Vandaag de dag is Monster Hunter heer en meester in zijn genre en de franchise heeft weinig competitie te vrezen, op eventueel Wild Hearts na, maar er was een tijd waarin makers duidelijk een graantje probeerden mee pikken van de populariteit van deze reeks. Vooral in de periode dat de PlayStation Vita beschikbaar was, kregen we tal van gelijkaardige titels. Denk bijvoorbeeld aan God Eater Resurrection, Toukiden, Soul Sacrifice en eentje waar ikzelf talloze uren aan heb verloren nadat ik het had gedownload via PlayStation Plus: Freedom Wars. Dit spel viel destijds vooral op door zijn setting en verwierf een cultstatus, maar buiten Japan was het helaas niet succesvol en het spel verdween al snel van het toneel. Tot nu, want elf jaar na de release brengt uitgever Bandai Namco Freedom Wars verrassend genoeg terug tot leven in de vorm van een HD-remaster voor pc, Nintendo Switch en pc.
Wat Freedom Wars destijds zo opvallend maakte, was dat het spel zich niet afspeelde in een fantasievolle wereld of een wereld geïnspireerd door het klassieke Japan. De actie verplaatste zich naar een dystopische wereld in de verre toekomst, waarbij de aarde na een buitenaarde aanval zo goed als onbewoonbaar is geworden. De resterende mensen trokken zich terug in Panopticons, een soort van stadstaten waar draconische regels gelden, en gezien de schaarste aan grondstoffen zelfs het feit dat je geboren wordt als een misdaad wordt aanzien, met als resultaat dat je geboortegeschenk een celstraf van een miljoen jaar is. Om deze straf te verminderen, kan je als "Sinner" vechten voor je Panopticon in de strijd tegen de andere Panopticons. Want in een wereld waarin grondstoffen schaars zijn, is het natuurlijk ieder voor zich.
Voor het zover is, kan het spel gelukkig ook nog uitpakken met een ander sterk pluspunt. Freedom Wars is namelijk geen pure hunting game, de makers hebben ook zwaar ingezet op het verhaal van het spel, waardoor het vaak veel wegheeft van een meer traditionele JRPG. Jouw personage wordt in dit verhaal in zijn of haar dromen bezocht door een mysterieuze dame genaamd Aries en zij heeft het steeds over een aankomende gebeurtenis, de Great Transformation. Welke rol jij hierin speelt, ontdek je vanaf het moment dat je een ander geheimzinnige dame helpt ontsnappen uit een streng bewaakt deel van de gevangenis. Uiteraard sta je er niet alleen voor en kan je rekenen op een heel team aan metgezellen die je helpen om je lotsbestemming te vervullen. Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld aan de hand van dialogen tussen te personages, maar af en toe krijg je ook een indrukwekkende cutscene voorgeschoteld. Het enige nadeel hier is dat deze cutscenes in 30 fps worden weergegeven, terwijl de rest op PlayStation 5 draait aan 60 fps en dit verschil liet zich duidelijk opmerken.
Tussen al het getetter van de personages door krijg je ook de kans om gewoon wat rond te lopen en het leuke hier is dat de centrale hub van het spel letterlijk een gevangenis is. Zeker in het begin mag je niet zomaar gaan en staan waar je wilt en moet je bepaalde Entitlements verdienen door punten te spenderen die je verdient door bijvoorbeeld missies te voltooien en materialen te doneren voor het "algemene belang". Dit mechanisme was alvast heel opmerkelijk, want in het begin kan je bijvoorbeeld extra jaren straf krijgen door langer dan vijf seconden te lopen of door niet snel genoeg te antwoorden tijdens een gesprek, en mag je bepaalde items die je vindt tijdens een missie niet bijhouden als ze een te hoog level hebben. Je voelt je in het begin van het spel echt aan handen en voeten gebonden en die Entitlements verwerven voelt echt bevrijdend aan. Naar het einde toe struikelt de ervaring wel een beetje omdat de makers duidelijk verdere plannen hadden voor Freedom Wars, die helaas nooit tot bloei zijn gekomen.
Andere toevoegingen in deze remaster zijn de aanwezigheid van alle cosmetische items die zijn verschenen voor Freedom wars, alsook nieuwe multiplayer features zoals casual matches en de mogelijkheid om de battle rules aan te passen. De multiplayer vormt inderdaad een belangrijke component van het spel, met niet enkel coöperatieve modi maar ook de mogelijkheid om tegen elkaar te spelen. Helaas kan ik over de multiplayer niet veel kwijt omdat het aantal spelers zeer beperkt was en er niet veel activiteit te bespeuren viel, buiten de League of Panopticons dan, een ranking van de Panopticons gebaseerd op het aantal goederen gedoneerde voor het algemene nut. Maar de originele Freedom Wars had een vrij toegewijde online community, vooral in het thuisland, waar de servers pas eind 2021 online zijn gegaan. Dus hopelijk weet ook deze remaster genoeg nieuw en oud volk te lokken naar de wereld van Freedom Wars.
