De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Waarom wil je niet buiten gaan fietsen?
Om verschillende redenen:
ik zal vaak op uren trainen waarbij het al donker is. Als loper (en goed verlicht) lijkt me dat nog iets veiliger dan als fietser.
Ben zeker ook niet de beste wielrenner qua stuurvaardigheid. Zou nogal pijnlijk zijn om te switchen van lopen naar fietsen omwille van blessures om dan met de fiets op mijn gezicht te gaan :).
Ik vermijd de onvermijdelijke lekke banden en hoef ook niet te investeren in alle soorten kledij (regenjas, warmere kledij, ...)
 
Als je in de zomer gaat fietsen buiten heb je al weinig meer nodig van kleding hoor.
En lekke banden heb je normaal ook niet zoveel.

Soit als je echt enkel binnen wilt kan je een oude 10 speed fiets zoeken, trainer die zwift ondersteund en je bent er
 
Het beste is nog altijd een koersfiets en een smarttrainer. Die smartbikes kosten inderdaad handen vol geld, meer dan fiets + trainer samen. Qua trainers kom je dan automatisch uit bij Tacx Flux, Wahoo Kickr, Elite Direto.
Eén vinden die op stock is zal nog de grootste uitdaging worden. Ik denk dat je nog het meeste kans hebt bij lokale winkels die geen webshop hebben, bij een Futurum of Mantel is alles op. En dan nog een fiets hé. Op 2dehands is er wel genoeg keuze.
 
Het beste is nog altijd een koersfiets en een smarttrainer. Die smartbikes kosten inderdaad handen vol geld, meer dan fiets + trainer samen. Qua trainers kom je dan automatisch uit bij Tacx Flux, Wahoo Kickr, Elite Direto.
Eén vinden die op stock is zal nog de grootste uitdaging worden. Ik denk dat je nog het meeste kans hebt bij lokale winkels die geen webshop hebben, bij een Futurum of Mantel is alles op. En dan nog een fiets hé. Op 2dehands is er wel genoeg keuze.
Goh, als ik naar die smartbikes kijk (rond de 2.5k dacht ik) dan valt de prijs toch goed mee. Is een instapfiets en een direct drive trainer.

Op voorwaarde wel dat je veel binnen en buiten fietst. Want dan is het wel kut om steeds de fiets te wisselen. Zet je maar 1x per winter je fiets op de rollen voor de rest van de winter, dan is dat minder een issue.

Ik heb er toch wel al eens naar staan kijken, maarja ...
 
Het valt natuurlijk te zien of je nieuw wil kopen of 2dehands ook mag, voor 500 euro vind je echt wel ok fietsen om op de rollen te zetten.

Ik heb maar 1 fiets en vind dat echt geen probleem. Achterwiel in en uit de fiets halen is toch echt wel zo geklaard. En als je je fiets wat onderhoud is het ook geen probleem qua slijtage tussen verschillende cassettes. In de winter fiets ik 90% op de rollen en lente/zomer 99% buiten, dus zo vaak wissel ik je die fiets uiteindelijk ook niet.
Als je zegt van niet buiten te gaan fietsen is zo'n smartbike op zich wel knap materiaal natuurlijk.
 
Mja ik twijfel om toch 2e aan te schaffen om in de winter dan buiten te gaan met 1 en de andere op de trainer. Zou dan ook bv naar werk kunnen gaan met de ene en dan thuiskomen en rollen op. Heb liefst volledig propere fiets op de rollen.

Zou dan ook 1 met 50/34 en 1 52/36 doen zodat ik afhankelijk van parcours in zomer kan wisselen :)

En dan slechts 1 mtb, zo modderrijden is toch ook niet echt mijn ding :p

Alleen in mijn maat een endurance 2e hands vinden is lastig, zou dan liefst ook Di2 hebben nu + powermeter er op (kan wel zelf nog apart kopen natuurlijk). Mss volgend jaar eens kijken bij canyon
 
Het valt natuurlijk te zien of je nieuw wil kopen of 2dehands ook mag, voor 500 euro vind je echt wel ok fietsen om op de rollen te zetten.

Ik heb maar 1 fiets en vind dat echt geen probleem. Achterwiel in en uit de fiets halen is toch echt wel zo geklaard. En als je je fiets wat onderhoud is het ook geen probleem qua slijtage tussen verschillende cassettes. In de winter fiets ik 90% op de rollen en lente/zomer 99% buiten, dus zo vaak wissel ik je die fiets uiteindelijk ook niet.
Als je zegt van niet buiten te gaan fietsen is zo'n smartbike op zich wel knap materiaal natuurlijk.
Ik heb uiteindelijk het identieke model op de rollen staan, maar die lag niet meer buiten (barst in frame). Dus dat is wel gemakkelijk.

Op termijn wel nog eens kijken 'aar de kickr en kickr climb, maar er zijn eerst andere kosten die ik ga maken.

Sinds kort behoor ik ook tot het gilde der leaserijders met een BMC SLR three. Best wel een gaaf spel!
 
Als je buiten in slecht weer rijdt is het inderdaad minder om die fiets op de rollen te zetten. Ik pak mijn mtb al wel is vaker om op straat te gaan rijden als het zo vuil is.
Als ik ooit een nieuwe koersfiets koop is de kans wel groot dat ik deze op de rollen houd. Maar dat zal nog niet voor meteen zijn. Ben eigenlijk zeer content van mijn opzetstuur dus weet niet goed welke richting ik uit wil. Zo'n trek madone speed is dan wel interessant. Kan je gemakkelijk het opzetstuur op en afhalen, de volgende di2 wordt semi wireless dus hopelijk kun je wireless knoppen op dat opzetstuur zetten.
Nu heb ik zelf extra knopjes gesoldeerd voor mijn di2 maar als ik mijn opzetstuur er af haal moet ik heel de bekabeling van onder het stuurlint halen. Niet super handig.

