De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor alle gasten die de omloop of KBK gaan rijden dit weekend, veel succes :P
De kasseien liggen hopelijk niet te nat. De 4bft wind krijg je er wel gratis bij :P

Dat zand is wel echt een merde nu, sommige stukken zijn gewoon een zandbak. Er zou een manier moeten zijn om zand uit je aandrijving te houden. Ah wacht dat bestaat al meer dan 50 jaar, een kettingkast.

en wat een zever over shimano / SRAM.
Zijn gewoon alletwee gewoon goede betrouwbare systemen.

Zelfs als Knarf zijn verhalen kloppen blijft dat gewoon anekdotisch en bewijzen niets.
Naar onderhoud toe, vooral op vlak van remmen weliswaar, is Shimano een pak minder frustrerend om aan te werken - al suckt flat mount gewoon altijd wanneer het afstellen betreft.

Deze morgen vertrokken, Jezus Christus wat een koude wind. Huiswaart gekeerd na een kwartier voor dikkere handschoenen om uiteindelijk toch gewoon weer effe in bed te belanden :unsure:
Sebiet dan maar de rollen op. Liefste Lente, ik hunker naar je zachte zonnestraaltjes.

Deze morgen vertrokken, Jezus Christus wat een koude wind. Huiswaart gekeerd na een kwartier voor dikkere handschoenen om uiteindelijk toch gewoon weer effe in bed te belanden :unsure:
Sebiet dan maar de rollen op. Liefste Lente, ik hunker naar je zachte zonnestraaltjes.
Haha allez, ik vond het echt prachtig weer, fris windje, maar zo goed als altijd stralende zon. Moest ik niet nog wat ziek geweest zijn had ik graag 4 a 5h gereden vandaag 😅

Terechte opmerking. Ik had het enkel over ketting en tandwielen
Zelf nooit met SRAM gereden noch bijgehouden wat ik het vaakst kapot zie gaan, dus daar heb ik geen sluitende mening over. Hun achterderailleurs ben ik in ieder geval wel positief over als ik bekijk hoe ze heb tijdens evenementen als de AMR/SRMR doen, hun voorderailleurs ben ik dan weer minder happig op.

De 105km van KBK gereden, de wind in het terugkeren was een uitdaging 😅 net zoals de 248km die ik YTD heb gereden met de fiets.

Maar ik kan niet klagen, deftig gemiddelde en enkel de laatste 10km mijn benen beginnen voelen.

Alternatief sporten hoeft geen nadeel te zijn :unsure:

*Welk smeermiddel is nu het beste voor de mtb ketting in zanderige omgeving?

*Hoe reinig je het best de ketting en ook de bike na een rit in dergelijke omgeving. De dipp spray is duidelijk geen optie meer, ook kettingvet in spray is geen optie.

Zelf nooit met SRAM gereden noch bijgehouden wat ik het vaakst kapot zie gaan, dus daar heb ik geen sluitende mening over. Hun achterderailleurs ben ik in ieder geval wel positief over als ik bekijk hoe ze heb tijdens evenementen als de AMR/SRMR doen, hun voorderailleurs ben ik dan weer minder happig op.
idd, ik zie heel veel SRAM verschijnen bij ultra-events, en dat is toch wel de ultieme test qua duurzaamheid.
En flat-mount remmen; volgens mij hangt het af van de rem en het frame. Sinds ik er heb, vind ik het afstellen 1000x gemakkelijker dan met al mijn andere fietsen (post- en IS)

*Welk smeermiddel is nu het beste voor de mtb ketting in zanderige omgeving?

*Hoe reinig je het best de ketting en ook de bike na een rit in dergelijke omgeving. De dipp spray is duidelijk geen optie meer, ook kettingvet in spray is geen optie.
Hangt ervan af of het droog of nat is.

Als het droog is: eender welke "dry lube" (dus iets op wasbasis)
Als het nat is: een goede kleverige wet lube die niet direct wegspoelt. Finish Line (de groene flesjes) is erg goed.

Reinigen: borstel met ontvetter en goed schrobben. Bij dry lube moet je niet reinigen, want er zou niets aan mogen hangen.

Hier is de zon pas tegen 10u uitgekomen spijtig genoeg. Toen ik rond 7u vertrok nog geen straaltje te zien :unsure:
Waarom vertrek je dan ook om 7u :P
Dan is het zelfs nog donker :P

Maar ik kan beamen dat de wind een killer was vandaag. mywindsock mij ook dik bij mijn pietje, van 75km een goeie 5km mee en al de rest vol tegen of schuif tegen. Of zo voelde het toch alvast :unsure:
Ook gewoon vettige banen, wat ik echt haat. Maar op de rollen was geen optie :(
De 105km van KBK gereden, de wind in het terugkeren was een uitdaging 😅 net zoals de 248km die ik YTD heb gereden met de fiets.

Maar ik kan niet klagen, deftig gemiddelde en enkel de laatste 10km mijn benen beginnen voelen.

Wat meer fietsen eh manneke!
Wat was de gemiddelde snelheid misschien? Al zegt dat natuurlijk niet alles :P

Terug
Bovenaan