De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Inmiddels 5 dagen mijn nieuw rijwiel aan het uitproberen, waarvan nu drie in de IJslandse Westfjorden. Eerst nog 220km naar hier komen fietsen vanuit Reykjavik, 180km zwaaaar tegenwind. Ik reed nog even snel op vlakke stukken als ik normaal op een helling van 5-6% ga. :unsure: Nu speelt de wind minder - wel nog een paar keer van mijne fiets gewaaid want losse gravel + wind van ~70km/u + bergpas van 15-20km = lol - maar wel elke dag kleine 2000hm. Mentaal pittig, maar voorlopig lukt het allemaal nog. Gisteren wel pret gehad met een bergpas die enkel voor fietsers/voetgangers geschikt was, blij dat ik voldoende ervaring heb met alpinisme om zonder problemen een volgeladen fiets door een stuk besneeuwde bergflank te krijgen. Bijzonder handig dat het niet donker wordt ook. Echt zwaar avontuur is het niet, maar wel de moeite.
 
Ik eet altijd cornflakes voor een rit al is die rit 200+ dus daar zal het niet aan liggen!
#BroScience :unsure:
Cornflakes zijn goed voor een rit van 200km omdat je die op een uur verbrand en daarna u maag vrij hebt om de volgende lading voeding te verteren. En dan nog... eigenlijk wat @poeperman zegt: cornflakes zou ik dan nog enkel voor Gran Fondo genre ritten met zware inspanningen aanbevelen. Als je gewoon een lange duurtraining gaat doen heb je echt geen snelle suikers nodig en ben je veel beter met trage suikers. Maar dat doet hier eigenlijk allemaal niks ter zake, de usecase is helemaal anders.

Voor een woon-werk rit van 16km moet je echt niet speciaal suikers opnemen en al zeker geen snelle. Met cornflakes ga je hier een piek in u suikerspiegel veroorzaken die na de verwerking van die cornflakes zorgt voor een suikerdip waardoor je dus opnieuw honger krijgt als je niet verder eet. @Den Deze : eigenlijk maak je nadien nog een 2de fout door uitgerekend een banaan te eten bij aankomst. Een banaan bevat veel, opnieuw snelle, suikers waarmee je opnieuw een piek trekt die uiteindelijk weer een suikerdip wordt waardoor je opnieuw wil eten...

Wat voor mij het beste werkt die weinige keren dat ik effectief naar het werk fiets is gewoon nuchter naar het werk rijden (voor alles minder dan 45minuten is dat geen probleem in principe) en daar pas een kom havermout eten. Dat heeft een aantal voordelen:
* Je spreekt lichaamsvet aan als brandstof tijdens u rit omdat er niks anders voor handen is 's ochtend voor u ontbijt.
* De havermout zorgt voor trage suikers die gedurende de voormiddag traag opgenomen worden.
* Je ontbijt op een later tijdstip waardoor de tijd tussen ontbijt en middeneten ook korter wordt en je dus minder kans hebt om tussendoor vanalles te sneukelen :tongue:

Zoals altijd gaat het niet enkel en alleen over wat je eet maar ook het moment waarop je het eet.
 
* Je spreekt lichaamsvet aan als brandstof tijdens u rit omdat er niks anders voor handen is 's ochtend voor u ontbijt.
Mee eens alleen hangt wat je de avond voordien at hier ook wel mee samen, je lever en spieren slaan ook glycogeen op.

Hier ook team havermout/Weetabix :cool: en naar het werk rijden is hier nog anders aangezien het nachtshiften zijn. 😜
 
Ik wou het ook net zeggen: profs eten dat zelfs :p
Je verwart heel sterk “beter niet eten op dat moment” met “nooit eten”.
Cornflakes zijn een bom suiker, snelle suikers. Weet je wat er met suikers gebeuren die je niet gebruikt? Die ga je terugvinden rond je middel.
Cornflakes zijn de klassieke dikmakers omdat deze tweeledig werken. Ten eerste heel veel suikers toedienen die je niet nodig hebt en u opzadelen met een zeer leeg gevoel na korte tijd waardoor je weer gaat eten en dus weer voedingsstoffen gaat innemen.
 
Je verwart heel sterk “beter niet eten op dat moment” met “nooit eten”.
Cornflakes zijn een bom suiker, snelle suikers. Weet je wat er met suikers gebeuren die je niet gebruikt? Die ga je terugvinden rond je middel.
Cornflakes zijn de klassieke dikmakers omdat deze tweeledig werken. Ten eerste heel veel suikers toedienen die je niet nodig hebt en u opzadelen met een zeer leeg gevoel na korte tijd waardoor je weer gaat eten en dus weer voedingsstoffen gaat innemen.
Rice Krispies vallen goed mee hoor :D

Al zal dat waarschijnlijk niet hetgeen zijn waar hier over werd gesproken.
 
Je verwart heel sterk “beter niet eten op dat moment” met “nooit eten”.
Cornflakes zijn een bom suiker, snelle suikers. Weet je wat er met suikers gebeuren die je niet gebruikt? Die ga je terugvinden rond je middel.
Cornflakes zijn de klassieke dikmakers omdat deze tweeledig werken. Ten eerste heel veel suikers toedienen die je niet nodig hebt en u opzadelen met een zeer leeg gevoel na korte tijd waardoor je weer gaat eten en dus weer voedingsstoffen gaat innemen.
Ik eet al jaar en dag een goeie kom kellogs extra muesli. Ook een suikerbom denk ik, heb dat lang geleden eens opgezocht.
Daarmee kan ik gemakkelijk 2,5u fietsen halen.
Er zit ook al jaren niets meer van koolhydraten in mijn drinken. Ik durf dan wel af en toe eens een banaan eten.
Als ik weet dat ik 3u of langer ga fietsen of in de ardennen waar de inspanning soms hoger ligt dan doe ik wel een beetje koolhydraten in mijn drinken en na 1,5-2u een eerste gelleke om de mogelijke hongerklop te vermijden. En vanaf dan natuurlijk blijven eten tot de rit gedaan is. Laatste eten ongeveer timen 30min voor einde rit. En dan bij aankomst direct aanvullen met echt eten en geen zoete brol meer😅
Zo slecht zullen die snelle suikers dan wel niet zijn zeker?
(Waarom eet ik dat? Gewoon omdat ik het lekker vindt.)
 
Zo slecht zullen die snelle suikers dan wel niet zijn zeker?
Ze zijn net heel goed! Als je ze ook gebruikt. Als je cornflakes eet en je gaat daarna 2,5u fietsen, super doe zo verder gewoon ideaal!
Kruip je daarna in wagen of op je fiets om een half uur naar kantoor te rijden, nonono abort!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ze zijn net heel goed! Als je ze ook gebruikt. Als je cornflakes eet en je gaat daarna 2,5u fietsen, super doe zo verder gewoon ideaal!
Kruip je daarna in wagen of op je fiets om een half uur naar kantoor te rijden, nonono abort!
Ik eet dat inderdaad zo goed als enkel voor jet fietsen.

en u opzadelen met een zeer leeg gevoel na korte tijd waardoor je weer gaat eten en dus weer voedingsstoffen gaat innemen.
Dat probleem heb ik daar dus niet mee.
 
Ik gok dat het dan nog over tresor gaat met witte chocolade :p
Een brok witte chocolade in een omhulsel van puur suiker!
cornflakes bedoel ik trouwens wel zoals de naam impliceert. Vlokken van maïs, je weet wel, met de groene haan.
En niet als verzamelnaam voor alle gesuikerde variaties.
 
290342.jpg


Nieuwe Scott Foil ziet er goed uit :love2:
Nog even afwachten tot de nieuwe Madone en Propel officieel voorgesteld worden en wat de prijzen zijn, maar dit zou wel eens mijn volgende aankoop kunnen worden.
 
Daar is hem, daar is hem:
Jezus…
Nu voel ik me echt bekocht :p zelfs 12 speed for God sake!
Ik vraag me oprecht af waarom je nog voor ultegra gaat momenteel. Oké iets lichter, maar ook 700€ meerprijs.
 
It's all in the head ze, groepen schelen al onderling 200gr ofzo :) 400 tss dura-ace en 105.
Ik zou er allesinds niet beter door rijden :)
 
Jezus…
Nu voel ik me echt bekocht :p zelfs 12 speed for God sake!
Ik vraag me oprecht af waarom je nog voor ultegra gaat momenteel. Oké iets lichter, maar ook 700€ meerprijs.
Om dezelfde reden dat sommige mensen nog altijd dura ace kopen ipv ultegra. Een status, ergens een gevoel van minstens dat of het is niet goed.
 
Ziet er naar uit dat mijn volgende fiets dus "maar" 105 heeft. 700 euro verschil voor een beetje gewicht is immens.
Al hoewel, ze gaan dat waarschijnlijk weer op fietsen steken die er absoluut niet uitzien.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan