De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dit jaar was het bij la cannibale/sporta ook enkel en alleen lemon-smaak van Etixx. Vond ik echt niet te drinken. Bij gebrek aan alternatief 8 bidons ofzo van leeggeslurpt. Nog steeds nachtmerries van :unsure:.
Spontane flashbacks naar de Cannibale een jaar of 5 terug. Stuk of 10-12 bidon's van diejn Etixx Orange bij gebrek aan iets anders.

Kort samengevat:
QuerulousFailingGiantschnauzer-max-1mb.gif

Tabletten is puur hydratatie... is toch een belangrijke side note. Das goed voor korte ritjes met lage intensiteit. Als je lange ritten gaan rijden is het toch zeer sterk aan te raden van energiedrank te gebruiken zodat per bus ~30g koolhydraten binnen krijgt via u drinken. Als je u 60-75g per uur moet binnen nemen met vaste voeding ga je veel kans op een bepaald moment in de problemen komen.
Owla ik ben aan het bijleren is er een verschil tussen de poeder en de tabletten van sis dat wist ik niet nooit op gelet

Owla ik ben aan het bijleren is er een verschil tussen de poeder en de tabletten van sis dat wist ik niet nooit op gelet
Sis heeft wrs ook tabletten die hoog in KH zijn, nee?

De meeste merken hebben wel de “hoog in suiker” en “hoog in mineralen” varianten in het gamma. Klopt wel dat de eerste soort voornamelijk in poedervorm komt.

Ik moet mezelf wel even corrigeren.

Je hebt wel dit van Decathlon (wrs ook wel van een aantal ander merken): https://www.decathlon.be/nl/p/bruis...7?from=40&mc=8409157&fl=Rode vruchten&size=40
Dit zijn effectief tabletten die "energy drink" maken. Hoewel... nog steeds maar 15g KH/2 tabletten dus das maar de helft van de gemiddelde poeder oplossing. Als je op eigen initiatief lange tochten gaat maken zonder bevoorrading en je weet dat je enkel water gaat tegen komen dan is het beter dan niks. Also, deze tabletten zijn echter monsterlijk groot, dit zijn geen tubes die je zomaar effe in de achterzak van je trui weg steekt... (enfin, het kan maar daar is alles mee gezegd).
Om eerlijk te zijn, als ik weet dat er geen bevoorrading is dan probeer ik gewoon ergens aan een winkeltje te stoppen en koop ik wat Ice Tea (Peach) of Appelsap en doe ik dat in mijn bidon's 50/50 met water.

Dingen zoals dit (en ook van andere merken): https://www.scienceinsport.com/eu/s...o-hydration-tablets/go-hydro-20-tablets-beere zijn dan weer zuiver electrolytes. Dit is vooral tegen uitdroging en om krampen te vermijden, enkel water drinken is niet verstandig, je moet namelijk mineralen hebben om het vocht vast te houden (again, voor rustige ritjes tot 2 uur maakt dit weinig uit). Die tabletten zijn dus wel nuttig maar zoals gezegd, op ritten waar voeding belangrijk is zou ik ze niet gebruiken ipv klassieke sportdrank in poedervorm die vaak dus ~30gr koolhydraten bevat per dosis.

Sis heeft wrs ook tabletten die hoog in KH zijn, nee?
Ik denk van niet eigenlijk. Ik zie alleszins niks in hun energy range in tablet vorm.

Laatst bewerkt:
Ik neem altijd van die tabletten mee naar mijn schoonouders in Zuid-Frankrijk.
Dat is wat gemakkelijker in bagage te steken dan zo een pot.

Voor de rest kan ik er niet echt een voordeel aan vinden...

6D&Sanas omdat het zacht smaakt en het een super samenstelling heeft + sponsoring ervan.
Vroeger semi gesponsord door HIGH 5 was ook dik in orde!
Gellekes durf ik ook die van SIS(karamel smaak) en Powerbar (cola) pakken voor de smaken.

1 kleine tip: wanneer je goedkopere merken neemt is er meestal een reden dat ze goedkoper zijn (gebruik van goedkopere grondstoffen zoals dextrose).
Als je echt een serieuze training/ wedstrijd hebt heeft het wel nut te investeren in wat "kwalitatievere" sportvoeding.

6D&Sanas omdat het zacht smaakt en het een super samenstelling heeft + sponsoring ervan.
Gellekes durf ik ook die van SIS(karamel smaak) en Powerbar (cola) pakken voor de smaken.

1 kleine tip: wanneer je goedkopere merken neemt is er meestal een reden dat ze goedkoper zijn (gebruik van goedkopere grondstoffen zoals dextrose).
Als je echt een serieuze training/ wedstrijd hebt heeft het wel nut te investeren in wat "kwalitatievere" sportvoeding.
dextrose ipv ?

dextrose ipv ?
Sucrose.
Named Sports gebruikt vaak Dextrose in hun producten.
Of Dextrose nu beter is dan sucrose en waarom weet ik niet. Beide zijn simpele suikers. Dextrose is wel iets minder zoet.

Na 4 maanden niet meer te fietsen vanwege geboorte 2e kind en 10 kg te zijn aangekomen op die tijd, heb ik beslist dat het zo niet verder kan en heb ik me zonet een Elite Suito besteld… zodat ik hopelijk in de late uurtjes als iedereen slaapt, wat kan fietsen nu…
Maarrr ik ben dus helemaal nieuw in het fietsen op een smart trainer, hoe pak ik dit het beste aan? Bij het buitenfietsen deed ik gewoon 2 willekeurige ritjes van 2uur per week en in de zomer wat woon-werk… zonder gestructureerde training…. Maar gezien het feit dat de conditie nu helemaal weg gaat zijn én het verdikken de voorbije maanden, denk ik dat een trainingsplan misschien wel een goed idee is… maar hoe begin ik daar aan…?
Eén adres --> https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-smarttrainer-thread-oa-zwift-tacx-etc.9592/ ;)

Sportvoeding en drank is heel belangrijk. En zo van die tabletten zijn ideaal als vervanger van doodgewoon water.
Beste is gewoon ook de voedingswaarden vergelijken.
Producten van booom zijn mierezoet omdat ze met stevia vervaardigd zijn. Wel puur dextrose als zoetstof.

Laatst bewerkt:
dextrose ipv ?
Maltodextrine
Pas op begrijp me niet verkeerd eh, ik beweer hier niet dat dextrose slecht is eh maar als je gaat kijken naar de afgave van je koolhydraten is het voor een isotone drank beter om maltodextrine te gebruiken.
Maltodextrine is minder zoet en gaat de koolhydraten iets trager/ geleidelijker afgeven. Hiervan krijg je ook minder de "plakbek" en het is over het algemeen iets minder zoet.
Als ik kijk naar ingrediënten van bv sportdrank kijk ik altijd eerst hoeveel procent maltodextrine er in zit.

De sucrose die hier aangehaald wordt is nog zoeter want dat is in feite gewoon het suiker dat je op tafel zet.

Vroeger dacht men dat 60gr koolhydraten per uur het maximum was dat een lichaam kon opnemen. Alleen is men er ondertussen over uit dat als je 2 soorten koolhydraten inneemt, die op een verschillende manier opgenomen wordt door het lichaam, je die hoeveelheid aanzienlijk kan verhogen.
Zowat elk merk heeft tegenwoordig sportdranken met de 2:1 ratio maltodextrine/dextrose. Zo kan je 90gr koolhydraten per uur opnemen. Als je kiest voor een sportdrank met enkel maltodextrine is dat dus onmogelijk.

Als je genoeg hebt aan 60gr koolhydraten per uur ga je door de mix van 2 soorten je spijsvertering ook minder belasten. En door de mix van snelle en trage suikers is de kans op een dipje ook kleiner.

Vroeger dacht men dat 60gr k ... met de 2:1 ratio maltodextrine/dextrose. Zo kan je 90gr koolh...

Als je genoeg hebt aan 60gr koolhydraten per uur ga je door de mix van 2 soorten je spijsvertering ook minder belasten. En door de mix van snelle en trage suikers is de kans op een dipje ook kleiner.
De ratio is inderdaad 2:1, enerzijds Maltodextrine of een andere glucose aanverwant (zoals dextrose) en anderzijds fructose. Dit komt omdat fructose wordt afgebroken door je lever.

De ratio is inderdaad 2:1, enerzijds Maltodextrine of een andere glucose aanverwant (zoals dextrose) en anderzijds fructose. Dit komt omdat fructose wordt afgebroken door je lever.
Probleem is dat mijn lever al hard genoeg moet werken om andere zaken af te breken :unsure:

Maar laat ons wel eerlijk zijn zulke hoge innames van koolhydraten is enkel van toepassing als je echt zware inspanningen gaat doen. Voor een rustig ritje zware gels en isotone dranken innemen is ook wat gek.

Maar laat ons wel eerlijk zijn zulke hoge innames van koolhydraten is enkel van toepassing als je echt zware inspanningen gaat doen. Voor een rustig ritje zware gels en isotone dranken innemen is ook wat gek.
Misschien dat jij enkel rustige ritjes doet. Wij zijn wannabe Remco's en Nino's.

Nu het toch wat kouder wordt, wat doen jullie aan met zo'n weer als dit?

Ik had vandaag een lange fietsbroek aan, een nauwaansluitend pulletje voor te skiëen, een fietsshirt korte mouwen en en fietsshirt lange mouwen.

Maar met het weer dat wat kouder wordt, schiet ik toch wat te kort? Evt een windstopper kopen (zonder mouwen)?

Nu het toch wat kouder wordt, wat doen jullie aan met zo'n weer als dit?

Ik had vandaag een lange fietsbroek aan, een nauwaansluitend pulletje voor te skiëen, een fietsshirt korte mouwen en en fietsshirt lange mouwen.

Maar met het weer dat wat kouder wordt, schiet ik toch wat te kort? Evt een windstopper kopen (zonder mouwen)?
Van windstoppers heb ik meestal dat ik veel meer zweet. Maar laagjes idd

Met windstopper zweet ik ook vlug. Ideaal jasje is eigenlijk castelli perfetto in zulk weer. Kost veel, maar is echt wel het kledingstuk die ik meest draag op een jaar denk ik.

Terug
Bovenaan