Wat Freedom Wars destijds zo opvallend maakte, was dat het spel zich niet afspeelde in een fantasievolle wereld of een wereld geïnspireerd door het klassieke Japan. De actie verplaatste zich naar een dystopische wereld in de verre toekomst, waarbij de aarde na een buitenaarde aanval zo goed als onbewoonbaar is geworden. De resterende mensen trokken zich terug in Panopticons, een soort van stadstaten waar draconische regels gelden, en gezien de schaarste aan grondstoffen zelfs het feit dat je geboren wordt als een misdaad wordt aanzien, met als resultaat dat je geboortegeschenk een celstraf van een miljoen jaar is. Om deze straf te verminderen, kan je als "Sinner" vechten voor je Panopticon in de strijd tegen de andere Panopticons. Want in een wereld waarin grondstoffen schaars zijn, is het natuurlijk ieder voor zich.
Vechten voor je vrijheid
De grootste hap van de gameplay bestaat uit het ondernemen van missies en jezelf omhoog werken in het klassement van je Panopticon. Hoewel er wat variatie schuilt in de missies en je soms ook team deathmatch-, domination- of capture the flag-achtige toestanden krijgt voorgeschoteld, zal je voornamelijk bezig zijn het uitschakelen van Abductors, reusachtige robots die worden ingezet om burgers van Panopticons te ontvoeren. Freedom Wars laat hierbij het jagen achterwege en dropt je op kleine maps waarbij je al snel in contact komt met de gevaartes die je moet neerhalen. Verder zal de gameplay van Freedom Fighters zeer herkenbaar aanvoelen voor fans van Monster Hunter. De missies worden gradueel moeilijker en de exemplaren die je moet bevechten worden indrukwekkender en dodelijker. Het voltooien van de missies levert je wapens op, alsook resources die je kan gebruiken om deze wapens aan te passen en te upgraden. Zo ontstaat er zeker naar het einde toe een loop waarbij je missies herspeelt om zeldzame materialen te verkrijgen en zodoende je grote collectie aan wapens te versterken. Het zal je waarschijnlijk ook niet verwonderen dat dit resulteert in een serieus grindfest later in het spel.Voor het zover is, kan het spel gelukkig ook nog uitpakken met een ander sterk pluspunt. Freedom Wars is namelijk geen pure hunting game, de makers hebben ook zwaar ingezet op het verhaal van het spel, waardoor het vaak veel wegheeft van een meer traditionele JRPG. Jouw personage wordt in dit verhaal in zijn of haar dromen bezocht door een mysterieuze dame genaamd Aries en zij heeft het steeds over een aankomende gebeurtenis, de Great Transformation. Welke rol jij hierin speelt, ontdek je vanaf het moment dat je een ander geheimzinnige dame helpt ontsnappen uit een streng bewaakt deel van de gevangenis. Uiteraard sta je er niet alleen voor en kan je rekenen op een heel team aan metgezellen die je helpen om je lotsbestemming te vervullen. Het verhaal wordt hoofdzakelijk verteld aan de hand van dialogen tussen te personages, maar af en toe krijg je ook een indrukwekkende cutscene voorgeschoteld. Het enige nadeel hier is dat deze cutscenes in 30 fps worden weergegeven, terwijl de rest op PlayStation 5 draait aan 60 fps en dit verschil liet zich duidelijk opmerken.
Freedom Wars is geen pure hunting game, de makers hebben ook zwaar ingezet op het verhaal van het spel.
Tussen al het getetter van de personages door krijg je ook de kans om gewoon wat rond te lopen en het leuke hier is dat de centrale hub van het spel letterlijk een gevangenis is. Zeker in het begin mag je niet zomaar gaan en staan waar je wilt en moet je bepaalde Entitlements verdienen door punten te spenderen die je verdient door bijvoorbeeld missies te voltooien en materialen te doneren voor het "algemene belang". Dit mechanisme was alvast heel opmerkelijk, want in het begin kan je bijvoorbeeld extra jaren straf krijgen door langer dan vijf seconden te lopen of door niet snel genoeg te antwoorden tijdens een gesprek, en mag je bepaalde items die je vindt tijdens een missie niet bijhouden als ze een te hoog level hebben. Je voelt je in het begin van het spel echt aan handen en voeten gebonden en die Entitlements verwerven voelt echt bevrijdend aan. Naar het einde toe struikelt de ervaring wel een beetje omdat de makers duidelijk verdere plannen hadden voor Freedom Wars, die helaas nooit tot bloei zijn gekomen.
Nieuw leven inblazen
Wie weet kan deze remaster daar echter verandering in brengen, want de verbeterde versie kan alvast een geheel nieuw publiek laten kennismaken met het spel. Van de verschillende verbeteringen die de remaster met zich meebrengt, zijn uiteraard de opgepoetste graphics het meest in het oog springend. Naast de framerate van 60 fps heeft deze remaster op PlayStation 5 en pc ook een 4K-resolutie (PS4-eigenaars moeten het doen met een resolutie van 1080p en op Nintendo Switch moet je het ook stellen 30 fps). We krijgen natuurlijk niet meteen moderne graphics voorgeschoteld en je merkt dat de textures hun beste dagen achter de rug hebben, maar alles ziet er alvast heel scherp uit en vooral de personages zien er eigenlijk best goed uit. De omgevingen zijn helaas wat minder, zij ogen vaak kaal en levensloos, en door gebrek aan variatie voelen ze snel repetitief aan. Gelukkig pakt het spel wel andere pijnpunten uit de originele versie aan: zo werden de gevechten herwerkt, kreeg het spel een verbeterd upgradesysteem, werd de moeilijkheidsgraad gebalanceerd (voor de masochisten onder ons is er zelfs een extra Deadly Sinner-moeilijkheidsgraad), zijn er Engelstalige voice-overs aanwezig en ook de controls werden onder handen genomen. Verwacht je met de besturing echter niet aan de soepelheid van een hedendaagse actie-RPG, het blijft immers een spel dat elf jaar geleden werd ontwikkeld voor de PlayStation Vita. Toch weet de gameplay nog steeds stand te houden door de uitdagende gevechten tegen de Abductors en het gebruik van je Thorn zorgt voor een fijne invalshoek. Deze Thorn is een soort van grijphaak die in drie varianten komt met elk hun eigen functie, maar je zal het toch vooral gebruiken om hogerop te geraken en Abductors the beklimmen of te laten vallen. Een beetje de Wirebug uit Monster Hunter: Rise avant la lettre dus.Andere toevoegingen in deze remaster zijn de aanwezigheid van alle cosmetische items die zijn verschenen voor Freedom wars, alsook nieuwe multiplayer features zoals casual matches en de mogelijkheid om de battle rules aan te passen. De multiplayer vormt inderdaad een belangrijke component van het spel, met niet enkel coöperatieve modi maar ook de mogelijkheid om tegen elkaar te spelen. Helaas kan ik over de multiplayer niet veel kwijt omdat het aantal spelers zeer beperkt was en er niet veel activiteit te bespeuren viel, buiten de League of Panopticons dan, een ranking van de Panopticons gebaseerd op het aantal goederen gedoneerde voor het algemene nut. Maar de originele Freedom Wars had een vrij toegewijde online community, vooral in het thuisland, waar de servers pas eind 2021 online zijn gegaan. Dus hopelijk weet ook deze remaster genoeg nieuw en oud volk te lokken naar de wereld van Freedom Wars.
Conclusie
Met de remaster van Freedom Wars komt een verloren gewaande cultklassieker uit het PlayStation Vita-tijdperk terug tot leven en kunnen we ons opnieuw onderdompelen in deze fascinerende dystopische wereld. Naast verbeterde graphics voegt de remaster ook enkele welkome verbeteringen toe, maar desondanks blijft de ervaring gebonden aan het feit dat het spel duidelijk een product is van zijn tijd en het platform waarop het is verschenen. Laten we vooral hopen dat deze nieuwe versie voor een vernieuwde interesse zorgt in de franchise zodat we eindelijk het vervolg op het verhaal kunnen ontdekken.
Pro
- Interessante setting
- Enkele originele gameplaymechanismen
- Quality of life-verbeteringen
- Haarscherpe graphics
- Leuk verhaal...
Con
- Besturing mist wat soepelheid
- Missies worden repetitief
- Kale en saaie omgevingen
- ...Dat struikelt naar het einde toe
7
Over
Beschikbaar vanaf
10 januari 2025
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- PC
- PlayStation 4
- PlayStation 5
Genre
- Action
- RPG
Ontwikkelaar
- Dimps Corporation
Uitgever
- Bandai Namco Entertainment
Website
Laatst bewerkt: