De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik zou ook DI2 zeggen. Luistert iets minder nauw qua afstelwerk (zeker de voorderailleur bij AXS moet tot op een fractie van een millimeter goed staan). Plus meer (3rd-party) onderdelen beschikbaar, en door den band genomen toch ook iets goedkoper.
 
Remmen zijn in de regel ook wel beter bij Shimano, en ze gebruiken minerale olie ipv DOT.

Ik wacht nog even af of er een 105 di2 komt, anders wordt het wellicht Rival AXS. Zwaar (maar dat boeit mij weinig) maar volledig draadloos (dat lijkt me wel tof), ook al is de nieuwe gen. Shimano ook wel al wat simpeler qua kabelboom.

Ik heb bij Shimano vs SRAM een beetje het Garmin vs Wahoo gevoel. Eerstgenoemden zijn de logische keuze, maar het alternatief is gewoon een heel goeie challenger met een paar leuke nieuwigheden.
 
Een groot verschil zit er niet op, Sram hun voorderailleur is het grootste (mogelijke) pijnpunt. Dat steekt inderdaad erg nauw.

Voor de rest zijn er wat kleine pro's en con's:
Qua snelheid van schakelen zit er amper verschil op. Sneller bij Shimano maar het verschil is marginaal.
Ergonomie van de shifters vind ik bij Shimano beter. Net zoals de knopjes bovenop de shifter, die gebruik ik echt vaak.
Qua gear ratios vind ik Sram wel beter met hun 10t achteraan en vooraan 48 of 46.
Qua software is Shimano wel niet echt top. In de app voor de nieuwe 12sp groep kan je zien op welke versnelling je hebt gereden, alleen werkt dat totaal niet. Ik krijg die info binnen op mijn Sram AXS app.

@poeperman 105 di2 komt modeljaar 2023, ik denk dat het Merida was dat een tijdje geleden iets te vroeg was met het online plaatsen van bepaalde fietsen.
 
Moet je bij de nieuwe ultegra eigenlijk nog zo een communicatiebox steken om te kunnen communiceren met uw Garmin en eender welke andere app?
 
Is er een SRAM voorderailleur probleem? Of bedoel je dat je dan met SRAM 1x kan rijden en toch grote range hebben?
 
Is er een SRAM voorderailleur probleem? Of bedoel je dat je dan met SRAM 1x kan rijden en toch grote range hebben?
blijkbaar zijn SRAM voorderailleurs een pain in the ass. Dus als je toch de voordelen wil van een 2X systeem, zou je een (bijzonder dure, maar vernuftige) Classified achternaaf kunnen steken.

Die gebruikt een interne gearing met 2 versnellingen die ofwel in 1/1 ofwel in 0,7/1 rijdt. Met andere woorden, identiek dezelfde sprong als een 50/34, maar dan zonder dubbel blad vooraan. Volledig draadloos aangestuurd met knopjes, dus te combineren met eender welke groepset (misschien zelfs te pairen met de std. shifterlevers, idk).
 
Hoe blijven jullie op de hoogte van wieler events (road & gravel toertochten)? Ik vind een aantal kalenders via google maar lijkt me allemaal zo onoverzichtelijk?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan