Minimaal dan. Ik wil dat iedereen kan genieten van zijn oude dag, maar de ene wat meer dan de ander.Moet ook niet, empathie is ook genoeg.![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Minimaal dan. Ik wil dat iedereen kan genieten van zijn oude dag, maar de ene wat meer dan de ander.Moet ook niet, empathie is ook genoeg.![]()

Wel, dat is waar er momenteel discussie over is tussen de sossen en de vld.Krijgen die dan meer pensioen dan dop?
Het kan he, maar zou het nog absurder vinden dan hoe makkelijk je langdurig kan doppen.
Ik zou niet weten waarom ik mij iets zou moeten aantrekken van iemand zijn huur, nutsvoorzieningen, eten, enz... indien die in onze maatschappij nooit een inkomen heeft gehad.Het gaat hier wel nog op iemand die zijn heel leven ofwel geen inkomen heeft gehad, ofwel leefloon heeft gekregen.
Die moeten met dat bedrag ook alles betalen. Huur, nutsvoorzieningen, eten, enz...
Dit getuigt toch van een afstandelijkheid die zo'n randfiguren helemaal buiten de maatschappij duwt.Huur en nutsvoorzieningen gaat iemand die altijd aan leefloon zat, sowieso aan sociaal tarief krijgen. Veel kans dat die meer overhoudt dan iemand met een gewoon pensioen die op de gewone huur- en energiemarkt zit. Terwijl die laatste meer zal opgebracht hebben voor de maatschappij.
Ik word 's zondags op de parking van de Carrefour door een lichamelijk capabele Belg van 45 in een blanke centrumstad gevraagd voor 2 euro terwijl 12km verder een vacature openstaat waar die onmiddellijk in kan stappen. Die gast krijg je morgen niet op die werkvloer gesleurd maar je kan ook niet zeggen 'trekt uw plan'.Ik zou niet weten waarom ik mij iets zou moeten aantrekken van iemand zijn huur, nutsvoorzieningen, eten, enz... indien die in onze maatschappij nooit een inkomen heeft gehad.
Voor Belgen die pech gehad hebben in het leven. Ja ok, daar wil ik empathie voor tonen. Voor anderen, daar is mijn empathie nihil tot quasi nihil.
Een maatschappij draait op rechten en plichten, niet enkel op rechten. En uiteindelijk is werken als je de capaciteit ervoor hebt, het minste wat je kan doen.
Ik word 's zondags op de parking van de Carrefour door een lichamelijk capabele Belg van 45 in een blanke centrumstad gevraagd voor 2 euro terwijl 12km verder een vacature openstaat waar die onmiddellijk in kan stappen. Die gast krijg je morgen niet op die werkvloer gesleurd maar je kan ook niet zeggen 'trekt uw plan'.
Tuurlijk wel, waarom niet?Ik word 's zondags op de parking van de Carrefour door een lichamelijk capabele Belg van 45 in een blanke centrumstad gevraagd voor 2 euro terwijl 12km verder een vacature openstaat waar die onmiddellijk in kan stappen. Die gast krijg je morgen niet op die werkvloer gesleurd maar je kan ook niet zeggen 'trekt uw plan'.
Je zegt zelf dat er een vacature is waar hij zo in kan stappen. Waarom zou je er dan mee kunnen leven dat hij dat niet doet, maar in de plaats daarvan wat geld geven om niets te doen?Ik word 's zondags op de parking van de Carrefour door een lichamelijk capabele Belg van 45 in een blanke centrumstad gevraagd voor 2 euro terwijl 12km verder een vacature openstaat waar die onmiddellijk in kan stappen. Die gast krijg je morgen niet op die werkvloer gesleurd maar je kan ook niet zeggen 'trekt uw plan'.

Jij gaat werken om niet gedurende 35 jaar met 900€ rond te moeten komen.Ik heb iemand in de familie die al 35 jaar op den dop staat. Is van begin dit jaar op pensioen gezet op 65 jaar .
Als alleenstaande (gescheiden en kinderen het huis uit) in een sociaal huis (met 3 slaapkamers) kreeg die +- 900€ dop.
Betaald 250€ huur , heeft sociaal tarief op alle nutsvoorzieningen en heeft vorige maand zelfs 150€ teruggetrokken van de gas/elektriciteitsmaatschappij.
Nu als pensioen krijgt die 1400 en een klets. En vakantiegeld.
Die is nu de koning te rijk. Heeft +-500€ meer per maand dan met z'n dop en blijft dezelfde voordelen ontvangen.
Ik, die vanaf z'n 18de voltijds werkt zal (momenteel) als ik op vervroegd pensioen ga 1600€ ontvangen.
Waarom zou ik nog gaan werken ?
Die verhoudingen zijn toch volledig scheefgetrokken .
Ik gaf 'm natuurlijk geen geld. Er moet een functie worden gezocht door de VDAB waar zo'n figuur wordt geprepareerd voor een professionele werkomgeving, het enige plan dat die kunnen trekken is in de bedrog sfeer en dat moet je net ontraden.Je zegt zelf dat er een vacature is waar hij zo in kan stappen. Waarom zou je er dan mee kunnen leven dat hij dat niet doet, maar in de plaats daarvan wat geld geven om niets te doen?
Je kan niet in zo'n termen denken, jij wilt bepalen wat voor iedereen een straf is en wat niet, een pensioen zou geen beloning mogen zijn maar een werkmiddel omdat je bepaalde activiteiten fysiek niet meer kan uitvoeren. Zo'n gevallen voelen zich in de steek gelaten, stoten zelf mensen af om in hun eigen wereld te gaan leven. Had je dat familielid onder dwang laten werken was het niet echt employee of the month geweest. Wat veel produktiever is dan de dop verlagen, is het minimumloon omlaag halen en opslag koppelen aan inzet, er moet intrinsieke motivatie worden gekweekt om uit te blinken in wat je doet ipv zich naar het eind van de maand te slepen. Zo komt er zelfrespect over je werk en ben je niet geneigd uw klak naar alles te smijten.Ik heb iemand in de familie die al 35 jaar op den dop staat. Is van begin dit jaar op pensioen gezet op 65 jaar .
Als alleenstaande (gescheiden en kinderen het huis uit) in een sociaal huis (met 3 slaapkamers) kreeg die +- 900€ dop.
Betaald 250€ huur , heeft sociaal tarief op alle nutsvoorzieningen en heeft vorige maand zelfs 150€ teruggetrokken van de gas/elektriciteitsmaatschappij.
Die is nu de koning te rijk. Heeft +-500€ meer per maand dan met z'n dop en blijft dezelfde voordelen ontvangen.
Ik, die vanaf z'n 18de voltijds werkt zal (momenteel) als ik op vervroegd pensioen ga 1600€ ontvangen.
Er zijn gewoon veel marginalen die niet willen werken en die maar al te goed weten hoe ze in het systeem moeten rondbewegen. Zo moeilijk is het ook niet....
En die krijgen momenteel allemaal 1500 pensioen. Toppie !!
Omdat er dan meer toestanden zijn zoals in de USA of andere landen met kut sociale zekerheid?Voor mijn part kan dat dus wel gezegd worden : trek uw plan.

Als ze er nog een half jaartje over discussiëren, dan is met de inflatie hun "1500 netto" van 1,5 jaar geleden, nog 1300 in reële termen!Wel, dat is waar er momenteel discussie over is tussen de sossen en de vld.
Een zeer rationele en zinvolle discussie. Want er is in de Vlaamse populatie waarschijnlijk veel animo om het op 5 of 10 of 15y effectieve gewerkte jaren te leggen en dan iedereen 1500 netto te geven ...

Dop is niet hetzelfde als leefloon!Ik heb iemand in de familie die al 35 jaar op den dop staat. Is van begin dit jaar op pensioen gezet op 65 jaar .
Dit is een schoolvoorbeeld van wat ik bedoel, mijn (wijlen) gebuur idem, zat +30 jaar thuis, is ooit met zijn zatte ***** op nen boom gereden en was dus invalide maar heb die ooit een haag zien uitdoen op 1 dag, wel ik zou hem niet kunnen volgen, maar expert in het ontwijken van eender welke aanbieding die de VDAB stuurde, was content met zijn invaliditeitsuitkering en wat zijn madam verdiende en die kwamen goed rond.Ik heb iemand in de familie die al 35 jaar op den dop staat. Is van begin dit jaar op pensioen gezet op 65 jaar .
Juist, wil je een pensioen dan moet je er voor gewerkt hebben (lidgeld betalen/betaald hebben) en anders krijg je een leefloon. Als men dat aan de profiteurs op voorhand te kennen geeft bijv je gaat met 800€ leefloon moeten rondkomen later dan is er al wat meer motivatie om toch te gaan werken en een pensioen op te bouwen.Wil je lid zijn van het clubje dat minimum pensioen krijgt? Dan moet je ook lidgeld betalen zou ik zeggen. En dat mag gerust minimaal 40j zijn
Ik zie echt niet in hoe dat dit een garantie is hoor.Omdat er dan meer toestanden zijn zoals in de USA of andere landen met kut sociale zekerheid?
Ik loop liever wat veiliger rond, met minder kans op roofovervallen, schiettoestanden op straat, 10.000den daklozen aan de rand van de stad.
We zijn toch steenrijk.
Liever een basic 1500 aan marginalen geven en veiliger leven, dan 2% minder belastingen betalen met meer criminaliteit...
Tis dus uit egoïsme![]()