: Kleine imperfecties die rem doen verschuiven wanneer hij wordt vastgezet zijn schijnbaar meer regel dan uitzondering, en bij interne bekabeling durft de kabel achteraan de boel ook nog scheef de duwen. Post- en IS mount gaan doorgaans pakken lotter.

Morgen zou het droog en zonnig moeten zijn, maar wel lelijk koud en met een stevige wind. Ik ga denk ik eens naar het bos van La Houssière rijden, met een beetje geluk staat er nog een grijze VW golf.

Ik heb een Shimano aandrijflijn, maar ketting en cassette moet ik vervangen.
Gisteren tijdens zoon zijn wedstrijd gemerkt dat dit toch versleten is.

12 speed 10-51 is precies op veel plaatsen uitverkocht
10-45 zie ik dan weer meer. Is dit een groot verschil?
Neem aan dat een scram cassette niet op mijn shimano body gaat passen?
Moet dit zsm in huis hebben, komend weekend is de volgende wedstrijd al.
En op kamp heeft hij ook een spaak overgereden. (maar dat zal voor die fietsmaker zijn)

edit:
Hier net gevonden. Maar ken de site niet. Iemand ervaring met deze?
KMC X12 ketting pas op de slx cassette?

Laatst bewerkt:
Voor alle gasten die de omloop of KBK gaan rijden dit weekend, veel succes :p
De kasseien liggen hopelijk niet te nat. De 4bft wind krijg je er wel gratis bij :p
Maar bij KBK krijg je wel soep en bitterballen bij de bevoorrading. :p
Enfin, dat was pakweg 5-6 jaar geleden toch zo, sindsdien niet meer gereden.

En op kamp heeft hij ook een spaak overgereden. (maar dat zal voor die fietsmaker zijn)

edit:
Op zich is 6 tanden een groot verschil, maar de vraag is of ge het effectief gebruikt. Shimano 12 speed mengt sowieso niet met ander materiaal, en SRAM cassettes hebben op de koop toe een XD of HG body ipv een Microspline, past dus geeneens. Die ketting gaat enkel compatibel zijn als ze als dusdanig gemarket wordt, denk dat dit hier wel het geval is.

Tevens, naar mijn ondervinding: fysieke winkels met webshop zijn doorgaans betrouwbaar.

Laatst bewerkt:

edit:
Weet niet of je met KMC ook hyperglide (?) functionaliteit hebt

Op deze site heb ik wel al besteld

Als de nood erg hoog is, eens kijken voor een tweedehands cassette. Eentje die 200km gedaan heeft kan er nog wel even tegen. Ik kijk altijd wel eens op 2dehands.be voor z.g.a.n. onderdelen, je komt er wel eens goede dingen tegen.

Zulke slijtageonderdelen koop ik overigens altijd in tweevoud, als ik dan eens snel iets moet vervangen, dan weet ik dat het op het schab ligt (of in de doos in't tuinhuis), en als ik er dan eentje gebruik, bestel ik er een nieuwe. Sinds de 'rona en de schaarste aan fietsonderdelen wil ik het niet riskeren om weken langs de kant te moeten staan omdat onderdeel X of Y nergens meer voorradig is.

Om een idee te geven: momenteel in de privé stock

- 1 set derailleurwieltjes (nieuw)
- 2 kettingen (nieuw)
- 1 11-34 11-spd cassette (nieuw)
- 1 11-34 11-spd cassette (gebruikt-maar-nog-goed)
- 1 11-40 11-spd cassette (zgan, gaat er alleen op als ik ga klimmen in de Ardennen met 5L water op mijn fiets)
- 1 set kettingbladen 46/30 (nieuw), hangen aan een 172.5mm crankset, ter vervanging van een 175mm crankset die ik ga verkopen
- 1 set gebruikte-maar-in orde buitenbanden
- 1 set zgan remschijven

Ja, het is een paar honderd euro aan materiaal, maar het is wel gewoon de wetenschap dat het er is, en dat het direct gebruikt kan worden. En 't is nu niet dat het goedkoper gaat worden, dus weggegooid geld is het ook niet.

Laatst bewerkt:

edit:
Gebruik je die grote kransen? Dat is de grote vraag.
Mantel heeft wat je zoekt (als het 10-45 mag zijn) en dat is dinsdag in huis.

Laatst bewerkt:
Als de nood erg hoog is, eens kijken voor een tweedehands cassette. Eentje die 200km gedaan heeft kan er nog wel even tegen. Ik kijk altijd wel eens op 2dehands.be voor z.g.a.n. onderdelen, je komt er wel eens goede dingen tegen.

Zulke slijtageonderdelen koop ik overigens altijd in tweevoud, als ik dan eens snel iets moet vervangen, dan weet ik dat het op het schab ligt (of in de doos in't tuinhuis), en als ik er dan eentje gebruik, bestel ik er een nieuwe. Sinds de 'rona en de schaarste aan fietsonderdelen wil ik het niet riskeren om weken langs de kant te moeten staan omdat onderdeel X of Y nergens meer voorradig is.

Om een idee te geven: momenteel in de privé stock

- 1 set derailleurwieltjes (nieuw)
- 2 kettingen (nieuw)
- 1 11-34 11-spd cassette (nieuw)
- 1 11-34 11-spd cassette (gebruikt-maar-nog-goed)
- 1 11-40 11-spd cassette (zgan, gaat er alleen op als ik ga klimmen in de Ardennen met 5L water op mijn fiets)
- 1 set kettingbladen 46/30 (nieuw), hangen aan een 172.5mm crankset, ter vervanging van een 175mm crankset die ik ga verkopen
- 1 set gebruikte-maar-in orde buitenbanden
- 1 set zgan remschijven

Ja, het is een paar honderd euro aan materiaal, maar het is wel gewoon de wetenschap dat het er is, en dat het direct gebruikt kan worden. En 't is nu niet dat het goedkoper gaat worden, dus weggegooid geld is het ook niet.
Een echte BG'er koopt gewoon zijn fiets in tweevoud.
En wanneer er iets versleten is een nieuwe

Volgens mij moet je tegenwoordig wel op redelijke termijn een cassette kunnen vinden.
edit: vlug even gekeken op enkele Nederlandse winkels, precies toch niet

Terug
Bovenaan