The hunt is better then the catch. Ik kijk graag wat rond, bedenken wat allemaal kan 😄
 
Vandaag voor het eerst met zo'n pacing bot meegereden op Zwift. Dat is verdomme handig! Je hoeft geen rekening te hebben houden met de grillen van de groep, gewoon altijd hetzelfde tempo. Je kan op elk moment van de dag instappen.
Dit lijkt me echt wel iets dat me gemotiveerd kan houden om te blijven trappen als ik koers kijken en Zwift rijden combineer 🙂.
 
Vandaag voor het eerst met zo'n pacing bot meegereden op Zwift. Dat is verdomme handig! Je hoeft geen rekening te hebben houden met de grillen van de groep, gewoon altijd hetzelfde tempo. Je kan op elk moment van de dag instappen.
Dit lijkt me echt wel iets dat me gemotiveerd kan houden om te blijven trappen als ik koers kijken en Zwift rijden combineer 🙂.
Enkel jammer dat je er direct in moet vliegen zonder opwarming.
En mijn laptop moet zo hard werken om de c groep te laden dat ik meestal al zo goed als gedropt ben als het geladen is 😅
 
Enkel jammer dat je er direct in moet vliegen zonder opwarming.
En mijn laptop moet zo hard werken om de c groep te laden dat ik meestal al zo goed als gedropt ben als het geladen is 😅
Of 2 zwiftsessies doen.
Maar je kan toch gewoon wachten tot alles geladen is voor je begint te trappen?
Is handig voor los te rijden maar anders ga ik het toch ook niet gebruiken
 
Ik ben er persoonlijk zo niet aan. Bij de D moet ik bij wijze van spreken elke 5 min 2 trappen geven, bij de C zit ik constant net onder mijn omslagpunt te trappen. Daarnaast ook vrij irritant dat die C dezelfde kleur heeft als de kudo's die constant worden gegeven, zo raak ik hem soms kwijt.
 
Dan heb je wel een erg matige laptop :). Als je in een groep start die voor jou niveau stevig rijdt moet je nu eenmaal elders eerst opwarmen, dat is bij een race hetzelfde. Ik kies voor de C groep en dan is het rustig trappen voor mij, ik had zelfs maar net 2,4w/kg. Als Seppe Odeyn zijn rustige ritten doet aan 175w waarom zou ik de mijne dan aan 200w moeten doen hé :p

De laatste weken verschillende keren gehad dat de mannetjes rond mij verdwenen. Ik heb mijn internet nu op 2,4ghz gezet wat hopelijk een stabielere connectie geeft door de muren heen. En ik ga mijn resolutie ook wat verlagen. Hopelijk kan ik zondag zonder problemen de Gran Fondo rijden.

@langun: lol, na de rit met de pacer kan je commentaar doorgeven en dat is exact wat ik gezegd heb. Dat het irritant was dat de thumbs dezelfde kleur hebben als de bot, ik wist niet altijd of hij nu voor of achter me reed. Als je tussen 2 reeksen valt kan je nog altijd met de mtb rijden, of je gewicht stevig verhogen.
 
Het voordeel aan een race is wel dat dit automatisch loopt nadat je bent ingeschreven, 5 min voor de start brengen ze je van je opwarmrit naar de race, bij die pace makers moet je Zwift afsluiten en opnieuw opstarten, nogal omslachtig, of is er een andere manier?

Die feedback over de kleur heb ik ook al gegeven, hopelijk doen ze er iets mee :D
 
Dat is inderdaad waar.
Het schijnt dat ze van plan waren om in 2020 een nieuwe versie van Zwift te lanceren met ook een oplossing voor dat probleem, uiteindelijk zijn ze nu nog altijd verder aan het borduren op de eerste beta versie uit 2014. Maar dan kwam Covid en explodeerde hun aantal users, en hebben ze hun tijd in andere zaken gestoken om de boel draaiende te houden. Ze hebben in September 450 miljoen dollar opgehaald, dan mogen we toch wel verwachten dat er is een stevige remake komt :)
 
@Airjinx: omdat wij beter zijn dan Seppe? :cautious:

Matje rijdt toch meestal 200w bij losrijden :p


Heb op lage wattages nog altijd wel verschil van 20w tussen trainer en powermeter. Zal hem nog eens calibreren en dan nog eens ramptest doen
 
Beter dan Seppe weet ik toch zo niet :p.

Ik zit ook met verschil tussen de 4i en Kickr. Vooral bij tragere ritten en lagere wattages. Als ik een race rijd dan is alles van 5 tot 30 seconds tot op 1% hetzelfde. 1' gaat dan naar 3%. 5' en meer vaak naar een 7%. Aan 200w bij duurtraining zit je dus met een 10 a 15w verschil.
Ik heb eens bij een rustige rit, waarbij ik 1x gestopt was met trappen om ff mijn schoen wat vaster te draaien, gemerkt dat de 4i dit zelfs niet eens geregistreerd had, de kickr ging naar 0w terwijl de 4i op hetzelfde wattage bleef :rolleyes:. Ben er wel vrij zeker van dat mijn Kickr zeer accuraat is.
 
Zou eens bestanden moeten vergelijken om te zien, weet dat ik op de ramp test in begin lager zat op de power2max maar hoe hoger hoe minder verschil, denk op 400w zelfs gelijk.

Iemand die 'tour de zwift' meedoet?
Begrijp precies bedoeling niet helemaal
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan